24" köpråd - Samsung P2450H eller Benq G/E2420HD?

Permalänk
Medlem

24" köpråd - Samsung P2450H eller Benq G/E2420HD?

Vad ska jag välja och varför? Benq-trådarna här på forumet verkar lyriska, är det verkligen så mycket bättre än Samsung, som annars brukar vara rätt dominanta på LCD-marknaden?

Jag skulle lätt kunna tänka mig att gå upp en tusing från prisspannet 1900-2500 kronor, om jag bara fick en skälig förklaring till vad som är så pass mycket bättre på en dyrare skärm, men jag tycker nog att tillverkarna misslyckas en del med att sälja in.

Ska man kanske fundera på en LED-skärm istället? Är de bättre, eller är de bara nya och dyra för stunden? Risken med ny teknik känns som att den kan ha mycket barnsjukdomar och se för taskig ut jämfört med vad de kommer göra om något år eller liknande..

Tips mottages gärna, det blir spel, lite film, bildhanterin och surf som skärmen kommer användas för.

Permalänk
Medlem

Skulle också vilja veta detta.

Permalänk
Avstängd

Re: 24" köpråd - Samsung P2450H eller Benq G/E2420HD?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av cazorp
Vad ska jag välja och varför? Benq-trådarna här på forumet verkar lyriska, är det verkligen så mycket bättre än Samsung, som annars brukar vara rätt dominanta på LCD-marknaden?

Jag skulle lätt kunna tänka mig att gå upp en tusing från prisspannet 1900-2500 kronor, om jag bara fick en skälig förklaring till vad som är så pass mycket bättre på en dyrare skärm, men jag tycker nog att tillverkarna misslyckas en del med att sälja in.

Ska man kanske fundera på en LED-skärm istället? Är de bättre, eller är de bara nya och dyra för stunden? Risken med ny teknik känns som att den kan ha mycket barnsjukdomar och se för taskig ut jämfört med vad de kommer göra om något år eller liknande..

Tips mottages gärna, det blir spel, lite film, bildhanterin och surf som skärmen kommer användas för.

Jag har faktiskt dålig koll på den här nya generationen Samsungskärmar. Jag skulle dock kolla upp input lag och att de inte har något problem med ljud vilket de haft mycket problem med tidigare.

I den förra generation (2443BW, T240 etc) var verkligen BenQ ett bättre val än Samsung pga av det som jag anger ovan.

Vill du ha 22" 16:10 finns det ett givet val. Dell 2209VA.

Vill du ha 16:9 23-24" står väl valet mellan någon av de billigare TN skärmarna eller att slå till på NEC 231 med IPS-panel som ger bättre betraktningsvinklar och bättre färger. Den har dock en aning ojämn bakgrundsbelysning enligt rapporter. Kanske är också BenQ:s nya och förhållandevis billiga LED-skärmar (V2400, V2410) också bra?

Problemet med LED-skärmarna är att de fortfarande har TN-panel vilket gör att betraktningsvinklarna förblir dåliga på dessa skärmar.

Permalänk
Avstängd

1. för spelare är en TN panel fullt duglig.
2. för de som sysslar med film börjar TN panel vara si sådär men troligen helt ok.
3. för foto etc..så är s-pva eller isp panel ett måste.

Beror lite på ens egna behov.
jag har en s-pva bredvid en TN panel.
färgerna är helt olika och hur jag än kalibrerar Tn panelen så får jag inte färgerna att stämma överens.

vill man arbeta med foto och reproduktion är en isp eller s-pva de alternativ som gäller. Helt enkelt för att färgerna skiljer så mycket år.
en TN panel funkar bra för spelande, filmtittande, men har brister som betrakningsvinkel, färger och svärta vilket en del anser är ganska så klara brister..

Benq skärmen som jag har kostade 1300kr så för 1920x1080 så var det ett kap.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem

Re: 24" köpråd - Samsung P2450H eller Benq G/E2420HD?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av cazorp
Vad ska jag välja och varför? Benq-trådarna här på forumet verkar lyriska, är det verkligen så mycket bättre än Samsung, som annars brukar vara rätt dominanta på LCD-marknaden?

Jag skulle lätt kunna tänka mig att gå upp en tusing från prisspannet 1900-2500 kronor, om jag bara fick en skälig förklaring till vad som är så pass mycket bättre på en dyrare skärm, men jag tycker nog att tillverkarna misslyckas en del med att sälja in.

Ska man kanske fundera på en LED-skärm istället? Är de bättre, eller är de bara nya och dyra för stunden? Risken med ny teknik känns som att den kan ha mycket barnsjukdomar och se för taskig ut jämfört med vad de kommer göra om något år eller liknande..

Tips mottages gärna, det blir spel, lite film, bildhanterin och surf som skärmen kommer användas för.

Att Samsung är dominanta på LCD-marknaden beror på okunnighet hos köparen och att utseende spelar större roll än att skärmen ska vara så bra som den kan för priset. Skillnaderna är ju inte direkt enorma. Jag förstår inte riktigt meningen med att köpa en LEDtft, men vill ni ha det så kan denna Samsung faktiskt vara ett bra val. BenQ är i regel mycket bra, Samsung är som att åka på tivoli, skillnaderna mellan modellerna är/kan vara riktigt stora.

Permalänk
Medlem

jag har en samsung 24" P2450H.
haft den i snart en vecka och kan bara säga gott om den ruskig klar härlig bild.
jag har spelat och kikat på film och inget negativt att säga.

Visa signatur

PS4: Xnetium (Street fighter V, Diablo 3 etc...)
Citera för svar

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Eriksson(X)
jag har en samsung 24" P2450H.
haft den i snart en vecka och kan bara säga gott om den ruskig klar härlig bild.
jag har spelat och kikat på film och inget negativt att säga.

Vilka tidigare erfarenheter har du av skärmar? Annat än tn-paneler?