Vaccin mot svininfluensan - Någon som tagit?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
Nu är ju det där en ganska dålig jämförelse, risken att dö vid kollision är avsevärt högre utan trepunktsbälte (om vi antar att vi menar att det var 2 punktsbälte eller inget som var alternativet) än risken att dö vid svininfluensan.

Nu var inte poängen med jämförelsen att risken var jämförbar utan snarare att om man kan undvika en risk med enkla steg så bör man ta dem även om risken inte är väldigt stor.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
Det är ju stor risk att få någon sorts biverkning, om vi räknar in "ont i armen" och sådant som är vanligt vid de flesta vaccineringar. Ingenting farligt, men likväl irriterande. Skulle nog kunna gissa att sannolikheten att ens få svininfluensan är lägre än sannolikheten att få ont i armen vid vaccineringen.

Det är låter ganska troligt. Men lite ont i armen är inte ens jämförbart med att få influensan.
Även om man får relativt milda symptom från influensan så är det ändå värre än det ont i armen de flesta som får detta problem har.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
Sen om man verkligen får svininfluensan är sannolikheten att man dör extremt låg.

Precis som sannolikheten att jag kommer dö i en bilolycka är låg även om jag sätter mig i en bil utan att ta på mig bilbältet. Ändå tar jag på mig bilbältet.
När det är så enkelt för mig att traska förbi vårdcentralen och dessutom inte kostar något så är det självklart för mig att jag ska passa på att göra det.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Haricots
Nu var inte poängen med jämförelsen att risken var jämförbar utan snarare att om man kan undvika en risk med enkla steg så bör man ta dem även om risken inte är väldigt stor.

Det är låter ganska troligt. Men lite ont i armen är inte ens jämförbart med att få influensan.
Även om man får relativt milda symptom från influensan så är det ändå värre än det ont i armen de flesta som får detta problem har.

Precis som sannolikheten att jag kommer dö i en bilolycka är låg även om jag sätter mig i en bil utan att ta på mig bilbältet. Ändå tar jag på mig bilbältet.
När det är så enkelt för mig att traska förbi vårdcentralen och dessutom inte kostar något så är det självklart för mig att jag ska passa på att göra det.

Jag tar hellre en låg risk att få influensan än en hög risk att få ont i armen eller annat. Sen är det ju inte SÅ illa att ha influensan heller, dödligheten är ju väldigt låg om man som CSM säger inte tillhör en av riskgrupperna (även om jag inte vet vilka de är ).

För övrigt är jag ändå sjuk hela vintrarna pga dåligt immunförsvar i tarmarna för jag har IBG eller vad de nu kallar det.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem

Jag tog sprutan i onsdags (idag fredag) och har varit sjuk fram tills idag. Feber, frossa, ont i lederna och ryggen. Idag mår jag som vanligt igen, bortsett från att det känns som nån har slagit en knytnäve i axeln.

Visa signatur

Intel Core i5 12600K | MSI Pro Z690-A DDR4 Wifi | MSI RTX 3080 Ventus 3X Plus | 4x8 GB G.SKILL Trident Z RGB 3200MHz | Samsung 970 EVO 500GB | Seasonic Focus+ Gold 750W | Corsair Obsidian 500D | LG 34GN850

Permalänk
Medlem

Nu är det 3 dagar sedan jag tog vaccinet och jag känner mig jävligt märklig.
Jag länner mig helt slut, efter frukosten i morse ville jag bara gå och lägga mig igen. Noll tolerans, blir riktigt irriterad på minsta småsak, fumlar, ramlade igår i trappen och slog i högerbenet, idag från en arbetspall vid båten 2 (!) gånger och slog i vänsterbenet så förbannat. Många svordomar har det blivit de senaste dagarna.
Nu blir det vila några timmar, hoppas det känns bättre senare ikväll.

Visa signatur

Navigare necesse est.
Sailing is a blowjob...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
Jag tar hellre en låg risk att få influensan än en hög risk att få ont i armen eller annat. Sen är det ju inte SÅ illa att ha influensan heller, dödligheten är ju väldigt låg om man som CSM säger inte tillhör en av riskgrupperna (även om jag inte vet vilka de är ).

För övrigt är jag ändå sjuk hela vintrarna pga dåligt immunförsvar i tarmarna för jag har IBG eller vad de nu kallar det.

Riskgrupper för svininfluensa är personer med:

- Kronisk lungsjukdom (tex. astma och KOL)
- Extrem fetma
- Neuromuskulära sjukdomar
- Kronisk hjärtkärlsjukdom (inte bara högtblodtryck)
- Personer med nedsatt immunförsvar till exempel ärftliga immundefekter, leukemi)
- HIV
- Kronisk lever- eller njursvikt
- Svårinställd diabetes

Du är ju t.om i riskgruppen, ung och med nedsatt immunförsvar. Ännu större anledning att ta såklart. Sprutfobi kanske?

Visa signatur

Dator: Antec P183, ASUS M4N72-E, AMD PhenomII X4 940 3GHz BE, 4GB DDR2, Gigabyte GeForce 260+
Kamera: Canon 80D, 10-22/3.5-4.5, Tamron 90/2.9 Macro, Speedlite 430EX II
Media: Playstation 4, Google Nexus 6p

Permalänk
Medlem

Nej, inget vaccin för min del.
Antagligen minimalt liten risk att det blir såhär, men ändå.
http://www.youtube.com/watch?v=NykxDsddZno

Visa signatur

Corsair 450 W, Gigabyte GA-P35-DS3, Intel E2160 @ 3 GHz, HD3870, 250GB S-ATA, Corsair DDR2 2046Mb Twin2X 6400
"Redan de gamla grekerna trodde sig leva i nutiden."

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dahren
Nej, inget vaccin för min del.
Antagligen minimalt liten risk att det blir såhär, men ändå.
http://www.youtube.com/watch?v=NykxDsddZno

Två saker kan sägas om det där fallet.
Det första är att folk kommer att få med mängder av problem den kommande veckan. Är vi inne i en period där folk vaccinerar oss så kommer många att få problem veckan eller veckorna efter de blivit vaccinerad. På samma sätt som de kommer att få problem veckan efter de äter den måltid de precis åt.

Den andra är att det där faktiskt verkar vara ett fall av psykosymatiska problem, alltså att det härstammar från hennes psyke.
Många av de som tittat på henne och de klipp som spelats in har konstaterat att det där inte är hur dystnonia ser ur. Hennes konstiga symptom och det sätt det verkar vara helt inkonsekvent dag från dag gör att många har dragit slutsatsen att problemet faktiskt är psykosymatiskt.
Hennes senare sammarbete med Jenny McCarthy och Jim Carrey visar att hon är lite coo-coo for coco puffs, men man behöver ju inte inbilla sig för att kunna utnyttjas av gamar.

Smittan är inte utan potentiella problem den heller, död är inte det enda farliga som kan hända.
Guillain-Barrés syndrom är ett exempel på problem man skulle kunna få om man blir smittad men klarar sig med livet i behåll.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elite
Riskgrupper för svininfluensa är personer med:

- Kronisk lungsjukdom (tex. astma och KOL)
- Extrem fetma
- Neuromuskulära sjukdomar
- Kronisk hjärtkärlsjukdom (inte bara högtblodtryck)
- Personer med nedsatt immunförsvar till exempel ärftliga immundefekter, leukemi)
- HIV
- Kronisk lever- eller njursvikt
- Svårinställd diabetes

Du är ju t.om i riskgruppen, ung och med nedsatt immunförsvar. Ännu större anledning att ta såklart. Sprutfobi kanske?

Nedsatt immunförsvar får man även pga vissa behandlingar (finns en uppsjö med sjukdomar där man lindrar symtom genom att sätta ned immunförsvaret),

Permalänk
Medlem

Antagligen kommer jag ta det, mestadels för att en närstående tillhör en riskgrupp. Man är ju en större potentiell smittvektor om man inte tar vaccin. Däremot undrar man hur det ska bli i framtiden - dylika influensor lär knappast bli mindre vanliga. Om vi lyckas vaccinera mot de fem första, var tar det naturliga försvaret vägen?
Efter vad jag hört skulle att få influensan och överleva den ge ett naturligt och 'bredare' försvar än vaccinet. Huruvida det skulle hålla längre vet jag ej, men antagligen, om folk som var med om och överlevde spanska sjukan har antikroppar mot denna influensa.

Så länge man nödgas utsätta sig för sthlms pendeltrafik är väl chansen rätt stor att man åker på det innan man hinner få nån spruta, men. Undrar samtidigt var tre irska vintrar med stäändiga superförkylningar gjorde med immunförsvaret.

Hursomhelst så läser jag dagligen om skrik och panik och tänker mig 50åriga damer som armbågar sig fram i kön av barn och skriker 'JAGJAGNUDETTAÄROFÖRSKÄMTJAGJAG-' och känner att jag nog inte vill vara sån. Kanske borde jag ta en spruta mot nåt annat

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elite
Riskgrupper för svininfluensa är personer med:

- Kronisk lungsjukdom (tex. astma och KOL)
- Extrem fetma
- Neuromuskulära sjukdomar
- Kronisk hjärtkärlsjukdom (inte bara högtblodtryck)
- Personer med nedsatt immunförsvar till exempel ärftliga immundefekter, leukemi)
- HIV
- Kronisk lever- eller njursvikt
- Svårinställd diabetes

Du är ju t.om i riskgruppen, ung och med nedsatt immunförsvar. Ännu större anledning att ta såklart. Sprutfobi kanske?

Ne, ingen sprutfobi (tagit så mycket prover från diverse ställen i mina dar så det vore nog omöjligt)

Citat:

Ursprungligen inskrivet av CSM101
Nedsatt immunförsvar får man även pga vissa behandlingar (finns en uppsjö med sjukdomar där man lindrar symtom genom att sätta ned immunförsvaret),

Vad räknas som nedsatt immunförsvar. Kan inte skilja på alla saker, men om jag kommer ihåg det rätt var det IBS de sa jag verkade ha (skall ju vara den mindre farliga saken, IBD är det man kallar crohns om jag kommer ihåg rätt? och det var det inte), och att det kunde förklara varför jag var sjuk ofta och länge (speciellt på vintern). Enligt gastro-speciallisten jag var hos så medförde IBS ofta nedsatt immunförsvar i tarmkanalen, kan jag ha feltolkat det han sa eller är det så?

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem

Derox/ IBD är samlingsterm för inflammatoriska kroniska tarmsjukdomar såsom Ulcerös colit, Chrons sjukdom etc.
IBS är känslig tarm med likartad symptom som IBD, men inte inflammatorisk sjukdom.
Det kvalificeras inte som högriskgrupp, jag lever med UC och har inte fått förtur.

Visa signatur

Navigare necesse est.
Sailing is a blowjob...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av August
Derox/ IBD är samlingsterm för inflammatoriska kroniska tarmsjukdomar såsom Ulcerös colit, Chrons sjukdom etc.
IBS är känslig tarm med likartad symptom som IBD, men inte inflammatorisk sjukdom.
Det kvalificeras inte som högriskgrupp, jag lever med UC och har inte fått förtur.

Okej, inte för jag bryr mig, men kunde vara kul att veta om läkaren jag var hos talade i nattmössan eller inte. En av anledningarna att jag sällan är hos läkarna är just att många talar i nattmössan och att det vanligaste svaret man får är "jag vet inte, men jag ger dig en remiss dit" och så går det runt något år. En läkare pratade om att jag hade en "konstig klump av massa vid min ena njure som inte skall va där", när han skickade mig vidare visade det sig att det var en del av min tarm som tydligen låg där den skulle.

Hur som haver hoppas jag CSM har en aning om ifall IBS kan göra att man lättare blir sjuk som den andra läkaren hävdade :). Enligt honom kunde tydligen IBS utvecklas till typ Crohns.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Avstängd

Hihi, jag ser att antivaccinfolkets poster girl Desiree Jennings som det skrevs om tidigare nu blivit "botad" av en "läkare" vars specialitet är att injicera urin från autistiska barn in i deras blodomlopp.
Kanske inte så kul när man tänker dessa avskum faktiskt dödat ett par autistiska barn med knepiga behandlingar och många fler helt friska barn genom deras propaganda mot vaccin. Men kom igen, urininjektioner, det är roligt.

Här är länken som visar att hon nu helt plötsligt är bättre:
http://www.youtube.com/watch?v=GD1BAxVnFdc

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Haricots
Hihi, jag ser att antivaccinfolkets poster girl Desiree Jennings som det skrevs om tidigare nu blivit "botad" av en "läkare" vars specialitet är att injicera urin från autistiska barn in i deras blodomlopp.
Kanske inte så kul när man tänker dessa avskum faktiskt dödat ett par autistiska barn med knepiga behandlingar och många fler helt friska barn genom deras propaganda mot vaccin. Men kom igen, urininjektioner, det är roligt.

Här är länken som visar att hon nu helt plötsligt är bättre:
http://www.youtube.com/watch?v=GD1BAxVnFdc

Intressant att se vilka biverkningar urinet ger... kanske hon får ett andra huvud?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m0rk
Intressant att se vilka biverkningar urinet ger... kanske hon får ett andra huvud?

Mjo, fast i just det där fallet så tror jag inte att doktorn gav urininjektioner. Hon verkar ha fått kelerande läkemedel som i den riktiga vården skrivs ut mot tungmetallförgiftning.

Det kan låta lite mer rimligt nu när vaccinet hon fick innehöll små små mängder kvicksilver, men det är inte rimligt. Det är dessutom mycket farligare än urin.
Om du eller någon är intresserad om detta fall så föreslår jag neurologen Steven Novellas blog:
http://www.theness.com/neurologicablog/?p=1195
Han skriver mycket om kelerering mot påstådda skador från vaccin.

Permalänk
Medlem

Jag tänker inte ta någon spruta, jag har god hälsa, äter bra och är inte med i någon riskgrupp.

Någon som är paranoid eller i en riskgrupp kan ta min spruta.

Permalänk

Att hypa upp en helt vanlig influensa och få hela världen att pumpa i sig ett hastigt testat vaccin som ingen utomstående vanlig människa egentligen vet något om är inget annat än tidernas terror-attentat! Självklart är vaccinet i sig den stora twisten, och kommer göra er alla till blodtörstiga zombies inom loppet av två månader, när så många som möjligt har det cirkulerande i sin kropp. Ett rått försök av regeringar och organisationer världen över att få oss att sluta kriga, överpopulera och förstöra planeten med avgaser.

Jag sitter här redo med ett samurai-svärd och en väska packad med guldburk och ser hur världens befolkning långsamt tappar kontroll och förstånd. Härligt att en stor del av Swec iaf kommer stå vid min sida mot de infekterade! Vi ses i gallerian!

http://www.youtube.com/watch?v=9dHzoUuA6G0

Visa signatur

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

Trådar om vaccinera sig eller inte lockar verkligen fram dom värsta trollen/idioterna

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Robbaz
Jag tänker inte ta någon spruta, jag har god hälsa, äter bra och är inte med i någon riskgrupp.

Någon som är paranoid eller i en riskgrupp kan ta min spruta.

Vilket gör dig immun mot smittan eller vad menar du?

Visa signatur

Är du en arrogant översittare som vet lite bättre än alla andra? Välkommen till Akademiska ämnen, arbetsliv och samhällsdebatt
☺☻☺☻☻☺☻☺
Republikanska föreningen

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CSM101
Finns inget att utläsa där som stödjer ditt argument om att halva Sverige skulle bli utslagen en vecka.

Du kanske inte ska ta allt så bokstavligt.

Permalänk

Någon som vet hur det ligger till om man redan har haft svininfluensan?

Som jag förstått det är jag redan immun, men det är fortfarande "rekommenderat" att ta sprutan av någon anledning

Visa signatur

sysl....
Bygg din egen router med pfSense
Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Endosavian
Någon som vet hur det ligger till om man redan har haft svininfluensan?

Som jag förstått det är jag redan immun, men det är fortfarande "rekommenderat" att ta sprutan av någon anledning

Om man vet att man har haft svininfluensan behöver man inte ta. Men om man bara misstänker att man haft den kan man ta, är inte farligt även om det nu är svininfluensan man haft.

Reserverar mig dock för fel, men så tror jag det är.

Visa signatur

Dator: Antec P183, ASUS M4N72-E, AMD PhenomII X4 940 3GHz BE, 4GB DDR2, Gigabyte GeForce 260+
Kamera: Canon 80D, 10-22/3.5-4.5, Tamron 90/2.9 Macro, Speedlite 430EX II
Media: Playstation 4, Google Nexus 6p

Permalänk
Medlem

Jag har astma, så jag bör ta det. Kommer åka till den lokala kliniken för sprutan 12 November, runt 12 tiden.

Visa signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem

Jag tänker nog vaccinera mig. Är visserligen ung och frisk, men jag jobbar med barn, utsätter kroppen för hård träning och färdas med kollektivtrafiken varenda dag så risken att smittas känns rätt hög. Jag har ingen större lust att ligga utslagen en vecka i sträck. Sen är det ju en solidaritetsgrej också, man vill inte riskera att smitta andra som kanske skulle få det värre än en själv.

Mest av allt vill jag dock göra det för att visa att jag tror på smittskyddsinstitutets rekommendationer snarare än kvällstidningarnas löpsedlar. Om man påstår sig ha ett vetenskapligt synsätt och inte gilla hemkurer eller konspirationsteorier, då får man stå för det också.

Visa signatur

Är det inte Fingal Olsson som sitter där borta?

Permalänk
Medlem

vaccinerar mig på jobbet v48

Visa signatur

as it was in the beginning so it shall be in the end

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Triss
Trådar om vaccinera sig eller inte lockar verkligen fram dom värsta trollen/idioterna

Vilket gör dig immun mot smittan eller vad menar du?

Självklart blir man immun mot influensa om man har bra hälsa och äter god kost! Nej jag menar att någon annan som behöver sprutad mer kan få den. Kanske någon som redan har en farlig sjukdom eller något nervvrak. Bättre att jag får svininfluensa än att någon i riskgruppen får skiten.

Permalänk

Bästa vaccinet är ju att själv få svininfluensan och överleva Tänker nog inte ta vaccinet då jag har överlevt säkert 2-3 influensor(blir så när man säger YO till många) varje år Dock så har jag astma fast jag har ALDRIG haft något problem vid vanlig influensa eller den gång jag hade kikhosta :D:up:

Visa signatur

Balle

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Robbaz
Nej jag menar att någon annan som behöver sprutad mer kan få den. Kanske någon som redan har en farlig sjukdom eller något nervvrak. Bättre att jag får svininfluensa än att någon i riskgruppen får skiten.

Dock har ju Sverige köpt in två doser per person, så det finns väldigt gott om.. så så behöver du inte tänka

Visa signatur

Dator: Antec P183, ASUS M4N72-E, AMD PhenomII X4 940 3GHz BE, 4GB DDR2, Gigabyte GeForce 260+
Kamera: Canon 80D, 10-22/3.5-4.5, Tamron 90/2.9 Macro, Speedlite 430EX II
Media: Playstation 4, Google Nexus 6p

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Robbaz
Självklart blir man immun mot influensa om man har bra hälsa och äter god kost! Nej jag menar att någon annan som behöver sprutad mer kan få den. Kanske någon som redan har en farlig sjukdom eller något nervvrak. Bättre att jag får svininfluensa än att någon i riskgruppen får skiten.

Vi har köpt nog med vaccin för att alla som vill vaccinera sig ska kunna vaccinera sig.
Däremot är det bra om vi som inte ligger i riskgrupperna väntar tills alla i riskgrupperna är vaccinerade.

TeKGubben: Om du verkligen får 2-3 influensor per år, något jag är lite tveksam till stämmer, och dessutom har astma tror jag verkligen att du borde vaccinera dig.
Du kanske borde diskutera det där med vården?

EDIT: Doh! Elite var före.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TeKGubben
Bästa vaccinet är ju att själv få svininfluensan och överleva

Håller inte med. Influensan ökar risken för andra sjukdomar. En sjukskrivning är dessutom en ekonomisk förlust för samhället. Ännu viktigare, risken är att du smittar andra som INTE klarar sjukdomen lika bra. Rekommenderar att du vaccinerar dig både för din- och andras skull.

Visa signatur

Ryzen 1700 | ASRock X370 Gaming K4 | 16 GB G.Skill Flare X | Corsair AX 750W | Noctua NH-D15 | Samsung EVO 960 | Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem

Hur vet jag hur/när jag får ta vaccinet då?

Visa signatur

Intel Core i5 13600K | RTX 4070 Ti | Kingston FURY Beast 32GB DDR5 6000MHz | Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 2TB | Kingston A2000 SSD 1TB | Gigabyte Z790 Gaming X AX | Samsung 65" 4k 120Hz | LG 27" 27GP850 | 24" XL2411T | Be Quiet! Dark Power 12 1000W | Akko 3084B 75% | Logitech G Pro X Superlight