Fira en köpfri dag den lör. 28 november

Permalänk
Medlem

Fira en köpfri dag den lör. 28 november

Fira en köpfri dag den lör. 28 november

Vad tycker ni?
Kommer ni att fira det?

http://www.bnd.nu/index.php

Permalänk
Medlem

Inte helt säker, men vi måste storhandla mat osv kring det datumet. Så jag tror inte det blir en köpfri dag för min del :<

Visa signatur

Lian Li 6070B / Asus P8P67 B3 / Intel Core i5 2500K @ 4.5GHz
Corsair Vengance 8GB 1600MHz / Asus GTX780 / Corsair TX650V2

Permalänk
Medlem

Men du kanske kan fira det någon annan dag?
Syftet är ju att skapa medvetenhet kring konsumtionsmönster och
diskutera alternativ

Permalänk
Hedersmedlem

Är inte helt omöjligt, jag handlar inte så jätteofta. Oftast är det mat om det behövs. Elektronik, kläder och annat blir det inte ofta.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av slinjos
Men du kanske kan fira det någon annan dag?
Syftet är ju att skapa medvetenhet kring konsumtionsmönster och
diskutera alternativ

Ja då ska det inte bli några problem att fira det, jag kan fira en köpfri vecka om det gör någon skillnad, sedan man flyttade hemifrån har man inte råd med något annat än mat och levnadsprodukter

Visa signatur

Lian Li 6070B / Asus P8P67 B3 / Intel Core i5 2500K @ 4.5GHz
Corsair Vengance 8GB 1600MHz / Asus GTX780 / Corsair TX650V2

Permalänk

Jag kan säkert fira en köpfri dag den 28:e. Gäller bara att köpa allt den 27:e och om man glömt nåt så köper man det den 29:e istället.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Medlem

that's the spirit, mort!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Doodle
Ja då ska det inte bli några problem att fira det, jag kan fira en köpfri vecka om det gör någon skillnad, sedan man flyttade hemifrån har man inte råd med något annat än mat och levnadsprodukter

ja, det gör skillnad.

du bidrar inte till konsumtionshets och kan ägna din tid åt mer upplyftande saker än att vara besviken över saker du inte äger.

Permalänk
Medlem

Om att köpa mat inte räknas så kan jag "fira" detta även om det är lite löjligt.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk

Kan bli svårt. Jag brukar fira genom att köpa något jag har velat ha.

Ska försöka dock.

Visa signatur

"If you are really extreme, you never let informed facts or the scientific method hold you back from your journey to the wrong answer." (jayhall0315)
Celeron 352 @ 7822.8mhz 50k Vantage 40k 3Dmark06

Permalänk
Medlem

De alla flesta dagar är köpfria för mig, menar ni att ni handlar varenda dag i vanliga fall? Det är ju helt sjukt.

Visa signatur

Detta är första varningen va, jag ämnar brisera ur denna japanska kampställning och fullständigt förinta dig om inte du försvinner härifrån.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Loaded
De alla flesta dagar är köpfria för mig, menar ni att ni handlar varenda dag i vanliga fall? Det är ju helt sjukt.

Samma.
Ska försöka köpa nånting den 28:e dock.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av estoves
Samma.
Ska försöka köpa nånting den 28:e dock.

För att?

Permalänk
Medlem

Nej, ser ingen poäng. Är det dåligt att konsumera? Då kan man väl lika gärna sluta köpa alla dagar, se hur länge man överlever då. Om man skjuter upp sina inköp eller köper det tidigare så är det ju bara hyckleri, då konsumerar man ju ändå på lördagen. Om man däremot slutar konsumera helt för resten av sitt liv, ja då är man iaf inte en hycklare.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ElDiablo
Nej, ser ingen poäng. Är det dåligt att konsumera?

Är det bättre att överkonsumera? Har du inte tillräckligt med prylar? När kommer du känna att du är tillfredsställd?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av slinjos
Är det bättre att överkonsumera? Har du inte tillräckligt med prylar? När kommer du känna att du är tillfredsställd?

Jag kommer aldrig att bli nöjd, och vet du vad? Jag ÄLSKAR att det är så!

Visa signatur

Dekadens

Permalänk
Medlem

Jag kommer vara på Dreamhack den 28/11
Vet inte om jag kommer inhandla något förutom lite käk.

Visa signatur

Fractal Meshify C | Phantek AMP 1000W PSU | AMD 5800X3D | Noctua NH-U14S | 32GB RAM | AMD Radeon 7900 XTX | Pro-Ject Pre Box Digital S2 | Beyerdynamics DT 900 Pro X | LG 27GP850 / Zowie XL2546k | Sony A90J

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av oggan
Jag kommer aldrig att bli nöjd, och vet du vad? Jag ÄLSKAR att det är så!

Hade varit kul om du vill berätta mer om din kärlek till att aldrig vara nöjd? Vad är det som du älskar med den känslan? Vad är det som för dig att känna dig så glad över att aldrig vara nöjd?

Rent hypotetiskt, kan det vara så att du känner dig lite nöjd när du konsumerat och sedan när den känslan försvunnit så måste du konsumera igen för att få tillbaka samma känsla?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ElDiablo
Nej, ser ingen poäng. Är det dåligt att konsumera? Då kan man väl lika gärna sluta köpa alla dagar, se hur länge man överlever då. Om man skjuter upp sina inköp eller köper det tidigare så är det ju bara hyckleri, då konsumerar man ju ändå på lördagen. Om man däremot slutar konsumera helt för resten av sitt liv, ja då är man iaf inte en hycklare.

Som någon var inne på kan man ju fira någon dag då man ändå inte tänker köpa något. Då blir ju alla nöjda.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av slinjos
Är det bättre att överkonsumera? Har du inte tillräckligt med prylar? När kommer du känna att du är tillfredsställd?

Jag har inte tillräckligt med prylar. Jag skulle nog vara nöjd om jag hade en grym cross, en cykel, några hus/lägenheter, några bilar, en fet båt och en helikopter. Nu tror jag dock inte detta kommer inträffa den närmsta tiden så du kan nog vara lugn. Däremot om jag känner mig hungrig den 28/11 så kan du ge dig fan på att jag kommer äta, precis som alla andra dagar, och råkar jag då inte ha något hemma går jag likväl och köper det. Och det hade inte spelat någon roll alls om jag köpt det dagen innan.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Som någon var inne på kan man ju fira någon dag då man ändå inte tänker köpa något. Då blir ju alla nöjda.

Jag förstår inte vad du menar.

Permalänk
Sötast

Kanske borde döpa om "en köpfri dag" till "köp allt dagen innan istället" ?

Larv & trams

Permalänk
Medlem

28/11 är ju damsupèn .. då ska de köpas mängder med alkohol.. num num num

Permalänk

Vad har de för belägg för att minskad handel är bra? Snarare skulle jag tro att det är det motsatta speciellt nu i finanskrisen.
Dock kan jag hålla med att överkonsumtion som negativt påverkar miljön är dåligt, tänker främst på att folk köper saker som återanvänds dåligt.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem

Förstår som många andra inte syftet, tvivlar mycket starkt på att det övergripande konsumtionen kommer minska.

Det är ju inte som om att "jag skulle köpt en cykel på fredag (eftersom jag behöver en) men då det är en köpfri dag kommer jag således aldrig köpa en cykel". Kommer ju bara köpa cykeln en annan dag. Eller att nån kommer svälta sig frivilligt hela dagen ifall dom inte har nån mat hemma just då. Larv säger jag!

Jag handlar oftast 1-2 gånger i veckan, och då mat. Och jag köper säkerligen mindre skräp än om jag skulle handlat var eller varannan dag. Jag skulle därmed kunna förstå syftet med att fira en "sluta småhandla, storhandla mera"-dag, men det lär ju inte hända

Visa signatur

Bleak

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ElDiablo
Jag har inte tillräckligt med prylar. Jag skulle nog vara nöjd om jag hade en grym cross, en cykel, några hus/lägenheter...

(Ja, och jag skulle vilja kunna flyga )

Ok, låt oss tänka oss tillbaka i tiden ca 60 år. Då drömde människor i sverige kanske om att ha EN tv eller EN bil och det var få förunnat att verkligen ha råd med det. Anta att i alla i sverige idag har minst en tv och varsin bil.

Om man sedan tittar på utveckling av hur glada eller nöjda människor var då och är nu så skulle man ju kunna tänka sig att människor har blivit betydligt lyckligare av att äga minst en tv och/eller bil. Tyvärr är inte fallet så, människor är ungeför lika lyckliga, nöjda eller glada idag, allt detta finns beskrivet i Nextopia av Michael Dahlén, professor i ekonomi.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Nextopia

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av slinjos
(Ja, och jag skulle vilja kunna flyga )

Ok, låt oss tänka oss tillbaka i tiden ca 60 år. Då drömde människor i sverige kanske om att ha EN tv eller EN bil och det var få förunnat att verkligen ha råd med det. Anta att i alla i sverige idag har minst en tv och varsin bil.

Om man sedan tittar på utveckling av hur glada eller nöjda människor var då och är nu så skulle man ju kunna tänka sig att människor har blivit betydligt lyckligare av att äga minst en tv och/eller bil. Tyvärr är inte fallet så, människor är ungeför lika lyckliga, nöjda eller glada idag, allt detta finns beskrivet i Nextopia av Michael Dahlén, professor i ekonomi.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Nextopia

Det är ju irrelevant, jag tror ju att jag skulle vara lyckligare om jag hade detta, därför hade jag således köpt det om jag haft pengarna. Huruvida jag verkligen varit lyckligare kan jag ju inte med säkerhet veta.

Permalänk
Medlem

Hmm, så jag skall alltså bestämma mig för om jag vill ha Xbox 360 eller Playstation 3 tills dess och köpa det den dagen

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av slinjos
Är det bättre att överkonsumera? Har du inte tillräckligt med prylar? När kommer du känna att du är tillfredsställd?

Jag förstår verkligen vad du menar och vill. Jag vill också att alla ska vara nöjda och glada men jag ser ingen direkt överkonsumtion där jag är. Så för mej så struntar jag i denna dag.

Jag tycker också det är löjligt att vissa inte blir nöjda utan måste köpa mer och mer.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av slinjos
Hade varit kul om du vill berätta mer om din kärlek till att aldrig vara nöjd? Vad är det som du älskar med den känslan? Vad är det som för dig att känna dig så glad över att aldrig vara nöjd?

Rent hypotetiskt, kan det vara så att du känner dig lite nöjd när du konsumerat och sedan när den känslan försvunnit så måste du konsumera igen för att få tillbaka samma känsla?

Att köpa något nytt är alltid en kul känsla. Från första tanken tills man är hemma och fått använda det nya föremålet eller tjänsten. Det ger för tillfället en bra, gosig och trevlig känsla men det går inte att leva på föralltid. Det är bara hjärnan som ger oss en dos glädje. Primitiva varelser som vi är så vill vi tillbaka till den känslan.

Sen får man överväga om man har ekonomi för denna drog. Har man inte det kan det vara motivation till att skaffa ett välbetalt jobb.

Som student har man inte mycket till en ekonomi men det tycker jag gör det trevligare när man väl får köpa något fint till sig själv.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av slinjos
Hade varit kul om du vill berätta mer om din kärlek till att aldrig vara nöjd? Vad är det som du älskar med den känslan? Vad är det som för dig att känna dig så glad över att aldrig vara nöjd?

Rent hypotetiskt, kan det vara så att du känner dig lite nöjd när du konsumerat och sedan när den känslan försvunnit så måste du konsumera igen för att få tillbaka samma känsla?

Jag förstår vad du menar och jag förstår också vad han menar som du citerar.

Driften att konsumera är det som driver oss till att arbeta i många fall.

Personligen vill jag ha ett eget hus och en hemmabioanläggning där jag kan tillbringa min fritid. Jag måste arbeta hårt mot det målet.
Tar jag bort det målet så måste jag ersätta det med något annat.
Att umgås med min familj? Ja, det behöver jag inte jobba hårt för.
Att ha råd med mat? Ja, det kanske man får jobba lite för.

En dag märks inte inom handeln. Bland de som sympatiserar med köpfria dagen så är det inte många som brukar köpa onödiga prylar.

Hade det varit en vecka utan handel, det skulle märkas.
Annars kan man jämföra det med att alla som är engagerade inom djurens rätt tar en helt animalisk fri dag en gång om året.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if