Många nöjda med Windows 7

Permalänk
Medlem

Supernöjd med 7 x64 so far, men några dumheter finns det allt ändå. Tänker t ex på den nya "Homegroup"-funktionen. Det är ju helsnurrigt att man inte gjort den bakåtkompatibel till åtminstone Vista så dom burkarna kan joina en Homegroup.

Visa signatur

Gigabyte P35-DS4, Intel Core 2 QUAD Q6600 2.4GHz 8MB FSB1066 (stock cooling), A-DATA 4096 MB DDR2 PC2-6400 800MHz, Gigabyte Geforce 8800GT 512 mb, 650w PSU

Permalänk
Medlem

Är nöjd med mitt Win 7 64 Ultimate men skillnaden mellan det och mitt tidigare Vista 64 Ultimate är ju minimal.

Men hur fixar man in användaruppgifterna i Live så man kan kolla sin mailbox? Jag får liksom inget grepp på det och jag använder INTE msn. Jag vill bara ha ett vettigt mailprogram.

Visa signatur

Det var bättre förr men det var inte bra då heller

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KimTjik
Än om 2/3 anser Windows 7 bättre än Linux är det ändå anmärkningsvärt att 1/3 inte gör det, speciellt med tanke på det marknadsföringsunderläge Linux har. Än om MacOS inte har större marknadsandel är deras varumärke bevisligen etablerat hos datoranvändare.

Nu redovisar de ju inte heller blanka röster eller "vet ej", så man får väl nästan antaga att de som inte känner till linux ej påverkar diagrammet eller också har tvingats välja något av alternativen.

Permalänk
Medlem

Kör Win 7 Pro 64bits och är helnöjd. Saknar inte WinXP.

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Nu redovisar de ju inte heller blanka röster eller "vet ej", så man får väl nästan antaga att de som inte känner till linux ej påverkar diagrammet eller också har tvingats välja något av alternativen.

Hittar du sådan information om undersökningen? Jag såg inga förklaringar till hur undersökningen hade utförts. Tills dess är det väl bäst att inte spekulera om det vi inte vet.

Permalänk
Medlem

Skillnaden mot Vista är minimal, dock gillar jag windows 7 mer för de känns ialf snabbare även om de redan har crashat totalt för mig en gång så just nu sitter jag på XP för de vet jag funkar ialf.

Hade valt linux framför allt om de bara hade haft stöd för spel och alla andra program som är måste-ha för mig.

Problemen jag haft med W7

-Installerade inte vissa program som de skulle, b.la spotify gick inte att installera som de skulle, skapades inga genvägar osv, körde installern varje gång man skulle använda spotify.

-Explorer crashar

Annars inte mycket faktiskt.

Dock crashade explorer konstant så jag testade att starta om datorn och då bootade det inte alls. hade inte heller en annan dator att testa diskarna i men tror inte att de skulle sluta funka bara sådär, dessutom är systemdisken en ny WD GP. Testade att installera W7 igen men de gick inte alls, "hittade inte partitionen" och massa liknande fel, alltså när man kommer till där man ska välja disk/partition, fick jag upp alla partitioner som man ska.. Men väljer jag den med W7 på redan funkar det inte "hittade inte partitiones bla bla" Väljer jag en annan och formar den får jag exakt samma problem, testade att koppla in en IDE disk men de gjorde inte saken mycket bättre. Till sist fick det bli att installera XP igen o de gick ju helt felfritt... Och HDD regenerator hittar inga som helst fel på mina diskar.

Har suttit på vista innan, inte haft några problem med det alls.
W7 har fått mig att forma 2 gånger då det crashat.

Visa signatur

- - - - S.T.A.L.K.E.R FAN - - - -

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Clint Eastwood
Tro det eller ej, men för mig så faller min övergång till Win7 på att de fortfarande inte har gett tillbaks "upp" knappen i Explorer. (nej, inte samma som "backa")

Att idioterna inte kan hörsamma alla de användare som vill gå över, men vill ha kvar den ynka lilla knappen...där det dessutom finns gott om plats är inget annat än en förolämpning till os trogna MS användare!

Du kan ju klicka på namnet på mappen ovanför i adressfältet, ger precis samma funktion, plus att man kan gå till vilken som helst av mapparna ovanför.

Visa signatur

Asus Prime X470-pro | AMD Ryzen 7 2700X | Corsair H115i | MSI GTX 1070 Gaming X | G.Skill Ripjaws 32 GB 3200 MHz | Samsung 970 EVO 1TB | Corsair RM750x v2 | Fractal Design Define S

Permalänk
Medlem

Har haft en del problem med mitt win 7 pro;

Lät mig inte formatera C: vid installationen >> kunde inte slänga in 64:an utan var tvungen att köra 32:an
Kan inte få explorer/utforskaren att bete sig som jag vill
Fildelning på lokala nätverket
Startmenyn!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Michaelo
Du kan ju klicka på namnet på mappen ovanför i adressfältet, ger precis samma funktion, plus att man kan gå till vilken som helst av mapparna ovanför.

Nä funkar inte alls tillfredställande jämfört med uppåt-knappen.
Har löst detta problem i Vista genom att binda mouse3 till att utföra uppåt-funktionen. Ställer ju dock till lite problem.

Hur som helst en otroligt kass idé att ta bort den helt, spela roll om man skulle vara tvungen att rota i registret för att aktivera den, hade ju hur som helst varit mycket bättre lösning än att strunta i den helt.

Sen har vi det här med breadcrumbs eller vad det heter. Raden med organize, views och sen specifika alternativ beroende på vilken fil man markerat.
Att inte den skiten går att inaktivera smidigt och lätt är mycket irriterande.
Kört Vista nu i 1½ år men stör mig fortfarande på kosmetikan och fördummandet.

I deras försök att göra det så enkelt och lätt som möjligt för Svensson så har dom gjort allt så mycket omständigare, det som förut krävdes några klick i ett fönster/meny är det nu flera onödiga steg för. Tex för att ändra upplösning.

Visa signatur

Snälla, kan SweC sluta låtsas vara en Youtube-kanal och återgå till en riktig hårdvaru- sida/forum där man får ordentlig information i text.

Permalänk
Medlem

Hade gått över till mac os. Provade windows 7 och kan inte annat än att häpnas över att MS faktiskt gjort Windows 7 jävligt smidigt, om man bortser från att nätverksmecket är överdrivet, antal klick i kontrollpanelen är överdrivet och att de inte dumpat internet explorer i sjön. I övrigt, klockrent!

Visa signatur

Varför får inte rika bli rikare? Varför är det så farligt att va rasist? Vad är vitsen med att ha minst en särskrivning per mening? Hur kan man med att ge sig själv ett oseriöst intryck genom att skriva dåligt? 100% av alla mac-ägare kan inte ha fel.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Wasting
Sorry men jag förstår verkligen inte varför man tycker 7 e bättre en XP.
För mina behov är det fortfarande XP som gäller.

Om ni inte håller med mig kan ni rada upp saker som e bättre?

Mvh

Största anledningen är väl för min del stabiliteten och skön interface(bra användarvänlighet). Windows 7 känns välidgt rapp och gör det fortfarande efter en lång tids användande.

Hur känns XP efter lång tid och vad är dina argument för XP?
Vill se DIN lista på saker och ting som är bättre med XP

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kotan

I deras försök att göra det så enkelt och lätt som möjligt för Svensson så har dom gjort allt så mycket omständigare, det som förut krävdes några klick i ett fönster/meny är det nu flera onödiga steg för. Tex för att ändra upplösning.

Har du ATI så går det högerklicka på ikonen nere till höger för att ändra upplösning smidigt.

Och är det verkligen mer klick? Högerklick skrivbord -----> Change resolution. Enligt mig är det jävligt smidigt. Hur kan det vara mindre i de andra operativsystemen?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KimTjik
Hittar du sådan information om undersökningen? Jag såg inga förklaringar till hur undersökningen hade utförts. Tills dess är det väl bäst att inte spekulera om det vi inte vet.

Nej, det var det jag inte gjorde. Men då de inte redovisar ju inte några "vet ej"-svar får man väl antaga att de antingen endast har frågat folk som vet (till exempel har bytt från linux till windows) eller också helt enkelt struntar i sådana svar. Oavsett vilket tror jag det är vanskligt att säga så mycket om hur folks uppfattning om linux ser ut.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kotan
Nä funkar inte alls tillfredställande jämfört med uppåt-knappen.
Har löst detta problem i Vista genom att binda mouse3 till att utföra uppåt-funktionen. Ställer ju dock till lite problem.

Hur som helst en otroligt kass idé att ta bort den helt, spela roll om man skulle vara tvungen att rota i registret för att aktivera den, hade ju hur som helst varit mycket bättre lösning än att strunta i den helt.

Sen har vi det här med breadcrumbs eller vad det heter. Raden med organize, views och sen specifika alternativ beroende på vilken fil man markerat.
Att inte den skiten går att inaktivera smidigt och lätt är mycket irriterande.
Kört Vista nu i 1½ år men stör mig fortfarande på kosmetikan och fördummandet.

I deras försök att göra det så enkelt och lätt som möjligt för Svensson så har dom gjort allt så mycket omständigare, det som förut krävdes några klick i ett fönster/meny är det nu flera onödiga steg för. Tex för att ändra upplösning.

i win7 används tumknapparna native i explorer. Behöver inte binda om. Vet inte vad du menar med breadcrumbs, eller vad du menar med att det är specifika alternativ beroende på vad man har markerat. Tycker det är precis som i XP, man väljer om man ska se thumbs, ikoner, lista eller detaljer precis som vanligt. Tycker jag iaf.

Visa signatur

PC: 5600X / 7800XT / 32 GB
FOTO: Sony a7R IIIa
Fotofolio \ flickr \ Mina Custom Gundam-modeller

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Nej, det var det jag inte gjorde. Men då de inte redovisar ju inte några "vet ej"-svar får man väl antaga att de antingen endast har frågat folk som vet (till exempel har bytt från linux till windows) eller också helt enkelt struntar i sådana svar. Oavsett vilket tror jag det är vanskligt att säga så mycket om hur folks uppfattning om linux ser ut.

Spelar inte så stor roll. Precis som på Sweclockers är urvalet redan begränsat och representerar knappast folk i meningen stora massan. Frågorna om Windows är också helt bortom de flestas horisont. En av de stora bitarna hade med upplevelsen av installationen som sådan att göra, en fråga som redan i sig inte har särskilt stor relevans för "folk". Du kan nog utgå ifrån att svaren om Windows jämfört med MacOS och Linux görs av en användargrupp som har så pass stort intresse av frågorna att de dras till den här typen av hemsidor. Min slutsats är varken mer eller mindre än så.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KimTjik
Spelar inte så stor roll. Precis som på Sweclockers är urvalet redan begränsat och representerar knappast folk i meningen stora massan. Frågorna om Windows är också helt bortom de flestas horisont. En av de stora bitarna hade med upplevelsen av installationen som sådan att göra, en fråga som redan i sig inte har särskilt stor relevans för "folk". Du kan nog utgå ifrån att svaren om Windows jämfört med MacOS och Linux görs av en användargrupp som har så pass stort intresse av frågorna att de dras till den här typen av hemsidor. Min slutsats är varken mer eller mindre än så.

Jag vet inte om vi kanske talar förbi varandra, men jag uppfattar det som att du håller med mig när jag säger att man kanske inte skall dra sådana slutsatser som du (nästan) gjorde i ditt första inlägg.

Permalänk
Hedersmedlem

^^^ Naturligtvis kan jag av detta inte göra en generell bedömning av alla PC användare. Därför syftar mitt första inlägg precis som de följande endast på den grupp som deltagit i undersökningen.

Å andra sidan kan vi inte heller dra slutsatsen att 84 % av alla användare skulle svara att installationen av Windows 7 gick "extremely smoothly". Allt måste bedömas utifrån målgruppen.

En sak är jag däremot säker på: hade samma målgrupp besvarat dessa frågor vid lanseringen av Vista, eller ännu tidigare, hade åsikterna om MacOS och Linux troligtvis avvikit från siffrorna vi här ser. Därför är det i min mening den mest intressanta delen av undersökningen, särskilt när Technologizer's innehåll inte tycks nämnvärt intressera Linux användare (alltså ingen samlingsplats för människor med pro-Linux uppfattningar). Det är precis som webb-statistik, den är irriterande missvisande men kan i sina bästa stunder åtminstone påvisa tendenser inom en grupp.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KimTjik
Det är precis som webb-statistik, den är irriterande missvisande men kan i sina bästa stunder åtminstone påvisa tendenser inom en grupp.

Jag vidhåller dock att de bristande svarsalternativen gör det svårt att dra ens luddiga slutsatser. De flesta har förmodligen ingen aning om hur windows är jämfört med linux (särskilt inte på en sida av lågt intresse för linuxanvändare), så hur har de erhållit det där resultatet? Kunde 9990 av 10000 hoppa över frågan, eller tvingades de gissa om de inte kunde uttala sig?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av banck
Har du ATI så går det högerklicka på ikonen nere till höger för att ändra upplösning smidigt.

Och är det verkligen mer klick? Högerklick skrivbord -----> Change resolution. Enligt mig är det jävligt smidigt. Hur kan det vara mindre i de andra operativsystemen?

Har nvidia. Men i alla fall, har inte provat Win 7, så pratade om Vista, var nog tyvärr otydlig med det, plus att jag själv antog att det var likadant. Är mycket bra om de tagit bort onödiga steg. Just upplösning är väl inget jag ändrar mer än några ggr per år, utan tog det som exempel så folk förstår vad jag pratar om.

Iaf, i Vista så är det högerklick skrivbord --> personalize --> display settings (öppnar nytt fönster, stänger ej det gamla). Istället för som i XP, högerklick --> egenskaper --> klicka på en flik.

Det jag stör mig på är väl egentligen att Vista jämt ska slussa runt en till nya fönster istället för att använda sig av flikar som i XP. Men om det inte är så i Win 7 så hör inte det jag skriver riktigt in i denna tråd.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ficklampa
i win7 används tumknapparna native i explorer. Behöver inte binda om. Vet inte vad du menar med breadcrumbs, eller vad du menar med att det är specifika alternativ beroende på vad man har markerat. Tycker det är precis som i XP, man väljer om man ska se thumbs, ikoner, lista eller detaljer precis som vanligt. Tycker jag iaf.

Tumknapparna har väl använts native sen XP alternativt Win 2k. Dom är mouse 4/5. Mouse3 är när man trycker på scrollen. Breadcrumbs (tror det kallas så), är just att den där raden visas där som jag stör mig på. Den raden där det tex kommer upp "open.." och "burn" när jag markerar en video-fil. Och som även innehåller "Organisera" och "Visa".
Kör med gamla menyer i Vista, den med arkiv, visa, verktyg osv.

Aja ska sluta prata Vista nu då det kanske inte är så här i Win 7?

Visa signatur

Snälla, kan SweC sluta låtsas vara en Youtube-kanal och återgå till en riktig hårdvaru- sida/forum där man får ordentlig information i text.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
De flesta har förmodligen ingen aning om hur windows är jämfört med linux (särskilt inte på en sida av lågt intresse för linuxanvändare)...

Visst, och fortfarande har många ingen som helst aning om vad linux egentligen är. Utifrån mitt perspektiv koncentrerar du dig alltför mycket på vad att söka uppskatta hur välgrundade svaren är. Min syn på saken är att det mesta inom branschen sedan länge har styrts av känslor hos användare eller beslutsfattare. Om den känslan, även om den inte är välgrundad eller empirisk, förändras är det oavsett orsak en förändring.

För att ta ett klassiskt exempel som även här på Sweclockers snurrar några varv per säsong: Photoshop finns inte för Linux. Välgrundat? På sätt och vis, men till största delen är det en känsla eftersom ytterst få ens kan använda Photoshop Elements som faktiskt inte kan mäta sig med Gimps kapacitet. Känslor och subjektiva uppfattningar styr mer än vi vill erkänna.

Så ja, vi talar förbi varandra, eftersom jag tror att vi begrundar en och samma information utifrån olika synvinklar.

Permalänk
Inaktiv

Jag tycker om Windows 7
Det är mycket bättre än vista bluffen. Den synade jag rakt av.
Samtidigt ett härligt lyft från XP. En frisk vind!

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KimTjik
Om den känslan, även om den inte är välgrundad eller empirisk, förändras är det oavsett orsak en förändring.

Jag undrar dock om man verkligen kan se att den har förändrats? Vem (och hur många) är det egentligen som har röstat när de får resultat som de där? Oavsett om det där är svaren från 10 av 10000 röstande eller om alla som röstade tvingades välja ett alternativ trots att de egentligen inte kunde tycker jag att undersökningen är tveksam.

Permalänk
Hedersmedlem

Du kan ifrågasätta resultaten av alla övriga frågor också. Jag har i alla fall kunnat följa klara förändringar genom åren utifrån kommentarer både bland "vanligt" folk och professionella.

Jag tror inte det finns mycket mer att hämta här. Ifall du eller jag får del av data om målgrupp, krav, totalt antal deltagare, andel som svarade på samtliga frågor, uppföljning för att säkerställa att svaren var tillförlitliga osv, ja då kanske vi kan ta upp diskussionen igen.

Tills dess må tveksamheten vara med dig!

Permalänk
Medlem

Visst har 7 funkat bra förutom den BSOD jag fick när den väcktes ifrån viloläge som kurerades genom att lägga in Intel Matrix Storage driver. Vilket jag anser vara säkerställt genom nästan två veckor utan problem på ett P45 system!

Så har du installerat Win7 64-bit och vill ha fullt fungerande viloläge på Intel chipset så rekommenderar jag installation av Intel Matrix Storage Driver

Permalänk

Jävla nuubs till Windows fanboys

Citat:

Ursprungligen inskrivet av CrackBunny
Anledningen att jag faktiskt köpt Win 7 Home Full (2 ex t.o.m) är:
4. Priset, det är en relativt vettig prislapp på det.

Uhhm det är fortfarande typ världens dyraste OS:et någonsin(för hemma bruk).

Citat:

Ursprungligen inskrivet av KimTjik
[B]Jag läste undersökningen igår, och det mest intressanta är i min mening när användarna ombeds jämföra Windows 7 med andra operativsytem:

- mot MacOS anser 1/3 att Windows 7 är bättre, 1/3 att de är mer eller mindre likvärdiga och den sista 1/3 att Windows 7 är sämre eller avsevärt sämre än MacOS

- mot Linux anser 2/3 att Windows 7 är bättre, av den sista 1/3 anser lite över hälften att de är mer eller mindre likvärdiga och den sista andelen att det är sämre eller avsevärt sämre än Linux

Det där låter som något IDG.se skulle kunnat publicera. De eller www.microsoft.com . Jag kan iaf berätta att så inte är fallet.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av mrtvi
För det första har inte MS något monopol, för då skulle alla andra alternativ vara olagliga eller inte alls gå att tillgå. För det andra så är det inget som drabbar dig annat än i fantasin. Vad Microsoft avtalar med datortillverkare är enbart upp till dem. Att du känner dig drabbad beror snarast på dig själv och det kan jag bara beklaga. Men MS och datortillverkare har inte belagt dig med någon skatt eller tagit något ifrån dig. Tvärtom.

Har du dyselexi eller vad är problemet? Nej självklart är det ingen skatt till MS på varje dator som säljs utan det finns inga färdig byggda datorer som säljs utan Windows. Även om man tänker köra CentOS så måste man först betala för en usel KDE kopia W7. Betala!

När konkurrensen är rubbad ur spel kan man säga att de har monopol.

Till alla er som köpt W7 Ultimate 64. Till att börja med så är 64 lika coolt som att ha en webläsare och W7 Ultimate extra features är ett skämt. Man borde få allt gratis. Jag skulle inte ens använda W7 ens om jag fick betalt.

Permalänk
Hedersmedlem

Re: Jävla nuubs till Windows fanboys

Citat:

Ursprungligen inskrivet av HarmlessWarrior
Även om man tänker köra CentOS så måste man först betala för en usel KDE kopia W7. Betala!

Mest beror det väl på att så få vill köra centos; detsamma gäller ju till exempel om man vill ha en dator utan hårddisk - man måste ändå betala för en usel sådan. Om man inte kan tänka sig att bygga själv alltså (ok, det är kanske inte så lätt om det är en bärbar dator man är ute efter).

Citat:

Ursprungligen inskrivet av HarmlessWarrior
När konkurrensen är rubbad ur spel kan man säga att de har monopol.

Nej, monopol är monopol. Inget annat.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av HarmlessWarrior
Man borde få allt gratis. Jag skulle inte ens använda W7 ens om jag fick betalt.

Nej, det finns väl inga skäl till att man skulle få allt gratis? Vissa funktioner (anslutning till nätverksdomäner till exempel) används främst av företagskunder (som ofta är villiga att betala betydligt mer) och då vore det väl oklokt att sälja det ohemult billigt till dem?

Här kan du för övrigt ladda ned en tremånaders testversion av windows 7 enterprise. Du blir förmodligen mindre negativ om du testar det.

Permalänk
Medlem

Det var på tiden att man kom med nåt som kan ersätta Xp

Visa signatur

AMD Athlon xp 2100+ | Asus A7M266 | 512 DDR | GeForce3 | 40 GB Hdd | DVD Plextor 16X

Permalänk
Medlem

Re: Jävla nuubs till Windows fanboys

Citat:

Ursprungligen inskrivet av HarmlessWarrior
Uhhm det är fortfarande typ världens dyraste OS:et någonsin(för hemma bruk).

Det där låter som något IDG.se skulle kunnat publicera. De eller www.microsoft.com . Jag kan iaf berätta att så inte är fallet.
Har du dyselexi eller vad är problemet? Nej självklart är det ingen skatt till MS på varje dator som säljs utan det finns inga färdig byggda datorer som säljs utan Windows. Även om man tänker köra CentOS så måste man först betala för en usel KDE kopia W7. Betala!

När konkurrensen är rubbad ur spel kan man säga att de har monopol.

Till alla er som köpt W7 Ultimate 64. Till att börja med så är 64 lika coolt som att ha en webläsare och W7 Ultimate extra features är ett skämt. Man borde få allt gratis. Jag skulle inte ens använda W7 ens om jag fick betalt.

Man kan få pengar tillbaka från MS om man inte vill ha OS'e som följer med Datorn, du uppger bara ditt bankkonto, sedan tar det 3 veckor för att få pengarna på kontot.

Visa signatur

:D

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kotan
Tumknapparna har väl använts native sen XP alternativt Win 2k. Dom är mouse 4/5. Mouse3 är när man trycker på scrollen. Breadcrumbs (tror det kallas så), är just att den där raden visas där som jag stör mig på. Den raden där det tex kommer upp "open.." och "burn" när jag markerar en video-fil. Och som även innehåller "Organisera" och "Visa".
Kör med gamla menyer i Vista, den med arkiv, visa, verktyg osv.

Oj, ja självklart.. måste varit trött när jag skrev detta. För jag tänkte på att tummknapparna fungerar i t ex "öppna"-dialogen...

Visa signatur

PC: 5600X / 7800XT / 32 GB
FOTO: Sony a7R IIIa
Fotofolio \ flickr \ Mina Custom Gundam-modeller