Permalänk
Medlem

Märkesdator= skräp?

Tjena!
Jag har funderat på att köpa en ny dator men har alltid varit inriktad på att absolut inte köpa en märkesdator för överpris och dåliga komponenter.
Men jag är precis sämst när det gäller datorkomponenter, vad man ska ha och vad som passar osv.
Då såg jag denna på netonnet (men har inte tänkt att köpa den, eller funderat lite har jag väl):
http://www.netonnet.se/art/dator/stationar-dator/stationar-dator/Fujitsu-DTPa3630-22P(013486,3012)
(Om inte länken funkar, följ "guiden":
netonnet.se:\dator:\stationär dator:\stationär dator:\Bläddra ner till:"Kraftfull dator med Quad-Core-prestanda!" pris:5990:-

Innehåll:
- ATI HD4850 512MB
- AMD Phenom 2 X4 2,5 ghz (quad-core)
- 4GB RAM ddr2 800 mhz
- Integrerat 7.1 HD-ljud (verkar inte precis vara något helt totalt vädelöst moderkort eftersom det har 7.1, eller det kanske alla moderkort har idag. Rätta mig givetvis om jag har fel!)
- 640GB SATA2 Hårddisk
Detta låter i alla fall bra i mina öron

Datorn ska användas till:
Film/musik/surfning samt spela enklare spel som cs 1.6, och vara snabb vilket är ett önskemål för mig, men givetvis för alla

Jag vet om att ni är emot märkesdatorer (även jag) men frågan är om denna datorn är precis värdelös för sitt pris, ?
Om den är kass så vore det snällt om ni kan bygga ihop ett paket inklusive OS och montering. Budgeten är på 6k.

(Jag skulle kanske lösa att montera själv MEN om den inte startar eller fungerar då står jag där och vet inte ett skit vad jag ska göra. Det är det jag är orolig för samt att ta sönder någon del)

Ha de! //Chrille

Visa signatur

Antec 900 | Corsair 650W | E8400 3,0Ghz | Ati asus 4890 1Gb | 320Gb | 4Gb corsair | Asus PQ5-e

Permalänk
Medlem

En märkesdator kan se ganska bra ut för sitt pris och det är väl inte alltid man kan bygga en med liknade delar för så mycket billigare pris, men en icke märkesdator ger en hel del annat i mervärde.

Tex en icke märkesdator, har ofta bättre kvalite på dom flesta delar, man kan överklocka den, man kan om 6/12/24 månader uppgradera den med diverse saker ganska enkelt, vilket ofta är helt hopplöst att göra med märkesdatorn.
Speciellt CPU PGA bios inte uppdateras med ny CPU microkod även om den rent fysiskt passar.

Vidare med märkesdatorn får man visserligen OS klart och installerat men man får inte med nån OS skiva, det finns bara en recoverypartion och OS är nerlusat av massa blotware så man blir galen.

Nej jag betalar hellre 500:- extra om det behövs bara för att slippa en märkesdatorn.

Med tex Inet eller komplett m.f kan man också välja färdiga paket som inte är en märkesdator eller så kan man välja ut delar som dessa får montera, så finns ingen anledning att behöva bygga själv om man inte vill, även om man vill ha en icke märkesdator.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Märkes dator = Bara skit, skräp moderkort allt är bara sneaky sneaky..

Permalänk
Medlem

Märkesdator behöver inte alls vara skräp. Den stora skillnaden ligger i vad man betalar _för_.

Ja, det finns säkerligen många märkesdatorer som är dåliga. Jag skulle personligen aldrig köpa en dator på Siba eller OnOff. Möjligtvis erbjudande om laptop.

Men, om du beställer en märkesdator från exempelvis Dell så betalar du bland annat för att få den hopsatt, för support, för medföljande mjukvara osv. Dell brukar för övrigt i mån av lager alltid ha nya, tillfälliga erbjudanden då du kan få en gratis större hårddisk eller mer minne osv.

För all del, givet ren prestanda så är en märkesdator sämre. Tar du med de övriga aspekterna i beräkningen så kan en märkesdator vara helt OK!

Permalänk
Medlem

Bugar och bockar för svaren. Blev lite klokare i alla fall!

Visa signatur

Antec 900 | Corsair 650W | E8400 3,0Ghz | Ati asus 4890 1Gb | 320Gb | 4Gb corsair | Asus PQ5-e