Permalänk
Medlem

Nostalgi ska bli modernt

Tja

Farsan bad mig om en liten tjänst idag. Han vill ha hans LP-skivor på CD-skivor.
Jag vet att det finns maskiner till det där men tänkte det går väl att göra på annat sätt.
Jag tänkte mig våran LP-spelare kopplad till förstärkaren. Sen koppöar men en 3,5mm sladd från headphoneuttaget till datorns mick ingång och kör igång något program som spelar in ljud.

De frågor jag har är:
Går det?
Vilket program kan jag använda mig av?
Hur lider ljudkvalitén av detta? (Jag har ett Creative SB X-Fi titanium)

Permalänk
Medlem

Om något så ska väl 3.5 sladden kopplas mellan högtalaruttag och line in?

Visa signatur

i7 12700, 3080 ti, 16gb - vrum vrum

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Det går, har gjort så själv.
Jag använde mej av Wavelab och kvalitén blev lika bra (eller dålig) som lp-skivan.

Du måste dock vara nogrann med inspelningsvolymen då det inte blir lika bra om man måste höja volymen i efterhand.

Permalänk
Medlem

Du kan ju koppla spelaren direkt in i datorn, dock behöver du en "phono förstärkare"(minns för tillfället inte vad det heter), då utsignalen på LP-spelare är extremt-lågnivå.

EDIT: RIAA-förstärkare heter det.
http://www.kjell.com/content/templates/shop_main_details.aspx...

Finns säker mycket bättre, annars så kan du ju som du sade, koppla till phono-in på förstärkaren sedan tape-out till datorn.

Visa signatur

Your COMMODORE 64 computer is equipped with one of the most sophisticated electronic music synthesizers available on any computer.
This chapter is an introduction to using your computer's sound chip, the SID chip.

Permalänk

När det gäller vinyl så hänger kvaliten mycket på nålen och skivspelaren i sig..ungefär som CD-spelare. Sådana spelare i 100-kronors klassen kan man lika gärna vara utan..

Permalänk

Jag skulle införskaffa hans musik i digitalt format istället, om han inte speciellt vill ha med knastret. Kvalitén när man rippar utan lite bättre grejor blir inte den bästa.

Visa signatur

Luxman!
Senast redigerad av Freezer7Pro, 2009-07-15 klockan 19:32

Permalänk
Medlem

Jag skulle inte alls göra om det till digitalt.
Lyssna på vinylerna som dom är.. Och använda spotify för resten.

Hela grejen att göra det digitalt bara för att behöva lägga massa pengar för analog/digital-omvandlare och sen tillbaka till analogt med dyra digital/analog-omvandlare känns fel.

Simon&Tomas nämnde aldrig vinylens positiva sidor i deras senaste avsnitt.. Ungefär som vanligt när de pratar "modern teknik"...

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk

Det mest jobbiga är att utan speciell programvara så måste man sitta och göra skiten manuellt.
Blir rätt maffiga filer annars med alla låtarna i.

Magix har ju programvara och sladd för att koppla in och spela av vinyl.
http://www.magix.com/se/rescue-your-vinyl-tapes/

För 899:-
Då känns spotify för 99kr i månaden lite lättare.
Eller en färdig vinylspelare med mp3 funktion.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if