Vad behöver jag för att jorda skärmad nätverkskabel?

Permalänk

Vad behöver jag för att jorda skärmad nätverkskabel?

Hej!

Har dragit lite cat5 samt cat6 FTP (skärmade) kablar och undrar hur jag ska jorda de. Har monterat skärmade panelmontage jack i ändarna där switchen finns, alltså centralen. Ska man sätta dit en vanlig patchpanel och jorda den eller finns det färdiga patchpaneler som inte är målade?

Visa signatur

Intel Core i7 860 3,6 GHz | Corsair 6GB DDR3 1600MHz | 580 GTX | Asrock P55 Deluxe3
Förra Gaming datorn Media datorn

Permalänk
Medlem

Har du jordbläck i RJ45 uttaget? För nätverksutrustning som är gjord för jordad nätverkskabel har detta. I så fall är det bara att koppla in panelens chassi till jord. En del paneler har speciell jordskruv för detta, medans andra kanske inte alls är utformade för jordning.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av X00L
Har du jordbläck i RJ45 uttaget? För nätverksutrustning som är gjord för jordad nätverkskabel har detta. I så fall är det bara att koppla in panelens chassi till jord. En del paneler har speciell jordskruv för detta, medans andra kanske inte alls är utformade för jordning.

Japp det är skärmade uttag jag använder. Vet du vart det säljs sådana paneler?

Visa signatur

Intel Core i7 860 3,6 GHz | Corsair 6GB DDR3 1600MHz | 580 GTX | Asrock P55 Deluxe3
Förra Gaming datorn Media datorn

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av subaru_impreza
Japp det är skärmade uttag jag använder. Vet du vart det säljs sådana paneler?

www.direktronik.se

Jag hoppas alla datorer du tänker ansluta är anslutna till jordade eluttag, annars kan du få intressanta fel.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jaif
www.direktronik.se

Jag hoppas alla datorer du tänker ansluta är anslutna till jordade eluttag, annars kan du få intressanta fel.

Tackar för länken, de hade det mesta. Enligt vissa så räcker det att jorda i en ände för att slippa risken med jordpotential.

Visa signatur

Intel Core i7 860 3,6 GHz | Corsair 6GB DDR3 1600MHz | 580 GTX | Asrock P55 Deluxe3
Förra Gaming datorn Media datorn

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av subaru_impreza
Enligt vissa så räcker det att jorda i en ände för att slippa risken med jordpotential.

Du skall enbart jorda i en ände annars ökar risken för spänning i skärmen. Enklaste är att köra jorden i stativet och sätta ordinarie icke jordade uttag vid maskinerna så att folk som ansluter(utav misstag) med skärmade patchkablar till sina trevliga stationära jordade maskiner ej skapar problem i resten utav nätet.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Veni
Du skall enbart jorda i en ände annars ökar risken för spänning i skärmen.

Nej, du ska jorda i båda ändar annars blir skärmen en antenn som mycket väl kan bidra med störningar. Vad du däremot behöver göra är att ansluta mot samma jord eller se till så att potentialen är lika i båda ändar.

Tänk på att ALLA uttag och ALL utrustning ska vara försedda med jordade kontakter, om så inte är fallet så skit i jorden och kör UTP.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av strife242
Nej, du ska jorda i båda ändar annars blir skärmen en antenn som mycket väl kan bidra med störningar. Vad du däremot behöver göra är att ansluta mot samma jord eller se till så att potentialen är lika i båda ändar.

Tänk på att ALLA uttag och ALL utrustning ska vara försedda med jordade kontakter, om så inte är fallet så skit i jorden och kör UTP.

Skärmen blir först till en motsvarighet utav en antenn så fort du inte jordar i någon ände(skärmledarens kapacitansförmåga som bidrar till det). Att jorda i två olika ändar bidrar till potentialskillnader vilket betyder att där kommer att bildas en konstant spänning och det i sin tur betyder att det kan störa andra signaler i samma kabel oavsett om signalerna kör med fast referens eller differentiell referens. Däremot så klarar den differentiella metoden sig helt klart bättre pga själva konstruktionen mot yttre störningar i förhållanden till en fast referens(t.ex 0v) och därmed yttrar inte felet sig lika tydligt.

I alla nät oavsett vi pratar elnät eller nätverk/telefoni/ITV m.m så strävar man efter en gemensam punkt för potentialutjämning, och att ha mer än en jordpunkt sätter stopp för det eftersom där är inte exakt samma spänning på jordsidan överallt i t.ex en och samma byggnad. Minsta lilla avvikelse ifrån exakt samma spänning på jorden(där är aldrig exakt 0,000 volt på jorden) så byggar man bara på med avvikelser.

Så vill man jorda i bägge ändar så är det upp till var och en, men det motverkar själva idén med att köra skärmad kabel, eller vad säger du? :D.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Veni
Skärmen blir först till en motsvarighet utav en antenn så fort du inte jordar i någon ände(skärmledarens kapacitansförmåga som bidrar till det). Att jorda i två olika ändar bidrar till potentialskillnader vilket betyder att där kommer att bildas en konstant spänning och det i sin tur betyder att det kan störa andra signaler i samma kabel oavsett om signalerna kör med fast referens eller differentiell referens. Däremot så klarar den differentiella metoden sig helt klart bättre pga själva konstruktionen mot yttre störningar i förhållanden till en fast referens(t.ex 0v) och därmed yttrar inte felet sig lika tydligt.

I alla nät oavsett vi pratar elnät eller nätverk/telefoni/ITV m.m så strävar man efter en gemensam punkt för potentialutjämning, och att ha mer än en jordpunkt sätter stopp för det eftersom där är inte exakt samma spänning på jordsidan överallt i t.ex en och samma byggnad. Minsta lilla avvikelse ifrån exakt samma spänning på jorden(där är aldrig exakt 0,000 volt på jorden) så byggar man bara på med avvikelser.

Så vill man jorda i bägge ändar så är det upp till var och en, men det motverkar själva idén med att köra skärmad kabel, eller vad säger du? :D.

Mycket bra skrivit! Beställde hem lite olika skärmade paneler så att man jordar allt ifrån samma punkt. Tackar för svaren!

Visa signatur

Intel Core i7 860 3,6 GHz | Corsair 6GB DDR3 1600MHz | 580 GTX | Asrock P55 Deluxe3
Förra Gaming datorn Media datorn

Permalänk
Medlem

Måste bara fråga varför du vill köra skärmat?
Det ska ju till mycket störningar innan man drar skärmat, typ högspänningsställverk, extrema industrilokaler och liknande.

Visa signatur

Medlem #14

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JenzA
Måste bara fråga varför du vill köra skärmat?
Det ska ju till mycket störningar innan man drar skärmat, typ högspänningsställverk, extrema industrilokaler och liknande.

Detta är i ett hyvleri där enda stället att gå med en kabeln var på en kabelstege med en hel del matningskablar till olika motorer. Det hade antagligen fungerat med oskärmad också men tråkigt om det inte hade fungerat.

Visa signatur

Intel Core i7 860 3,6 GHz | Corsair 6GB DDR3 1600MHz | 580 GTX | Asrock P55 Deluxe3
Förra Gaming datorn Media datorn

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av subaru_impreza
Mycket bra skrivit! Beställde hem lite olika skärmade paneler så att man jordar allt ifrån samma punkt. Tackar för svaren!

Jag drog själv några meter CAT5, 5e och 6 för ett antal år sedan när jag jobbade på en annan firma. En sak som jag ber dig att tänka på är om du har flera ställ(rum) i byggnaden som i sin tur har ett eller flera stativ som skall kopplas ihop.

Om alla dina stativ(om du har mer än ett) är samlade i ett ställ så bara kör på, men om du har tanken på att upplänk-koppla switchar i flera ställ med varandra så överväg gärna att köra fiberoptik som matarlänk mellan dessa så får du förbindelsen galvaniskt isolerad och därmed sköter varje ställ sin egen jordpunkt och fortfarande så slipper du potentialskillnader :D. Annars måste man nämligen gå runt med en egen jordkabel mellan varje ställ och stativ och det har jag aldrig varit med om att göra. Fiberoptik är defacto-standard när det gäller att förbinda flera ställ med varandra i nätverksavseende.

Hoppas detta hjälper dig en liten bit på vägen.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Veni
Så vill man jorda i bägge ändar så är det upp till var och en, men det motverkar själva idén med att köra skärmad kabel, eller vad säger du? :D.

Standarden säger att båda ändar ska jordas, korrekt tillvägagångssätt är att identifiera källan till potentialskillnaden (vilket oftast är elektrisk utrustning som "läcker") och eliminera denna. Förutsatt att man inte har några (eller tillräckligt små) potentialskillnader så är skärmad kabel absolut mest effektiv då båda ändar jordats. I praktiken är det dock inte helt lätt att komma ner till acceptabla nivåer (mindre än 1V AC) och man kan då jorda enbart i ena änden men med försämrat skydd för externa störningar. Man borde då istället använda sig av fiberoptik.

Källor:

Network Maintenance and Troubleshooting Guide: Field Tested Solutions for Everyday Problems, 2nd Edition
ISBN-13: 978-0-321-64741-2

TIA/EIA-568-B.1-2 Commercial Building Telecommunications Cabling Standard Part 1: General Requirements Addendum 2 – Grounding and Bonding Requirements for Screened Balanced Twisted-Pair Horizontal Cabling - (February 2003)

Permalänk
Medlem

Jag har byggt om huset och i samband med det dragit fast nätverkskabel till alla rum från en central punkt. Kabeln är jordad CAT6 installationskabel. Nu blir jag lite tveksam och ångrar lite att det blev sådan, verkar varit betydligt enklare med ojordat. Men men, det är försent att dra om nu.

Jag håller nu på installera alltihopa. Har köpt en patchpanel där jag jordar alla kablar i chassit, och chassit i eluttaget (jordat i hela huset, samma jord).

Nu är frågan om jag även ska jorda alla nätverksuttagen i respektive rum?

Det verkar vara delade meningar om det ovan i tråden. Jag har som sagt jordade eluttag i alla rum, men tveksam om alla prylar är/kommer vara med jordade eluttag. Datorerna är nog alla med jordade eluttag, men hur är det med NASar, tv-apparater mm... Tex min lilla netgear gs105 switch är jordad i chassit, men elkontakten, via en ac-dc-adapter är ojordad.

För att undvika ev fel känns det lättast att inte jorda nätuttagen i de olika rummen, men skapar jag antenner då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av cholst:

För att undvika ev fel känns det lättast att inte jorda nätuttagen i de olika rummen, men skapar jag antenner då?

Om Du inte jordar i någon ände så har Du en antenn som dessutom sprider störningarna över hela skärmen i det sammankopplade ledningsnätet. Att skärmen fungerar som antenn är i sig inte fel, den skall ju suga upp yttre störningskällor.

Tanken är att skicka störningarna till jord men om den inte är jordad så lagras energin i skärmen(knappt mätbart). Och har Du olika potential(olika jordningspunkter, oftast märkbart i en större fastighet) så har man spänning i skärmen istället för ren noll volt, dvs man bidrar manuellt med en egen störning.

Anslut nätverksuttagen korrekt i respektive rum och i ditt fall är det fritt fram att köra med skärmad patchkabel eftersom Du har säkert samma potential var som i huset. Jag brukar säg att man skall undvika att ha skärmad patchkabel mellan nätverksuttag och ansluten utrustning. På så sätt så har man en jordpunkt och ledningsnätet är avskärmat hela vägen från patchpanelen fram till nätverksuttaget i rummet.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.