"Vilket grafikkort för X kronor"

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pekkiz
Mitt gamla grafikkort har gett upp så nu behöver jag köpa ett nytt för 1-2 tusen och undrar då vilket ni rekomenderar:

Tack på förhand

Kul att du följer mallen

Jaja jag rekommenderar ett HD4870-kort om du vill lägga ca 1250kr, eller ett HD4890 om du vill lägga ca 1700kr. Finns GTX260 för 1500kr också. Eller ett HD4850 för runt 1000kr. Välj efter hur mycket du vill paya.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nilsie
HD4850 och gts250 är lika bra, men hd4850 vet jag att accelero s1 passar på. Och nej 512mb eller 1gb har väldigt liten skillnad.

Känns som att det blir ett 4850 1G, hittade ett för 101,3€ från sidan vartifrån jag tänkte beställa... Eller är det värt att trycka till 35€ för ett 4870 1G, inte fan vet jag. Märker man stor skillnad?

Finns det andra alternativ gällande kylflänsar hittar inget på sidan som jag beställer paketet ifrån.

Luftfödet i lådan kommer att vara relativt bra med 2 stycken tysta 120mm fläktar (en bak och en fram) samt 140mm fläkt i psu:n. Vill inte drabbas av överhettning eftersom jag har kämppat med det i flera år nu!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av o0ski
Känns som att det blir ett 4850 1G, hittade ett för 101,3€ från sidan vartifrån jag tänkte beställa... Eller är det värt att trycka till 35€ för ett 4870 1G, inte fan vet jag. Märker man stor skillnad?

Finns det andra alternativ gällande kylflänsar hittar inget på sidan som jag beställer paketet ifrån.

Luftfödet i lådan kommer att vara relativt bra med 2 stycken tysta 120mm fläktar (en bak och en fram) samt 140mm fläkt i psu:n. Vill inte drabbas av överhettning eftersom jag har kämppat med det i flera år nu!

Nu vet jag inte hur dyr euron är men du kan säkert hitta ett HD4850 512mb inkl frakt för typ 1000kr. Så bara inte frakten blir för dyr, annars kör på.

Men det finns ju HD4870 512mb i sverige också, kostar typ 1200kr?

Det är inte särskilt stor skillnad på HD4850 och HD4870, men kolla på en jämförelse (sök på google) så får du se om det är värt den extra kostnaden.

Visst finns det andra alternativ, kolla efter zalman-fläktar (VF900/VF1000). Men accelero s1 är fortfarande överlägsen med en fläkt blir det jättekallt iaf (fastän fläkten är lågvarvs så blir det fortfarande kallt, jag kör 120mm 700rpm på ett HD4850, blir inte ens över 50 grader fastän jag kör xtreme burning mode eller vad det heter).

Luftflödet räcker också gör vad du känner för jao

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nilsie
Nu vet jag inte hur dyr euron är men du kan säkert hitta ett HD4850 512mb inkl frakt för typ 1000kr. Så bara inte frakten blir för dyr, annars kör på.

Men det finns ju HD4870 512mb i sverige också, kostar typ 1200kr?

Det är inte särskilt stor skillnad på HD4850 och HD4870, men kolla på en jämförelse (sök på google) så får du se om det är värt den extra kostnaden.

Visst finns det andra alternativ, kolla efter zalman-fläktar (VF900/VF1000). Men accelero s1 är fortfarande överlägsen med en fläkt blir det jättekallt iaf (fastän fläkten är lågvarvs så blir det fortfarande kallt, jag kör 120mm 700rpm på ett HD4850, blir inte ens över 50 grader fastän jag kör xtreme burning mode eller vad det heter).

Luftflödet räcker också gör vad du känner för jao

Blir ett 4850 1GB med Zalman VF1000. Hoppas verkligen att VF 1000 är tystare än 4850 orginalkylare...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av o0ski
Blir ett 4850 1GB med Zalman VF1000. Hoppas verkligen att VF 1000 är tystare än 4850 orginalkylare...

Ja då

Permalänk

*CPU=Intel Core2Quad 9400 @ 2,5GHz
*PSU= Corsair HX620W
*Moderkort= MSI P7N SLI Platinum
*CF/SLi= 3x SLI
*Gränssnitt= PCI-e
*Spel: Crysis, HoN, GTA IV
*1920x1080
*ca4000kr
*Är det viktigt att grafikkortet är tyst? Nej

Vill veta vad som i dagsläget är mest "Bang for the buck" Har 3 st PCI-E x16 portar fast de klockar ner sig till 8x8x8 om man installerar SLI.

Vad tycker ni, är ett GTX 295 ett värt alternativ?

PS. Kan inte vänta på Fermi/annat. Det gamla gav upp (9800gx2) och köper därför nytt, är lite i krisläge Abstinensen....

Visa signatur

Stationär: Ryzen 9 3900X | MSI B550 Tomahawk | EVGA GTX1080 SSC | Corsair Force MP600
Kamera: Sony A7 III |Zeiss 18mm 2.8 | Sigma 35mm 1.4 | Sony 85mm 1.8 | Tamron 28-75 2.8

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RedRiderSWE
*CPU=Intel Core2Quad 9400 @ 2,5GHz
*PSU= Corsair HX620W
*Moderkort= MSI P7N SLI Platinum
*CF/SLi= 3x SLI
*Gränssnitt= PCI-e
*Spel: Crysis, HoN, GTA IV
*1920x1080
*ca4000kr
*Är det viktigt att grafikkortet är tyst? Nej

Vill veta vad som i dagsläget är mest "Bang for the buck" Har 3 st PCI-E x16 portar fast de klockar ner sig till 8x8x8 om man installerar SLI.

Vad tycker ni, är ett GTX 295 ett värt alternativ?

PS. Kan inte vänta på Fermi/annat. Det gamla gav upp (9800gx2) och köper därför nytt, är lite i krisläge Abstinensen....

GTX295 är inte ett särskilt bra val speciellt när du har sli-stöd på moderkortet. Inte värt pengarna helt enkelt. Sedan gör inte 8x och 16x särskilt stor skillnad (någon procent högst).

Kollade just prisjakt och verkar som om alla gtx275 och gtx295 inte finns i lager. Hade tänkt mig en GTX275 SLi-setup för dig (4k).
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=438201
Detta finns hos misco.se för 2205kr inkl. frakt. Blir 4400kr, lite över din budget. Hmm.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=469950#rparams=ss=gtx260
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=476907
Här finns det ju två bra GTX260-kort du kan köra på (alltså två av ena eller två av andra, inte båda). Asus-kortet har bättre kylning så kan säkert överklocka mer men gigabyte-kortet är ju fabriksöverklockat. Lite billigare isåfall. Tri-SLi är inte så värt pengarna så två GTX260 skulle passa bra.
Eller ännu bättre: ett HD5870, glömde helt bort amd-korten. HD5870 är mer bang for the buck än två GTX260 faktiskt. Kostar typ samma men det är ett singelkort vilket är bättre av olika anledningar. Sedan är det bättre i alla spel som inte stödjer SLi alls/fullt ut och annars ungefär likvärdigt.

Så HD5870 is the grej för dej om du får tag i något. Annars är det väl GTX260 från Asus eller Gigabyte. Men skulle rekommendera Hd5870 absolut.

Permalänk
Medlem

Hejsan, jag är ny här och tänkte ställa en fråga angående grafikkort. Detta är den hårdvara jag huserar. Är dock lite osäker på vissa punkter då jag inte vet så mycket om datorer, körde SIW och fick då fram dessa data:

*CPU= Intel Core 2 Quad Q6600 @2,4GHz
*PSU= Bertec ATX-300-127 max output 300W, osäker..
*Ram= 3GB DDR2
*Moderkort= Tillverkare: ASUSTeK Modell: Berkeley
*Gränssnitt= PCI-E, stod ingenstans men 8600GT är PCI-E, right?
*Vilka spel du ska spela: GTA IV och ARMA II
*Vilken upplösning du spelar i. 1680*1050
*Din ungerfärliga budget: 2000kr
*Är det viktigt att grafikkortet är tyst? Isåfall:
1. Är du beredd att lägga ca 200kr extra för att det ska vara tyst? Ja

Har idag ett 8600GT och tror att det är just det som gör att de senaste spelen flyter dåligt. Skulle vara tacksam för eventuell synpunkter på vad som kan behöva uppgraderas (duger nätaggregatet?).

Funderar på detta kortet,
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=485790#ProductTabs
som enligt Tom's Hardware får rätt fina resultat: http://www.tomshardware.com/charts/gaming-graphics-cards-char...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nilsie
Jättebra, men pixmania har inte de bästa recensionerna. Men det kan du nog stå ut med, kostar ju bara 1666kr jättebra, kör på

Eller om du vill lägga extra pengar (så du kan handla på riktig affär och få ett annat kort med bättre kylare) så:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=460449
Inet 1750kr. Finns inte i lager men om du kan vänta så är det bra grej

Ja ser ju fin ut den där
Kom dock ett nytt dilemma nu, tänkt att lira Borderlands också, är det värt att satsa på ett kort med physx? Isåfall, vilket skulle rekommenderas istället?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skitskraj
Ja ser ju fin ut den där
Kom dock ett nytt dilemma nu, tänkt att lira Borderlands också, är det värt att satsa på ett kort med physx? Isåfall, vilket skulle rekommenderas istället?

hahaha ditt namn "skitskraj" det vill ju jag ha som nick så himla ballt xD

Vet inte hur mycket borderlands använder physX men physX används väldigt lite i dagens spel. Mirror's edge fick lite fladdrande flaggor, det var det med det spelet liksom. Tycker inte du ska lägga extra pengar på motsvarande flaggor i borderlands utan det kortet jag länkade till var ju kul. Visst är spelet ballt men fysik är inte tillräckligt etablerat än för att man ska satsa ordentligt på det. Tycker jag

Det klart du kan alltid ta ett GTX260
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=469950
Men det är ju inte lika bra och finns inte i lager. Nä ta hd4890 det tycker jag verkligen. Den extra prestandan är värd mer än någon fysikeffekt.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sebann
Hejsan, jag är ny här och tänkte ställa en fråga angående grafikkort. Detta är den hårdvara jag huserar. Är dock lite osäker på vissa punkter då jag inte vet så mycket om datorer, körde SIW och fick då fram dessa data:

*CPU= Intel Core 2 Quad Q6600 @2,4GHz
*PSU= Bertec ATX-300-127 max output 300W, osäker..
*Ram= 3GB DDR2
*Moderkort= Tillverkare: ASUSTeK Modell: Berkeley
*Gränssnitt= PCI-E, stod ingenstans men 8600GT är PCI-E, right?
*Vilka spel du ska spela: GTA IV och ARMA II
*Vilken upplösning du spelar i. 1680*1050
*Din ungerfärliga budget: 2000kr
*Är det viktigt att grafikkortet är tyst? Isåfall:
1. Är du beredd att lägga ca 200kr extra för att det ska vara tyst? Ja

Har idag ett 8600GT och tror att det är just det som gör att de senaste spelen flyter dåligt. Skulle vara tacksam för eventuell synpunkter på vad som kan behöva uppgraderas (duger nätaggregatet?).

Ditt nätagg ser ju inte bra ut. Men jag har en bra lösning: köp ett HD4750 eller HD4770-kort. De är inte jätteprisvärda för sin prestanda men de har låg strömförbrukning (du slipper köpa nytt nätagg och sparar pengar på det sättet) och de är tysta. Har hört att HD5750 är ganska prisvärt, hittade just ett:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=504320
Detta har också bättre kylning än normalt (som redan är tillräckligt bra). Finns för 1250kr på inet.se, där du får gratis frakt om du är sweclockare (sök på forumet efter gratis frakt sweclockers)
Annars kan du självklart köpa ett bättre kort och dra på en kylare på det och komma upp i 2000kr med kylare. Då får du ett tyst kort med jättebra prestanda.
Men då är du inte heller säker på att ditt nätaggregat räcker, och det vore ju synd om det inte gjorde för då blir det en del extra avgifter. Nej jag tycker att det HD5750 jag länkade till absolut kommer göra dig glad. Jag uppgraderade från ett 8600gt till ett HD4850 (som presterar strax under Hd5750) och fastän jag har en dålig processor som drar ned hd4850-prestandan så var jag fortfarande överraskad över den stora förändringen i prestanda.

Så det kortet såg roligt ut, kör på det

Permalänk

Hehe, tackar för komplimangen, ska döpa mitt första barn till det tror jag och mobba skiten ur'n =P

Kollade nån demo på physx i nåt batmanspel, verkar ju fräckt men kanske inte är värt det. Fick för mig det följde med Nvidia korten av nån anledning, men det verkar ju vara en separat del, så det får nog bli i framtiden.

Tack igen för "vägledningen"

Permalänk

Hej. Jag köpte ett nytt datorpaket idag, men de hade inte grafikkortet jag ville ha inne, 5850 eller 5870. Vad rekommenderar ni att köpa för ungefärlig sama prestanda och pris 2500?

*CPU= Intel Core i5 2,66
*PSU= 550W Corsair
*Ram= 4GB DDR3 XMS3
*Moderkort= Asus - Socket 1156 - ATX Intel P55 (P7P55D)
*Gränssnitt= PCI-E stöd för crossfire
*Vilka spel du ska spela: Allt nytt.
*Vilken upplösning du spelar i. 1680*1050
*Din ungerfärliga budget: 2500kr
*Är det viktigt att grafikkortet är tyst? Nej

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JohnnyHandsome
Hej. Jag köpte ett nytt datorpaket idag, men de hade inte grafikkortet jag ville ha inne, 5850 eller 5870. Vad rekommenderar ni att köpa för ungefärlig sama prestanda och pris 2500?

*CPU= Intel Core i5 2,66
*PSU= 550W Corsair
*Ram= 4GB DDR3 XMS3
*Moderkort= Asus - Socket 1156 - ATX Intel P55 (P7P55D)
*Gränssnitt= PCI-E stöd för crossfire
*Vilka spel du ska spela: Allt nytt.
*Vilken upplösning du spelar i. 1680*1050
*Din ungerfärliga budget: 2500kr
*Är det viktigt att grafikkortet är tyst? Nej

Isåfall tycker jag att du ska köpa ett par HD4870.
https://www.inet.se/datorkomponenter/grafikkort/powercolor-ra...
Blir bara 2400kr (du får gratis frakt swec glöm inte), och presterar väldigt bra. Annars kan du alltid leta efter något HD4870x2 begagnat, men du tjänar nog mest på att köpa två av detta kort. Det skulle tydligen låta ganska mycket men det spelar ju ingen roll för johnnyhandsome för han är ju så snygg ändå

Permalänk

Re: "Vilket grafikkort för X kronor" [OFFICIELL TRÅD]

*CPU= Core2Duo E6600
*PSU= Corsair HX520W
*Moderkort= Asus P5B
*CF/SLi= Nej
*Gränssnitt= PCI-E
*Vilka spel = Primärt Blu-Ray-film med DXVA-stöd, skulle COD-MW2 funka så är det en bonus
*Vilken upplösning= 1680*1080
*Din ungerfärliga budget= 500-1000:-
*Är det viktigt att grafikkortet är tyst?= Ja
Isåfall:
1. Är du beredd att lägga ca 200kr extra för att det ska vara tyst? Ja, men budget måste fortfarande hållas.
2. Skulle du kunna montera en kylare själv för att få kortet tyst? Ja

Jag är ute efter ett nytt grafikkort till min tre år gamla dator eftersom mitt Ati x1950xt inte klarar DXVA. Kortet ska vara billigt men inte sämre än mitt förra åtminstone. Jag är ute efter mest bang for the buck i spannet 500-1000:-

Visa signatur

~ Proud member of Essingeleden Slalom Club ~

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nilsie
Isåfall tycker jag att du ska köpa ett par HD4870.
https://www.inet.se/datorkomponenter/grafikkort/powercolor-ra...
Blir bara 2400kr (du får gratis frakt swec glöm inte), och presterar väldigt bra. Annars kan du alltid leta efter något HD4870x2 begagnat, men du tjänar nog mest på att köpa två av detta kort. Det skulle tydligen låta ganska mycket men det spelar ju ingen roll för johnnyhandsome för han är ju så snygg ändå

Ok, men klarar verkligen ett 550W agg av driva 2 kort?

Permalänk
Medlem

Re: Re: "Vilket grafikkort för X kronor" [OFFICIELL TRÅD]

Citat:

Ursprungligen inskrivet av fastforward
*CPU= Core2Duo E6600
*PSU= Corsair HX520W
*Moderkort= Asus P5B
*CF/SLi= Nej
*Gränssnitt= PCI-E
*Vilka spel = Primärt Blu-Ray-film med DXVA-stöd, skulle COD-MW2 funka så är det en bonus
*Vilken upplösning= 1680*1080
*Din ungerfärliga budget= 500-1000:-
*Är det viktigt att grafikkortet är tyst?= Ja
Isåfall:
1. Är du beredd att lägga ca 200kr extra för att det ska vara tyst? Ja, men budget måste fortfarande hållas.
2. Skulle du kunna montera en kylare själv för att få kortet tyst? Ja

Jag är ute efter ett nytt grafikkort till min tre år gamla dator eftersom mitt Ati x1950xt inte klarar DXVA. Kortet ska vara billigt men inte sämre än mitt förra åtminstone. Jag är ute efter mest bang for the buck i spannet 500-1000:-

4850: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=460447
Bra mycket snabbare än ditt gamla.

Permalänk
Medlem

Vilket kort skulle passa mitt system bra? Kör på upplösning 1920x1080.
Haft ett 4890 men sålt det.
Är det 5850/5870 som gäller för mig eller? Kommer jag märka stor skillnad från 4890 till ett 5850?

Visa signatur

::NZXT H440::OCZ 850w Gold::Gigabyte Z97X-Gaming 5::
::Intel 4690k::Cooler Master Hyper 212 EVO::
::Crucial 8GB (2x4GB) 1600Mhz Ballistix Sport::MSI GTX 980ti gaming::
::Xbox One 500gb::
::Microsoft Surface 2 32gb::

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fastforward
*CPU= Core2Duo E6600
*PSU= Corsair HX520W
*Moderkort= Asus P5B
*CF/SLi= Nej
*Gränssnitt= PCI-E
*Vilka spel = Primärt Blu-Ray-film med DXVA-stöd, skulle COD-MW2 funka så är det en bonus
*Vilken upplösning= 1680*1080
*Din ungerfärliga budget= 500-1000:-
*Är det viktigt att grafikkortet är tyst?= Ja
Isåfall:
1. Är du beredd att lägga ca 200kr extra för att det ska vara tyst? Ja, men budget måste fortfarande hållas.
2. Skulle du kunna montera en kylare själv för att få kortet tyst? Ja

Jag är ute efter ett nytt grafikkort till min tre år gamla dator eftersom mitt Ati x1950xt inte klarar DXVA. Kortet ska vara billigt men inte sämre än mitt förra åtminstone. Jag är ute efter mest bang for the buck i spannet 500-1000:-

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=469940
Detta kort är helt passivt kylt och tyst och bra, men DXVA-stöd vet jag inte om det har. Om HD4850 har det så har nog HD4670 det också.
Coopdeo:s tips om HD4850 är bra, men det låter förjävligt (iaf i load). Du kan ju sätta dit en accelero s1 och kyla kortet passivt (eller med en liten fläkt på) men då blir det över 1000kr.

Men sök på google efter HD4670 och kolla runt och se om det har DXVA och så köper du antingen HD4850 eller HD4670 beroende på hur mycket du vill lägga.

Permalänk
Medlem

*CPU= AMD Phenom II X4 945
*PSU= Corsair TX 650W
*Moderkort= Gigabyte GA-MA790FXT-UD5P
*CF/SLi= Ja, CrossFireX
*Gränssnitt= 2st PCI-E 16x 2.0
*Vilka spel = CoD Modern Warefare 2, Dragon Age: Origins, Batman Arkham Asylum
*Vilken upplösning = 1680*1050
*Din ungerfärliga budget = ~1700:-
*Är det viktigt att grafikkortet är tyst? = Ja
Isåfall:
1. Är du beredd att lägga ca 200kr extra för att det ska vara tyst? = Ja
2. Skulle du kunna montera en kylare själv för att få kortet tyst? = Ja - men undviker i största möjliga mån.

Edit:
Skulle Sapphire TOXIC HD 4870 512MB kunna vara något för mig?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av coopdeo
4850: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=460447
Bra mycket snabbare än ditt gamla.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nilsie
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=469940
Detta kort är helt passivt kylt och tyst och bra, men DXVA-stöd vet jag inte om det har. Om HD4850 har det så har nog HD4670 det också.
Coopdeo:s tips om HD4850 är bra, men det låter förjävligt (iaf i load). Du kan ju sätta dit en accelero s1 och kyla kortet passivt (eller med en liten fläkt på) men då blir det över 1000kr.

Men sök på google efter HD4670 och kolla runt och se om det har DXVA och så köper du antingen HD4850 eller HD4670 beroende på hur mycket du vill lägga.

Tack för svaren. Jag hittade en HD4850 för 799:- på netonnet men hög ljudnivå orkar jag inte med. Ett passivt HD4670 (jo, den klarar DXVA) för 674:- låter trevligt men man tappar ju onekligen lite prestanda... Det är väl fortfarande bättre än mitt gamla?

Ett Geforce GTS 250 512mb får man ju under 1000-lappen också. Fast det kanske är "för mycket" för min dator och lär väl låta det med - eller?

Visa signatur

~ Proud member of Essingeleden Slalom Club ~

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fastforward
Tack för svaren. Jag hittade en HD4850 för 799:- på netonnet men hög ljudnivå orkar jag inte med. Ett passivt HD4670 (jo, den klarar DXVA) för 674:- låter trevligt men man tappar ju onekligen lite prestanda... Det är väl fortfarande bättre än mitt gamla?

Ett Geforce GTS 250 512mb får man ju under 1000-lappen också. Fast det kanske är "för mycket" för min dator och lär väl låta det med - eller?

HD4850 för 799:- så kan du köpa till en
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=441852
Då kostar det tusen spänn och kortet blir helt tyst. Möjligt att det blir väldigt varmt men då kan du antingen lägga en hundring på random tyst fläkt eller bara underklocka kortet lite

Nä kör på HD4670 eller HD4850 beroende på vilken prestanda du söker. Kolla något test och se om det är värt de extra pengarna.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av JohnnyHandsome
Ok, men klarar verkligen ett 550W agg av driva 2 kort?

Ett HD4870 drar 150W som absolut max, 2x150=300W. Du har 250W över till cpu och annat grejs så det räcker.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av fammo
Vilket kort skulle passa mitt system bra? Kör på upplösning 1920x1080.
Haft ett 4890 men sålt det.
Är det 5850/5870 som gäller för mig eller? Kommer jag märka stor skillnad från 4890 till ett 5850?

Ja, det är skillnad mellan HD4890 och HD5850. HD5870 är bättre men inte så mycket bättre att det är lika prisvärt som HD5850.
Kolla något test (bl.a. sweclockers test) på skillnaderna och avgör själv.
http://www.sweclockers.com/recension/6203-radeon_hd_5700_och_...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av OggeB
*CPU= AMD Phenom II X4 945
*PSU= Corsair TX 650W
*Moderkort= Gigabyte GA-MA790FXT-UD5P
*CF/SLi= Ja, CrossFireX
*Gränssnitt= 2st PCI-E 16x 2.0
*Vilka spel = CoD Modern Warefare 2, Dragon Age: Origins, Batman Arkham Asylum
*Vilken upplösning = 1680*1050
*Din ungerfärliga budget = ~1700:-
*Är det viktigt att grafikkortet är tyst? = Ja
Isåfall:
1. Är du beredd att lägga ca 200kr extra för att det ska vara tyst? = Ja
2. Skulle du kunna montera en kylare själv för att få kortet tyst? = Ja - men undviker i största möjliga mån.

Edit:
Skulle Sapphire TOXIC HD 4870 512MB kunna vara något för mig?

Absolut, men hur mycket får du det kortet för?
Du skulle kunna köpa ett:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=459471
Presterar bättre än HD4870. Eller så köper du ett HD4870 med bra kylning som du redan har hittat, men säg hur mycket du får det för så får vi se. 1700kr är t.ex. inte ett bra pris men 1400kr är.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nilsie
Absolut, men hur mycket får du det kortet för?
Du skulle kunna köpa ett:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=459471
Presterar bättre än HD4870. Eller så köper du ett HD4870 med bra kylning som du redan har hittat, men säg hur mycket du får det för så får vi se. 1700kr är t.ex. inte ett bra pris men 1400kr är. [/B]

Kör radeon kortet om du vill pilla in ett till sen eftersom att du hade crossfire på mammakortet

Permalänk
Medlem

Först, tack för svaret Nilsie.

Har dock bestämt mig för att uppgradera PSU för att kunna köra ett tyngre kort. Dock har jag stött på ett problem, det är ganska trångt i datorn (HP Pavillion Elite m9067 sc-a) och kortet är vad jag har läst ganska skrymmande. Nu undrar jag isf om det finns något annat kort med bra prestanda som inte tar så mycket utrymme eller om någon här har fått ner ett gtx275 eller liknande i just ovanstående dator.

Tacksam för svar.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nilsie
Isåfall tycker jag att du ska köpa ett par HD4870.
https://www.inet.se/datorkomponenter/grafikkort/powercolor-ra...
Blir bara 2400kr (du får gratis frakt swec glöm inte), och presterar väldigt bra. Annars kan du alltid leta efter något HD4870x2 begagnat, men du tjänar nog mest på att köpa två av detta kort. Det skulle tydligen låta ganska mycket men det spelar ju ingen roll för johnnyhandsome för han är ju så snygg ändå

Hur fixar jag fri frakt på inet?! Hittar det ingenstans, måste man fullfölja hela köpet först?

Permalänk

Hitta denna länken själv Glöm inte köpa fraktfritt på Inet https://www.inet.se/artikel/6101343/

Permalänk
Medlem

*CPU= AMD Athlon 64 x2 Dual Core 5600 2.8 GHz
*RAM-minne= 4gb
*Grafikkort= Radeon 3650
*CF/SLi= Ja
*Gränssnitt= PCI-E
*Vilka spel du ska spela= COD:MF 2
*Vilken upplösning du spelar i= 1680x1050
*Din ungerfärliga budget= Typ 700 - 1200 kr (70-120€)
*Är det viktigt att grafikkortet är tyst? nej

Vill spela COD:MF2 med goda grafiker, är det möjligt med mina nuvarande komponenter om jag skaffar mig ett nytt grafikkort.. i så fall vilket skulle vara bästa för mig? (Hoppas information räcker)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sebann
Först, tack för svaret Nilsie.

Har dock bestämt mig för att uppgradera PSU för att kunna köra ett tyngre kort. Dock har jag stött på ett problem, det är ganska trångt i datorn (HP Pavillion Elite m9067 sc-a) och kortet är vad jag har läst ganska skrymmande. Nu undrar jag isf om det finns något annat kort med bra prestanda som inte tar så mycket utrymme eller om någon här har fått ner ett gtx275 eller liknande i just ovanstående dator.

Tacksam för svar.

Ingen aning om det får plats eller inte, men HD5750 är väl ganska litet? GTS250 är också hyfsat litet, mindre än GTX275 iallafall. Du kan ju mäta och sen söka på "gtx275 length" eller något på google.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Petercee
*CPU= AMD Athlon 64 x2 Dual Core 5600 2.8 GHz
*RAM-minne= 4gb
*Grafikkort= Radeon 3650
*CF/SLi= Ja
*Gränssnitt= PCI-E
*Vilka spel du ska spela= COD:MF 2
*Vilken upplösning du spelar i= 1680x1050
*Din ungerfärliga budget= Typ 700 - 1200 kr (70-120€)
*Är det viktigt att grafikkortet är tyst? nej

Vill spela COD:MF2 med goda grafiker, är det möjligt med mina nuvarande komponenter om jag skaffar mig ett nytt grafikkort.. i så fall vilket skulle vara bästa för mig? (Hoppas information räcker)

Om du vill lägga 700-1200kronor så är det grafikkort för hela slanten som gäller. Skulle tipsa om ett HD4870:
https://www.inet.se/datorkomponenter/grafikkort/powercolor-ra...
6kronor över budget men du räknar ju med cod:MF2 så då får det bli så och glöm inte gratisfrakt-länken som johnnyhandsome skickade.

Eller så köper du ett HD4850 om du inte har 1200kr, det presterar inte långt ifrån hd4870 faktiskt:
https://www.inet.se/datorkomponenter/grafikkort/powercolor-ra...
Det finns inte i lager men det finns ett dyrare (iofs har det sämre kylare också) men det finns iallafall i lager:
https://www.inet.se/datorkomponenter/grafikkort/gigabyte-rade...
Ganska högljutt kort, men gör sitt jobb. Bra val för 1k. Men som sagt powercolor-kortet ovan är bättre om du ska ha ett HD4850, billigare och bättre kylning (antar jag).

Permalänk

När kmr nvidia att släppa ett grafikkort med 1 6pin kontakt som är bättre än 5770?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Naked-Snake
När kmr nvidia att släppa ett grafikkort med 1 6pin kontakt som är bättre än 5770?

Ingen aning, men du kan ju alltid köpa en converter så att du kan använda ett kort med 2 6-pin fastän ditt nätagg bara har 1 6-pin

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nilsie
HD4850 för 799:- så kan du köpa till en
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=441852
Då kostar det tusen spänn och kortet blir helt tyst. Möjligt att det blir väldigt varmt men då kan du antingen lägga en hundring på random tyst fläkt eller bara underklocka kortet lite

Nä kör på HD4670 eller HD4850 beroende på vilken prestanda du söker. Kolla något test och se om det är värt de extra pengarna

Hittade en beggad GTS 250 som jag fick för 600:-, den låter bara jättelite mer än min gamla så jag är nöjd. Kan ju alltid byta ut kylaren framöver. Tack än en gång för alla tips.

Visa signatur

~ Proud member of Essingeleden Slalom Club ~