Dell laggar efter graffe byte. Spännings behov?

Permalänk
Medlem

Dell laggar efter graffe byte. Spännings behov?

Tja.
Jag har en Dell dimension 8400 med Intel Pentium 4 3.4ghz processor, Creative audigy zs2 och ett 350 watt nättagg och undrar om det räcker för att driva ett Geforce 8600gt?
För att det laggar när jag spelar cod4 som det inte gjorde då jag hade ett Radeon x850xt (det gamla kortet)

Mvh Koffe

Permalänk
Hedersmedlem

Tog du bort de gamla drivrutinerna ordentligt innan du installerade de nya? Om nätagget inte räcker till brukar det oftast resultera i instabilt system.

Permalänk
Medlem

Jo, jag har tagit bort dom gamla drivrutinerna. Och om jag har ett instabilt drivsystem menas det att jag kan få bluescreen mm då eller? ( Är inte så kunnig inom detta)

Permalänk
Medlem

Om ditt nätaggregat inte levererar den ström som behövs så kommer datorn att slockna när systemet försöker använda mer kapacitet än vad där är - dvs peakar -

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kylspray
Om ditt nätaggregat inte levererar den ström som behövs så kommer datorn att slockna när systemet försöker använda mer kapacitet än vad där är - dvs peakar -

Okej, så det verkar inte som det är nätaggregatet som gör att det laggar när jag kör Cod4? Kan det vara någon annan orsak som gör att det laggar?

Permalänk
Medlem

Mitt förra Corsair nätaggregat var det något fel på och nvidia system sentinel varnade att grafikkortet fick för lite ström, datorn fungerade fint i Windows men i spel så låg jag på 1 fps. När jag sedan reklamerade nätaggregatet och fick ett nytt så fungerade det hur fint som helst.

Permalänk
Medlem

Det skulle också kunna ha att göra med att x850 XT förmodligen är snabbare eller iaf likvärdigt med än 8600 GT.

Visa signatur

iMac 27" | Mid 2010 | Core i7 2.93Ghz | 20 GB | HD5850 M | Samsung 840 500 GB | 4 TB WD
MacBook Air 11" | Mid 2012 | Core i7 2.0 Ghz | 8 GB | 256 GB SSD
Citera gärna om du svarar på mina inlägg, så hittar jag tillbaka igen! :)

Permalänk
Medlem

Har du Nvidias senaste drivrutiner eller de som följde med på CD'n?

Permalänk
Medlem

ganska säker på att x850xt drar mer ström än 8600gt + det kanske till och med är bättre i vissa spel med sin 256bits minnesbuss.

du får testa drivvarna som folk skriver.

Permalänk
Medlem

Ja, jag har dom senaste drivrutinerna. Anledningen därför jag köpte det hära kortet var för att mitt gamla ati kort inte var tillräckligt bra för att jag skulle kunna köra tex Call of duty World at war. Så jag tror inte att Geforce kortet är sämre än Radeon X850xt.

Permalänk

X850Xt har en separat PCI ström anslutning som de flesta kort har men 8600 kortet har ingen sådan så kan inte detta tyda på att det behöver mindre ström?

Permalänk

hmm, det låter som exakt det felet jag har på min dell.
har en HD3650 för agp, kräver minst 300 watt, har 250 watt, systemet har en tendens att krasha.
tur att såna trådar finns på swec

Visa signatur

Jag tyckte att denna text räckte fint

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Westerin
Ja, jag har dom senaste drivrutinerna. Anledningen därför jag köpte det hära kortet var för att mitt gamla ati kort inte var tillräckligt bra för att jag skulle kunna köra tex Call of duty World at war. Så jag tror inte att Geforce kortet är sämre än Radeon X850xt.

Ditt gamla kort X850Xt är bättre än ett 8600gt.

Edit: Vet du om du har DDR2 eller DDR3 minnen på ditt 8600GT? Är det DDR2 så är X850Xt bättre, DDR3 så är 8600GT bättre

Edit2: X850Xt är bättre i vilket fall ser jag nu när jag läst på lite. Det är inget bra byte du gjort precis.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rullekorn82
Ditt gamla kort X850Xt är bättre än ett 8600gt.

Edit: Vet du om du har DDR2 eller DDR3 minnen på ditt 8600GT? Är det DDR2 så är X850Xt bättre, DDR3 så är 8600GT bättre

Edit2: X850Xt är bättre i vilket fall ser jag nu när jag läst på lite. Det är inget bra byte du gjort precis.

X850XT kan knappast vara bättre än något kort i nvidias 8000 serie.. Har en kompis med det grafikkortet som han fick med när han köpte en ny märkesdator för fyra år sedan; när släpptes 8600? 850xt bör vara i klass med ett nvidia 6000/7000 serie- kort ungefär. Det har t.ex. bara pixel shader 2; geforce 6600 har pixel shader 3.

Permalänk
Avstängd

exroz http://www.tomshardware.com/reviews/gaming-graphics,1786-8.ht... ungefär samma prestanda.

Ojdå såg inte att det var en gammal tråd.

Visa signatur

laptop*asus g73jw med F120 disk*

pc * Motherboard: Gigabyte GA-X79-UD5 * CPU: i7 3930K * GPU: Radeon HD7970* Samsung S27A950D 120hz + 32tv * Corsair Vengeance 16gb * Antec p280 * PSU: Corsair HX 850W * Windows 7 Ultimate* Ssd f120 *

Permalänk
Medlem

Spelar ingen roll nu eftersom datorn funkar felfritt med det nya kortet, tycker även det är bättre än det gamla så jag kommer inte byta tillbaka iaf.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av exroz
X850XT kan knappast vara bättre än något kort i nvidias 8000 serie.. Har en kompis med det grafikkortet som han fick med när han köpte en ny märkesdator för fyra år sedan; när släpptes 8600? 850xt bör vara i klass med ett nvidia 6000/7000 serie- kort ungefär. Det har t.ex. bara pixel shader 2; geforce 6600 har pixel shader 3.

Ett gammalt prestandakort behöver inte vara sämre än ett nyare mellanklass kort.
Detta påminner mig lite om en polare som köpte ett radeon 9200 för att "radeon är de bästa grafikkorten", att han sen inte kunde förstå att mitt gamla geforce 4 sopade mattan med det är en annan historia

Jag tycker inte det är speciellt konstigt alls att ett x850xt skulle piska ett 8600gt. Det du tar upp med pixel shader är intressant, du har helt rätt att x850xt bara har pixel shader 2, vilket betyder att den struntar helt i de pixel shader 3 effekterna som 8600gt får kämpa med. Därför får du bättre fps i spel med ett x850xt.

Mvh

Visa signatur

AMD Ryzen R9 3900X | Gigabyte Aorus Ultra X570 | Corsair 64GB | RTX 3080 Ti

Permalänk
Medlem

Nackdelen är ju däremot att man inte kan spela spel som använder sig utav pixelshader 3.0 med ett x850xt, hade själv ett sådant men bytte upp mig till ett hd4850 för att kunna spela nyare spel (Gamla Burken)

Visa signatur

Clevo W110ER (X-128b): i7 3612QM, Nvidia GeForce GT650M 2gb, 8gb RAM, SSD Crucial M4 256gb