Skall minareter få byggas i Sverige?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zotamedu
Ah, det klassiska SD-argumentet. Svensk kultur!
Vad känner du för falafelvagnar? De är ju ännu ett sätt för muslimerna att konkurrera ut den klassiska svenska korvkiosken.
Pizzerior då? De är ju italienska och har inget med fin Svensk husmanskost att göra.
Koldolmar? Skall de skickas tillbaks till Turkiet där de hör hemma?
Glassen kan italienarna får tillbaks också tillsammans med pastan.
Potatisen borde vi skicka tillbaks till Sydamerika för den är inte Svensk!
Folk får sluta äta bananer och apelsiner och börja äta äpplen istället.

Bort med all amerikansk film och musik! Det blir bara Orsa spelmän och Bergman i fortsättningen!

Fast där har väl SD börjat prata om integrerad kultur som har en positiv effekt i samhället eller något sådant?

Men givetvis så är det i slutändan precis som du säger väldigt vanskligt att prata om kultur som något statiskt och definierbart.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Entusiast
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sentenced
Fast där har väl SD börjat prata om integrerad kultur som har en positiv effekt i samhället eller något sådant?

Men givetvis så är det i slutändan precis som du säger väldigt vanskligt att prata om kultur som något statiskt och definierbart.

Jag har inte hängt med i deras senaste svängar för att försöka maskera sin främlingsfientlighet.

Ja jag har länge försökt få en Sveriedemokrat att definiera denna svenska kultur som de vill rädda från den ondskefulla arabiska.

Tittar man tillbaks i Svensk historia så har vi alltid varit väldigt snabba på att ta till oss andra kulturer. Inte minst när det gäller mat. Detta betyder att man för att hitta något som är typiskt svenskt måste gå tillbaks till tiden innan Sverige fanns för enda sedan vikingarna började segla runt i hela Europa har vi tagit till oss andras kultur på olika sätt.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zotamedu
Jag har inte hängt med i deras senaste svängar för att försöka maskera sin främlingsfientlighet.

Ja jag har länge försökt få en Sveriedemokrat att definiera denna svenska kultur som de vill rädda från den ondskefulla arabiska.

Tittar man tillbaks i Svensk historia så har vi alltid varit väldigt snabba på att ta till oss andra kulturer. Inte minst när det gäller mat. Detta betyder att man för att hitta något som är typiskt svenskt måste gå tillbaks till tiden innan Sverige fanns för enda sedan vikingarna började segla runt i hela Europa har vi tagit till oss andras kultur på olika sätt.

Hehe ja särskilt med tanke på att svensk nationalism bygger på just "typisk svensk". Medan Finland och Norge bygger på det som Sverige inte är i princip. Därför blir den kulturella yttringen annorlunda och mer extrovärt än typisk svenskhet som bygger mer på knätofsar och dalahästar. Hehe.

Inåtvänd nationell identitet.
utåtvänd nationell identitet.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zotamedu
Ah, det klassiska SD-argumentet. Svensk kultur!
Vad känner du för falafelvagnar? De är ju ännu ett sätt för muslimerna att konkurrera ut den klassiska svenska korvkiosken.
Pizzerior då? De är ju italienska och har inget med fin Svensk husmanskost att göra.
Koldolmar? Skall de skickas tillbaks till Turkiet där de hör hemma?
Glassen kan italienarna får tillbaks också tillsammans med pastan.
Potatisen borde vi skicka tillbaks till Sydamerika för den är inte Svensk!
Folk får sluta äta bananer och apelsiner och börja äta äpplen istället.

Bort med all amerikansk film och musik! Det blir bara Orsa spelmän och Bergman i fortsättningen!

Så det finns ingen skillnad på att importera kultur, assimiliera kultur och att påtvinga kultur enligt dig?

Vi får vara tacksamma för de tusentals japaner vi har i landet för utan dem hade vi inte haft sushin.
Dessa tusentals amerikaner som flytt hit från krig och förstörelse och som tog med sig hamburgaren.

Kåldolmar stavas det och är idag svensk husmanskost. Vi behövde dock inga minareter, moskéer eller tusentals osmaner för att importera maträtten eller försvenska den.

Zotamedu, vill du verkligen att jag ska plocka ner dina argument. Eller kan du erkänna att de är lite smått löjliga?

Eller anser du att man inte kan importera kultur, mat, underhållning m.m. från andra länder utan att behöva importera hela nationaliteter?

En svaghet med den svenska kulturen är hur gärna den förtrycker sig själv.
Flera jag känner som kommer från andra länder tycker att Svenskar är otroligt löjliga på det sätt som de förtrycker och förringar sig själva.
Vi tävlar om vem som kan vara mest liberal och öppen samtidigt som vi är några av världens mest naiva och blåögda folk.

Som tur är så är jag skåning och en viss del av min kultur finns kvar trots 300 års försök att utrota den till förmån för den idag icke existerande svenska kulturen.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Entusiast
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sentenced
Hehe ja särskilt med tanke på att svensk nationalism bygger på just "typisk svensk". Medan Finland och Norge bygger på det som Sverige inte är i princip. Därför blir den kulturella yttringen annorlunda och mer extrovärt än typisk svenskhet som bygger mer på knätofsar och dalahästar. Hehe.

Inåtvänd nationell identitet.
utåtvänd nationell identitet.

Jag finner denna önskan att försvara ett ideal som aldrig existerat väldigt intressant.

Jag såg ett underbart exempel på detta för något år sedan på en sidan som heter nordisk.nu eller liknande. Hela stationen hemma var överöst med små lappar om denna sida som marknadsfördes som ett svenskt alternativ till lunarstorm. Jag tyckte det lät intressant då lunar har sitt säte i Varberg.
Jag kollade sidan och blev väldigt förvånad när den styckvis var på engelska.
Inte mycket till svenskt alternativ där inte.
Det som var mest intressant var dock en poll de hade på förstasidan där folket uppmanades att rösta fram sin favoritjulsymbol. Med på listan fanns coca colatomten (den nu klassiska röda), julbocken och den traditionella svenska jultomten bland annat.
Självklart fick den traditionella svenska jultomten stort trots att någon sådan inte har funnits. Den traditionella svenska tomten har inget direkt med jul att göra. Rätt svar hade varit julbocken som är en mycket gammal tradition i Sverige.

Där ser man direkt farorna med fundamentalism. Folk slutar tänka och rör sig bara mot det som låter bra. Nationalister för allt som är bra för Sverige. Muslimska fundamentalister gör vad som helst som påstås vara Allahs vilja.
Kristna fundamentalister gör allt som påstås vara Guds vilja och så vidare.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Entusiast
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mortifer666
Så det finns ingen skillnad på att importera kultur, assimiliera kultur och att påtvinga kultur enligt dig?

Vi får vara tacksamma för de tusentals japaner vi har i landet för utan dem hade vi inte haft sushin.
Dessa tusentals amerikaner som flytt hit från krig och förstörelse och som tog med sig hamburgaren.

Kåldolmar stavas det och är idag svensk husmanskost. Vi behövde dock inga minareter, moskéer eller tusentals osmaner för att importera maträtten eller försvenska den.

Zotamedu, vill du verkligen att jag ska plocka ner dina argument. Eller kan du erkänna att de är lite smått löjliga?

Eller anser du att man inte kan importera kultur, mat, underhållning m.m. från andra länder utan att behöva importera hela nationaliteter?

En svaghet med den svenska kulturen är hur gärna den förtrycker sig själv.
Flera jag känner som kommer från andra länder tycker att Svenskar är otroligt löjliga på det sätt som de förtrycker och förringar sig själva.
Vi tävlar om vem som kan vara mest liberal och öppen samtidigt som vi är några av världens mest naiva och blåögda folk.

Som tur är så är jag skåning och en viss del av min kultur finns kvar trots 300 års försök att utrota den till förmån för den idag icke existerande svenska kulturen.

På vilket sätt är en minaret mer påtvingad än en falafelvagn?

Kåldolmen är idag svensk och kristendomen är idag svensk. Varför får inte då minareter vara svenska om hundra år? Pizzan är ju mer eller mindre husmanskost idag. Så var inte fallet för 40 år sedan.

Var fans folkomröstningen att amerikanska multinationella företag skulle få invadera oss med sina snabbmatsrestauranger?

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk

Nationalitet är inte nödvändigtvis symboler.
Finns det någon som kan tala om för mig vad Kurdisk kultur har för symboler?
Vad som kännetecknar kurdisk kultur? Eller det kanske inte finns?

Man måste alltid se sin kultur utifrån andras ögon. För annars blir man hemmablind.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zotamedu
Jag finner denna önskan att försvara ett ideal som aldrig existerat väldigt intressant.

Jag såg ett underbart exempel på detta för något år sedan på en sidan som heter nordisk.nu eller liknande. Hela stationen hemma var överöst med små lappar om denna sida som marknadsfördes som ett svenskt alternativ till lunarstorm. Jag tyckte det lät intressant då lunar har sitt säte i Varberg.
Jag kollade sidan och blev väldigt förvånad när den styckvis var på engelska.
Inte mycket till svenskt alternativ där inte.
Det som var mest intressant var dock en poll de hade på förstasidan där folket uppmanades att rösta fram sin favoritjulsymbol. Med på listan fanns coca colatomten (den nu klassiska röda), julbocken och den traditionella svenska jultomten bland annat.
Självklart fick den traditionella svenska jultomten stort trots att någon sådan inte har funnits. Den traditionella svenska tomten har inget direkt med jul att göra. Rätt svar hade varit julbocken som är en mycket gammal tradition i Sverige.

Där ser man direkt farorna med fundamentalism. Folk slutar tänka och rör sig bara mot det som låter bra. Nationalister för allt som är bra för Sverige. Muslimska fundamentalister gör vad som helst som påstås vara Allahs vilja.
Kristna fundamentalister gör allt som påstås vara Guds vilja och så vidare.

Alltså en nationell identitet finns vare sig man vill eller inte. Det skapas när du ser dig själv som svensk eller som en del av en nation t.ex. Du har ju omedvetet jämförelser och generaliseringar om detta. Det är inte samma sak som nationalism som sådant. Det betyder alltså inte att du behöver vifta med flaggan och denna identitet ter sig olika från person till person och till och med situation till situation. Men den finns där.

Vad jag menar är att när någon försösker definiera sig som svensk så är det även just sådana saker som att "vi är ju inte svenskar, vi tror inte på en nationell identitet här i Sverige" osv en slags nationell identitet som givetvis inte alla delar. Alltså vare sig man vill eller inte. Svenskar har just en tendens om att prata om det svenska folket om hur fria och internationella de är. Men redan där så tar man alltså ställning. Det är inte samma sak som att alla svenskar säger så osv, men det är annorlunda till hur många norrbaggar och finnar ser på det t.ex. Det är inte lika vanligt där.

Båda sidorna ser sig själv som den som har "mer rätt" i sin defintion så att säga. Den är inte heller enhetlig varken i tid och rum. Men de skiljer sig. Sen om man vill så kan man vidare analysera detta utifrån olika slags vinklar. Men man kommer inte från den historiska synen på svenskhet och finskhet och norskhet. Den kommer med där i bakgrunden som ett hjälpmedel för att identifiera sig. Det betyder fortfarande inte att det är något konkret och likadant.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk

Självklart skall man få bygga minareter, bara man följer svensk bygglag. Sen får väl Moskéerna med tillhörande minareter följa svensk lag vad gäller störande av allmän ordning eller vad det heter när man väsnas så att folk blir störda, ser inte vad problemet är faktiskt.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zotamedu
På vilket sätt är en minaret mer påtvingad än en falafelvagn?

Kåldolmen är idag svensk och kristendomen är idag svensk. Varför får inte då minareter vara svenska om hundra år? Pizzan är ju mer eller mindre husmanskost idag. Så var inte fallet för 40 år sedan.

Var fans folkomröstningen att amerikanska multinationella företag skulle få invadera oss med sina snabbmatsrestauranger?

Har aldrig ätit en falafel tyvärr och heller aldrig sett någon.
Närmsta jag kan jämföra med är kebabvagnar. Skabbiga husvagnar som säljer skabbig kebab. Påtvingande? Lite grann. Men det är killens försök att tjäna ett levebröd.

Vem tjänar sitt levebröd på en minaret? Förutom de som bygger det.
Vad är minareten till för? Falafel/kebab är till för att ätas. Vad är minareten till för?

Nä, pizzan var rätt ny för 30 år sen. Min pappa jobbade som pizzabagare då nämligen och folk hade käkat det utomlands och ville ha samma goda sak även här i Sverige.

Kyrkan har i princip tvingats på oss. Vi försvenskade den. Vi kallade den Svenska kyrkan. Och när andra kristna fördömer homosexuella så viger vi dem i Guds hus.
Den användes för att binda samman folket och när den inte behövdes så frigjorde vi oss från religionens tunga ok. Vad är minareten till för?
Vi har moskéer i landet. Moskéer som hotar med att dra ner oss i religionens skit igen. Varför behöver vi sätta upp symbolerna också? Varför inte ta bort korset och ersätta det med en halvmåne på vår flagga? Kanske lansera olika versioner av flaggan?

Å min skapare. Det var inte amerikanska multinationella företag som tog hit hamburgaren. Det var en svensk kock som tog hit den 1955.
Återigen så är företag till för att försörja folk. Folk har fått en kulturell smak för hamburgare och det finns då en marknad.

Den dagen då majoriteten av Sveriges befolkning är muslimer. Den dagen kan jag gå med på att vi ska ha minareter.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sentenced
Schweiz har redan 4 minareter. Det är enormt många på en så liten yta. Knappast troligt att man kommer vilja bygga fler inom någon närstående framtid. De befintliga får givetvis vara kvar. Jag menar på att det är en populistisk ickefråga baserad på propaganda och löjliga vinklingar.

Det jag skrev blev väldigt konstigt nu när jag läste det i ditt citat.

Det jag menade var att de Minareter som fanns i Schweiz var tysta, dom hade inga böneutrop som störde allmänheten kring dom.
Eller?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kilroy
Det jag skrev blev väldigt konstigt nu när jag läste det i ditt citat.

Det jag menade var att de Minareter som fanns i Schweiz var tysta, dom hade inga böneutrop som störde allmänheten kring dom.
Eller?

Ack. Min kommentar var mest som en vidareutveckling om minareterna i Schweiz utifrån din kommentar, jag tyckte det passade in som klargörande bara. Vet inte om de är tysta men de lär ha samma regler för ljudnivåer som alla andra byggnader.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mortifer666
Kyrkan har i princip tvingats på oss. Vi försvenskade den. Vi kallade den Svenska kyrkan. Och när andra kristna fördömer homosexuella så viger vi dem i Guds hus.
Den användes för att binda samman folket och när den inte behövdes så frigjorde vi oss från religionens tunga ok. Vad är minareten till för?
Vi har moskéer i landet. Moskéer som hotar med att dra ner oss i religionens skit igen. Varför behöver vi sätta upp symbolerna också? Varför inte ta bort korset och ersätta det med en halvmåne på vår flagga? Kanske lansera olika versioner av flaggan?

En minaret skulle i så fall vara en privat finansierad byggnad vars syfte möjligtvis kan vara att breda ut den muslimska tron så att de muslimer som finns i Sverige kan utöva sin religion.

"Varför behöver vi sätta upp symbolerna också?"
Jag tycker inte man kan särbehandla en grupp människor på grund av deras tro. Vad är det egentligen vi behöver? Äta, sova, skita, så överlever vi. Allt annat borde förbjudas?

Varför vi skulle ändra flaggan för en privat byggnad förstår jag inte... :/

Visa signatur

Cat funeral! Cat funeral!
>>> 112383 <<<

Permalänk
Medlem

Vad är detta för skitsnack?!

HAMBURGare kommer inte från USA, utan från Tyskland, närmare bestämt HAMBURG!http://en.wikipedia.org/wiki/Hamburger

Och vadå stackars amerikanare som flytt från krig? Vad är det för nonsens?

Vad beträffar frågan om minareter.

Själv har jag inte mycket för religion, men så länge byggnader som är anknutna till andra religioner får byggas så ska även dessa få byggas. Att säga att vissa får men andra inte är precis som att säga att blonda får jobba som X medan mörkhåriga inte får det eftersom mörkhåriga minsann inte varit del av den svenska kulturen (tillräckligt) länge.
Vad kallas detta och är detta tillåtet? (retorisk fråga#1)

Säg mig, vad är det för siffror vi använder i Sverige (och Europa och Amerika)? Romerska? Nej, något helt annat... (retorisk fråga#2)

Jag känner inte att jag kristna tron påtvingad på mig trots att jag är av den generationen som hade skolavslutning i kyrkan, sjöng svenska nationalsången och läste ur Barnens Bibel genopm hela låg och mellanstadiet vid jul.
Att tro att religion tvingas på folk utifrån dess byggnader är bara absurt.

Tvingas du till att åka buss bara för att det finns busskurer överallt och gröna trädkramare som vill att alla ska åka kollektivt?
Eller köper du allt du ser på reklam på TV?(retorisk fråga#3)

-Dessa minareter kommer inte betalas av skattebetalare, utan av privata pengar.
-De kommer följa svensk bygglag (De schweiziska har även de byggts enligt rådande lagstiftning där).
-Det kommer utöva någon tvång på människor i samhället (är man så svag så är hoppet ute sen länge sen med all reklam som tvingar på en massa saker, alla gatuförsäljare etc)
-Dessa minareter är de facto en replika på kyrktornen, dvs det är kyrktornen som stått som förebild för minareter, så i grunden är det egentligen en kristen byggnad men islamisk influens som försöks bygga här.

So what om det står en minaret här eller där? Vad är det för makt den utövar som kyrkor inte utövar?
Eller som Julgranar inte utövar?
Eller som påskharen inte utövar?
Eller som Ronald McDonald inte utövar?

Och angående SD och hur de kanske har rätt i några frågor, hur har det gått i Danmark sen SDs motsvarighet fått styre? Är allt guld och gröna skogar eller ser det lika jävligt ut nu med en främlingsfientligt styre som innan?

Permalänk
Medlem

Röstade nej och det står jag för.

Ser ingen riktig anledning till att det ska byggas något minaret. De har väl radio? Sen vill inte jag lyssna på skiten heller. Sen att jag inte är något för religion överhuvudtaget är ju en annan sak. En moské blir jag ju inte störd utav mer än att det kommer klungor med muslimer efter deras bönemöten (eller vad det nu heter), och det är inget problem. Men att få ett minaret i mitt bostadsområde hade jag helt klart sett som ett problem då det hade stört mig.

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem

Vi har religionsfrihet här i landet, så med bygglov bör minareter få byggas. Vi tillåter så många med muslimsk bakgrund att bosätta sig här, då ska de inte i lagens ögon ha begränsade rättigheter.
Böneutrop? Nejtack. Varför? (En orsak är sannerligen att jag varit i Turkiet, och de använder högtalare eller megafoner för sina utrop (de ska ju höras), och det första kommer rätt så tidigt ..)

Därför att jag ogillar organiserad religion, mer om den är väldigt populär och mer om den inte har något med vad jag ser som 'hem' att göra. 'Hem' definieras här mest som hur vår natur ser ut - kristendomen, islam, judendomen etc uppkom inte här och jag associerar dom med ökenområden. Vad spelar det för roll? Religion har (ska ha) med känsla att göra, ende.

Islam har flest anhängare(antar jag - http://www.foxnews.com/story/0,2933,562101,00.html ), och Sverige har inte haft minareter förut vad jag vet, inte heller har vi haft så stor andel muslimer som vi har nu (rätta mig gärna om jag har fel).

Ja, 'svensk kultur' är lite av ett skämt. Skogsbruket är en katastrof och svenska språket likaså (jämför med Island ...tja, inte skogsbruket ).
Att influenser kommer från många olika håll ter sig dock inte lika 'överväldigande' som att alla kommer ifrån islam.

Kristendomen har ju varit den dominerande religionen i Sverige i ca 1000 år, men som alla vet har Svenska kyrkan fått mindre och mindre inflytande ganska länge nu. Hur många känner någon troende kristen? Jag vet en, min farmor. Mer och mer sekulariserade har vi blivit.

Har vi någon svensk med utländsk bakgrund, troende muslim och bärandes burka (eller ens slöja) som har någon framstående position i svenskt närings- eller offentligt liv? Ju mer religion inte syns på en person, desto större chans har denne att bli accepterad överallt, verkar det som.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonazz
Ser ingen riktig anledning till att det ska byggas något minaret. De har väl radio?

De kan väl äta kakor?

Ingen har bett dig argumentera för en specifik minaret men att du inte ser eller har en anledning att bygga en är ett hejdundrande dåligt argument mot.

Det finns massa saker jag inte ser någon anledning att bygga eller göra, men poängen är att de som bygger eller gör har en anledning! Vill vi verkligen ha ett samhälle där någon annan bestämmer vad du ska ha anledning att göra? Det är ju inte du som ska övertygas eller förstå anledningen. Det är därför det är så knasigt att folkomrösta om dylika ting.

Kan du inte argumentera mot byggande och mot religion i ställer för för förbud? Det är en "viss" skillnad mellan dessa tu och vi kan inte rösta bort saker vi är emot hela tiden. Det är nästan som att det skulle saknas argument mot minareter. "Jag har inga argument så låt oss helt sonika göra det förbjudet så finns inte så mycket att diskutera".

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonazz
Röstade nej och det står jag för.

Ser ingen riktig anledning till att det ska byggas något minaret. De har väl radio? Sen vill inte jag lyssna på skiten heller. Sen att jag inte är något för religion överhuvudtaget är ju en annan sak. En moské blir jag ju inte störd utav mer än att det kommer klungor med muslimer efter deras bönemöten (eller vad det nu heter), och det är inget problem. Men att få ett minaret i mitt bostadsområde hade jag helt klart sett som ett problem då det hade stört mig.

Varför ska de smälla upp en minaret i ditt bostadsområde? Är du även rädd att de ska smälla upp ett kyrktorn där då?

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kolsvart Katt
Skogsbruket är en katastrof och svenska språket likaså (jämför med Island ...tja, inte skogsbruket ).

Vad är det för fel på skogsbruket? Det är väl typ den enda industrigren som verkligen genererar lite pengar till stadskassan nu.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bud_bundy
Vad är det för fel på skogsbruket? Det är väl typ den enda industrigren som verkligen genererar lite pengar till stadskassan nu.

http://www.dn.se/opinion/debatt/skogspolitiken-hotar-biologis... , men låtom oss icke förledas in i andra ämnen.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk

Så länge de inte stör allmänheten ljudmässigt mer än kyrkklockor ser jag ingen anledning till varför de inte skulle finnas. Jag har inget emot fler mosker heller, det stör mig mycket mer med den gamla villan några kvarter bort som agerar "hemlig" moske. Det är jävligt jobbigt att köra i villakvarter om alla vägar blivit enfiliga på grund av alla parkerade bilar. Hade dock stört mig lika mycket om det var ett gäng frimärkssamlare som utgjort flaskhalsen på väg hem.

Edit: Ska dock inflika att jag helst inte haft några kyrkklockor eller bönutrop alls men så länge det ena får finnas borde även det andra få finnas.

För eller senare kommer säkert även islam växa bort på samma sätt som den kristna kyrkan gjort. En värld fri från religion hade varit fint.

Visa signatur

"If you are really extreme, you never let informed facts or the scientific method hold you back from your journey to the wrong answer." (jayhall0315)
Celeron 352 @ 7822.8mhz 50k Vantage 40k 3Dmark06

Permalänk
Medlem

Det lilla jag hittade angående böneutrop och minareter i Sverige (närmare bestämt Karlskrona)
Farhågan (som vissa i tråden delar):
http://www.blt.se/nyheter/karlskrona/radhus-och-minaret-sida-...

Svaret:
http://blt.se/nyheter/karlskrona/inga-boneutrop-fran-minarete...

Ska söka vidare och hittar någon en säkrare källa så tar jag tacksamt emot.

Permalänk
Entusiast
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mortifer666
Har aldrig ätit en falafel tyvärr och heller aldrig sett någon.
Närmsta jag kan jämföra med är kebabvagnar. Skabbiga husvagnar som säljer skabbig kebab. Påtvingande? Lite grann. Men det är killens försök att tjäna ett levebröd.

Vem tjänar sitt levebröd på en minaret? Förutom de som bygger det.
Vad är minareten till för? Falafel/kebab är till för att ätas. Vad är minareten till för?

Nä, pizzan var rätt ny för 30 år sen. Min pappa jobbade som pizzabagare då nämligen och folk hade käkat det utomlands och ville ha samma goda sak även här i Sverige.

Kyrkan har i princip tvingats på oss. Vi försvenskade den. Vi kallade den Svenska kyrkan. Och när andra kristna fördömer homosexuella så viger vi dem i Guds hus.
Den användes för att binda samman folket och när den inte behövdes så frigjorde vi oss från religionens tunga ok. Vad är minareten till för?
Vi har moskéer i landet. Moskéer som hotar med att dra ner oss i religionens skit igen. Varför behöver vi sätta upp symbolerna också? Varför inte ta bort korset och ersätta det med en halvmåne på vår flagga? Kanske lansera olika versioner av flaggan?

Å min skapare. Det var inte amerikanska multinationella företag som tog hit hamburgaren. Det var en svensk kock som tog hit den 1955.
Återigen så är företag till för att försörja folk. Folk har fått en kulturell smak för hamburgare och det finns då en marknad.

Den dagen då majoriteten av Sveriges befolkning är muslimer. Den dagen kan jag gå med på att vi ska ha minareter.

Så pizza och kristendom går att försvenska men inte minareter?

Min poäng med den här löjliga argumentationen är att peka på att hela resonemanget att förbjuda en byggnad för att den inte är "svensk" men samtidigt omfamna annat som "svenskt" är löjligt. För man den argumentationen är man en hycklare.
Alltid lika kul att besvara löjliga argument med lika löjliga argument för att se var man hamnar.

Det är ett sätt att gömma xenofobi och det stör jag mig verkligen på. Är man xenofob kan man åtminstone ha kulor nog att stå för det istället för att klä in det i något annat.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Skulle kristna få bygga kyrkor i Somalia, Afghanistan, Saudi Arabien osv... ?

Visa signatur

[Intel Dual Core 6420 @ 2,13GHz || 2048 DDR2 || ATI Radeon x1950Pro || MX518 || Koss SB45]
[iAudio U3 1 gb + Sennheiser CX-300]
daVanii på PSN

Permalänk
Medlem

Röstade Nej, p.g.a att dom låter för mycket. Jag tycker att man ska respectera att folk inte vill ha någon som står och låter i ett torn så att det hörs över hela stan.

Visst låter kyrkor också men det har funnis mycket längre så vi är ganska vana vid de oljudet.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CSM101
Vad är detta för skitsnack?!

HAMBURGare kommer inte från USA, utan från Tyskland, närmare bestämt HAMBURG!http://en.wikipedia.org/wiki/Hamburger

Och vadå stackars amerikanare som flytt från krig? Vad är det för nonsens?

Vad beträffar frågan om minareter.

Själv har jag inte mycket för religion, men så länge byggnader som är anknutna till andra religioner får byggas så ska även dessa få byggas. Att säga att vissa får men andra inte är precis som att säga att blonda får jobba som X medan mörkhåriga inte får det eftersom mörkhåriga minsann inte varit del av den svenska kulturen (tillräckligt) länge.
Vad kallas detta och är detta tillåtet? (retorisk fråga#1)

Säg mig, vad är det för siffror vi använder i Sverige (och Europa och Amerika)? Romerska? Nej, något helt annat... (retorisk fråga#2)

Jag känner inte att jag kristna tron påtvingad på mig trots att jag är av den generationen som hade skolavslutning i kyrkan, sjöng svenska nationalsången och läste ur Barnens Bibel genopm hela låg och mellanstadiet vid jul.
Att tro att religion tvingas på folk utifrån dess byggnader är bara absurt.

Tvingas du till att åka buss bara för att det finns busskurer överallt och gröna trädkramare som vill att alla ska åka kollektivt?
Eller köper du allt du ser på reklam på TV?(retorisk fråga#3)

-Dessa minareter kommer inte betalas av skattebetalare, utan av privata pengar.
-De kommer följa svensk bygglag (De schweiziska har även de byggts enligt rådande lagstiftning där).
-Det kommer utöva någon tvång på människor i samhället (är man så svag så är hoppet ute sen länge sen med all reklam som tvingar på en massa saker, alla gatuförsäljare etc)
-Dessa minareter är de facto en replika på kyrktornen, dvs det är kyrktornen som stått som förebild för minareter, så i grunden är det egentligen en kristen byggnad men islamisk influens som försöks bygga här.

So what om det står en minaret här eller där? Vad är det för makt den utövar som kyrkor inte utövar?
Eller som Julgranar inte utövar?
Eller som påskharen inte utövar?
Eller som Ronald McDonald inte utövar?

Och angående SD och hur de kanske har rätt i några frågor, hur har det gått i Danmark sen SDs motsvarighet fått styre? Är allt guld och gröna skogar eller ser det lika jävligt ut nu med en främlingsfientligt styre som innan?

Hamburgaren kommer inte från tyskland. Inte den typen som vi har idag iallafall med två bröd. Den kommer från USA. En tysk maträtt kommer till USA där amerikaniseras den och sen importeras den till Sverige.
Det var sarkasm. Jag har fått höra den trötta klyschan att om vi inte haft en nästan okontrollerad massinvandring med obefintlig assimilering och dålig integration så hade vi inte haft kebab idag. Vilket är ett nonsens argument.

Moskén används för gudstjänster m.m. Vad används en minaret till?
Ingen har svarat på detta. VAD ANVÄNDS EN MINARET TILL? Särskilt ifall man inte ska använda ett BÖNEUTROPSTORN till BÖNEUTROP.
Var kommer dessa privata pengar ifrån? Fundamentalister så såsom wahhabiterna? Snälla, berätta för mig varför dessa symboler är så viktiga när vi samtidigt håller på och rensar det offentliga rummet från kristna symboler?

Religion kan tvingas på folk ifall de är utsatta. Tusentals dåligt integrerade ungdomar med muslimsk bakgrund kan pga grupptryck bli intvingade. Redan idag finns det folk som känner sig övervakade i sina områden utav sina grannar. Hederssamhället har följt efter dem. Nu ska vi resa symbolen för det samhället också. För symbol är vad det är när den ändå inte ska användas till något.

När Svenskar åker utomlands och ser minareter och tycker "Fasen va tjusigt, såna måste vi ha hemma i Svedala." och det bildas ett tryck på att bygga dem så okej. Som sagt, när Sveriges befolkning till majoriteten är muslimer så okej. Upp med dem. Precis som det tog några år att ersätta alla blot-platser och fallosstenar med kyrkor i Sverige för 1000 år sen. 50 år är för kort tid.
Särskilt när majoriteten av muslimerna inte är födda i Sverige.

Men varför behövs symbolerna ifall de inte ska användas?

EDIT: förresten, arabiska siffror är egentligen indiska.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Entusiast
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Orici
Röstade Nej, p.g.a att dom låter för mycket. Jag tycker att man ska respectera att folk inte vill ha någon som står och låter i ett torn så att det hörs över hela stan.

Visst låter kyrkor också men det har funnis mycket längre så vi är ganska vana vid de oljudet.

http://blt.se/nyheter/karlskrona/inga-boneutrop-fran-minarete...

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CSM101
Vad är detta för skitsnack?!

HAMBURGare kommer inte från USA, utan från Tyskland, närmare bestämt HAMBURG!http://en.wikipedia.org/wiki/Hamburger

Och vadå stackars amerikanare som flytt från krig? Vad är det för nonsens?

Vad beträffar frågan om minareter.

Själv har jag inte mycket för religion, men så länge byggnader som är anknutna till andra religioner får byggas så ska även dessa få byggas. Att säga att vissa får men andra inte är precis som att säga att blonda får jobba som X medan mörkhåriga inte får det eftersom mörkhåriga minsann inte varit del av den svenska kulturen (tillräckligt) länge.
Vad kallas detta och är detta tillåtet? (retorisk fråga#1)

Säg mig, vad är det för siffror vi använder i Sverige (och Europa och Amerika)? Romerska? Nej, något helt annat... (retorisk fråga#2)

Jag känner inte att jag kristna tron påtvingad på mig trots att jag är av den generationen som hade skolavslutning i kyrkan, sjöng svenska nationalsången och läste ur Barnens Bibel genopm hela låg och mellanstadiet vid jul.
Att tro att religion tvingas på folk utifrån dess byggnader är bara absurt.

Tvingas du till att åka buss bara för att det finns busskurer överallt och gröna trädkramare som vill att alla ska åka kollektivt?
Eller köper du allt du ser på reklam på TV?(retorisk fråga#3)

-Dessa minareter kommer inte betalas av skattebetalare, utan av privata pengar.
-De kommer följa svensk bygglag (De schweiziska har även de byggts enligt rådande lagstiftning där).
-Det kommer utöva någon tvång på människor i samhället (är man så svag så är hoppet ute sen länge sen med all reklam som tvingar på en massa saker, alla gatuförsäljare etc)
-Dessa minareter är de facto en replika på kyrktornen, dvs det är kyrktornen som stått som förebild för minareter, så i grunden är det egentligen en kristen byggnad men islamisk influens som försöks bygga här.

So what om det står en minaret här eller där? Vad är det för makt den utövar som kyrkor inte utövar?
Eller som Julgranar inte utövar?
Eller som påskharen inte utövar?
Eller som Ronald McDonald inte utövar?

Och angående SD och hur de kanske har rätt i några frågor, hur har det gått i Danmark sen SDs motsvarighet fått styre? Är allt guld och gröna skogar eller ser det lika jävligt ut nu med en främlingsfientligt styre som innan?

Amen brother!

Jag tycker det här är kul att läsa. Visar vilka odemokratiska idioter det finns bland oss svenskar. Det spelar faktiskt ingen som helst roll vad alla nejtyckare säger. Så länge som en sån byggnad följer svenska lagar och regler så kan inget stoppa den från att byggas. Är så jävla trött på all denna islamfobi.

Permalänk
Medlem
Citat:

Isåfall, så röstar jag Ja.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sentenced
Varför ska de smälla upp en minaret i ditt bostadsområde? Är du även rädd att de ska smälla upp ett kyrktorn där då?

Varför skulle de inte göra det? Det är inte direkt så att det inte bor människor här som skulle vilja ha det. Jag har ju en moské som inte ligger så långt här ifrån. Ingen riktig moske men ett sådant ställe som de har som moské i alla fall.

Ett kyrktorn är ingen böneutropare. Det är om att jämföra en tupp med en akvariefisk. Och nej jag skulle inte vilja ha en kyrka som byggdes upp här heller.

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b