Radeon HD 5970 uppemot 6 000 kronor

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av freXer
kan knappt vänta på nvidiakort

Ja, dom lär ju va billigare...

Visa signatur

E-penis:
i9 9900k @ 5hz | Aorus Master Z390 | 2x16GB Corsair 3200 LPX | ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3080 10GB | Phateks Evolv X | EVGA SuperNOVA G2 750W | Corsair H115i PRO | 6TB HDD | Asus MG279Q 27" | Asus Claymore Core | Logitech G403/G35 | Windows 10 Pro x64

Permalänk
Medlem

Kommer lätt köra på detta kort efter så låg prissättning trots utan konkurrens, fruktade 7-9 tusen, men för 5500-6000 och så slipper man skatt på det som företagare - så säg en 4500 ca
Kan nog bli två på direkten

Riktigt NICE !!!!!

Visa signatur

Sometimes autocorrect makes me say things I don't Nintendo.

Permalänk
Avstängd

Pris kontra efterfrågan.

Visa signatur

GTX 295 | Core i5 750 @ 4.1 GHz | Zalman CNPS-10X Extreme | Antec 900 | Gigabyte GA-P55A-UD5 | Corsair 4 GB 1600 MHz, CL9 | Samsung 2233RZ @ 120 Hz | 3Dmark06 score: 25000p

Permalänk
Medlem

Priset är väl som förväntat o inte mycket att uppröras över men tillgången lär väl bli lika "fantastisk" som resten av 58xx serien om inte ännu sämre.

Visa signatur

Money frees you from doing things you dislike. Since I dislike doing nearly everything, money is handy.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bad Habit
Med tanke på tillgång och efterfrågan så är prisnivån inte konstig alls... Detta kort är till för ENTUSIASTER, alltså inte för gemene man som med alla high-end kort. Vill man ha det bästa så får man betala, även fast det kanske inte alltid är proportionerligt med prestandan. Med lite klockande så får du upp detta kortet i 5870 CF fast till 1000-1500 kr billigare pris, vilket jag inte tycker är fail. Sedan finns ju alltid möjlighet till CF på ett par 5970 :)...

Kika på följande statestik, är på 4870x2 när det begav sig;

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?pu=393275

Är uppe och nosar på 5000kr det med.

Kan säga att jag har haft alla high end kort som kom ut

280GTX 285GTX 295GTX HD4870x2...

Nu kör jag på HD5850 kortet och priset för det var super...

Men för ett kort med samma FAIL kylare som på HD4870x2 kortet är priset på tok för högt....

hade nog sett att kortet kosta 1000kr över HD5870 kortet... men 6 loppor är på tok för högt....

Pengar finns men! priset nej tack...... förstår inte att dom inte lärde sej i från förra flopp kylaren 1 fläkt till 2 gpuer sanslös korkat..

Permalänk
Avstängd

Tycker inte dom har något överpris. Och vi lär nog få se sweclockers lägga upp testar efter kl 00:00 så jag ska vara vaken.

Visa signatur

1. AMD 1090T 4.2GHZ, Asus IV formula, 4GB Corsair 1600MHz DOMINATOR GT, HD6970
2. AMD 1055T 4.2GHZ, Asus IV formula, HD4870x2, 4GB A-Data
3. AMD B55 4.1Ghz, MSI 770 c45, 4GB A-Data, HD4870

Permalänk
Avstängd
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KiXeR
Fast NVs 8000 serien var väl en "revolution" , ATi hängde inte alls med på noterna vid den tidpunkten. 5970 är inget "revolutionerande" kort då det består i praktiken av två 5870 kort. Rätta mig om jag har fel. Sen att NV tar ut höga priser genrellt är väl inget nytt :).

8800 ULTRA låg väl runt 6-7k vid släpp? och var väl inget annat än ett klockat GTX? inte direkt en revulotion.

Visa signatur

OCZ StealthXStream 600 Watt | Intel Core i5 750 | Gigabyte GA-P55-UD3 | Corsair 4GB 1333MHz XMS3 | powercolor HD5850 | 500GB Western Digital Caviar Black | Windows 7

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Freneticz
mmm lite dyrt tycker jag nog, kostar tydligen att ligga på topp...

Välkommen till marknadsekonomi, saknar inte Nord Korea?

Visa signatur

AMD X4 945ee @ 3,8 Ghz | Asus M3N-HT Deluxe | 8GB Corsair PC8500 | SLI: Asus + Gigabyte GTX 275 @ 696Mhz | 1TB+1TB Seagate 7200.12, Samsung F3 | X-Fi XtremeGamer | FD Define R2 | Corsair 750W | Dell 2209WA @ 75Hz | Windows 7 RC | www.minhembio.com/Camper | Datorn som Produktlista

Permalänk
Avstängd

http://www.auspcmarket.com.au/index.php?redir=http://www.ausp...[product_code]=ACH-VGASAP2G059A&input[category_id]=

Australiensisk sida med 5970 listat.

mellan 5400 - 5900 kr beroende på moms o dylikt enligt deras priser vilket jag antar är högre än våra pga frakt etc.

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

Ingen vidare prestanda som jag trodde det skulle vara... 2st 5870 är ju vassare...

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av prodigy
Ingen vidare prestanda som jag trodde det skulle vara... 2st 5870 är ju vassare...

Beta drivers iofs men sen är ju frekvenserna lägre än på 5870's oxå.

Kortet ska ju vara 1500 spänn billigare lr så ungefär jämfört med 2x 5870 så det är ju en rimlig prestandaförlust.

Tiv

Visa signatur
Permalänk

folk kommer å slänga upp slanten, för att vara värst. no problem

Visa signatur

amd 6000+ x2 4 gig pc6400 4 tib Lagring, asus 790fx osv osv

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LOLmeOUT
dom verkar tro att dom är Nvidia????

Fin kommentar.

Finns det ett samband mellan kommentarer utan mening och urdålig stavning och vett?

Permalänk

Det förvånar mig hur folk tänker ibland? Ohhhh nej komplett eller webhallen har inga kort... Prisjakt säger att allt är slut. I förrgår var jag på media market eller vad det nu heter och såg att dt fanns 5870 i massor. Men folk tänker inte på de butiker som inte finns med på prisjakt eller pricerunner. Twandata har dem med och har sin butik i stockholm.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ecchi-BANZAII!!!
6000? samma som mitt 8800GTX då.
Med andra ord ett bra High-end pris.

Haha, jo, tycker att det är synd att ens grafikkort inte duger längre när man faktiskt köpte ett 8800GTX för 5,5k (tror jag det var ^^) :/

Visa signatur

SLI Titan X - i7 5960x 8-kärnig - Asus Rampage V - 32 GB Corsair Dominator - Intel 750 2200 MB/s Pcie-disk.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Camper
Välkommen till marknadsekonomi, saknar inte Nord Korea?

+1 :D:up:

Fast GTX 280 kostade ju 6000 vid lansering om jag inte minns fel ^^

Visa signatur

Balle

Permalänk
Medlem

"En hadfull kort"

Det är ungefär ett halvt då eller?

Permalänk
Medlem

6000kr var ju ett helt okej pris, men kommer det vara bättre än geforce GTX 295 mars (vet att det är ltd och finns bara 1000st) ja menar annars "leder" ju dem fortfarande enligt mig.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tivook

Nytt kort, dubbel eller mer prestanda än 295gtx i vissa spel och monopol på DX11 marknaden plus dålig tillgång på korten.

6000 är jävligt billigt med det i åtanke.

Tiv

Det där resonemanget fungerar inte. I de test där GTX 295 förlorat mot 5870 har spelet inte fungerat optimalt med 2 kärningt grafikkort. Då kommer trolilgen atis tvåkärniga kort inte prestera dubbelt så bra som 5870.
Jag anser att 6000kr är lite för mycket för detta kort men det beror INTE på vad grafikkort har kostat förr i tiden utan på grund av att 1 sådant här dubbelkort bör vara betydligt billigare att tillverka och distributera än 2 st 5870. Det kommer heller inte ge 100% mer prestanda, det kan närma sig det i bland men långt ifrån alltid. Väntade faktiskt på detta kort men tror nu att jag kör på ett 5870 eller 2st 5850.
5970 kommer sjunka i pris med all säkerhet ganska kraftigt, jag anser att det rent ekonomiskt är dumt att köpa kortet nu. Det kan vara ett riktigt bra kort men det kommer vara en ännu bättre affär när Fermi släpps. Fast detta är rent ekonomiskt tänk, gör det inte så mycket att man betalar 1000-1500kr mer nu så är det bara att slå till (kanske gör det själv till och med)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tivook
Det handlar inte om att det är för dyrt, det handlar om att folk tjänar för lite pengar.

Gjorde 9000 spänn netto på aktier denna veckan, då har jag kortet gratis o 3 för o köpa jolt för.

Pengarna finns, man måste bara vilja få dom.

Tiv

Yes
Pengar finns, men hos dig inte hos mig!!! Inte hos dem flesta i alla fall.

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Medlem

Så du som varit på Mediamarkt, vad kostade ett 5870 där?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Orici
Detta kort kommer ju bli dyrare än GTX 295 om man jämför lanseringspriser.

Då fanns det konkurrens.

Visa signatur

Antec Twelwe Hundred | Asus M4A78-E | Phenom 2 x4 940 Black Edition, Corsair H50 Hydro | Sapphire 5870 1GB Vapor-X | Fractal Design 650W | Kingston 4GB 800MHz DDR2 | Samsung SyncMaster P2450H | Apple iPhone 3GS 16GB | Sony PlayStation 3 Slim 250GB

Permalänk
Medlem

5970 är ett fail på dem tidiga testerna!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TeKGubben
Men är det någon annan än jag som tycker det är fel att säga "snabbaste" grafikkortet? Att säga att det är det kraftfullaste(eller är det det mest kraftfulla?) grafikkortet, då det är långsammare i GPU och minne jämfört med HD 5870...

Håller med, kraftigaste skulle jag också säga.

Dock undrar jag vilken definition som folk använder när de pratar om världens snabbaste grafikkort? Är det just snabbast för spel i dx11 så bör det sägas, men är kortet generellt snabbast för allt ja då kan det stå som det gör.
-Som sagt jag är dålig insatt i vad superdatorer och dylikt har för grafikkort, och om det de har ens kallas för ett grafikkort. Så jag säger inte att påståendet nödvändigtvis är fel, bara att jag skulle köra med samma definition som på världens snabbaste processor.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DAoG
5970 är ett fail på dem tidiga testerna!

Det presterar precis som väntat, mitt emellan 5850 CF & 5870 CF, svårt att se att det skulle vara "fail". Priset är ju också mitt emellan 5870 CF & 5850 CF.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KiXeR
Fast NVs 8000 serien var väl en "revolution" , ATi hängde inte alls med på noterna vid den tidpunkten. 5970 är inget "revolutionerande" kort då det består i praktiken av två 5870 kort. Rätta mig om jag har fel. Sen att NV tar ut höga priser genrellt är väl inget nytt :).

Ja och 5800 serien är också hyffsat "revolutionerande" med tanke på att den presterade näst intill dubbelt så bra som sin föregångare?

Och med tanke på att Nvidia inte alls hänger med just nu så är 6000kr ett mkt rimligt introduktions pris tycker jag.

Visa signatur

-

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Camper

De som tror att det kommer bli en flopp kan inte ha alla hästar hemma, dessa kort kommer gå åt som smör i solsken.

Tvilar inte en sekund på det du skriver. De lär gå åt. Alla 10 exemplaren, eller så, som sverige får in i veckan första månaderna.

Visa signatur

Pcgames destroyed my life, good thing I have 2 extra lives.

Permalänk
Tangentbordskonnässör

Lite komiskt att jag får högre resultat i 3dmark vantage med mina 280GTX i SLI än vad ett 5970 får.

Med tanke på priset de satt så tycker jag att det borde ge lite mer prestanda än så. Fast dx11 kanske är värt det.

Permalänk
Medlem

Känns lite fel att jämföra 5xxx serien med nvidias grafikkort då den släpptes typ ett år senare nästan. Det är som att jämföra fermi när det kommer med 5870 eller 5970 vilket är lite lamt. Lite tråkigt att de inte släpper grafikkorten samtidigt

EDIT: Alltid enklare att släppa ett en produkt efter att ha sett hur konkurrensens produkt presterar.