Nvidia visar Tesla med Fermi

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Calle2003
Det är inte så enkelt att 520–630 double precision = 1040-1260 singleprecision? 520–630 Teraflop lät mycket när jag skrev det, men det stod något på 2000 Teraflop i chassit med 4 kort om inte missminner mig, så drog slutsatsen efter det

520 Gflop per kort ja, och där är 4st i ett rack. Vad blir 4*520? Jo, 2080...

Permalänk
Hjälpsam

Nvidia tjänar tydligen pengar som gräs på sina Tesla, de gamla korten var ganska svaga på longfloat, Fermi är starkt på den saken, det här kommer att sälja bra när det väl kommer ut på marknaden.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Citat:

2,1–2,5 Tflops beräkningskraft (double precision)

Innebär detta äkta 64-bitars flyttal och inte några fake 48-bit?

Edit: Hade fått för mig att R700 räknade med typ 48-bit flyttal men efter att kollat igenom lite tvetydliga pdf-er är jag osäker. Någon som kan reda ut det?

Visa signatur

{{P180, p5k, q6600, 4x1GB ddr2 Dominator, Asus 8800gts 640MB, Raptor 150GB + randomdiskar},
{mbp e2011 13"},
{Asus 1005p},
{e2100, p5gz-mx, 2x2GB ddr2, 250GB}}

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonnti
Haha, kortet kommer ju dra runt 225w TPD.
Om man ska ha 4st i ett system blir det jäkligt mycket ström den drar och skit varmt. Nytt värmesystem för huset kanske?

Centralvärme

Permalänk
Medlem

Undrar varför ingen vill ha FireGL kort då de presterar minst lika bra i DP. Såg ju att Nvidia hade väldigt stor del av den professionella marknaden, när de presenterade företagens marknadsandelar.

Visa signatur

Main Rig FD Define R4 |Intel C2Q Q9650@3.6GHz|Asus P5Q-E|OCZ Reaper 4GB@800MHz|WD6400AAKS|HD6850|Corsair HX650
HTPC HDPLEX H1.S |Intel Core i3 4330|ASRock Z87E-ITX|8GB|128GB mSATA
Work Dell Vostro 3360 |Intel Core i5-3317U|8GB|Samsung 840 Pro 256GB

Permalänk
Hjälpsam
Citat:

Ursprungligen inskrivet av this
Undrar varför ingen vill ha FireGL kort då de presterar minst lika bra i DP. Såg ju att Nvidia hade väldigt stor del av den professionella marknaden, när de presenterade företagens marknadsandelar.

Ja det gör dom, det verkar som om mjukvarustödet är högre för Tesla, då spelar det liten roll att ATI:s hårdvara är bättre och har så varit under lång tid.
Det är först med Fermi som Nvidia kommer i kapp, dom behöver nog Fermi för att befästa sin position.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

För att göra det enkelt, båda lagen har väldigt bra kärnor. Nvidia är enklare att programera för (hårdvaran och CUDA), lite mer rakfram och därför har stort stöd. ATI's är mer grafisk orienterad, vektorbaserad, och kräver mycket mer tid. Helt tills OpenCL / DirectCompute nu, då är det lika enkelt att programmera för båda. Prestandabollen och svårigheterna är flyttade till drivaren, så Nvidia och ATI kommer ha skulden om koden är bra.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ratatosk
Ja det gör dom, det verkar som om mjukvarustödet är högre för Tesla, då spelar det liten roll att ATI:s hårdvara är bättre och har så varit under lång tid.
Det är först med Fermi som Nvidia kommer i kapp, dom behöver nog Fermi för att befästa sin position.

Det hela handlar förmodligen om pengar, en riktigt bra mjukvaruavdelning kostar nog multum.

Visa signatur

Main Rig FD Define R4 |Intel C2Q Q9650@3.6GHz|Asus P5Q-E|OCZ Reaper 4GB@800MHz|WD6400AAKS|HD6850|Corsair HX650
HTPC HDPLEX H1.S |Intel Core i3 4330|ASRock Z87E-ITX|8GB|128GB mSATA
Work Dell Vostro 3360 |Intel Core i5-3317U|8GB|Samsung 840 Pro 256GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av z3p70r
Innebär detta äkta 64-bitars flyttal och inte några fake 48-bit?

Edit: Hade fått för mig att R700 räknade med typ 48-bit flyttal men efter att kollat igenom lite tvetydliga pdf-er är jag osäker. Någon som kan reda ut det?

Nvidias har tidigare använt IEEE 754-1985 standarden för flyttal, till en viss gräns. Så de har använt 64 bitar sen G80, men "fuskat" lite med vissa operationer. Det har dock funnits alternativa funktioner i CUDA som helt följer standarden, men de har varit lite långsammare. Med Fermi så kommer de nu istället använda IEEE 754-2008 standarden, vilket fortfarande betyder 64 bitar, men med lite bättre precision för vissa operationer. AMD:s senaste grafikkort följer också den standarden vad jag vet.

Permalänk

Fel post

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av perost
Nvidias har tidigare använt IEEE 754-1985 standarden för flyttal, till en viss gräns. Så de har använt 64 bitar sen G80, men "fuskat" lite med vissa operationer. Det har dock funnits alternativa funktioner i CUDA som helt följer standarden, men de har varit lite långsammare. Med Fermi så kommer de nu istället använda IEEE 754-2008 standarden, vilket fortfarande betyder 64 bitar, men med lite bättre precision för vissa operationer. AMD:s senaste grafikkort följer också den standarden vad jag vet.

Jo rent tekniskt och hårdvarumässigt så ligger ATi oftast i framkant, det är synd att de inte riktigt kan få det gensvar på marknaden som detta försprång borde medföra. Men det finns ju så mycket annat som ska gå rätt till i ett företag.

Visa signatur

Main Rig FD Define R4 |Intel C2Q Q9650@3.6GHz|Asus P5Q-E|OCZ Reaper 4GB@800MHz|WD6400AAKS|HD6850|Corsair HX650
HTPC HDPLEX H1.S |Intel Core i3 4330|ASRock Z87E-ITX|8GB|128GB mSATA
Work Dell Vostro 3360 |Intel Core i5-3317U|8GB|Samsung 840 Pro 256GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WrongTarget
Det här är den företagsanpassade versionen av Fermi, som används för att utföra diverse beräkningar och inte för att spotta ut grafik, alltså inget som någon konsument kommer att sitta med. Så risken att någon privatperson kommer att sitta med 4st i sin burk är nog i det närmaste obefintlig. (vilket man borde fatta om man faktiskt läser nyheten)

Äh, skaffa dig ett sinne för humor så fattar du vad jag menar.
Och dessutom handlade nyheten om att de mest påkostade systemen har just 4st tesla i systemet. Syyynd!

Tesla S2050 & S2070 GPU Computing Systems:
Fyra Tesla i ett 1U-chassi
Upp till 12 respektive 24 GB GDDR5-minne
2,1–2,5 Tflops beräkningskraft (double precision)

Och jag vet vad tesla är för något, idiotförklara ingen om du inte läser ordentligt själv! Och så sa jag INGET om att ha den i hemmet, eller att någon privatperson kommer sitta med 4st i sin burk!
(vilket man borde fatta om man faktiskt läser nyheten, och vad jag skrev!)

Visa signatur

i5 2500K|Vengeance 8Gb|Sabertooth P67|GTX 980Ti|Corsair AX1200|Force GT 120Gb|5TB lagring|Asus Xonar STX II

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av this
Jo rent tekniskt och hårdvarumässigt så ligger ATi oftast i framkant, det är synd att de inte riktigt kan få det gensvar på marknaden som detta försprång borde medföra. Men det finns ju så mycket annat som ska gå rätt till i ett företag.

nvidia ligger före (försäljningsmässigt)pga att dom mutar företag att köpa deras produkter det ger dem större intäkter. sedan så finsn det så många som har fått för sig att ati kort e dåliga pga att dom hade problem med drivrutinerna i början.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Silles
nvidia ligger före (försäljningsmässigt)pga att dom mutar företag att köpa deras produkter det ger dem större intäkter. sedan så finsn det så många som har fått för sig att ati kort e dåliga pga att dom hade problem med drivrutinerna i början.

Visst ligger det något i det, kommer nog ta lång tid innan ATi städat bort bekymmerna som man åstad kom sig med tidigare drivrutiner. Iaf när det gäller "svenssons". Många vet knappt vad ATi är, det är bara Nvidia som gäller. De tänker förmodligen "Nvidia The way it means to be played, det är ju klart vi ska ha ett grafikkort från Nvidia, vad annars?". Lite synd eftersom ATi sätter väldigt bra priser på sina produkter och kan leverera riktigt bra för det priset. Nvidia vinner på sin marknadsföring och tyvärr en hel del fulspel.

Visa signatur

Main Rig FD Define R4 |Intel C2Q Q9650@3.6GHz|Asus P5Q-E|OCZ Reaper 4GB@800MHz|WD6400AAKS|HD6850|Corsair HX650
HTPC HDPLEX H1.S |Intel Core i3 4330|ASRock Z87E-ITX|8GB|128GB mSATA
Work Dell Vostro 3360 |Intel Core i5-3317U|8GB|Samsung 840 Pro 256GB