Angående öppna portar i familjeföretag

Permalänk
Medlem

Angående öppna portar i familjeföretag

Tjena sweclockers!

Var ett tag sedan man posta här men nu fanns ett tillfälle att komma tillbaka. Jo problemet är följande att jag har en vän som sitter på ett hemmanätverk där det finns en server, en jobbdator och 3 vanliga datorer (däribland hans egna) som är kopplade till samma router. Nu är det tänkt att jag och polaren skall lira borderlands men vi kan inte ansluta till varandra och jag tror det är portproblem som är det rätta problemet.

Nu till frågan, är det säkert att mixtra med portar i den routern som är kopplad till familjeföretaget utan att riskera att information blir tillgänglig, nu specifikt till deras jobbdator då? Om svaret är ja; vad kan man göra utöver att köpa en router till och fixa en extern internetanslutning, hörde något om att det finns program som låser upp portar automatiskt under tiden man kör spel som sedan återställs när man inte lirar, finns det?

det var ungefär det.

mvh
//ne0m

ps. billiga och bra routrar skulle uppskattas tips om men antar det finns tusen trådar om det i forumet redan så ingen fara

Visa signatur

Antec P180 Black edition | Opteron 165 1,8 @ 2,8mhz | 7900 GTX | Asus A8N32-sli | Corsair 4000PT 2gig | Seasonic S12 500W

Permalänk

Kör på Gameranger. Fungerar utan att öppna portar.

Visa signatur

Denon AVR-1801 | Dali Blue 5005 | Turtle Beach Audio Advantage Micro II

Permalänk

Det går alltid att köpa en till router och koppla in dess WAN-port (Internet) till en av den befintliga routers LAN-portar. Ställ dock först in så att den nya routern delar ut andra IP-adresser än första. Det vill säga, nuvarande routern delar ut 192.168.0.2-192.168.0.254 och nya 192.168.1.2-192.168.1.254. Då kommer allt som sitter kopplat till den nya routern vara avskärmat från de enheter som är kopplade till den gamla. I den mening att de enheter som sitter kopplade till den nya kommer att kunna komma åt de enheter som är kopplade till den gamla men inte tvärt om. Sedan är det bara att öppna portar på den gamla routern (som spel-datorn sitter kopplade till) hej vilt

För billig och bra router rekommenderar jag min egna (klistrade) tråd: [FAQ] Vilken router är det som gäller?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Om man ska se det rent krasst, så gör ju en eller 2 öppna portar för Borderlands till en personlig dator ingen skillnad på säkerheten skulle jag vilja påstå, då företagsburken ändå sitter på ett nät där det florerar all möjlig trafik pga tex olika siter som man vanligtvis inte besöker på en arbetsplats.

Ett "enklare" alternativ till att köpa en router vore ju att se till att företagsmaskinen har en ordentligt mjukvarubrandvägg installerad och man efter det är ordnat öppnar portar till vad man nu vill.
Och då såklart håller benhård koll på vad som är tilllåtet i brandväggen på företagsmaskinen, spärra allt inkommande och utgående och sen lägger till regler för vad som faktiskt får passera.

Visa signatur

[Arrogance]-[5800X+6900XT]-[Win10]