Permalänk

Systempartition

Hej!

Fråga: Vad finns på partitionen System och vågar man ta bort den?

Jag har en ny bärbar, HP Probook 5310m. Den kom förstås nedlusad med massa HP program som jag inte har behov av. Jag ville göra en ren installation av Windows förändra partitionerna.

Från början fanns följande partitioner:
System 300 MB
Windows 280 GB
HP Recovery 20 GB
HP tools (programvara och drivers) 20 GB

Jag ville dela upp Windows-partitionen i flera delar,men det gick inte. "The number of maximum partitions for this disk has been reached".

Jag kopierade därför drivrutins och recovery partitionernas filer till en usb-disk.
Jag har nu tagit bort alla partioner utom system och skapat nya. Vad fyller system för funktion? (den är endast på några hundra MB)

Permalänk

vet inte, har aldrig använt mig av en HP dator, men ta en backup på hela partitionen, förslagsvis med norton ghost, och prova sedan att formatera!
(på egen risk då, men har inga andra förslag atm...)
någon annan som har en bättre ide?

Visa signatur

WS: Striker II Formula - E8400 - Ultra-120 Extreme - 8GB A-data - Gigabyte 6850+4850- 1x WD 2TB - 2x WD 1TB - 1x WD 500GB - 1x WD 250GB - Thermaltake toughpower 850W - Antec 900 - Ubuntu 10.10 x64/(W7 x64)
Serv: Pentium III@1,1Ghz - Asus CUSL2-C - 10Gb HDD - MX 420 - 512MB RAM - win server 2k3 x32

Permalänk

HP recovery är väl ditt vista.. så formaterar du bort det är väl din licens stekt? eller? hmm.. nu blev jag osäker... (nyckeln finns väl iofs under datorn på en lapp?

Visa signatur

Lenovo Thinkpad Tablet > Android 4.03 > Tegra 2

Asus UX32VD-R4002V > Intel i7 3517U > Geforce GT 620 > 13,3" IPS @ 1920 x 1080

Permalänk
Medlem

Om man vill starta den parttionen då? Hur går man tillväga?i

Visa signatur

yeah

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sonice
Om man vill starta den parttionen då? Hur går man tillväga?i

Brukar finnas nån form av HP program på datorn som man kan starta den med via den vägen. Sen har du oftast även en knapp när du startar datorn. På min HP är det F11 för att få igång den. Finns säkert lite olika, men bara o testa sig fram.

Visa signatur

1* MSI GT780DXR | I7-2670QM | Nvidia GTX 570M 1.5GB GDDR5 | 8GB DDR3 | 2x750GB 7200RPM Raid 0 |
2* HP DV6-1240 | T6500 | 4Gb DDR 3 | ATI 4650 1gb | 500GB HDD |

Permalänk

Hade precis samma på min HP615 med W7 Varför delar dom upp Windows/System

System
Windows
HP Recovery
HP tools

Visa signatur

Lycklig ägare till denna fattigmanslaptop. Nypris under 4000:-
Asus 1215B 500GB 4GB minne och W7 Ultimate tweakat
och nerbantat till max Så datorn är riktigt pigg

Permalänk
Vila i frid

På System finns bootloadern och tar du bort den kommer din Vista eller Windows 7 inte att kunna starta. Köp en extra disk och låt de där småpartitionerna vara kvar så slipper du böka NÄR (inte om) det skiter sig och du lär installera burken.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hasenfrasen
På System finns bootloadern och tar du bort den kommer din Vista eller Windows 7 inte att kunna starta. Köp en extra disk och låt de där småpartitionerna vara kvar så slipper du böka NÄR (inte om) det skiter sig och du lär installera burken.

Jag fick ju problem med min disk som blev dynamic och bokstäverna C-D osv blev helt fel Men vad ska system vara för bokstav eller är den dold Det kanske inte ens är NTFS på Systempartionen ?
Hoppas du fattar hur jag menar

EDIT:Eftersom det blev fel på hårddisken bara efter 1dag så skickar HP mej en recovery skiva med W7 Delar den skivan upp hårddisken automatiskt? Jag skulle egentligen bara vilja ha en C disk och sen kunna dela den själv som jag vill ha den Alltså inga System / HP Recovery / HP tools

Visa signatur

Lycklig ägare till denna fattigmanslaptop. Nypris under 4000:-
Asus 1215B 500GB 4GB minne och W7 Ultimate tweakat
och nerbantat till max Så datorn är riktigt pigg