Klarar 550w av att driva 2st 4870?

Permalänk

Klarar 550w av att driva 2st 4870?

Som rubriken

Permalänk
Medlem

beror på vad det är för nätagg.. är det ett corsair så funkar det till 100% ska du se medans billigare nätagg kan få problem

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Moderator
Testpilot
Citat:

Ursprungligen inskrivet av norrby89
beror på vad det är för nätagg.. är det ett corsair så funkar det till 100% ska du se medans billigare nätagg kan få problem

Beror överhuvudtaget inte alls på vilket märke det är, tillverkare skulle man möjligen kunna gå på men eftersom det generellt är företagen som slänger på en klisterlapp på nätaggregat tillverkade av underleverantör så är det väldigt vanskligt att blint lita på en tredjepart såsom Corsair.

Sen så har du rätt i att Corsair generellt har väldigt bra nätaggregat.

Till TS:

Vad som vi behöver veta är den EXAKTA specifikationen av ditt nätaggregat och gärna märke/tillverkare.

Eftersom nätaggregat av någon extremt märklig anledning mäts med den ackumulerade effekten på alla dess spänningar så säger "500W" ungefär lika mycket som att ditt nätaggregat är rött.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk

Har detta agg:
Corsair PowerSupply (PSU) 550W VX ATX

Permalänk

www.corsair.com bara att fylla i och du får svar

Visa signatur

Dator 1: Intel core i7 3930K @ 4,7Ghz, Asus P9X79 Deluxe. Crucial Ballistix Tactical Tracer DDR3 (32GB),Crossfire 2x MSI Radeon 7970 OC Edition 3GB, Tagan 800W NA, SanDisk 120GB systemdisk, EK 360 kit + 120mm extraradiator.
Dator 2: AMD FX 8350, Gigabyte 990FXA UD3, Crucial ballistix DDR3, Nvidia GTX 480, Corsair 650W, 2x OCZ Agility, Thermaltake bigwater 760 vattenkylning.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bazooka_tim
www.corsair.com bara att fylla i och du får svar

Är du seriös?

Permalänk

Enligt corairs egen sida behöver jag 650W agg, kan jag lita på den eller har ni en annan åsikt?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JohnnyHandsome
Enligt corairs egen sida behöver jag 650W agg, kan jag lita på den eller har ni en annan åsikt?

2 st 4870 i cf drar närmare 400w load. Vad har du för cpu,många hårdiskar? Jag tror det kommer funka men nätagget får arbeta hårt.

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem

Även om nu Corsair 550w räcker till effektmässigt, så kommer det nog belastas så mycket att fläkten kommer att börja väsnas en hel del, under tyngre spelande.

Men kan nog vara en bra ide att testa innan du funderar på att byta.

Skulle jag skaffa nytt nätagg till en ny burk med 2 x 4870 skulle det iallafall bli corsair eller annat bättre nätagg ca 650w inte 550w, ytterligare en sak är att Corsair 550w bara har 2 st PCIe kablar medans om jag inte tar fel 650 varianten har 4 vilket behövs med 2 st 4870.
Visserligen kan man lösa med adapters för molex, men det tycker jag är en nödlösning.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ggustavsson
Även om nu Corsair 550w räcker till effektmässigt, så kommer det nog belastas så mycket att fläkten kommer att börja väsnas en hel del, under tyngre spelande.

Men kan nog vara en bra ide att testa innan du funderar på att byta.

Skulle jag skaffa nytt nätagg till en ny burk med 2 x 4870 skulle det iallafall bli corsair eller annat bättre nätagg ca 650w inte 550w, ytterligare en sak är att Corsair 550w bara har 2 st PCIe kablar medans om jag inte tar fel 650 varianten har 4 vilket behövs med 2 st 4870.
Visserligen kan man lösa med adapters för molex, men det tycker jag är en nödlösning.

du måste gå upp till 750W för att få 4st 6-pinnars kontakter.

Permalänk
Medlem

svar ja...i 99% säkerhet...frågan är doc om ett 500w psu har tillräckligt med kontakter

Visa signatur

[Tiger MP. 2xAMD Athlon MP 1.4GHz , 2x512MB ddr, ?350w PSU, 80GB HDD, Geforce4 ti 4600]
[i7 950, ASUS p6t, xfx 650w, 30GB SSD a-data, 3x2GB corsair xms3, 8800GT, ][i7 920, 3x4GB Vengeance, gtx 260] [i5 3570k, MSI twin frozr PE GTX 570, Corsair 4x2GB xms3]
[3930k, GA-X79-UD3, EVGA GTX 780SC ACX, Corsair Force 3 120GB, XFX 850w, Corsair Air 540, Corsair h100i, Corsair 4x4GB Vengeance]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TehRuben
du måste gå upp till 750W för att få 4st 6-pinnars kontakter.

HX650 har 4 kontakter, resten har 2

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk

Tack för alla svar! 550w har bara 2kontakter. Jag kommer nog Inte köra 2st kort.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dinoman
Beror överhuvudtaget inte alls på vilket märke det är, tillverkare skulle man möjligen kunna gå på men eftersom det generellt är företagen som slänger på en klisterlapp på nätaggregat tillverkade av underleverantör så är det väldigt vanskligt att blint lita på en tredjepart såsom Corsair.

det beror en hel del på vilket märke det är.. då man fan inte kan jämföra ett ace eller deltaco agg mot ett corsair eller cooler master. liksom finns märken som klarar just ace och deltaco som man bör hålla sig borta från då dom max kanske får ut allt från 50-70% i max load bara medans agg som corsair och cooler master klarar av att ge ut 80+ % i max load

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JohnnyHandsome
Enligt corairs egen sida behöver jag 650W agg, kan jag lita på den eller har ni en annan åsikt?

Vad tror du?

om det inte framgår riktigt, det är två 4870@820/1000

Dock inte därmed sagt att ett kraftigare agg inte hade varit att föredra, främst för att det bara är kontakter till ett kort på agget.
(adapter är fult)

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem

Driver två GTX 260 med just ett VX550W (Foldar 24/7) och enligt SweC egna test:
http://www.sweclockers.com/articles_show.php?id=6132&page=8
så är ett 4870 lika törstigt som ett GTX 260.

Visa signatur

QX9650, GTX295+GTX285, Asus Rampage Formula, 2x VelociRaptor 150Gb Raid0, Corsair HX1000, CM Stacker ST01, Eizo HD2441W

Permalänk

Fan nu har jag ändrat mig igen, det blir ett 4870 kort.
Så får vi se när jag börjar gråta och vill köpa ett till Orkar inte vänta 2 veckor på 5850 som jag egentligen vill ha.

Permalänk
Moderator
Testpilot
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pompa_kumla
2 st 4870 i cf drar närmare 400w load. Vad har du för cpu,många hårdiskar? Jag tror det kommer funka men nätagget får arbeta hårt.

Nej. Två HD 4870 i CF drar runt ~260W. 400W skulle kunna stämma för ett HELT system, du ska du ha i åtanke att vi pratar om fler spänningar än bara +12V dessutom.

Källa: http://www.xbitlabs.com/articles/video/display/radeon-hd4870-...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ggustavsson
Även om nu Corsair 550w räcker till effektmässigt, så kommer det nog belastas så mycket att fläkten kommer att börja väsnas en hel del, under tyngre spelande.

Men kan nog vara en bra ide att testa innan du funderar på att byta.

Faktum är att Corsairs 550W VX räcker gott.

260W = 21A.

Ett 450W VX klarar av 25,5A vid 80% belastning ungefär så en kvalificerad gissning är att ett 550W VX lär hamna någonstans runt 70% belastning för ett helt system. Då pratar vi PEAK-belastning. Fläkten på nätaggregatet går enligt Corsair själva inte upp i mer än strax under 40dB. (http://www.corsair.com/_images/charts/vx550w_efficiency.jpg)

Källa: http://www.hardwaresecrets.com/article/540/7

För övrigt är ett VX550W specifierat för 41A på +12V spännigen. Det är 492W det. Dessutom klarar det av mer än så, Corsairs nätagg är underspecade för att klara av 80% certifieringen.

[QUOTE]
Skulle jag skaffa nytt nätagg till en ny burk med 2 x 4870 skulle det iallafall bli corsair eller annat bättre nätagg ca 650w inte 550w, ytterligare en sak är att Corsair 550w bara har 2 st PCIe kablar medans om jag inte tar fel 650 varianten har 4 vilket behövs med 2 st 4870.
Visserligen kan man lösa med adapters för molex, men det tycker jag är en nödlösning.
[/QUOTE]

Varför är adaptrar en nödlösning? Corsairs 550W VX är tillverkat med en enda OCP vilket innebär att det spelar ingen roll hur du fördelar kablaget, summa sumarum så går det på samma "strömskydd". Adaptrar funkar utmärkt, det han ska tänka på är att fördela adaptrarna på egna kablar, så att man inte använder sig av två adaptarar på fyra molex-kontakter efter varandra. Detta för att kablarna inte ska bli överbelastade och smälta.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av norrby89
det beror en hel del på vilket märke det är.. då man fan inte kan jämföra ett ace eller deltaco agg mot ett corsair eller cooler master. liksom finns märken som klarar just ace och deltaco som man bör hålla sig borta från då dom max kanske får ut allt från 50-70% i max load bara medans agg som corsair och cooler master klarar av att ge ut 80+ % i max load

Du läser inte vad jag skriver utan drar dina slutsatser utifrån dina egna fördomar.

Jag skriver att MÄRKE teoretiskt sett är ointressant. TILLVERKARE däremot är en helt annan femma.

Kan ge dig ett exempel; Corsairs VX-serie är tillverkad av Seasonic och Corsairs HX-serie tillverkas av CWT. Nu är båda dessa tillverkare riktigt duktiga på att göra nätaggregat men detta innebär inte att Corsair rent teoretiskt skulle kunna använda sig av en billigare typ av tillverkare till instegsmodeller t.ex.

Alltså kan man inte bara dra slutsatsen att Corsair gör bra nätaggregat, för det är Seasonic och CWT som är duktiga på att göra nätaggregat, Corsair är bara duktiga på att beställa och klistra på etiketter.

Till TS, (igen):

Du kan utan några som helst problem köra två HD4870 i CF. Men som sagt var noga med att fördela adaptrarna på molex-kablar som är separata från varandra, alltså inte två adaptrar på samma kabel från nätaggregatet.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk

Tack för ett väldigt bra och välskrivet svar!

Det klarade upp många frågor, nu är det första 4870 kortet beställt, slänger in det och får igång maskinen sen uppgraderar jag med ett till om några veckor.

Permalänk
Moderator
Testpilot
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JohnnyHandsome
Tack för ett väldigt bra och välskrivet svar!

Det klarade upp många frågor, nu är det första 4870 kortet beställt, slänger in det och får igång maskinen sen uppgraderar jag med ett till om några veckor.

Tackar. ^^

Lycka till och dela gärna med dig av dina erfarenheter framöver.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JohnnyHandsome

Det klarade upp många frågor, nu är det första 4870 kortet beställt, slänger in det och får igång maskinen sen uppgraderar jag med ett till om några veckor.

Vänta nu lite, du har alltså inget 4870 redan, utan tänker köpa två nästan samtidigt?
Du är medveten om att ett 5870 är en liten tanke snabbare än två 4870?
Fördelen med två 4870 är bara att du kan få dom NU och inte om 3-4 veckor.

Så om du inte har någon speciell anledning till att vilja ha 4870 så rekommenderar jag 5870 istället.

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk

Jag tycker det är lite roligt att folk oroar sig för att aggregatets fläkt skall behöva varva upp och börja låta lite när datorn belastas till max. Nätaggregatets fläktljud lär drunkna i ljudet av fläktarna i två st. HD4870, när dessa belastas hårt (vilket är enda gången som aggregatet blir så pass belastat att fläkten tvingas varva upp). I idle och under 2D-belastning kommer inte aggregatets fläkt behöva varva upp, eftersom grafikkorten inte drar en massa effekt då.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av frankof
Vänta nu lite, du har alltså inget 4870 redan, utan tänker köpa två nästan samtidigt?
Du är medveten om att ett 5870 är en liten tanke snabbare än två 4870?
Fördelen med två 4870 är bara att du kan få dom NU och inte om 3-4 veckor.

Så om du inte har någon speciell anledning till att vilja ha 4870 så rekommenderar jag 5870 istället.

Lär dig läsa tråden innan du postar. TS skriver att han egentligen vill ha ett 5850 men orkar inte vänta.

Permalänk
Keeper of the Bamse

Jag kör mitt system på ett Corsair 550watt, inga problem under fulload.

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Moderator
Testpilot
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WrongTarget
Jag tycker det är lite roligt att folk oroar sig för att aggregatets fläkt skall behöva varva upp och börja låta lite när datorn belastas till max. Nätaggregatets fläktljud lär drunkna i ljudet av fläktarna i två st. HD4870, när dessa belastas hårt (vilket är enda gången som aggregatet blir så pass belastat att fläkten tvingas varva upp). I idle och under 2D-belastning kommer inte aggregatets fläkt behöva varva upp, eftersom grafikkorten inte drar en massa effekt då.

Tell me about it.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zalleswe
Lär dig läsa tråden innan du postar. TS skriver att han egentligen vill ha ett 5850 men orkar inte vänta.

Nja, jag skrev just detta i en annan tråd där jag fick rådet att köpa 2st 4870.

Jag skapade en ny tråd med frågan om mitt nätagg klarar av att driva dem. Men som sagt jag skulle mycket hellre ha ett 5850 men tidigaste leveran är 25 nov och det orkar jag inte vänta på.

EDIT Okej jag skrev även en mening i denna tråd: [...] Orkar inte vänta 2 veckor på 5850 som jag egentligen vill ha.