Vaccin mot svininfluensan - Någon som tagit?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Triss

Innehåller vaccinet tiomersal eller vadå?

Vaccinet i flerdosbehållarna innehåller tiomersal.

Påståendet att det har något att göra med autism är skitsnack och visar hur lite h0psi faktiskt vet om vaccin.
För 5-10 år sedan hade det varit lite mindre pinsamt att påstå det, men idag är det makalöst att någon fortfarande kan tro det.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Haricots
Vaccinet i flerdosbehållarna innehåller tiomersal.

Påståendet att det har något att göra med autism är skitsnack och visar hur lite h0psi faktiskt vet om vaccin.
För 5-10 år sedan hade det varit lite mindre pinsamt att påstå det, men idag är det makalöst att någon fortfarande kan tro det.

Jag googlade skiten och läste på. Ändrade mitt inlägg och idiotförklarade h0psi ytterligare.

Visa signatur

Är du en arrogant översittare som vet lite bättre än alla andra? Välkommen till Akademiska ämnen, arbetsliv och samhällsdebatt
☺☻☺☻☻☺☻☺
Republikanska föreningen

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av h0psi
Och detta vet du eftersom du har forskat kring långvariga bieffekter av vaccinet? Eller du låter helt enkelt din egen övertygelse bli till fakta.

Nej, det vet jag eftersom andra har forskat på långvariga effekter av den här typen av vaccin. Med tanke vad som står i resten av ditt inlägg undar jag lite vem det egentligen är som låter sin övertygelse blir fakta.

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Triss
Ditt jävla troll

Slutdiskuterat. Kan du inte hålla en debatt på normal nivå utan att använda förolämpningar får du ta och växa till dig.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Haricots
Påståendet att det har något att göra med autism är skitsnack och visar hur lite h0psi faktiskt vet om vaccin.

Oj du, jag vet inte alls mycket om vaccin. Det ska jag ta och erkänna direkt. Jag är simpel ingenjör, ingen forskare eller så. Det enda jag grundar min åsikt på är mycket enkla saker, såsom att väldigt få dör av svininfluensan, att vaccinet inte är helt riskfritt och att man då får väga en risk mot en annan. Jag respekterar alla som tar vaccinet, kanske kan även de förstå oss som väljer att inte ta det. Om inte så kan jag leva med det också.

Visa signatur

Kunskap är en personlig upplevelse. Allt annat är bara information. /A. Einstein

Permalänk
Medlem

Bit ihop, du förtjänade det. Ingenjör som köper allt som skrivs.

Intressant läsning för dom som tror att svininfluensan är en säsonginfluensa med ett tuffare namn.

http://www.smittskyddsinstitutet.se/publikationer/smis-nyhets...

Visa signatur

Är du en arrogant översittare som vet lite bättre än alla andra? Välkommen till Akademiska ämnen, arbetsliv och samhällsdebatt
☺☻☺☻☻☺☻☺
Republikanska föreningen

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av h0psi
Det enda jag grundar min åsikt på är mycket enkla saker, såsom att väldigt få dör av svininfluensan, att vaccinet inte är helt riskfritt och att man då får väga en risk mot en annan.

Precis och risken med vaccinet är lägre än risken med svininfluensan. Alltså, en no brainer.

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av h0psi
Det enda jag grundar min åsikt på är mycket enkla saker, såsom att väldigt få dör av svininfluensan, att vaccinet inte är helt riskfritt och att man då får väga en risk mot en annan. Jag respekterar alla som tar vaccinet, kanske kan även de förstå oss som väljer att inte ta det. Om inte så kan jag leva med det också.

Jag för en har inget emot ifall du är övertygad om att du personligen inte behöver vaccin, även om vissa av dina skäl i mitt tycke varit åt det paranoida hållet.

Men du glömmer dock bort en sak. Man ska inte jämföra vaccinets effekter/negativa sidor med en icke-vaccinerad, utan en som blivit smittad.

Riskerna att drabbas av något över huvud taget är större för själva influensan än för vaccinet, annars hade det ju aldrig varit försvarbart att vaccinera folk, eller hur?

Det trycks ofta på vilka risker vaccinet har där vissa i media nämt att man tex kan få en allvarlig sjukdom som kan leda till förlamningar. Men det de inte nämner är att vaccinet trots det är säkrare än själva influensan då det är 10 ggr större risk att få samma sjukdom från influensan än från vaccinet.

Saker vinklas oerhört mycket och därför är det inte prat om simpla saker i detta fall.
tex: ja, vaccinet kan i ett fall av en miljon (för mig det var en på miljonen, kan kolla upp det om du vill) orsaka guillain barre och det jämför man med folk som inte vaccinerar sig eller får influensan. Men skulle man få influensan så är risken att få guillain barre 1 på hundra tusen.

Detsamma med att det inte är vältestat. Det är bara en semantisk fråga då inga läkmedel de facto är vältestade på det sätt du syftar på (finns få sådana).

Bra att du är övertygad i varför du väljer att avstå från vaccin, men du måste vara redo att försvara och backa upp påståendena med bra källor.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zartax
Du får inte generellt bättre immunförvar av att ta sjukdomen utan precis samma skydd som om du vaccinerar dig. Fast om du vaccinerar dig slipper du riskerna med sjukdomen som är större än riskerna med vaccinet. Ärligt talat är det en no-brainer. Vaccin > svininfluensa.

Nja, jag väntar hellre. Tack ändå.

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cloudstone
Nja, jag väntar hellre. Tack ändå.

Varför?

Visa signatur

Är du en arrogant översittare som vet lite bättre än alla andra? Välkommen till Akademiska ämnen, arbetsliv och samhällsdebatt
☺☻☺☻☻☺☻☺
Republikanska föreningen

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Triss
Varför?

Ingår inte i någon riskgrupp och jag mår bra. Blir jag smittad så är jag väl sjuk några dagar och stannar hemma, inte mer med det. Dör jag så vinner ni väl diskussionen I guess

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cloudstone
Ingår inte i någon riskgrupp och jag mår bra. Blir jag smittad så är jag väl sjuk några dagar och stannar hemma, inte mer med det. Dör jag så vinner ni väl diskussionen I guess

Nu handlade det iofs inte om att alla som inte vaccinerar sig dör eller inte. Du har missat orsaken till varför man borde vaccinera sig.

Visa signatur

Är du en arrogant översittare som vet lite bättre än alla andra? Välkommen till Akademiska ämnen, arbetsliv och samhällsdebatt
☺☻☺☻☻☺☻☺
Republikanska föreningen

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Triss
Nu handlade det iofs inte om att alla som inte vaccinerar sig dör eller inte. Du har missat orsaken till varför man borde vaccinera sig.

Jahaaaa, ok. Så jag borde vaccinera mig för att........?

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cloudstone
Jahaaaa, ok. Så jag borde vaccinera mig för att........?

För att inte bli sjuk?

Visa signatur

Är du en arrogant översittare som vet lite bättre än alla andra? Välkommen till Akademiska ämnen, arbetsliv och samhällsdebatt
☺☻☺☻☻☺☻☺
Republikanska föreningen

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cloudstone
Jahaaaa, ok. Så jag borde vaccinera mig för att........?

Inte kunna smitta folk som faktiskt är i en riskgrupp? Påverkar ju inte dig förvisso, snarare lite good will åt andra människor.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cloudstone
Jahaaaa, ok. Så jag borde vaccinera mig för att........?

Samma anledning som varför du kommer vaccinera dina barn mot sjukdomar som idag är så ytterst sällsynta

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Triss
För att inte bli sjuk?

Äh, bara en ursäkt att stanna hemma om jag blir sjuk.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av polygon5
Inte kunna smitta folk som faktiskt är i en riskgrupp? Påverkar ju inte dig förvisso, snarare lite good will åt andra människor.

Blir jag sjuk så stannar jag hemma, jag är inte den typen som sliter mig till skolan eller jobb även om jag blir sjuk. Missar hellre nån föreläsning än att riskera smitta andra.

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av polygon5
Inte kunna smitta folk som faktiskt är i en riskgrupp? Påverkar ju inte dig förvisso, snarare lite good will åt andra människor.

Men det är ju DERAS ansvar att vaccinera sig i så fall. Bara för att de inte vill bli sjuka ska ju inte resten av världen vaccinera sig. Ganska enkelt, vill man inte riskera att få svininfluensan så vaccinerar man sig. Att säga att man bör vaccinera sig för att smitta andra är ju inte ett vettigt argument. Väldigt mycket enklare om de i riskgrupperna vaccinerar sig än att alla andra gör det

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
Men det är ju DERAS ansvar att vaccinera sig i så fall. Bara för att de inte vill bli sjuka ska ju inte resten av världen vaccinera sig. Ganska enkelt, vill man inte riskera att få svininfluensan så vaccinerar man sig. Att säga att man bör vaccinera sig för att smitta andra är ju inte ett vettigt argument. Väldigt mycket enklare om de i riskgrupperna vaccinerar sig än att alla andra gör det

Ju fler som vaccinerar sig desto färre kommer viruset kunna smitta och slutligen kommer viruset inte kunna få något färste i samhället pga herd immunity. För att den ska funka måste en viss antal människor vaccinera sig (procentsatsen skiljer sig för olika sjukdomspatogener).

Så att vaccinera sig för att skydda gruppen i stort via herd immunity är en legitim anledning.

Editerad.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cloudstone
Äh, bara en ursäkt att stanna hemma om jag blir sjuk.

Blir jag sjuk så stannar jag hemma, jag är inte den typen som sliter mig till skolan eller jobb även om jag blir sjuk. Missar hellre nån föreläsning än att riskera smitta andra.

Jo det är klart

Problemet är att alla inte stannar hemma den dryga veckan det handlar om, vilket ställer till det för arbetsgivare, landets ekonomi och dom svaga.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
Men det är ju DERAS ansvar att vaccinera sig i så fall. Bara för att de inte vill bli sjuka ska ju inte resten av världen vaccinera sig. Ganska enkelt, vill man inte riskera att få svininfluensan så vaccinerar man sig. Att säga att man bör vaccinera sig för att smitta andra är ju inte ett vettigt argument. Väldigt mycket enklare om de i riskgrupperna vaccinerar sig än att alla andra gör det

Alla är inte krya nog att kunna vaccinera sig. Vaccinerar sig ingen annan heller är ju risken större att dessa får ta smällen.

Visa signatur

Är du en arrogant översittare som vet lite bättre än alla andra? Välkommen till Akademiska ämnen, arbetsliv och samhällsdebatt
☺☻☺☻☻☺☻☺
Republikanska föreningen

Permalänk
Medlem

Jag skulle egentligen vaccinera mig idag men kunde inte gå eftersom jag inte hade tid. Har jag nu missat min chans att vaccinera mig?

Tappat bort brevet som skickades hem till mig... den ligger nånstans här hemma men jag kan inte hitta det så därför frågar jag här istället.

Visa signatur

[Intel Dual Core 6420 @ 2,13GHz || 2048 DDR2 || ATI Radeon x1950Pro || MX518 || Koss SB45]
[iAudio U3 1 gb + Sennheiser CX-300]
daVanii på PSN

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zartax
Du får inte generellt bättre immunförvar av att ta sjukdomen utan precis samma skydd som om du vaccinerar dig. Fast om du vaccinerar dig slipper du riskerna med sjukdomen som är större än riskerna med vaccinet. Ärligt talat är det en no-brainer. Vaccin > svininfluensa.

Artikel skriven av Ann-Cathrin Engwall, PhD molekylär cellbiologi (arbetar bl.a. med att utveckla vaccin mot alergi).

http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/artikel_3427795.svd

Angående om hur testat vaccinet är, så är det inte alls lika testat som säsongsinfluensavaccinet. Dessa pandemivacciner är testade enligt speciella regler. Ett slags undantagstillstånd, om man så vill.

Detta läkemedel har godkänts i enlighet med reglerna om ”godkännande i undantagsfall”.

http://www.fass.se/LIF/produktfakta/artikel_produkt.jsp?NplID...

Googlar du lite på den termen får du fram:

"Detta innebär att det inte varit möjligt att få fullständig information om detta läkemedel<beroende på att sjukdomen är sällsynt><av vetenskapliga skäl><av etiska skäl>."

WHO själva (borde ju veta) skriver bl.a.:

Because the pandemic virus is new, both non-clinical and clinical testing is being done to gain essential information on immune response and safety. The results of studies reported to date suggest the vaccines are as safe as seasonal influenza vaccines. However, even very large clinical studies will not be able to identify possible rare events that can become evident when pandemic vaccines are administered to many millions of people.

http://www.who.int/csr/disease/swineflu/frequently_asked_ques...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CSM101
Ju fler som vaccinerar sig desto färre kommer viruset kunna smitta och slutligen kommer viruset inte kunna få något färste i samhället pga herd immunity. För att den ska funka måste en viss antal människor vaccinera sig (procentsatsen skiljer sig för olika sjukdomspatogener).

Så att vaccinera sig för att skydda gruppen i stort via herd immunity är en legitim anledning.

Editerad.

Nej det är ingen legitimt skäl. Om man själv inte vill vaccinera sig så är det inget skäl över huvud taget att andra vill att du gör det. Är som att andra skulle komma och gräva ned granar i skogen för att du tycker det är fint med granar. Om de själva inte vill ha granar där är ju det oviktigt för dem ifall du vill ha dem där.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Triss

Alla är inte krya nog att kunna vaccinera sig. Vaccinerar sig ingen annan heller är ju risken större att dessa får ta smällen.

Så därför skall alla andra tvingas vaccinera sig? Låter orimligt.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Robban@Lipogram
[BWHO själva (borde ju veta) skriver bl.a.:

Because the pandemic virus is new, both non-clinical and clinical testing is being done to gain essential information on immune response and safety. The results of studies reported to date suggest the vaccines are as safe as seasonal influenza vaccines. However, even very large clinical studies will not be able to identify possible rare events that can become evident when pandemic vaccines are administered to many millions of people.

http://www.who.int/csr/disease/swineflu/frequently_asked_ques... [/B]

Ja?

"The results of studies reported to date suggest the vaccines are as safe as seasonal influenza vaccines."

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
Nej det är ingen legitimt skäl. Om man själv inte vill vaccinera sig så är det inget skäl över huvud taget att andra vill att du gör det. Är som att andra skulle komma och gräva ned granar i skogen för att du tycker det är fint med granar. Om de själva inte vill ha granar där är ju det oviktigt för dem ifall du vill ha dem där.

Att skydda den stora gruppen är alltså inte ett legitimt skäl att vaccinera sig? Varför inte då, om jag får fråga?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
Så därför skall alla andra tvingas vaccinera sig? Låter orimligt.

Det är ingen som tvingas vaccinera sig. Men däremot är det inte speciellt orimligt att vaccinera sig för att båda skydda sig själv och personer som inte kan vaccinera sig av olika skäl. Förutom om man lever efter etisk egoism då...

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zartax
Ja?

"The results of studies reported to date suggest the vaccines are as safe as seasonal influenza vaccines."

Nu var ju inte det stycket det intressanta i sammanhanget. Säger ingenting om hur vältestat vaccinet är. Man kan testa 10 personer och sedan säga samma sak.

Det intressanta här var, naturligtvis, stycket som säger:

However, even very large clinical studies will not be able to identify possible rare events that can become evident when pandemic vaccines are administered to many millions of people.

Kort sagt. Ingen vet hur många som kommer få biverkningar eller hur allvarliga de kommer bli. Inte WHO, inte jag, inte du, inte Socialstyrelsen, inte Smittskyddsinstitutet och definitivt inte sensationsblaskor som Aftonbladet och Expressen. Ändå ser man gång på gång uttalanden där folk uttalar sig om hur säkert vaccinet är och hur vältestat det är. Innan vaccinet började delas ut hade det testats på 200 barn. Det är inte en speciellt stor grupp om man letar efter allvarliga biverkningar som kan inträffa 1 gång på 1000 eller 1 gång på 10000. Säger heller absolut ingenting om eventuella långsiktiga effekter. Det har man ö.h.t. ingen data på (av naturliga orsaker).

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cloudstone

Blir jag sjuk så stannar jag hemma, jag är inte den typen som sliter mig till skolan eller jobb även om jag blir sjuk. Missar hellre nån föreläsning än att riskera smitta andra.

Men man smittar inte bara när man själv känner av symtomen av influensan, dvs känner sig sjuk. (Om jag inte är helt ute & cyklar)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zartax

Att skydda den stora gruppen är alltså inte ett legitimt skäl att vaccinera sig? Varför inte då, om jag får fråga?

Det är ingen som tvingas vaccinera sig. Men däremot är det inte speciellt orimligt att vaccinera sig för att båda skydda sig själv och personer som inte kan vaccinera sig av olika skäl. Förutom om man lever efter etisk egoism då...

Om man inte vill vaccinera sig är ju inte "skydda stora gruppen" ett legitimt skäl. Vi är alla individer som får ta ansvar för sina handlingar. Om folk av olika skäl är rädda för influensan är det DERAS sak att se till att de inte får den. Jag skall inte behöva göra inskränkningar på mitt liv för att passa DERAS prioriteringar. Jag tycker att man själv får styra sitt eget liv.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Robban@Lipogram
Nu var ju inte det stycket det intressanta i sammanhanget. Säger ingenting om hur vältestat vaccinet är. Man kan testa 10 personer och sedan säga samma sak.

Det intressanta här var, naturligtvis, stycket som säger:

However, even very large clinical studies will not be able to identify possible rare events that can become evident when pandemic vaccines are administered to many millions of people.

Kort sagt. Ingen vet hur många som kommer få biverkningar eller hur allvarliga de kommer bli. Inte WHO, inte jag, inte du, inte Socialstyrelsen, inte Smittskyddsinstitutet och definitivt inte sensationsblaskor som Aftonbladet och Expressen. Ändå ser man gång på gång uttalanden där folk uttalar sig om hur säkert vaccinet är och hur vältestat det är. Innan vaccinet började delas ut hade det testats på 200 barn. Det är inte en speciellt stor grupp om man letar efter allvarliga biverkningar som kan inträffa 1 gång på 1000 eller 1 gång på 10000. Säger heller absolut ingenting om eventuella långsiktiga effekter. Det har man ö.h.t. ingen data på (av naturliga orsaker).

Ser inte varför det stycket skulle vara intressant. Det är ju trivialt och gäller alla mediciner oavsett hur mycket de är testade. Det är lite det som stycket försöker beskriva, att mängden vaccinationsdoser som ges är så stor att även ultrasällsynta biverkningar kommer synas lite här och var. Det gör inte vaccinet mer riskfyllt på något sätt. Din tolkning av stycket är helt uppåt väggarna.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
Om man inte vill vaccinera sig är ju inte "skydda stora gruppen" ett legitimt skäl. Vi är alla individer som får ta ansvar för sina handlingar. Om folk av olika skäl är rädda för influensan är det DERAS sak att se till att de inte får den. Jag skall inte behöva göra inskränkningar på mitt liv för att passa DERAS prioriteringar. Jag tycker att man själv får styra sitt eget liv.

Sen finns det något som kallas "ta hänsyn" också. Tror du att ett samhälle där alla bara ser till sitt eget bästa och aldrig gör saker för andra kommer vara ett trevligt och bra samhälle?

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zartax
Sen finns det något som kallas "ta hänsyn" också. Tror du att ett samhälle där alla bara ser till sitt eget bästa och aldrig gör saker för andra kommer vara ett trevligt och bra samhälle?

Förmodligen gör han inte det i "verkligheten" men det är Derox ståndpunkt vad det än må gälla på detta forum

Visa signatur

Är du en arrogant översittare som vet lite bättre än alla andra? Välkommen till Akademiska ämnen, arbetsliv och samhällsdebatt
☺☻☺☻☻☺☻☺
Republikanska föreningen

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zartax

Sen finns det något som kallas "ta hänsyn" också. Tror du att ett samhälle där alla bara ser till sitt eget bästa och aldrig gör saker för andra kommer vara ett trevligt och bra samhälle?

Okej, det ligger massa skräp här utanför mig som några har slängt på marken, om du kommer och städar upp det så blir det trevligare.

Ser du hur orimligt det är? Om du skall leva ditt liv där du endast gör ALLT som ANDRA värdesätter så lär du åka land och rike runt för att göra andras arbete.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
Okej, det ligger massa skräp här utanför mig som några har slängt på marken, om du kommer och städar upp det så blir det trevligare.

Ser du hur orimligt det är? Om du skall leva ditt liv där du endast gör ALLT som ANDRA värdesätter så lär du åka land och rike runt för att göra andras arbete.

Men snälla nån, du har svårt att se nyanserat på saker eller? Vem har snackat om "endast"? Dessutom värdesätter även jag ett samhälle där man tar hänsyn till varandra och hjälper andra. Du gör uppenbarligen inte det.

Men om du vill kan vi argumentera för vaccin för att skydda andra ur en ren egoistisk synvinkel också. Genom att vaccinera dig kan du skydda andra som isf. skulle kräva samhällsresurser som du betalar i skatt..., eller, nej, det gör du ju inte, du studerar ju för att sen flytta från landet när du snyltat på andra så mycket du kan. Glöm mitt argument. Det gäller bara för de som faktiskt bidrar eller kommer bidra till samhället.

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?