Jag ska köpa processor till min HTPC

Permalänk

Jag ska köpa processor till min HTPC

Jag ska köpa processor till min HTPC.
Mitt moderkort är ett :Asus M4A785D-M Pro,minnen DDR 2 (2*1 gig)
Och jag tycker det är en djungel med processorer.

Jag står i valet nu mellan

Athlon X3 400E 2.2GHZ 1000:-
AMD Athlon II X2 250 645:-
eller
AMD Phenom II X3 705e ca pris 1195:-

Jag ska i huvudsak ha HTPC:en till film, men även enkla spel.

Någon som kan hjälpa mig?
Tack för all hjälp som går att få.

Permalänk
Medlem

Alla de cpu:n du specar upp kommer att fungera utmärkt till htpc och de krav du ställer.

Permalänk
Medlem

Varför inte en Quad? Jag kör i amd-burken en athlon II X4 620 för runt 900 spänn och den är grym.. Lättklockad med, så den och en xigmatek s1284 kylare för 450 så har du en tyst , sval burk med prestanda nog för 1080p även om du kör vuze, lite web och vad annat du kan tänkas syssla med i bakgrunden..

Visa signatur

HP DV7-6140eo, 17,3", i7-2630QM, HD6770, 8gb ram, 640gb hd, BT, USB 3.0, Bluray
Acer TimelineX 4830TG, i5-2410, GT540 2gb, 8gb ram, 128gb SSD, BT, USB 3.0
Htpc silverstone, Q9400, 4gb ddr3 1333, 1TB WD, HD4550

Permalänk
Medlem

Jag använda Ahtlon X2 4200+ kombinera med Ati HD4350, och det fungera utmärkt till att spelar blue-ray filmer. Jag rekomendera det billigaste och sen lägger resten till en tyst kylare (om jag inte minns fel så bör HD4200 på ditt morderkort klara av xvba).

Permalänk
Medlem

För HD film spelar CPU liten roll idag, du kan ta en klenare x2 för det, avkodningen av 1080P gör man med grafikortet, blandar man in spel kommer ju saken i ett helt annat läge och då vill man ofta bättra på både CPU och grafikort en hel del.
Själv tycker jag det är vettigare att koncentrera sig på HTPC delen och undvika spel på en sån, eftersom man måste börja kompromissa så mycket, och burken blir större, låter mer, och blir varmare samt kostar dubbelt så mycket.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ggustavsson
För HD film spelar CPU liten roll idag, du kan ta en klenare x2 för det, avkodningen av 1080P gör man med grafikortet, blandar man in spel kommer ju saken i ett helt annat läge och då vill man ofta bättra på både CPU och grafikort en hel del.
Själv tycker jag det är vettigare att koncentrera sig på HTPC delen och undvika spel på en sån, eftersom man måste börja kompromissa så mycket, och burken blir större, låter mer, och blir varmare samt kostar dubbelt så mycket.

Jag håller inte riktigt med... I 90% av fallen stämmer det du säger då programvaror och codecs idag funkar med det allra mesta men helt plötsligt får man hem den där felkodade 1080p:n där dxva inte funkar..och då sitter man där. Film är ofta distribuerad i rar-filer som ska packas upp utan att filmkvällen försvinner i att man sitter och glor på en stapel i winrar...
Better safe than sorry, och då skillnaden mellan det billigaste man kan köpa idag (5-600) och något som fixar allt utan problem oavsett dxva osv (900) är såpass liten fattar jag inte varför man skulle snåla in där.. Är budgeten extremt tight så klarar man sig som sagt oftast med mindre men lite extra resurser är aldrig fel. Det är precis vad jag också har emot Ion-lösningar.. Att anpassa användandet efter vad burken klarar känns jobbigt, då lägger jag hellre lite (och det handlar verkligen om lite) extra och slipper bekymra mig..

Visa signatur

HP DV7-6140eo, 17,3", i7-2630QM, HD6770, 8gb ram, 640gb hd, BT, USB 3.0, Bluray
Acer TimelineX 4830TG, i5-2410, GT540 2gb, 8gb ram, 128gb SSD, BT, USB 3.0
Htpc silverstone, Q9400, 4gb ddr3 1333, 1TB WD, HD4550