Asus bäst, HP sämst i kvalitetsligan

Permalänk
Skäggig legend

90% av alla är det hårddisken som lagt av, skulle jag tro

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Medlem

Jaha? Hp säljer ju många fler datorer. Så klart det stämmer att de ligger sämst till. Asus säljer minst...

Visa signatur

--The great masses of the people will more easily fall victims to a big lie than to a small one.-- Adolf Hitler

--"What good fortune for governments that the people don't think." --Adolf Hitler

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av armind
Jaha? Hp säljer ju många fler datorer. Så klart det stämmer att de ligger sämst till. Asus säljer minst...

Nu tänkte du visst lite fel.

De har inte mätt ANTALET DATORER som gått sönder, utan ANTALET PROCENT. Av 10 000 hos någon kanske 1000 går sönder, 10%. Av 5000 hos någon annan kanske 750 går sönder (mindre än den andra), ändå blir det 15%.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av beh
Det är väl så enkelt att värme = energi, och därmed är det inte helt ologiskt att en varm dator inte klarar sig lika länge på en laddning.

Jo, men hur varm en dator känns är inte samma sak som hur mycket värme som den genererar.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7700X // MB: ASRock X670E PG Lightning (AM5) // Chassi: Fractal Design Define S // PSU: Antec Truepower 650W // CPU-kylning: Noctua NH-U12A // GPU: ASUS Radeon RX 6800 XT TUF OC // RAM: Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL40 FURY Be // SSD: Intel 660p 1TB, Samsung 840 Evo 120GB // HDD: Seagate Barracuda 3TB // Monitor: Svive Pyx 34C801

Permalänk
Avstängd

Och det är procentuellt mot försäljning? eller en siffra tagen ur röven?

Tror starkt det är spår av konkelbär på "rapporten".

Har endast HP datorer (tyvärr) men varför har ingen av dom gått sönder? åtminstone 2 skulle enligt "statistiken" varit i el-återvinningen för länge sedan.

Men visst jag köper det om någon mjukvara går åt helskotta och IDIOTERNA skrotar datorn för det, första jag gör med en ny laptop (eller alla typer av datorer) är att blåsa bort allt skräp från diskarna och installerar INTE med med kommande windows skivor.

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Kul!

Min HP 6510b (Laptop, ok ok det må vara en businesslaptop men iaf) läckte lite ljus förra året!, lämnade in den på garanti, väntade en vecka eller två sen fick jag tillbaka den..

Duktigt gjort, men förutom skärmen har jag inte haft problem

Permalänk
Hedersmedlem

Är det bara jag som reagerar, eller är det över lag väldigt dålig kvalitet på bärbara datorer? Tittar man på andra produktergrupper så skulle väl knappast någon acceptera att 15% produkterna går sönder inom tre år, från den minst dåliga tillverkaren.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk

Bärbara datorer är en förbrukningsvara, de är tillverkade för att gå sönder med 2-3 års intervaller precis som mobiltelefoner.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av razorbladee
90% av alla är det hårddisken som lagt av, skulle jag tro

ja precis det beror helt på hur de mäter. Att datorer går sönder är ingen nyhet för det flesta och ofta har man garanti på 2-3 år så det spelar ändå ingen roll .
Förövrigt är min erfarenhet är att HP har betydligt bättre kvalitet än Dell

Permalänk
Medlem

jahopp då sitter man själv på en (dålig) asus som man vill ska gå sönder så man "måste" köpa en ny

Visa signatur

An expert is one who knows more and more about less and less until he knows everything about nothing.

Permalänk
Medlem

Inte särskilt förvånande, känner inte någon som inte har haft problem med sina hp-datorer.

Permalänk
Medlem

Läste detta för några dagar sen, inte alls förvånande på något sätt.

Att Asus ligger bra till är en självklarhet, dom ligger i top vad det gäller inovationer som ODM-tillverkare och är dom enda som designar, sätter ihop och säljer sina egna datorer.

Toshiba köper mycket ifrån Quanta som håller hög kvalite på sina produkter, Sony köper mycket ifrån Quanta.

Apple köper både ifrån Asus och Quanta vilket grafen också visar, dom är inte mycket sämre men får dom något större fel i en serie så visar det sig då deras kvantitet är såpass liten.

Dell är även en som köper en hel del ifrån Quanta, Asus, ECS och en del små amerikanska ODM-tillverkare, ingen större skillnad emot Asus, Toshiba och Sony i kvalite...

Acer och Gateway är samma då Asus numera äger Gateway, Gateway´s produktserie kör dom som packard-bell och emachine i europa. Acer köper huvudsakligen sina datorer ifrån Wistron som Acer tidigare ägde, deras Timeline serie ska enligt uppgifter vara Asus tillverkad.

HP/Compaq köper mest sina datorer ifrån Compal som verkar ha väldigt skiftade kvalite i sina serier.

Lenovo vet jag faktiskt inte var dom köper sina datorer ifrån men en rätt säker gissning vore Compal vilket i så fall stämmer rätt bra med graferna då dom ligger med en högre felmarginal...

Visa signatur

Steve Jobs: We're better than you are! We have better stuff.
Bill Gates: You don't get it, Steve. That doesn't matter!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av inomjordisk
Asus är det enda märket i statistiken, så vitt jag vet, som lämnar 2 års garanti på sina datorer.

Fujitsu lämnar 2 år, Toshiba 1 år + 1år (om man registrerar hos Toshiba) garanti på vanliga konsument laptops.

Visa signatur

Desktop: i7 2600k @ 4.2GHz, RX480, z77-MPOWER, 16GB DDR3, 120GB+240GB SSD, 3TB HDD, FD R4, 750W
Laptop: Asus x550J + MSI GE620DX | Mobil: Nexus 6P + Nokia X2 DS | Konsol: PS4, PS3 & PSVita

Permalänk
Medlem

jag som trodde lenovo var grymma.. gör inte dom laptops som man ska kunna kasta o stampa på

Visa signatur

Intel 2500k || Asus P8P67 Pro || 2x4GB Corsair Vengeance || MSI GTX680 || Corsair AX650W || Win 7 64-bit

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Huddit
Jaha. Så hårdvaran i alla de andra märkenas datorer är deras egen då?

Till viss del i alla fall. Asus kör troligen sina egna moderkort i deras bärbara datorer, Dell tillverkar också egna moderkort vad jag vet och det gör säkert fler tillverkare.

Är det inte Asus som tillverkar moderkorten till Apples bärbara?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av acana79
Vad då bra byggkvalitet? Apple har ju ingen aning om hur man tar hand om värmeutvecklingen i en laptop. Alla Macbook Pro lider av stora värmeproblem, framför allt den äldre genereationen.
Dom bygger nästintill lufttäta skal av iofs toksnyggt aluminium, men glömmer helt bort både fläkt och luftspaltar.

Apple har med sina aluminiumchassin löst det väldigt bra tycker jag. Hela chassit fungerar som kylfläns vilket förvisso gör att datorn blir varm men o andra sidan helt tyst i de flesta fall. Jag har inga direkta värmeproblem med min MBP.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av havoc
Gissar att detta även kan påverka felprocenten för andra tillverkare också, kan ju vara så att Asus och Toshiba inte använde Nvidias mobila kretsar i lika hög grad som de tillverkare som har högre felprocent.

Det man också kan fråga sig är hur stor andel av de totala felanmälningarna som har sin orsak i det sk bumpgate.

Ganska troligt ja men då just dessa kort sitter i alla Macbook Pro av den äldre modellen förutom de allra första som hade ATI kort så har det troligen påverkat statistiken en hel del.

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Medlem

Har varken problem med värme drivrutiner eller hårdvara i min HP HDX X16 1300EO. Mycket bra skit som jag brukar säga.

Permalänk
Avstängd

Ganska så dåliga stats för Apple ändå, priserna är skyhöga och det ska vara en premium dator. Likt förbannat har asus mindre felprocent och då säljer dom mycket skräp. Rätt kul.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av OSkar000
Är det bara jag som reagerar, eller är det över lag väldigt dålig kvalitet på bärbara datorer? Tittar man på andra produktergrupper så skulle väl knappast någon acceptera att 15% produkterna går sönder inom tre år, från den minst dåliga tillverkaren.

Varför skulle man ens vilja ha en bärbar i 3 år? Det är vi konsumenter som har skapat det här

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Delerium
Till viss del i alla fall. Asus kör troligen sina egna moderkort i deras bärbara datorer, Dell tillverkar också egna moderkort vad jag vet och det gör säkert fler tillverkare.

Är det inte Asus som tillverkar moderkorten till Apples bärbara?

Apple har med sina aluminiumchassin löst det väldigt bra tycker jag. Hela chassit fungerar som kylfläns vilket förvisso gör att datorn blir varm men o andra sidan helt tyst i de flesta fall. Jag har inga direkta värmeproblem med min MBP.

Ganska troligt ja men då just dessa kort sitter i alla Macbook Pro av den äldre modellen förutom de allra första som hade ATI kort så har det troligen påverkat statistiken en hel del.

Dell tillverkar inte några egna moderkort, dom kör mycket MSI och Asus.

Apple designar inte sina bärbara datorer, det är Asus ODM som gör det, Apple har på sin höjd varit med och bestämt lite om hur ytterhöljet ska se ut.

Visa signatur

Steve Jobs: We're better than you are! We have better stuff.
Bill Gates: You don't get it, Steve. That doesn't matter!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Darek
jag som trodde lenovo var grymma.. gör inte dom laptops som man ska kunna kasta o stampa på

jo, dom köper datorer ifrån samma tillverkare som panasonic har i sin toughbook, toshiba har också en sådan modell.

men även dom kan innehålla minnen eller en processor som går i sönder, felmarginalen på minnen och processorer brukar ligga på runt 10% så i stort sett alla datorer kan gå i sönder...

Visa signatur

Steve Jobs: We're better than you are! We have better stuff.
Bill Gates: You don't get it, Steve. That doesn't matter!

Permalänk

nästan förvånad av att inte apple låg på topp. Måste ha med det tidigare grafikkortet att göra, precis som tidigare skribent. Även om hårdvaran faktiskt går sönder (vilket den uppenbarligen mycket sällan gör) så får man sina år ofta helt utan mjukvaruproblem TACK apple.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jokke
jo, dom köper datorer ifrån samma tillverkare som panasonic har i sin toughbook, toshiba har också en sådan modell.

men även dom kan innehålla minnen eller en processor som går i sönder, felmarginalen på minnen och processorer brukar ligga på runt 10% så i stort sett alla datorer kan gå i sönder...

det är väl bara deras thinkpad-datorer som påstås hålla hög kvalitet, resten av deras datorer är väl lika budget som t ex hp

Visa signatur

i5 10400f | asus b460-f | 2x8gb kingston 2666 | zotac 3060ti | corsair mp510 960gb (OS) + samsung 860 evo 1tb + 2x kingston a400 480gb | corsair vx450 | tr true black | fractal r3 | asus mg279q + lg w2363d | dt 880 | win 10 x64 | deathadder chroma | glorious 3xl | tb impact 600 | oculus quest 2

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Humvoffla
nästan förvånad av att inte apple låg på topp. Måste ha med det tidigare grafikkortet att göra, precis som tidigare skribent. Även om hårdvaran faktiskt går sönder (vilket den uppenbarligen mycket sällan gör) så får man sina år ofta helt utan mjukvaruproblem TACK apple.

inte alls förvånande må jag säga.

men som så många andra Apple ägare så tror dom av någon konstig anledning att Apple tillverkar sina egna datorer.

så är inte fallet, Apple lägger bara en liten del i designen på deras bärbara datorer, ODM-tillverkarna som designar, utveklar och bygger ihop deras dator är dom Apple ägarna ska tacka för kvaliten.

men det är inte bara Apple som gör så, alla så kallade "tillverkare" gör så med undantag för Asus som faktiskt säljer det dom tillverkar.

verkligheten ser ut som så, ODM-tillverkarna designar och bygger datorer, säljer dom till "tillverkarna" dvs Sony, Acer mfl som sen tar hand om support och garantier och säljer vidare till kanalen som säljer vidare till butiker och som sen säljer till konsumenter...

många led som ska ha en liten bit av kakan...

Visa signatur

Steve Jobs: We're better than you are! We have better stuff.
Bill Gates: You don't get it, Steve. That doesn't matter!

Permalänk
Medlem

det enda intressanta är egentligen vad som gått sönder..

Visa signatur

|i5-3570k osv.. |
|Linn Renew Klimax DS/D|Linn Kisto|2st Linn Majik 6100/D|Aktiva Linn Majik 140|Aktiv Linn Majik 112|Linn UNIK|
|Sony HW-50|Grandview Cyber Tab-Tension 92"|Dune HD Base 3D|

Permalänk
Medlem

Då var det väl lite bra ändå att man bestämde sig för att inte välja en acer eller hp. Asusen jag kör på nu går klockrent. Skulle bara ha lite längre batteritid...

Visa signatur

/| HAF 932 Advanced || Intel 2500K @ 4.6GHz || ASROCK Extreme7 Gen3 || 32GB Corsair 1600MHz || Gigabyte GTX TITAN || Intel 510 SSD 120GB + 10TB HDD || Corsair HX1050 || BenQ FP241W || Sennheiser PC360 || Win8 Pro x64 |\
/| ASUS K50IN: T4200 2GHz || 4GB DDR2 || G102M 512MB || 320GB |\

Permalänk

Då blir det nog en Asus UL30A och inte en HP Dm3...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jokke
Dell tillverkar inte några egna moderkort, dom kör mycket MSI och Asus.

Apple designar inte sina bärbara datorer, det är Asus ODM som gör det, Apple har på sin höjd varit med och bestämt lite om hur ytterhöljet ska se ut.

Apple har betydligt mer att säga till om än hur ytterhöljet ska se ut, sen att det är andra som designar datorerna och genomför själva byggandet har inte med saken att göra. Det är fortfarande Apple som håller i tyglarna, bestämmer vad det får kosta, vad datorerna ska ha för funktion osv. Sen måste det naturligtvis vara möjligt att genomföra också.

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Delerium
Apple har betydligt mer att säga till om än hur ytterhöljet ska se ut, sen att det är andra som designar datorerna och genomför själva byggandet har inte med saken att göra. Det är fortfarande Apple som håller i tyglarna, bestämmer vad det får kosta, vad datorerna ska ha för funktion osv. Sen måste det naturligtvis vara möjligt att genomföra också.

Fast vad gör det om det vore så, för ju mer Asus gör desto bättre blir tydligen kvalitén!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Weyzer
Nu tänkte du visst lite fel.

De har inte mätt ANTALET DATORER som gått sönder, utan ANTALET PROCENT. Av 10 000 hos någon kanske 1000 går sönder, 10%. Av 5000 hos någon annan kanske 750 går sönder (mindre än den andra), ändå blir det 15%.

Ett större företag brukar oftast ha flera fel än ett mindre. Och ja jag har själv tänkt i dina banor men så kan man inte tänka. Det blir fler fel som i en exponentiell(nästan) kurva.

Visa signatur

--The great masses of the people will more easily fall victims to a big lie than to a small one.-- Adolf Hitler

--"What good fortune for governments that the people don't think." --Adolf Hitler

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jokke
Läste detta för några dagar sen, inte alls förvånande på något sätt.

Att Asus ligger bra till är en självklarhet, dom ligger i top vad det gäller inovationer som ODM-tillverkare och är dom enda som designar, sätter ihop och säljer sina egna datorer.

Toshiba köper mycket ifrån Quanta som håller hög kvalite på sina produkter, Sony köper mycket ifrån Quanta.

Apple köper både ifrån Asus och Quanta vilket grafen också visar, dom är inte mycket sämre men får dom något större fel i en serie så visar det sig då deras kvantitet är såpass liten.

Dell är även en som köper en hel del ifrån Quanta, Asus, ECS och en del små amerikanska ODM-tillverkare, ingen större skillnad emot Asus, Toshiba och Sony i kvalite...

Acer och Gateway är samma då Asus numera äger Gateway, Gateway´s produktserie kör dom som packard-bell och emachine i europa. Acer köper huvudsakligen sina datorer ifrån Wistron som Acer tidigare ägde, deras Timeline serie ska enligt uppgifter vara Asus tillverkad.

HP/Compaq köper mest sina datorer ifrån Compal som verkar ha väldigt skiftade kvalite i sina serier.

Lenovo vet jag faktiskt inte var dom köper sina datorer ifrån men en rätt säker gissning vore Compal vilket i så fall stämmer rätt bra med graferna då dom ligger med en högre felmarginal...

Intressant! Bra inlägg - tack!