Permalänk
Medlem

Processor hastighet växlar?

Halloj.

Nu är det så att jag har en Intel Core 2 Quad CPU Q9300 @ 2.5GHz.

När jag kollar hur den lever runt i CPUZ så växlar Core Speeden mellan 2.5 och 2.0 typ varannan sekund. Med detta så ändras också Multipliern från x7.5 till x6.0.
Vad multipliern är har jag ingen aning om men mja eftersom den också ändrades tänkte jag varför inte ge så mycket information som möjligt till experterna x)

Jag har orginalkylarn till CPUn och har inte bytt nånting alls i datorn faktiskt, bara flyttat över det till ett nytt chassi. Har inte överklockat eller något sånt roligt heller.

Jag undrar helt enkelt varför CPUZ visar att min processor shiftar mellan 2 och 2.5 i core speed?=/

Är det någon mer information ni behöver är det bara att fråga.

Tacksam för svar.

/Celly :>

Permalänk

Det heter intel E.I.S.T. eller intel speedstep som är ett sätt att spara energi. När du belastar processorn (spelar typ) så får du alltid 2,5GHz så du förlorar inget på det förutom att du sparar ström.

KLASSIKER PÅ SWEC "min processor klockar ned sig" xD

Permalänk
Medlem

Kallas för intel speedstep och är för att spara energi när cpu ej är belastad.

Allt är som det ska vara.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Intel Speedstep. Använd sökfunktionen eller google nästa gång. Kommer upp flera sådana trådar varje vecka.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

Ah då förstår jag, tack så mycket!=D

Angående att söka först, jag sökte faktiskt här på forumet men hittade inget. Antagligen bara jag som använde mig av fel/dåliga sökord helt enkelt. Ledsen för "multi-thread" men jag försökte faktiskt, även fast jag failade

Permalänk
Medlem

Dom flesta fallerar den sökningen eftersom dom inte vet vad funktionerna heter, inte helt lätt att söka på något helt okänd.

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem

Dags för en klistrad tråd här kanske? Med iögonfallande rubrik i stil med: "Om din processor klockar ner sig/pendlar mellan olika hastigheter - läs här!"

Visa signatur

Quad-quad core med kvävekylning och kokvattenreaktor.

Permalänk
Avstängd

Eller låt folk fråga, det är ju trots allt ett forum där folk söker hjälp.

Jag är själv otroligt dålig på att vara förlåtande så jag kanske inte skulle komma med denna tanke

Permalänk

Inte för att vara dryg men om du bara hade sökt på det du valde som rubrik hade du hittat svaret...

Visa signatur

"If you are really extreme, you never let informed facts or the scientific method hold you back from your journey to the wrong answer." (jayhall0315)
Celeron 352 @ 7822.8mhz 50k Vantage 40k 3Dmark06