Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk

ominstallation av vista avbröts

Hejsan.
Jag skulle ominstallera Vista med återställningsskivor, men råkade tippa ner datorn lite ifrån boken den stod på så att inst. avbröts (stannade).
Nu kan jag inte få igång den igen. Bios är iställd på boot ifrån dvd, med det händer inget när jag sätter på datorn.
Den startar bara upp Acerbilden där man kan gå in i BIOS och sedan blinkar nått förbi, sen är det svart.
Det är en bärbar Acer 5514.
Finns det nån som kan hjälpa mig med detta?
MVH Kristian

Permalänk

Ash, Illa.

Provat o göra om allt?

Hårdisken kan/troligtvis fått sig en törn då den tippade, dvs läshuvudet slog i skivan i själva hårdisken & då är den färdig för skroten.
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/5/52/Hard_drive...

Lite pedagogisk bild.
För disken roterar allt mella 4200 till 7200 rpm (beroende på märke & model)

Ett sätt o checka det är att ta hem ett diagnostikverktyg ex seatool (googla)
Kör hela testet (inkl ytan).

Annars är det o handla en ny HD, de kostar iof inga enorma pengar, men det är lite meck med att byta då laptops inte är lika smidiga att byta HD på, men oftast så finns det service lucka man kan öppna på maskinen för byte av HD, kan ej svara på Acer, men i de flesta fall är det inte alls svårt.

Permalänk

Förmodligen HD som har kört sig. Men det är som att skruva loss ett par-fyra skruvar och plugga ur den gamla och plugga i den nya, i princip lika enkelt som att dra i och ur ett eljack. Titta bara på hur den gamla satt och sätt dit den nya på exakt samma sätt. Om du känner dig osäker kan du fotografera varje steg för att komma ihåg hur allt satt (De få delar som faktiskt finns).

Permalänk

Ok, tack för hjälpen.
Hur kan jag kolla säkert att det är hdd som gått? Bootade ifrån hdd istället för att se vad som hände. Tänkte att det skulle komma ett felmeddelande eller nått om disken är kass, men allt som händer är att det står en markör och blinkar längst uppe till vänster.
Hörde med Acer supporten, men den den har ju blivit helt värdelös. Det går inte ens att svara på deras tips.
//Kristian

Permalänk

Din hårdisk är klar till 99% för skroten iom det som hänt.

Kär en Diagnostik från ex Seatools (googla) för att vara 100%

Annars nästa Prisjakt efter en ny hd.

Det är inte krångligt att byta

ps.

Skit händer

Permalänk

Hej igen Boggie Man.

Du verkar ju vara en skärpt kille..:D Jag provade att köra ett par olika diagnoserings program från WD, men dom hittade ingen disk.
Då körde jag in boot and nuke och då hittades iaf. Hdd:n. Den kör nu och hittills har det gått. (Tror jag. Jag har aldrig använt något sådant förrut.)
Men hastigheten minskar hela tiden, så det kommer väl att ta en 14 dar innan den är färdig:)

Om nu programmet kör klart, innebär det då att disken är hel??

Och isåfall, kan jag sätta i återställningsskivorna och prova igen?

Mvh

Permalänk

testa Seatools.

http://www.seagate.com/www/en-us/support/downloads/seatools

Kör testet där den testar hårdiskens yta med, allt tar lite tid men men.

Permalänk

Tack för all hjälp!!!!

Det har löst sig. Dban körde riktigt och sedan var det bara att ominstallera.
Nu går den som en klocka:P

//Kristian