Permalänk
Medlem

Resension av ASUS EEE PC 1101HA

Jag behöver veta av er vad ni tycker om ASUS EEE PC 1101HA, http://www.dustinhome.se/pd_5010367210.aspx

En bra dator i mitt tycke, men ni som redan har den... vad är + - ??

Visa signatur

lol

Permalänk
Medlem

Jag har den, vad vill du veta?

+ Bra batteri, bra upplösning.

- Kan inte spela StarCraft..
- Intel vägrar ge ut drivrutiner till Ubuntu

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk

just nu är jag väldigt trött så du får gärna förklara för mig varför du inte kan spela starcraft

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av norrpan42
just nu är jag väldigt trött så du får gärna förklara för mig varför du inte kan spela starcraft

inte atom z serie är inte mycket till processor...

Visa signatur

Laptop: Thinkpad W540, i7-4910QM, 32GB, 1TB, Windows 10
MAC: Macbook Pro 13, 16GB, Intel HD4000, Crucial 240GB, 11.6 Big Sur

Permalänk
Medlem

CPU räcker till.
Är väl mer att INTEL har gjort så att GMA500 inte kan ställa om till 800*600 (eller vad det är, 640*480).
Och det är den enda upplösningen Starcraft fungerar i.
Och NEJ, det hjälper inte med kompabilitetsläge, kör i 640... med mera.

EDIT:
Nu är jag förvirrad. Det har visst kommit en ny 1101HA.
Dock förstår jag inte vilket grafikkort det är i den.
Dustin säger GMA950, komplett säger GMA500, alina säger GMA950, onoff säger GMA500 osv..

Asus har den inte ens på sin sida!

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem

http://communities.intel.com/message/60959#60959

Där finns svaret för att få starcraft att fungera. Lirar själv starcraft på min 1101ha

Visa signatur

Jaget

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tw3R
http://communities.intel.com/message/60959#60959

Där finns svaret för att få starcraft att fungera. Lirar själv starcraft på min 1101ha

Såg det, blev väldigt glad.

EDIT: Hade ett samtal med Dustin, det är ett Intel GMA950 som sitter i den nya.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk

Jag har den nya med 250GB disk, 2GB ram och win 7, funkar utmärkt till det som jag använder den till. Överklockningen sker ju med profiler som man växlar mellan genom att trycka fn+space och mängden total överklock ställer man in BIOS.
Blev dessutom mycket tystare med senaste biosuppdateringen, 0322 tror jag den heter.

Den är ju ingen raket, min 4:a år gamla bärbara med 12" och intel M-processor på 1,4ghz känns rappare, dock kör den XP.

Gillar 1101:an, bra skärm, tyst, och en batteritid som gör att man aldrig behöver använda kabel på dagen om man laddar på natten!
Den är lätt och har multitouch pekplatta och n-stöd trådlöst.

Riktigt mycket dator för 4000kr!

Visa signatur

Corsair 4000X | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | XFX RX 6800 | Kingston Fury Beast 2x16GB | WIN 11 PRO

Permalänk
Medlem

Köpte denna idag. Stortrivs!
Upplösningen är perfekt. Inte för liten text och tangentbordet går att skriva på till skillnad från mindre netbooks.

Jo jag tänkte uppgradera till Win7 MSDN, men om detta visar sig bli en katastrof, hur får jag då tag på rätt XP-version att installera? Lite kasst att XP-skiva ej medföljde.

Visa signatur

MacBook Pro 15" i5 520M 8GB GT330M 750GB

Permalänk

Då köpte du den gamla med 1GB RAM, 160GB disk och Win XP?

Kan förresten tillägga att Everest säger att det sitter GMA500 även i min som är den nya.

Visa signatur

Corsair 4000X | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | XFX RX 6800 | Kingston Fury Beast 2x16GB | WIN 11 PRO

Permalänk
Medlem

Har nu testat att installera W7 på den här. Kan endast rekommendera er andra att inte försöka er på detta. 1101HA har knappt något stöd för W7 och flera funktionsknappar slutar att fungera. Man får dessutom upp en error hela tiden eftersom datorn kräver ett BIOS-byte för att kunna köra W7 korrekt. Detta kräver dock ett USB-minne med FAT16. Processen för att byta BIOS är riskfyllt och med tanke på vilka för- och nackdelar det är mellan XP och W7 på den här datorn är det inte värt risken eller tiden det tar.

Att gå tillbaks till XP gick däremot RIKTIGT fort

Visa signatur

MacBook Pro 15" i5 520M 8GB GT330M 750GB

Permalänk

På min maskin låg ju win 7 från början, jag kör Bios 0322.

Visa signatur

Corsair 4000X | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | XFX RX 6800 | Kingston Fury Beast 2x16GB | WIN 11 PRO

Permalänk
Medlem

joeghurt;
jag bytte bios på min och det var absolut inte något riskfyllt eller svårt, bara formatera vilken usb sticka som helst med fat16 och döpa biosfilen till 1101 och sen stoppa i den och trycka F8 eller vad det nu var.

Visa signatur

hejpa

Permalänk
Medlem

Tompathepilot, Ectazy

På Asus hemsida har båda versionerna samma hemsida för hämtbara filer. Dock så finns fler filer till XP än till W7, vilket främst rör Utilities och function-knapparna.

Jag kunde utföra BIOS-uppdateringen i XP, så det är nog mycket möjligt att om jag byter till W7 nu så fungerar det utan problem.

Visa signatur

MacBook Pro 15" i5 520M 8GB GT330M 750GB

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tw3R
http://communities.intel.com/message/60959#60959

Där finns svaret för att få starcraft att fungera. Lirar själv starcraft på min 1101ha

grymt, fan nu gick de ju att lira...men jag får upp ett felmeddelande hela tiden att Asus ACPI och EeePC Tray drivern har slutat fungera...poppar upp konstant, fick du också de? har du fått bort de på nåtgot sätt?

Permalänk
Medlem

Jag har också denna dator nu, eller valde den till arbetsdator då jag vill ha något smidigt samt bra batteritid.

Upplevde den jobbigt seg med W7.. har den nya versionen med 250gb 2gb ram osv

Efter jag slängt in XP är jag supernöjd! .. Ingen anledning att ha W7 man måste ju ändå köra Basic.. Aero funkar men det smiider inte

Släng in XP är mitt råd.. Drivers finns på ASUS hemsida till allt

Visa signatur

Citera för svar
Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk
Medlem

Tänkte uppdatera mitt omdöme nu när jag haft den i lite mer än 2 månader.

Användningsområde:

Office Word
Office Excel
Office Powerpoint
Mathworks MATLAB R2009b
Spotify
Skype/Messenger
Hotmail/KTH Webmail
WinSCP fjärråtkomst för filer
Nyhetssurfande

Till allt detta funkar den kalasbra, med ett litet undantag för den sistnämnda. Webbläsaren kan hacka rätt mycket när man rullar nedför nyhetssidor som SvD, NyTeknik eller Aftonbladet.

Utlovad batteritid på 9.5 timmar stämmer helt och hållet. Vill man ha högre ljusstyrka och arbeta med något lite tyngre program så blir det ungefär 7 timmar istället.

Det enda som skulle kunna behövas förbättras är vikten, men det blir nog svårt.

Visa signatur

MacBook Pro 15" i5 520M 8GB GT330M 750GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av SirMacke:

Jag har den, vad vill du veta?

+ Bra batteri, bra upplösning.

- Kan inte spela StarCraft..
- Intel vägrar ge ut drivrutiner till Ubuntu

Bump.

Om du fortfarande har den kvar (1101HA) så kan jag informera om att Ubuntu fungerar riktigt bra nu (10.04 med poulsbo-moddad kernel). Även hårdvaruacceleration fungerar. En hel del trixande för att komma hit, men kan som exempel köra compiz nu utan problem. Däremot är den rätt seg i jämförelse med andra netbooks. 1080p (från tex. youtube) funkar däremot hyfsat, men först efter att ha installerat FlashVideoReplacer (plugin till firefox) och diverse paket för att ersätta adobes flashspelare med linux egna mplayer-vaapi.

https://wiki.ubuntu.com/HardwareSupportComponentsVideoCardsPoulsbo/
Ubuntu Forums - View Single Post - [all variants] Guide to Get the Best Performace from the GMA 500

Kort recension:
Om ni funderar på att köpa denna så välj någon annan netbook istället. 1101HA fungerar inte ens särskilt bra i win7 eller XP. Intels drivrutiner till windows innehåller en hel del buggar.
Välj hellre 1201N som är mer prisvärd i förhållande till prestanda och storlek. Har ni redan köpt 1101HA och vill köra Linux (och inte är rädd för lite terminal-hackande) så testa ovanstående länkar. Om någon är intresserad kan jag skriva en mer utförlig guide vad som behöver göras.

+ Storleken. Perfekt med 11.6" skärm och nästintill fullstort tangentbord
+ Upplösningen. 1366 x 768 (16:9) ger väldigt bra upplösning. Teckensnitten blir perfekt rundade och skarpa (iaf i Ubuntu). Ett rätt vanligt problem annars att det ser oskarpt och suddigt ut (även på apples bärbara)
+ Batteritiden. 9,5 h är väl att ta i. 6 - 7 timmar vid normal användning är mer rimligt. Vilket fall riktigt bra.
+ Låg termisk effekt. Den blir knappt varm och är tyst (visserligen efter lite justeringar av trigger-punkterna för fläkten). Kan ha den i knät utan att den blir onödigt varm.
+ Atheros wlan. Riktigt bra. Stödjer 'monitor mode' i Linux fullt ut. Däremot ett litet minus för en rätt dålig antenn.
+ Glossy finish och skärm. Jag vet att många avskyr detta, men älskar det själv. Är lättare att rengöra blanka ytor än matta ytor.

- GMA500. En skitkrets i mitt tycke. Tillsammans med Atom Z530 resulterar det i en onödigt seg netbook.
- Intels val av drivrutinsutvecklare (de har inte utvecklat detta på egen hand). De officiella drivrutinerna (till xp/win7) är kort och gott urusla och inget tycks hända med uppdateringar. Nya släpps men utan drastiska förändringar.
- Höger shift-knapp. Tar ett tag innan man lär sig hantera den, men egentligen inget större problem.