Applikationer drar mer CPU i OS X än Windows...

Permalänk
Medlem

Applikationer drar mer CPU i OS X än Windows...

Tja!

Något som jag märkt och som jag stör mig på något otroligt är att i stort sätt alla applikationer som jag använder både i OS X och Windows är att de i OS X tar så mycket mer CPU-kraft. Tror inte att felet ligger hos OS X utan att de inte är lika optimerade.

Ett par exempel. Skype idlar alltid på 10-15%, VNC drar runt 80%(!), Spotify drar också runt 10-20% idle. The list goes on, saken är den att de drar mycket bara de idlar. Varför är det så här?

Visa signatur

Datorer - M1 MacBook Pro 14"
Hörlurssystem - Scarlett 4i4 / Objective2 / Beyerdynamic DT 770
Ljudsystem - NAD C356BEE > DALI Mentor 6
Bilpark - Porsche 718 Spyder

Permalänk
Medlem

Jag kan dock bara svara för Spotify, men hos mig idlar det mellan 0-2% och när jag spelar nått så ligger jag mellan 10-15%

Så känns som det är nått fel hos dig.

Permalänk
Medlem

Hm, för mig är det så att Spotify idlar högre i Windows (xp) än i OS X Snow.
Testat att helt enkelt installera om OS X?

Visa signatur
Permalänk

Spotify idlar för mig (under Snow Leo) kring 1.4-1.6 % och drar kring 2-3.5 % när det körs. Så tror "problemet" ligger någonstans specifikt hos dig och din Mac. Vad har du för Mac? Vad kör du för version av OS X?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ursäktar för att jag väcker upp en gammal tråd men detta problemet är samma som i min frus iMac (den nyaste som kom nu under veckorna. Hon köpte den billigaste för 11k 21,5")
Hittade inget annat här inne

Problemet är liksom ts skrev.
Allt fungerar felfritt, firefox tar typ 7-10% max men utan förvarning så hoppar den upp till runt 150% (hur 17) och videos laggar samt ljud laggar och brusar.

Sitter hon och jobbar i photoshop cs4 så laggar även detta så pass att det inte går att jobba med det utan man måste spara och starta om datorn (även detta fungerar felfritt tills NÅGOT händer).

Allt fixar sig efter omstart. Det kan även fixa sig om man låter den stå en stund.

Känns nästan som värmeproblem men samtidigt inte.

Någon här som är gud på Mac?

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem

nya imacarna har problem med flash, sök på diverse sidor för mer info

Visa signatur

Hur kan syltkakor överleva i det vilda utan ögon?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av x-per
nya imacarna har problem med flash, sök på diverse sidor för mer info

Ok tack, skall undersöka saken djupare.

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem

Anledningen till att en applikation kan ta över 100% CPU är att OS X räknar per kärna. Utnyttjar du en dubbelkärnig CPU till max använder du alltså 200% CPU.

Visa signatur

Medlem i signaturgruppen nyliberala datahakkare med POSIX-kompatibla system.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bluray
Anledningen till att en applikation kan ta över 100% CPU är att OS X räknar per kärna. Utnyttjar du en dubbelkärnig CPU till max använder du alltså 200% CPU.

Aha låter... logiskt.
Bra att veta. Vi är båda nya med mac (eller ja jag sitter fortfarande med XP)

Det var för övrigt tydligen som tidigare skribent sa, problem med flash. har alltid firefox igång i bakgrunden och det funkade visst att stänga ner det helt och inte bara trycka på röda krysset.

Tack för snabb hjälp

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk

Finns säkert nån typ av Flash-stopper till Firefox med, men annars fungerar Click2flash finfint till Safari.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ConVicTen
Finns säkert nån typ av Flash-stopper till Firefox med, men annars fungerar Click2flash finfint till Safari.

Tack skall testa detta.

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem

hur tar man reda på utnyttjandegrad etc (ctrl-alt-del för mac)?

Visa signatur

Imac 24" - desktop - Samsung 28" 4K skärm
Hp Elitebook 8460P - Grab n Go
Dell optiplex 960 - Observatoriedator
Asus Eee - Meteorkamerastation

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Corpze
hur tar man reda på utnyttjandegrad etc (ctrl-alt-del för mac)?

Terminalen : top

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av iXam
Terminalen : top

Eller så är man civiliserad och kör Activity Monitor. Vet inte vad det heter på svenska, aktivitetskontroll kanske?

http://www.askdavetaylor.com/3-blog-pics/mac-activity-monitor...

Permalänk
Medlem

kolla efter flashblock till firefox.

Visa signatur

Ohrstrom @ Macbook Pro 15,4" 2.2 GHz Intel I7, 8 GB 1333 MHz DDR3

Permalänk
Medlem

Tycker inte min nya 3,06ghz core 2 duo 21,5" imac är alls seg, men då är den bara en vecka gammal, jag använder just nu:
geektool
safari
adium
finder
mail
itunes
spotify
utorrent samt texteditorn igång, med andra ord en hel del program och cpu'n ligger på 3,27%

Kan tillägga att jag använder clicktoflash till safari!

*edit, när kommer google chrome till mac? älskar den läsaren!

Visa signatur

Imac 24" - desktop - Samsung 28" 4K skärm
Hp Elitebook 8460P - Grab n Go
Dell optiplex 960 - Observatoriedator
Asus Eee - Meteorkamerastation

Permalänk
Medlem

Nu hände samma sak igen i dvdplayer. Inget annat igång än den och aktivetetshanteraren.

Trodde det var flash som var problemet då firefox oftast är igång, men tydligen inte.

Någon som har en anitng om vad som kan vara problemet.
Temp 48grader så där är inget i alla fall.

kan det vara något i OSX som är korrupt? Man skall väl inte behöva installera om OSX? Det är väl bara windows som har problem med sånt här? eller?
? hehe

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Corpze

*edit, när kommer google chrome till mac? älskar den läsaren!

Finns en beta att hämta hem här:
http://www.google.com/chrome/intl/en/eula_dev.html?dl=mac

Visa signatur

Medlem i signaturgruppen nyliberala datahakkare med POSIX-kompatibla system.

Permalänk
Medlem

jag har läst att vissa har haft problem med dåliga instalioner från start och man har helt enkelt bara instalerat om datorn så har det funkat sen.

Dock kommer jag inte ihåg vart jag läste det men ska kolla om jag hittar på det igen.

Kanske är värt att testa?

Visa signatur

iMac 27" 2.8GHz Quad-Core Intel Core i7 - 8GB 1066MHz DDR3 SDRAM - ATI Radeon HD 4850 512MB - 2TB Serial ATA Drive - 8x double-layer SuperDrive

Permalänk

Har inte sett att någon tagit upp det, men prova att reparera skivbehörigheter (program->verktygsprogram->skivverktyg (markera systempartition) och knappen "Reparera skivbehörigheter".
Det är en grej som behöver göras lite då och då.

Permalänk
Medlem

ok har utfört "reparera skivbehörighet" nu.

Något är fel och går inte att reparera

Inga av dessa problem uppstår när man kör windows på Mac'en med bootcamp.

Om man installerar om måste man då ta bort och eller installera om Windows också då?

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem

Ingen som har en aning om vad som kan vara problemet?

Skulle det kunna fixa sig om man kör om OSet från grunden?

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RainesX
Ingen som har en aning om vad som kan vara problemet?

Skulle det kunna fixa sig om man kör om OSet från grunden?

Det ser ut som om en fil som skulle vara SUID (set UID) blivit ändrad och systemet vägrar av säkerhetsskäl att sätta SUID-flaggan igen. Anledningen är att en SUID-flaggad fil ger andra användarprivilegier (vanligtvis root eller någon form av administrativt, priviligierat konto) och att det i så fall skulle riskera att ge malware (om filen kommer från något otyg) direkt kontroll över systemet.

Det kan givetvis vara helt harmlöst (jag törs inte spekulera i vad som orsakat det) men en snabb sökning visar att det spridits någon form av trojan (orkade inte forska, det för du göra själv ) via ARDAgent så jag rekommenderar åtminstone att du kör igenom maskinen med clamav eller liknande innan du ändrar permissions själv. Ominstallation är ju också ett sätt att få bukt med problemet.

Permalänk
Medlem

Tack för svaret.
Skall söka vidare, vet nu vad jag skall söka på.

Mycket uppskattad tid och hjälp. Tack igen.

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk

Den där har länge funnits på en lista över fel Apple tycker att man ska strunta i ifall man ser det när man kör 'reparera behörigheter':
http://support.apple.com/kb/TS1448?viewlocale=en_US

Visa signatur

"Dagarna och kvällarna då lever jag, röppni fälls, örr ur i knön, och gniblisåå, på kvällen..."

Permalänk
Medlem

Det var spännande.
Så det är ett fel som inte går att åtgärda och Apple säger att det är ingen fara och bör ignoreras.
Ok. tack åter igen.
Då är det inte det som är problemet med att datorn dör av lagg helt oprovocerat ibland.

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem

Haha denna tråden har ju ballat ur känner jag... Massa konspirationsteorier...

Anedningen till varför en applikation, tex spotify, drar mer cpukraft i OSX än i Windows är på grund av dålig kodning och optimisering för OS X platformen. En utvecklare trycker inte på en knapp som heter translate och sedan vipps är en exakt motsvarighet för OSX färdig.

Men ofta drar man in komponenter som funkar i ett operativ, i detta fallet windows, sedan utan att ta hänsyn till vilka optimeringar man skulle kunna göra för OSX. Windows-versionen har helt enkelt blivit mycket mer prioriterad och därför bättre optimerad än vad utvecklarna för OSX har åstadkommit för denna platformen. Samma för Flash...

Känns som OSX versionen är en portad version av Windows-ditot.

OSX förbrukar absolut inte mer CPU kraft än windows i sin natur, tvärtom snarare... Kan ju nämna flera applikationer, band annat för musikproduktion som använder extremt mycket mindre CPU under OSX än i Win... tex Traktor och Reason På grund av bruket av CoreAudio APi'et... Kan köra dessa på min macbook air med sjukt låga responstider med sämst hårdvara, i windows är det halva prestandan trots att datorn på papperet är 3 gånger så snabb.

Rikta kritiken mot utvecklarna av tredjeparts-programmet..
Why is spotify hogging the CPU?

Permalänk
Medlem

I Spotifys fall kan det väl vara just p.g.a. den urusla hanteringen av Flash i OS X som bidrar till den höga CPU-belastningen. De flesta annonser i gratisversionen av Spotify verkar vara flashbaserade.

Kan någon som använder premiumversionen i både Windows och OS X kommentera?

Permalänk
Skrivet av Proxim:

Kan någon som använder premiumversionen i både Windows och OS X kommentera?

Spotify kräver knappt att min Mac är startad för att fungera. Samma på min Windowsburk.
Lär ha med annonserna att göra. Gör er själva en tjänst och betala för musiken, ni kommer uppleva en härlig reklamfrånvaro!

Visa signatur

Citera, tack!
Har du läst tråden om strandhögtalare och andra musiklådor?

Permalänk
Medlem

Senaste gången då jag hade igång spotify på min mbp så blockade clicktoflash några spotify ads. Antar att det var flash addsen (var ett tag sedan)