Permalänk
Medlem

LOB-Kallelse.

Hejsan.

Nu har jag fått en LOB-anmälan av polisen och har fått en kallelse till socialen för ett snack (så snälla dom är). Efter att ha gått hem från krogen och hade en öl på mig så ville polisen ta mig in för "omhändertagande", och som dom sedan sa att jag inte var nykter nog att gå hem, (jag hade även en kompis med mig och vi var inte mer än 500m från lägenheten). Nu tycker jag att dom överdrev extremt och jag drack inte mer än vad jag brukar göra..

Undrar om jag bara kan strunta i den här kallelsen eller måste jag gå? Känner inte för att ringa dom heller så jag frågar er istället.

Permalänk
Medlem

Gå dit, snacka om dina alkoholvanor. Om det inte är så farligt så händer ingenting. Annars kan du få problem med ev. körkort o.s.v. Inte kul!

Visa signatur

Lian Li 6070B / Asus P8P67 B3 / Intel Core i5 2500K @ 4.5GHz
Corsair Vengance 8GB 1600MHz / Asus GTX780 / Corsair TX650V2

Permalänk
Medlem

Re: LOB-Kallelse.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av JackeShan
Hejsan.

Nu har jag fått en LOB-anmälan av polisen och har fått en kallelse till socialen för ett snack (så snälla dom är). Efter att ha gått hem från krogen och hade en öl på mig så ville polisen ta mig in för "omhändertagande", och som dom sedan sa att jag inte var nykter nog att gå hem, (jag hade även en kompis med mig och vi var inte mer än 500m från lägenheten). Nu tycker jag att dom överdrev extremt och jag drack inte mer än vad jag brukar göra..

Undrar om jag bara kan strunta i den här kallelsen eller måste jag gå? Känner inte för att ringa dom heller så jag frågar er istället.

Är du myndig eller icke myndig? Om du inte är myndig så är det dina föräldrar som kommer att kallas till diskussion. Om du är myndig så är det du själv som får välja. Jag föreslår att du går dit och säger att du är en snäll pojke. Annars gör de en notering och om det händer något mer så kommer de rekommendera länstyrelsen en massa tråkiga saker. Samma sak om du i ett senare skede behöver hjälp från socialen kan detta ligga dig i fatet.

Det är inget farligt utan mest en formalitet bara.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem

Han gick hem från krogen, så han måste vara myndig

Visa signatur

AMD Athlon xp 2100+ | Asus A7M266 | 512 DDR | GeForce3 | 40 GB Hdd | DVD Plextor 16X

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tomas_88
Han gick hem från krogen, så han måste vara myndig

Jasså? Inte nödvändigtvis men visst, sannolikheten ökar ju :). Många mindreåriga smiter in på krogen och att LOB:a någon pga en öl och lite fylla låter som polisen hade extremt tråkigt om det inte var så att personen var mindreårig också.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk

Helt sjukt enligt mig, okej om trådskaparen är under 20år som jag misstänker, men annars blanda in socialen och allt? Även om man nu får försörjningsstöd från dem, borde de inte ha rätt med detta att göra.
Mitt tips är ta med en dold diktafon; mp3spelare, mobilen är inte så dumt. Även om jag nu misstänker att polisen i brist på annat bara vill ta ett samtal med dig. De kanske har en kvot med ett visst antal samtal de måste göra och då i all panik fick de ta dig.

Annars var lugn, trevlig och tillmötesgående, så kommer polisen vara schysst tillbaka. Ett allmänt råd, sedan ska man dock tänka på att inte säga för mycket.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem

Tack för svaren! Jag är myndig. Jag tror jag skippar detta då jag VET att jag inte gjorde något fel alls den kvällen. Tyvärr verkar det som LOB missbrukas väldigt mycket..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bud_bundy
Helt sjukt enligt mig, okej om trådskaparen är under 20år som jag misstänker, men annars blanda in socialen och allt? Även om man nu får försörjningsstöd från dem, borde de inte ha rätt med detta att göra.
Mitt tips är ta med en dold diktafon; mp3spelare, mobilen är inte så dumt. Även om jag nu misstänker att polisen i brist på annat bara vill ta ett samtal med dig. De kanske har en kvot med ett visst antal samtal de måste göra och då i all panik fick de ta dig.

Annars var lugn, trevlig och tillmötesgående, så kommer polisen vara schysst tillbaka. Ett allmänt råd, sedan ska man dock tänka på att inte säga för mycket.

Han ska få träffa socialen inte polisen. Det är som sagt inget farligt och är en del av polisens arbete för att komma tillrätta med socialt utslagna personer eller personer som bor i misanpassade hem. De kan ju faktiskt inte veta hurdan personen är utan det är upp till socialen att utreda. Finns där inget att klaga på så händer ju inget heller.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JackeShan
Tack för svaren! Jag är myndig. Jag tror jag skippar detta då jag VET att jag inte gjorde något fel alls den kvällen. Tyvärr verkar det som LOB missbrukas väldigt mycket..

Hade det inte varit klokare att vara tillmötesgående, gå dit och ge din syn på det hela och ha det ur världen?

Visa signatur

Är du en arrogant översittare som vet lite bättre än alla andra? Välkommen till Akademiska ämnen, arbetsliv och samhällsdebatt
☺☻☺☻☻☺☻☺
Republikanska föreningen

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JackeShan
Tack för svaren! Jag är myndig. Jag tror jag skippar detta då jag VET att jag inte gjorde något fel alls den kvällen. Tyvärr verkar det som LOB missbrukas väldigt mycket..

Det är många som är tacksamma för att kunna få en ursäkt att prata med någon på socialkontoret när de inte inser att de har ett problem innan de får en kallelse. Det gäller givetvis inte alla men polisen försöker ju inte jävlas då det är frivilligt.

*** EDIT ***

Förtydligande: De kan inte skicka en "remiss" till socialkontoret utan att först ha LOB:at personen alltså.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Triss
Hade det inte varit klokare att vara tillmötesgående, gå dit och ge din syn på det hela och ha det ur världen?

Inte minst för att det vore förbaskat intressant. Jag själv är lite sugen på att hamna där och de skulle få prata med den största psykopaten som de någonsin har skådat.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sentenced
Han ska få träffa socialen inte polisen. Det är som sagt inget farligt och är en del av polisens arbete för att komma tillrätta med socialt utslagna personer eller personer som bor i misanpassade hem. De kan ju faktiskt inte veta hurdan personen är utan det är upp till socialen att utreda. Finns där inget att klaga på så händer ju inget heller.

Socialt utslagna personer.. Visst jättebra, men enligt trådskaparens berättelse så var han bara på väg hem som en vanlig kväll.
Vilket jag skulle se som väldigt stora trakasserier från polisens sida, skulle trådskaparen hålla på med förargelseväckande beteende så skall han straffas för det eller frias. Socialen skall inte på något sätt ha med det att göra.

Nå det finns knepiga myndighetspersoner. Jag var en nykter chaufför till en festplats vid kusten en sommar, som vanligt så tyckte jag det var tråkigt och jag tog fram gamla tentor, miniräknare och gick till en parkbänk utanför området började plugga på en omtenta.
På festplatsen slogs folk för fullt, även blottade sig och vad de nu kunde komma på, men gissa vem som ordningsvakterna började trakassera och undra va fan håller den på med? -Jo jag och jag fick lämna parkbänken.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bud_bundy
Inte minst för att det vore förbaskat intressant. Jag själv är lite sugen på att hamna där och de skulle få prata med den största psykopaten som de någonsin har skådat.

Socialt utslagna personer.. Visst jättebra, men enligt trådskaparens berättelse så var han bara på väg hem som en vanlig kväll.
Vilket jag skulle se som väldigt stora trakasserier från polisens sida, skulle trådskaparen hålla på med förargelseväckande beteende så skall han straffas för det eller frias. Socialen skall inte på något sätt ha med det att göra.

Nå det finns knepiga myndighetspersoner. Jag var en nykter chaufför till en festplats vid kusten en sommar, som vanligt så tyckte jag det var tråkigt och jag tog fram gamla tentor, miniräknare och gick till en parkbänk utanför området började plugga på en omtenta.
På festplatsen slogs folk för fullt, även blottade sig och vad de nu kunde komma på, men gissa vem som ordningsvakterna började trakassera och undra va fan håller den på med? -Jo jag och jag fick lämna parkbänken.

Nu är det alldeles ont om plats på de flesta häkteslokaler och polisen försöker hitta de personer som verkligen är fulla. Varför skulle man LOB:a en alldeles vanlig person? Tror du polisen inte får X antal samtal om berusade personer fredag/lördag så det räcker och blir över utan att de ska kasta in oskyldiga också?

Givetvis råkar man ibland LOB:a mindre berusade personer men oftast så brukar den berusade personens minne av situationen vara lite annorlunda hur polisen har sett situationen. Som sagt så kan polisen med enkelhet fylla häktet med fulla personer som de vill och förmodligen mkt lättare terrorisera dem också om man nu tror polisen i allmänhet håller på med det.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sentenced
Nu är det alldeles ont om plats på de flesta häkteslokaler och polisen försöker hitta de personer som verkligen är fulla. Varför skulle man LOB:a en alldeles vanlig person? Tror du polisen inte får X antal samtal om berusade personer fredag/lördag så det räcker och blir över utan att de ska kasta in oskyldiga också?

Givetvis råkar man ibland LOB:a mindre berusade personer men oftast så brukar den berusade personens minne av situationen vara lite annorlunda hur polisen har sett situationen. Som sagt så kan polisen med enkelhet fylla häktet med fulla personer som de vill och förmodligen mkt lättare terrorisera dem också om man nu tror polisen i allmänhet håller på med det.

Sist jag kollade behövde man inte vara något geni för att bli polis. Så det är väll inte konstigt att de klantar till saker hela tiden?

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
Sist jag kollade behövde man inte vara något geni för att bli polis. Så det är väll inte konstigt att de klantar till saker hela tiden?

Nej givetvis inte, men det är inte precis lattjo att skriva en LOB rapport. Men det är sant, i och med att de inte är genier så tycker de att det är skitkul att fylla i några formulär och rapportera till jourhavande om anledningen till LOB:en samt köra till häktet och så tillbaka ut till patrullområdet istället för att svänga runt stan och ta en fika på stationen.

För att inte tala om hur nöjda häktesvakterna skulle bli om man kör dit fullt nyktra individer som de ska hålla på och sitta barnvakt åt i flera timmar än att de kan sitta ner och kolla på lite filmer på datorn. osv osv

men det är klart det är ju jätteroligt att jävlas lite. Herr polis kunde ju istället skrivit en ordningsbot på valfri förseelse t.ex. alkohol på allmän plats förmodligen är det reglerat i kommunlagen om de stoppade för det. Eller någon annan petites som man säkerligen kan hitta, vilket lär vara mkt mer irriterande för personen och få polisen att känna sig maktfullkomlig om man nu tror det är motivet.

Men att LOB:a en person som verkar fullt nykter och gå igenom allt processerande för att jävlas? Då är man ju sadist mot sig själv och sina kollegor samt häktesvakterna.

Jag känner ett antal häktesvakter och jag har aldrig hört talas om att någon som är för nykter släpas in där. Finns ingen anledning, inte ens för att jävlas.

*** EDIT ***

För övrigt görs ytterligare en bedömning över nykterhetsgraden när man kommer till häkteslokalen och detta görs inte av personen som LOB:ade utan en annan polisman, vanligen jourhavande. Även detta rapporteras in och bokförs i detalj.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sentenced
Nej givetvis inte, men det är inte precis lattjo att skriva en LOB rapport. Men det är sant, i och med att de inte är genier så tycker de att det är skitkul att fylla i några formulär och rapportera till jourhavande om anledningen till LOB:en samt köra till häktet och så tillbaka ut till patrullområdet istället för att svänga runt stan och ta en fika på stationen.

För att inte tala om hur nöjda häktesvakterna skulle bli om man kör dit fullt nyktra individer som de ska hålla på och sitta barnvakt åt i flera timmar än att de kan sitta ner och kolla på lite filmer på datorn. osv osv

men det är klart det är ju jätteroligt att jävlas lite. Herr polis kunde ju istället skrivit en ordningsbot på valfri förseelse t.ex. alkohol på allmän plats förmodligen är det reglerat i kommunlagen om de stoppade för det. Eller någon annan petites som man säkerligen kan hitta, vilket lär vara mkt mer irriterande för personen och få polisen att känna sig maktfullkomlig om man nu tror det är motivet.

Men att LOB:a en person som verkar fullt nykter och gå igenom allt processerande för att jävlas? Då är man ju sadist mot sig själv och sina kollegor samt häktesvakterna.

Jag känner ett antal häktesvakter och jag har aldrig hört talas om att någon som är för nykter släpas in där. Finns ingen anledning, inte ens för att jävlas.

*** EDIT ***

För övrigt görs ytterligare en bedömning över nykterhetsgraden när man kommer till häkteslokalen och detta görs inte av personen som LOB:ade utan en annan polisman, vanligen jourhavande. Även detta rapporteras in och bokförs i detalj.

Har du aldrig stött på en polis som jävlas bara för att dem verkar missnöjda med att vara poliser. Har ju varit med om det många gånger när poliser ligger bakom en när man kör bil, de låter gamla skruttiga volvos bränna förbi över hastighetsbegränsningarna (vilket för övrigt är korkat när en polisbil är där, men det var mörkt så de kanske inte såg den), men polisen stannar kvar bakom mig som då körde mors BMW så jag inte kan gasa på. Har även blivit stannad av en polis som utan mätning eller dylikt (de stod vid sidan av vägen) tyckte jag körde fort och fått kommentaren "men det kanske inte går att bromsa i en BMW". Finns massor icke bilrelaterade saker med, har nog aldrig stött på en polis som verkade glad och stolt över att vara polis.

Så nog kan de jävlas på någon ungdom som verkar ha roligt bara för att.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
Har du aldrig stött på en polis som jävlas bara för att dem verkar missnöjda med att vara poliser. Har ju varit med om det många gånger när poliser ligger bakom en när man kör bil, de låter gamla skruttiga volvos bränna förbi över hastighetsbegränsningarna (vilket för övrigt är korkat när en polisbil är där, men det var mörkt så de kanske inte såg den), men polisen stannar kvar bakom mig som då körde mors BMW så jag inte kan gasa på. Har även blivit stannad av en polis som utan mätning eller dylikt (de stod vid sidan av vägen) tyckte jag körde fort och fått kommentaren "men det kanske inte går att bromsa i en BMW". Finns massor icke bilrelaterade saker med, har nog aldrig stött på en polis som verkade glad och stolt över att vara polis.

Så nog kan de jävlas på någon ungdom som verkar ha roligt bara för att.

Jag skrev ju att om du nu tror de är ute efter att jävlas så finns det tusen andra saker som inte är jävliga för polisen själv eller menar du att de jävlas med sig själv också?

LOB är ju fantastiskt mkt extra arbete för polisen och inget man "jävlas" med så att säga. Det är för att lagen kräver lite extra i form av pappersarbete och fram och tillbaka åkande för radiobilen.

Det finns ca 100 andra saker polisen kunde ha gjort med ungdomen för att jävlas med denne som inte inbegriper några timmars extra arbete för polisen. Man får ju nästan övertala polisen att LOB:a personen. Skulle de LOB:a alla på fredag/lördag skulle de ju inte göra något annat.

"Äh låt grabben gå runt kvarteret en sväng istället" "släng ut honom och porta han, alla kan ju ha en dålig kväll" osv osv vilket förmodligen innebär att de varken är sugna på att skriva rapporterna, åka till stället för att hämta killen, åka till häkten OCH hinna med sin vanliga patrullering igen efter allt detta. Förutom tjafset med vakthavande osv om denne anser att LOB:en verkar onödig till det vanligen till helgen fulla häktet.

Finns otroliga mängder ordningsböter och andra sätt att "jävlas" med. T.ex. ett förhör på plats där polisen säger att de skett ett brott, eller tvinga identifiering osv osv. Allt detta innebär att man slipper tramsa runt med minst 2h extra arbete "bara" för att jävlas.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JackeShan
Tack för svaren! Jag är myndig. Jag tror jag skippar detta då jag VET att jag inte gjorde något fel alls den kvällen. Tyvärr verkar det som LOB missbrukas väldigt mycket..

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Triss
Hade det inte varit klokare att vara tillmötesgående, gå dit och ge din syn på det hela och ha det ur världen?

Det Triss skrev. Allt som skrivs ner under dessa samtal är sekretessbelagda(det informerar dom före mötet). Mötet tar max 30 minuter. Du ger din förklaring på händelsen, de antecknar, hör av sig någon vecka senare och läser upp rapporten och frågar om du vill fylla i något ytterligare. Om några ytterligare veckor får du ett brev där det står "Inga ytterligare påföljder" Så är det problemet ur världen.

Visa signatur

Lian Li 6070B / Asus P8P67 B3 / Intel Core i5 2500K @ 4.5GHz
Corsair Vengance 8GB 1600MHz / Asus GTX780 / Corsair TX650V2

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Doodle
Det Triss skrev. Allt som skrivs ner under dessa samtal är sekretessbelagda(det informerar dom före mötet). Mötet tar max 30 minuter. Du ger din förklaring på händelsen, de antecknar, hör av sig någon vecka senare och läser upp rapporten och frågar om du vill fylla i något ytterligare. Om några ytterligare veckor får du ett brev där det står "Inga ytterligare påföljder" Så är det problemet ur världen.

Framför allt om man anser att man inte varit så pass berusad att man behövde LOB:as. Då har man ju allt att vinna på att socialen får en korrekt bild av situationen. Det blir inte lika roligt om man råkar bli LOB:ad en gång till av någon anledning precis.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk

Har vart arrestvakt (inte häktesvakt, stor skillnad) i tre års tid. Jag har aldrig någonsin sett polisen släpa in en nykter människa. Nykter nog att kunna ta han om sig själv, utan att vara till fara för sig själv eller någon annan.

Vid inskrivning får man ta av sig div. plagg t.ex. bälte, skor mm. Allt som skulle kunna leda till att en skadar sig själv, detta räknas oftast som något väldigt kränkande av den onyktra som ofta skriker sparkar och gråter.

Erfarenhet säger mig att trådskaparen inte berättar allt eller är väldigt selektiv med sin historia.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Farenheit
Har vart arrestvakt (inte häktesvakt, stor skillnad) i tre års tid. Jag har aldrig någonsin sett polisen släpa in en nykter människa. Nykter nog att kunna ta han om sig själv, utan att vara till fara för sig själv eller någon annan.

Vid inskrivning får man ta av sig div. plagg t.ex. bälte, skor mm. Allt som skulle kunna leda till att en skadar sig själv, detta räknas oftast som något väldigt kränkande av den onyktra som ofta skriker sparkar och gråter.

Erfarenhet säger mig att trådskaparen inte berättar allt eller är väldigt selektiv med sin historia.

Det där är precis det jag hört när jag pratat med både arrest och häktesvakter faktiskt. Fascinerande.

Fast TS sa ju inte att han inte var full, han menar väl att han inte ansåg sig vara full nog för att bli LOB:ad. Det kan jag säkert hålla med om att polisen samt ordningsvakter kan misbedöma fyllans nivå och att man förmodligen kunde klara sig utan att bli LOB:ad, däremot så ska man givetvis följa uppmaningen av socialen för att följa upp detta så man kan stärka sin sak om att det var en engångsföreteelse och att man verkligen inte har alkoholproblem.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk

Man kan ju fråga sig vad socialen tänker om en kille som inte dyker upp.
Det är ju garanterat inte att det är en oskyldig kille och att det var en engångs företeelse.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Farenheit
Har vart arrestvakt (inte häktesvakt, stor skillnad) i tre års tid. Jag har aldrig någonsin sett polisen släpa in en nykter människa. Nykter nog att kunna ta han om sig själv, utan att vara till fara för sig själv eller någon annan.

Möjligt, dock tveksamt. En sak jag kan tycka är riktigt fel är det faktum att plitarna far och kastar in kids i fyllecellen, dvs, under 20. I dessa fall finns det ju ofta föräldrar som faktiskt oroar sig när sin unge inte kommer hem. En polare torskade på fyllehäkte och han fick bokstavligen talat FÖRHANDLA till sig möjligheten att skicka ett sms.

Varför inte ha som mål åtminstone att försöka köra hem dem till sina föräldrar? Men men, man får väl våld- och actionpittar till poliser när man betalar ut kassa arbetarlöner...

Visa signatur

Dekadens

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av oggan
Möjligt, dock tveksamt. En sak jag kan tycka är riktigt fel är det faktum att plitarna far och kastar in kids i fyllecellen, dvs, under 20. I dessa fall finns det ju ofta föräldrar som faktiskt oroar sig när sin unge inte kommer hem. En polare torskade på fyllehäkte och han fick bokstavligen talat FÖRHANDLA till sig möjligheten att skicka ett sms.

Varför inte ha som mål åtminstone att försöka köra hem dem till sina föräldrar? Men men, man får väl våld- och actionpittar till poliser när man betalar ut kassa arbetarlöner...

Är de myndiga så ansvarar de för sina egna handlingar. Kanske dags att släppa mammas napp i den åldern. Eller se till att alkoholen inte försätter en i det tillståndet. Är de mindreåriga och identifierade blir de ju hemskjutsade. Märkligt nog slipper majoriteten av människor någonsin sitta i fyllecell. Säkert ett sammanträffande bara.

Anledningen att man inte låter dem ringa är för att de ställer till scener, skriker att de är oskyldiga (de gör de alltid) osv och skapar onödig kalabalik. Mobiltelefon är det första som ska bort i en skyddsvisitation. (av de som inte har riktiga vapen förstås )

Mamma och pappa har en tendens att alltid tro på sina satungar. De är inte aaaaalls för fulla och polisen var jääääätte hårdhänt. Eller de har aaaaaldrig snattat. Det är bara andra föräldrars snorungar som gör sånt. Inte änglagossen eller mammas snälla flicka. De andra ungjävlarna.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem

En kompis råkade ut för en liknande sak. Hade varit på fest och var lite väl i gasen efter en del strohrom (det slår) så när de andra gick in på ett uteställe så satte han sig utanför för att vänta på bussen hem. Självklart lyckades han somna och med tanke på läget så tog det inte många sekunder innan det var en polis där. De tyckte att han skulle följa med dem för att sova ruset av sig, han var inte den som protesterade direkt. Tog någon vecka så fick han också ett brev där han var kallad att diskutera sina " Alkohol OCH drogproblem". Han sket i det och mig veterligen så har han inte råkat ut för någon uppföljning pga av det.

Tror mest att det handlar om att de måte erbjuda samtal och ev. hjälp till alla som blir noterade för liknande företeelser. Annars dyker folk bara upp i efterhand och undrar varför ingen var barnvakt åt dem.

Visa signatur

Scenery och flygplansutvecklare till X-plane 11 och FS2020
Besök gärna Flightsim Sweden på: https://discord.gg/QcWHZ2Q

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dosman
Ganska kul att se att folk som inte gillar poliser antar att alla poliser alltid vill jävlas och de som gillar poliser antar att alla poliser alltid agerar korrekt.

Givetvis finns det jävliga poliser också. Men vi som har kommit i kontakt med t.ex. LOB på olika sätt vet att det inte precis är ett sätt att jävlas då det är extremt mkt extra arbete jämfört med alla andra tusen saker en polis skulle kunna göra för att jävlas som gör att han slipper massa pappersarbete och onödigt jobb för att försöka sätta nån liten ungdom i fyllecell.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem

Har du rent samvete o inte var hyseriskt drängfull, så ryck dig i kragen o gå dit o berätta hur det ligger till, dom nödvändiga bitarna. Det kanske inte lönar sig i längden att låta folk på diverse myndigheter sitta o fantisera om hur det egentligen står till med dig, t.ex. polis & social då.

Grejen är att om det liksom råkar hända igen så har de väl fått vatten på sin kvarn.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem

Varför inte bara erkänna att du raglade hem, att du blev intagen bara för att du hade en öl på dig tror jag inte på.

LOB är för dem som ej kan ta hand om sig själva, inte för att man bär på en öl. Uppenbarligen har du varit alldeles för onykter för att kunna ta hand om dig själv. Därför blev du "LOBAD"

Bara gå dit att säga att det aldrig skall upprepas. Att bli LOBAD är inget straff.

Visa signatur

q9550@3,4Ghz, GTX275, 4GB DDR2 Corsair XMS2//HTPC AmdX2 4600+ passivt kyld med scythe ninja mini, Antec NSK 2480

Fractal design arc midi r2// core i7 4770k@ 4,4ghz :)
// corsair h100i // corsair hx 850m// asus maximus VI hero//
Corsair vengeance pro 2400mhz// intel ssd 335 180gb// gigabyte gtx 780 OC@1200mhz Core//win 8.1

Permalänk
Medlem

Så här kan ett sådant brev från socialstyrelsen se ut:

"Från polisen i XXX har kommit en rapport om att du har omhändertagits enligt lagen om omhändertagande av berusad personer (LOB).

Erfarenhetsmässigt är känt att detta kan bero på alkoholproblem och att det i sådant fall är viktigt att man på ett tidigt stadium försöker att förändra sin situation.

viktigt att tänka på är att upprepade omhändertaganden enligt lagen om omhändertagande av berusade personer (LOB) kan innebära att din lämplighet som körkortsinnehavare ifrågasätts från Länstyrelsens sida.

Du har själv möjlighet att direkt söka hjälp på "XXX", som erbjuder vecko och månadsprogram. Information från "XXX" bifogas i detta brev.

Du har också möjlighet att kotakta socialförvaltningen för vidare information. Du kan kontakte mig på telefon (nr)."

Här står det rätt så klart och tydligt vad det handlar om och varför man blir kontaktad av socialförvaltningen i det ärendet. De vill alltså inget illa men det ser helt klart sämre ut om man inte dyker upp.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"