Fira en köpfri dag den lör. 28 november

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av perros
Min poäng är att det är exploatering av deras situation och att vi som konsumerar det dom producerar kan påverka deras villkor genom att medvetet välja produkter från företag som inte använder exempelvis barnarbete.

Fast de får det ju ännu sämre om vi inte ens unnar dem deras slavlön. Man kan givetvis försöka påverka genom att handla från företag som försöker förändra situationen, men inte heller då är väl att avstå från handel särskilt lyckat? Kanske borde man handla lite extra den där dagen istället?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av perros
Min poäng är att det är exploatering av deras situation och att vi som konsumerar det dom producerar kan påverka deras villkor genom att medvetet välja produkter från företag som inte använder exempelvis barnarbete.

Så att barnen som är familjens enda försörjare kan gå hemma?
Eller ska de gå i skolan utan böcker?

Det tar tid att nå en högre standard. För lite över hundra år sen så hade vi barnarbete här också. Långsamt, långsamt blev det bättre.
Samma sak händer i de länderna också. Japan var också ett låglöneland efter andra världskriget. Made in Japan var då lite som made in china är idag. Billigt smäck som går sönder när du gått ur butiken. Idag är made in japan nästan en garanti på att det är kvalité.

Vi har inte samma situation här som de har där borta. Skulle vi tvinga alla företag till 10 gånger högre löner och perfekta arbetsmiljöer så skulle företagen flytta till billigare länder eller ta ut högre priser hos oss.
Det är tack vare vår standard i "i-länderna" som vi kan lyfta upp dessa "u-länder". Och det tack vare konsumtion. För varje krona som når de från oss via arbete så får de det bättre.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av perros
fria vet jag inte om jag skulle kalla det...

första träffen när jag googlade på "arbetsförhållanden i kina". några år gammal artikel men inte helt irrelevant.
http://www.dn.se/kultur-noje/hogt-pris-i-kina-for-billiga-var...

Inte irrelevant. Det har du rätt i. Än sen då? Vad är den relevant för? Konsumtion, marknadsekonomi och demokrati är själva mekanismerna att ta sig ur fattigdom. Hade vi inte konsumerat hade kineserna varit ännu fattigare och vi hade varit lika fattiga som de. Klart man kan ökar "medvetenheten kring konsumtion" och liknande plattityder, men ingen har ju lyckats konkretisera vad problemet egentligen är? Man hänvisar till miljöbelastning och man hänvisar till arbetsförhållande, men utan att på något sätt presentera en testbar mothypotes och visa att den är bättre för både miljö och ekonomi [i Kina, etc].

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem

världen bygger på konsumtion.. låter helt befängt med en "köpfri" dag. Ska konsumera extra mycket imorgon!

Visa signatur

- Hon är säkert nåt monster.
- Men vadå? Hon har ju armar och ben och pratar normalt, det gör väl inte monster inte?
- Vi får väl se när vi slår ner henne.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MBY
Inte irrelevant. Det har du rätt i. Än sen då? Vad är den relevant för? Konsumtion, marknadsekonomi och demokrati är själva mekanismerna att ta sig ur fattigdom. Hade vi inte konsumerat hade kineserna varit ännu fattigare och vi hade varit lika fattiga som de. Klart man kan ökar "medvetenheten kring konsumtion" och liknande plattityder, men ingen har ju lyckats konkretisera vad problemet egentligen är?

Om det inte framgått tidigare... Jag tycker att det är ett problem att vårt sätt att leva och konsumera i de rika delarna av världen bygger på billig arbetskraft och dåliga arbetsförhållanden i andra delar av världen.

Citat:

Man hänvisar till miljöbelastning och man hänvisar till arbetsförhållande, men utan att på något sätt presentera en testbar mothypotes och visa att den är bättre för både miljö och ekonomi [i Kina, etc].

Jag pratar om ett värdigt liv för dom som producerar våra varor, jag har inga mirakellösningar för globala miljöproblem eller rättvis fördelning av världens resurser.

Motbevisa mig gärna det som jag anser är ett problem, med testbara mothypoteser om hur konsumtionssamhället gynnar dom fattiga i världen.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av perros
Om det inte framgått tidigare... Jag tycker att det är ett problem att vårt sätt att leva och konsumera i de rika delarna av världen bygger på billig arbetskraft och dåliga arbetsförhållanden i andra delar av världen.

Jag pratar om ett värdigt liv för dom som producerar våra varor, jag har inga mirakellösningar för globala miljöproblem eller rättvis fördelning av världens resurser.

Motbevisa mig gärna det som jag anser är ett problem, med testbara mothypoteser om hur konsumtionssamhället gynnar dom fattiga i världen.

Hur vet du att du har rätt i din kausalitet? Vår konsumtion kanske inte alls på billig arbetskraft i u-länder. Det är den billiga arbetarkraften och dess inkomster som är bygger på konsumtion. Vi har varit fattiga i det här landet också, vi fick bl.a bistånd från Venezuela i slutet av 1800-talet. Den fattiga världen blir rikare mycket snabbare än vad vi blir ännu rikare. Mycket tack vare konsumtion.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem

För ett par dagar sen så röstade jag 'Ja', då jag i egenskap av att vara en "fattig student" har köpfria dagar mest hela tiden och med största sannolikhet inte skulle komma att handla någonting idag heller. Men så glömde jag av mig, och strax efter midnatt så beställde jag en ny elgitarr.
Så under denna "officiellt köpfria dagen" har jag konsumerat för mer pengar än vad jag gör totalt sett under en genomsnittlig månad.

Hm, skönt att slippa se ut som en konspiratorisk pseudovetare i alla fall...

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av e5150
För ett par dagar sen så röstade jag 'Ja', då jag i egenskap av att vara en "fattig student" har köpfria dagar mest hela tiden och med största sannolikhet inte skulle komma att handla någonting idag heller. Men så glömde jag av mig, och strax efter midnatt så beställde jag en ny elgitarr.
Så under denna "officiellt köpfria dagen" har jag konsumerat för mer pengar än vad jag gör totalt sett under en genomsnittlig månad.

Hm, skönt att slippa se ut som en konspiratorisk pseudovetare i alla fall...

Haha!

Ja, "student" har ju aldrig varit en ursäkt för att inte spendera där det verkligen räknas. Intresse, kall, odyl. Minns min studentid; nudlar, nudlar, nudlar, nudlar, vägra gå ut, nudlar, nudlar, nudlar, snyltfest, nudlar, nudlar, digitalt oscilloskop för herrejössesmassapengar, nudlar, nudlar, nudlar...

Intresse är intresse. Jag vet en som sålde sin nya bil för en elgitarr och en annan som köpte en 2000 kr-bil för att pimpa audio för 40 000. Jag begriper mig inte alls på elgitarrer eller HiFi, men jag kan känna igen ett genuint intresse när jag ser det. Det är liksom inte förhandlingsbart. Och det ska vi nog vara glada för, ty vad skulle mänskligheten gjort utan folk med intressen?

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem

Ah, så det är därför som vi har det så bra i sverige, för att vi fick bistånd ifrån venezeula.

Jag som alltid har undrat.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MBY
Haha!

Ja, "student" har ju aldrig varit en ursäkt för att inte spendera där det verkligen räknas. Intresse, kall, odyl. Minns min studentid; nudlar, nudlar, nudlar, nudlar, vägra gå ut, nudlar, nudlar, nudlar, snyltfest, nudlar, nudlar, digitalt oscilloskop för herrejössesmassapengar, nudlar, nudlar, nudlar...

Intresse är intresse. Jag vet en som sålde sin nya bil för en elgitarr och en annan som köpte en 2000 kr-bil för att pimpa audio för 40 000. Jag begriper mig inte alls på elgitarrer eller HiFi, men jag kan känna igen ett genuint intresse när jag ser det. Det är liksom inte förhandlingsbart. Och det ska vi nog vara glada för, ty vad skulle mänskligheten gjort utan folk med intressen?

får man fråga vad du utbildade dig till om du köpte ett oscilloskop? eller det var bara fritidsgrej?

OnT:
känns löjligt att man ska vägra köpa saker en dag, det gör jag så ofta i vanliga fall som alla andra, är student

Visa signatur

Laptop - MacBook 2.0GHz, 4GB ram, Intel GMA 950
Stationär - i5 3570k @ 4ghz, 8gb ram, 120gb ssd + 2tb hdd, Windows 8 64bit, fractal design arc
Citera så jag hittar tillbaka :)

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av E_maN
får man fråga vad du utbildade dig till om du köpte ett oscilloskop? eller det var bara fritidsgrej?

Som moderator vill jag göra reklam för knappen "Profil", som visar information om den aktuella medlemmen. Många anger där sitt verkliga namn, sysselsättning och liknande. Andra är sämre människor. I MBY:s fall tror jag informationen skulle ha besvarat frågan.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av slinjos
Ah, så det är därför som vi har det så bra i sverige, för att vi fick bistånd ifrån venezeula.

Jag som alltid har undrat.

Nej, vi har de ju så bra för att våra företag från dag ett gav höga löner och bra arbetsmiljö. Pengarna för att konsumera drog vi ur röven.
För allt man behöver är ju en bank som trycker sedlar.

Är det så svårt att förstå att pengar som vi tjänar här och köper saker för i asien går ut i samhället i asien och gör dem rikare? Så samhället förbättras tills de till slut når vår nivå och företagen flyttar igen till billigare länder.
Att vägra att konsumera innebär att man vägrar att skicka de pengar.

Kom ihåg, vi har haft barnarbete, 6-7 dagars arbetsvecka med 16 timmars arbetsdag i vissa fall t.o.m. Vi har svält och lidit av sjukdomar. Vi har dött i gruvor m.m. Tack vare att vi kunnat exportera våra varor så har vi kunnat få en ekonomisk tillväxt här i landet.

Hade vi dag ett sagt att metall-arbetarna bara ska jobba 7 timmar per dag 5 dagar i veckan med 5 veckors betald semester så hade vi fortfarande bott i torparhus med stampat jordgolv.

Vi i Sverige har inte haft det så jättebra förrän efter andra världskriget i princip.
Då levde vi på att sälja material till övriga europas uppbyggnad.
Vi levde i princip på att övriga europa låg i ruiner.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av slinjos
Ah, så det är därför som vi har det så bra i sverige, för att vi fick bistånd ifrån venezeula.

Jag som alltid har undrat.

Det är nog bäst att du stänger av datorn, fort! Den drar el = du köper ström!

Har faktiskt aldrig hört talats om detta förr, och som andra redan påpekat så handlar jag inte saker varje dag som går.. Så NEJ, inget köpstop idag detta är bara löjligt

Visa signatur

Ryzen 7800x3d, Noctua nh-d15, ASUS B650Plus, 32GB DDR5 6000MHz, KFA2 RTX 4080, AW2723DF, Corsair RM850x, Zalman Z9 Iceberg Vit, Logitech G502 Lightspeed, Galaxy S23, Xbox Series X, Triangle Esprit Comete EZ, Triangle Esprit Titus EZ, Triangle Esprit Voce EZ + SVS SB2000 pro drivs av Yamaha RX-V6A, Beyerdynamic - DT 770 PRO 250 Ohm + Røde AI-1, Moza R5, Meta Quest 3.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av slinjos
Ah, så det är därför som vi har det så bra i sverige, för att vi fick bistånd ifrån venezeula.

Jag som alltid har undrat.

Goddag yxskaft! Vi hade fortsatt lyfta bistånd om det inte vore för att vi började konsumera, men du valde förstås att lögnaktigt anspela på någon form av ironi. Well, ironin är av en form som jag skulle kunna ha kört. Nämligen, bistånd ger inte rikedom, konsumtion gör. Det är du som verkar ha en motsatt uppfattning och ironiserar över dig själv. Läser du vad du själv skriver?

Edit: E_maN: Jag läste en icke-relevant datautbildning som jag tyckte var skräp. Inga oscilloskop hitom horisonten på den utbildningen minsann, det var en fritidsgrej. Eller rättare sagt, en "autodidaktgrej".

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem

Då jag ännu inte bestämt mig för om jag vill ha Xbox 360 eller Playstation 3 (och tycker inte det är vettigt att köpa båda innan jul iaf) så får jag väll slänga iväg en beställning på en Apple Remote från Dustin Home så jag iaf köpt något elektroniskt idag, har dock köpt mat/glögg/filttassar att ha till möblerna idag, så helt dåligt är det inte

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av slinjos
Ah, så det är därför som vi har det så bra i sverige, för att vi fick bistånd ifrån venezeula.

Jag som alltid har undrat.

Undrar samma sak som myrus.

Fick man köpa el idag?

Permalänk

Har inte köpt något i dag. =/

Kanske dock ska ta och bidra till välfärden och köpa ett spel...

Visa signatur

"If you are really extreme, you never let informed facts or the scientific method hold you back from your journey to the wrong answer." (jayhall0315)
Celeron 352 @ 7822.8mhz 50k Vantage 40k 3Dmark06

Permalänk
Medlem

Inte köpt något idag, men var nära flera gånger

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk

Oj... glömde bort vilken dag det var och beställde julklappar till min familj. Ajdå...

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Medlem

Hur är det med hyra då t.ex. eller amorteringar av lån. Kan man med gott samvete betala dessa eller bör man be långivaren/hyresvärden att ge en dispans för den del av hyran samt lånen som infaller den 28:e?

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"