Tyst Intel-dator, kommer detta fungera?

Permalänk
Medlem

Tyst Intel-dator, kommer detta fungera?

Mitt första inlägg här.

Jag tänkte köpa ny, tyst dator, och fastnade för Dustins "SILENT INTEL"-paket under "bygg själv". Dock tycker jag efter att ha kollat lite tester att det verkar onödigt att lägga mer på en Q8400S än vad en Q9550 kostar, så min tanke var att plocka ihop ett eget paket som är identiskt med silent intel-paketet, men med CPU och moderkort utbytt. Jag är dock osäker på ett par saker, som huruvida nätagget kommer räcka till och om moderkortet passar chassit.

Alltså, jag hade tänkt mig det här paketet:

http://www.dustinhome.se/pd_5010366966.aspx

Men med följande CPU och moderkort:

http://www.dustinhome.se/pd_5010128917.aspx

http://www.dustinhome.se/pd_5010197619.aspx

Vad tycker/tror ni? Kommer det bli några problem?

Permalänk
Medlem

Välkommen till SweClockers.

Ditt paket fungerar förvisso, men:

Det är imho vansinne att bygga på sockel 775 idag.
Sockeln är under utfasning & presterar inget vidare mot nyare plattformar.
Ska du ha Intel (Vilket jag tycker om din budget är ~9k) så satsa på i5 eller i7,
alltså S1156 eller S1366.
Lite tight för S1366 med din budget (om 9k stämmer), så S1156 förseslår jag (i5 750 eller i7 860).

Vi tar lite frågor så ser vi var vi hamnar:

1. Vad har du för budget .. är det typ 9k?
2. Vad ska du ha datorn till?

Mvh

Edit/ Snickrade ihop ett paket på www.inet.se:

Inget chassie valt & ingen extra CPU-fläkt. Men väldigt mycket mer dator. /Edit.

Permalänk
Medlem

Tack för svaret.

Jag har ingen bestämd budget egentligen. Det paketet jag beskrev i mitt första inlägg går på runt 8k, men jag kan tänka mig att lägga ut 10k också om det är värt de extra pengarna. Däremot är jag inte intresserad av att betala 15k+ för en bleeding edge speldator.

Jag har tänk ha dator till lite av varje. Mjukvaruutveckling/programmering. Bildredigering och musikproduktion på hobbynivå. Jag gillar att spela ett nytt spel nån gång ibland men eftersom jag inte spelar särskilt mycket tycker jag inte det känns värt att lägga ut en massa pengar på att få en dator som kan spela allt nytt flytande. Jag behöver väl inget monster direkt men jag vill ändå ha nåt med schysst prestanda när jag ändå köper, och jag vill ju att den ska vara användbar om ett par år, så om du säger att i5 är bättre att satsa på så kan jag tänka mig att satsa på det.

En ganska viktig sak för mig är att datorn ska vara tyst, eftersom jag är otroligt trött på min nuvarande dators oljud. Det är därför jag tänkte mig ett fläktlöst grafikkort, och jag betalar gärna lite extra för extra tyst nätagg och processorfläkt.

Permalänk
Hedersmedlem

Tycker getskäggs paket matchar dina krav ganska bra. Corsairs nätagg är tysta då fläkten är temperaturstyrd. Radeon HD5xxx-serien ska också vara tyst vad jag hört då fläkten är temperaturstyrd där med. Man kan även skapa egna fläktprofiler så du själv styr vilka temperaturer den ska varva upp vid.
Om du inte spelar så mycket och vill minska på kostnaderna lite så kanske det kan vara nåt att byta ut grafikkortet till ett 5770 istället, och se till att moderkortet har stöd för Crossfire, så när dagen kommer då du tycker att ett 5770 inte riktigt räcker så köper du bara ett till, dom lär bli väldigt billiga under nästa år säkert.

Tyst processorfläkt, vet inte hur mycket den som följer med i5 låter, men du skulle nästan kunna ta vilken kylare som helst och slänga på antingen en Noctua NF-P12 eller en Scythe Gentle Typhoon, eller möjligtvis någon fläkt med PWM.

Visa signatur

CPU: Intel i5-4670K MB: Asus Maximus VI Gene RAM: Patriot Viper3 16GB 2133MHz CL11 GPU: Zotac GeForce GTX 780 PSU: Corsair AX860 Chassi: Silverstone Temjin TJ08-E Kylning: Corsair H80i Lagring: 1x Samsung 840 Pro 256GB, 2x Seagate Barracuda 3TB (döda efter 3,5 år), 1x Seagate Firecuda 2TB, 1x Seagate Barracuda 2TB

Permalänk
Medlem

Ok, det låter ju bra faktiskt. Men Noctua NF-P12 är ju en chassifläkt, menar du att processorfläkten går ner i varv om man har en bra kylare till burken? Vad tror du/ni om http://www.dustinhome.se/pd_5010332532.aspx till processorn? Är den ordentligt tyst är jag nog beredd att betala det priset.

Har ni några förslag på chassi? Vilka har bra ljuddämpning? Räcker en fläkt?

Jag ska iväg nu men jag kollar mer på detta när jag kommer hem ikväll och försöker sätta ihop ett paket efter vad ni sagt/säger.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av renkin
Ok, det låter ju bra faktiskt. Men Noctua NF-P12 är ju en chassifläkt, menar du att processorfläkten går ner i varv om man har en bra kylare till burken? Vad tror du/ni om http://www.dustinhome.se/pd_5010332532.aspx till processorn? Är den ordentligt tyst är jag nog beredd att betala det priset.

Har ni några förslag på chassi? Vilka har bra ljuddämpning? Räcker en fläkt?

Jag ska iväg nu men jag kollar mer på detta när jag kommer hem ikväll och försöker sätta ihop ett paket efter vad ni sagt/säger.

P12 är inte en chassifläkt, den är en fläkt som fungerar bäst att sätta på kylare, radiatorer osv. Vill man ha en noctua till chassit är det bättre att ta en S12B.

Det jag menade när jag nämnde fläktarna var ju då självklart att du kan köpa en lös kylare utan fläktar, och sedan sätta på fläkt av eget val.

Som du ser så får man med två stycken NF-P12 till NH-U12P SE2 som du länkade, så den är tyst och bra beroende på hur du väljer att styra fläktarna. Bör väl finnas nån form av temperaturstyrning i moderkortet från början tror jag.

Men som sagt tror jag även att standardfläkten till i5 kan vara tyst den med, så köp datorn först och bestäm sedan ifall det verkligen behövs en ny fläkt.

Visa signatur

CPU: Intel i5-4670K MB: Asus Maximus VI Gene RAM: Patriot Viper3 16GB 2133MHz CL11 GPU: Zotac GeForce GTX 780 PSU: Corsair AX860 Chassi: Silverstone Temjin TJ08-E Kylning: Corsair H80i Lagring: 1x Samsung 840 Pro 256GB, 2x Seagate Barracuda 3TB (döda efter 3,5 år), 1x Seagate Firecuda 2TB, 1x Seagate Barracuda 2TB

Permalänk
Medlem

https://www.inet.se/datorkomponenter/datorlaador/fractal-desi...
kan rekommendera det här chassit då det är ljudisolerat och har bra fläktar till en vettig prisnivå.

Sen så tycker jag att getskäggs förslag ser väldigt bra ut! Om du vill spara in några slantar så välj ett icke-modulärt nätagg.

Noctuas NH-U12P är en väldigt bra kylare! den låter lite grann på högsta fläkthastigheten men det kan man lätt ändra genom att montera de motstånd som följer med

mvh OTO

Visa signatur

Clevo W110ER (X-128b): i7 3612QM, Nvidia GeForce GT650M 2gb, 8gb RAM, SSD Crucial M4 256gb

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Phukkitt
P12 är inte en chassifläkt, den är en fläkt som fungerar bäst att sätta på kylare, radiatorer osv. Vill man ha en noctua till chassit är det bättre att ta en S12B.

Det jag menade när jag nämnde fläktarna var ju då självklart att du kan köpa en lös kylare utan fläktar, och sedan sätta på fläkt av eget val.

Som du ser så får man med två stycken NF-P12 till NH-U12P SE2 som du länkade, så den är tyst och bra beroende på hur du väljer att styra fläktarna. Bör väl finnas nån form av temperaturstyrning i moderkortet från början tror jag.

Men som sagt tror jag även att standardfläkten till i5 kan vara tyst den med, så köp datorn först och bestäm sedan ifall det verkligen behövs en ny fläkt.

Till NH-U12P SE2 medföljer det två olika adaptrar som sätts mellan fläkt & strömkälla.
Adaptrarna drar ner volten till fläkten till 7 respektive 5 volt, ej PWM-styrning.
Ohörbar på 5 volt men helt onödigt dyr om man inte ska klocka.

För oklockad dator rekommenderar jag slentrianmässigt Arctic Cooling Freezer 7 Pro.
En kylare i 200-250kr-klassen som är lika knäpptyst men som inte riktigt räcker till överklockning.

Standardfläkten väsnas alldeles för mycket & bör definitivt aldrig monteras imo.
(Jag har en i7 860 att jämföra med .. samma stockkylare.)

Nytt förslag då:

Chassiet är m-ATX trots sin storlek, därför är det ett annat (roligare) moderkort också.
Jag har själv ett sådant här chassie till "min frus dator".
Lika bra ventilation som i storebrorsorna P182/P183, men lite smidigare dator.

Mellanväggen mellan övre/undre kammare är helt rak i detta chassie.
Det gör att du kan ha riktigt långa grafikkort i det, förutsatt att du tar ur en HDD-bur ur chassiet.
Swec-test:
http://www.sweclockers.com/artikel/6046-antec_mini_p180

Boll över.

Mvh

Edit/ Sitter & kollar på detta paketet lite ..

Anta att du blir speltokig om ett halvår .. no problemo:
Fet CPU-kylning (16-17cm höga kylare går in lätt).
Två 5870@CF & till sist en SSD-disk till OS:et.

Vóila! En liten monsterpeldator. Jag vill nästan ha en själv. /Edit

Permalänk
Medlem

10 000 kr och du sätter in ett moderkort för 2000kr, en radeon 5750 och en i5? Nigga is you crazy?! haha driver, men ändå thats fucked up, dålig paket!

Permalänk
Medlem

Jag skulle fortfarande rekommendera getskäggs första paket då jag nästan måste hålla med föregående talare om hans andra paket.

Visa signatur

Clevo W110ER (X-128b): i7 3612QM, Nvidia GeForce GT650M 2gb, 8gb RAM, SSD Crucial M4 256gb

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av XBox360
10 000 kr och du sätter in ett moderkort för 2000kr, en radeon 5750 och en i5? Nigga is you crazy?! haha driver, men ändå thats fucked up, dålig paket!

Vad är ditt problem? i5:an? - Den är vassare i speldatorer än alla i7:orna.
Jag har redan föreslagit i7 860 (som har samma sockel) i mitt första inlägg.
Den är dock ~700:- dyrare & inte helt självklart bättre för alla.

Med budget på runt 10k är det "mainstream" det blir. Alltså i5 750 eller i7 860.
Att jag drog ner på grafiksidan var ju baserat på vad TS själv säger om sitt spelande.
Hitta ett billigt mobo med stöd för 8x+8x-stöd själv?

Välj ett snik-mobo i m-ATX (Har inget CF@8x+8x-stöd, dock):
https://www.inet.se/datorkomponenter/moderkort/asus-p7p55-m/1...
och
https://www.inet.se/datorkomponenter/grafikkort/gigabyte-rade...

istället då?

Mvh

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av OTO
Jag skulle fortfarande rekommendera getskäggs första paket då jag nästan måste hålla med föregående talare om hans andra paket.

Du har säkert rätt.
I min värld vill jag ha bas-delar som iaf möjliggör update till TS "bleeding edge" lite smidigt.

Kompromissen då:

Hittade ett lite billigare - men tråkigare - moderkort.
Lite dyrt blev det, men en tyst & smuttig liten burk imo.
Anledningen till att jag gick m-ATX-vägen är att det är svårt att hitta chassien
i lika hög kvalitet som detta för lika lite pengar. (Jag tycker inte Define R2 räcker till.)
Köp till en SSD om något halvår också + det eventuella extra grafikkortet,
så tar denna burk dig till 2011-12, kanske. Vad har TS för skärm?

Mvh

Permalänk
Medlem

Där fick du in en bra kompromiss

Visa signatur

Clevo W110ER (X-128b): i7 3612QM, Nvidia GeForce GT650M 2gb, 8gb RAM, SSD Crucial M4 256gb

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av OTO
Där fick du in en bra kompromiss

Tack, om du nu inte driver med mig.
Offtopic: När ska du byta till ett anständigt chassie då?

Mvh

Permalänk
Medlem

Nope drev inte med dig

Tycker du att jag ska byta chassi?

Visa signatur

Clevo W110ER (X-128b): i7 3612QM, Nvidia GeForce GT650M 2gb, 8gb RAM, SSD Crucial M4 256gb

Permalänk
Medlem

Tjaa .. nae .. jag vet inte. Dina delar är väldigt "bang for the buck", men ändå lite high-end-ish?
Chassien för ~600:- är inte det, även om de på alla andra sätt är utmärkt bra.

Själv börjar jag misstro Obsidian som långvarig livskamrat, så lyssna inte på mig ..

Mvh

Permalänk
Medlem
Citat:

"bang for the buck", men ändå lite high-end-ish?

Yes det var vad jag satsade på

Jag köpte det där chassit för jag ville han en välkyld dator och sen så tyckte jag att det var ganska så snyggt för prislappen.
Personligen så tycker jag inte att det är nå fel på chassit även om plåten är lövtunn och det lätt bildas vibrationer av fläktarna och hårddiskarna, men det har jag åtgärdat genom skumgummi-isolering, bitumenplattor och små gummi o-ringar till fläktar och hårddiskar

Visa signatur

Clevo W110ER (X-128b): i7 3612QM, Nvidia GeForce GT650M 2gb, 8gb RAM, SSD Crucial M4 256gb

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av OTO
Yes det var vad jag satsade på

Jag köpte det där chassit för jag ville han en välkyld dator och sen så tyckte jag att det var ganska så snyggt för prislappen.
Personligen så tycker jag inte att det är nå fel på chassit även om plåten är lövtunn och det lätt bildas vibrationer av fläktarna och hårddiskarna, men det har jag åtgärdat genom skumgummi-isolering, bitumenplattor och små gummi o-ringar till fläktar och hårddiskar

Smart kille.

(Förlåt TS för all offtopic, men detta var ju intressant.)

I vilken prisklass är din rigg _idag_? Verkar riktigt prisvärd.
(Återigen TS, nu är vi på bleedingedge-nivån, så förlåt för det och OT:n.)
Snikbyggd entusiastburk med potential. Har du klockat något då?

Mvh

Edit/ Är f.ö. chassievibrationer som är problemet med 800D.
På Antec:s bättre burkar är det silikon istf som gäller .. det är skillnad. /Edit.

Permalänk
Hedersmedlem

Gillar getskäggs senaste paket skarpt.

Lillbrorsan är i farten att köpa ett nästan identiskt paket, det enda som skiljer är mindre hårddisk, annan brännare och ingen ny kylare.

Visa signatur

CPU: Intel i5-4670K MB: Asus Maximus VI Gene RAM: Patriot Viper3 16GB 2133MHz CL11 GPU: Zotac GeForce GTX 780 PSU: Corsair AX860 Chassi: Silverstone Temjin TJ08-E Kylning: Corsair H80i Lagring: 1x Samsung 840 Pro 256GB, 2x Seagate Barracuda 3TB (döda efter 3,5 år), 1x Seagate Firecuda 2TB, 1x Seagate Barracuda 2TB

Permalänk
Medlem

Hehe när jag ändå skulle köpa ny dator så tyckte jag att då kan man lika gärna satsa på en riktigt prestandaburk så att datorn räcker några år framöver genom att balansera på linjen där priserna stiger åt helvete utan någon markant prestandaökning, för även om jag har ekonomin till att köpa det absolut värsta som finns så tycker mitt huvud att man inte ska spendera pengarna på något svindyrt (& Svinbra) när man kan få ett paket som inte är så mycket sämre men som kostar hälften så mycket.

Plus att jag är lite snål ^^ Däremot så kommer jag utföra en del uppgraderingar för att hålla datorn i bra skick, på köplistan står bland annat ett hd5870 och en ssd-disk. men jag väntar tills dessa produkter har gått ner i pris... eller tills suget blir för stort

Jag har inte överklockat datorn då jag inte har några kunskaper om detta plus att jag inte tycker det behövs ännu eftersom datorn klarar av allt jag behöver den till just nu. Även om de må vara kul att köra Vantage för att se vad man får så tänker jag inte överklocka bara för att jag ska kunna få så hög poäng som möjligt. Om något år däremot när datorn inte hänger med i svängarna längre så har jag tänkt överklocka datorn för att den ska orka med ett tag till.

Vet inte hur mycket min dator har förlorat i värde, tror inte att den sjunkit så mycket i pris då vissa prylar har gått upp i pris (ram-minnena har det dubbla priset jämfört med när jag handla) och vissa har sjunkit i pris allt eftersom de blivit äldre. men jag anser att det fortfarande är ett bra köp

Ledsen TS för offtopic men det är bara att säga till om du vill ha hjälp och tycker vi ska sluta klottra ner din tråd

mvh OTO

Visa signatur

Clevo W110ER (X-128b): i7 3612QM, Nvidia GeForce GT650M 2gb, 8gb RAM, SSD Crucial M4 256gb

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar! Blev sent och ska sova nu men kollar mer noggrannt på detta imorgon. Som svar på getskäggs fråga om min skärm har jag idag en dålig 19" CRT, men jag tänkte köpa en ny samtidigt med datorn. Funderar på denna:

http://www.dustinhome.se/pd_5010249814.aspx

Tar gärna emot förslag på skärm också, men den har ju fått överväldigande mycket bra kritik. Har alltid haft kass skärm så jag tänkte skaffa nåt lite bättre nu.

Permalänk
Medlem

Jag tycker det låter på TS som att han/hon är en lite äldre person med vettiga krav. Dvs ingen som är i behov av e-pe**s.

Det vore intressant att veta hur pass mycket processorkraft du tror att du behöver för din programmering. Ibland är det ju så att det är kritiskt och då bör du snarare köpa en i7 920 och mycket ram.. Men om det inte är så så kanske det går lika bra med en billigare 775-lösning.

Jag köper 100% ditt önskemål att datorn ska vara tyst.
Om du inte har någon speciell budget så går allt att få tyst. Tystnad är det som kostar näst mest, efter utseende och litet format på datorn.

Det finns en del saker att tänka på när det gäller tystnad och värme. Du kan tex inte bara läsa dB-tal i specarna och välja därefter.
En lagom processorkylare för att kunna köra med lågvarvig fläkt (passivt är inte att rekommendera och det är onödigt)
Grafikkort UTAN fläkt eller med en tredjepartskylare och bra fläkt.
ALLA fläktar går att justera varvtal på, så välj inte efter rpm, dB osv så välj istället bra fläktar och välj rätt metod att styra dessa.
Dämpmatta med bitumen är ett jättebra sätt att få ner vibrationer i chassit, men är tidskrävande att hålla på med.
En bra kabeldragning och bra planering i chassit är också avgörande.

När du väl hittat rätt med chassit och tystnaden så kan du välja moderkort/processor.

Jag tycker definitivt att du ska köra på en SSD-disk. Intel G2 80gb och en 5400/5900 rpm lagringsdisk.

Corsair HX 520, 620 är ett bra val för tystnad (man får vara bra kräsen om dessa ska uppfattas som högljudda). Eftersom vi har miljöhysteri kommer datorer i framtiden att bli strömsnålare och göra att dessa agg kommer fungera jättebra i din nästa dator, och nästa. (Nätagg. kanske tillsammans med chassi och fläktar är det ENDA som ens kommer i närheten av "framtidssäkert" i en dator)

Antagligen så är i5 det bästa alternativet, men inte alls i någon "framtidssäker" mening utan för att den helt enkelt är snabbare, för en lite högre kostnad.
En i5a är inte heller så mycket varmare än en hyfsad c2q. Däremot är en slöare c2d väldigt enkelt att få tyst.
Men det allra mest "prisvärda" är att köpa det som uppfyller kraven "idag".

Däremot tycker jag man ska skaffa ddr3-minne (och moderkort som stödjer ddr3) om man inte redan sitter på lagom mängd ddr2.

När det gäller skärm räcker det att sitta 5 minuter vid dubbla, "stora" skärmar med "hög" upplösning, för att aldrig gå tillbaka. Minimum 22" wide 1680x1050.
Detta är kanske det allra viktigaste inköpet tillsammans med en bra mus och en bra stol.
Om jag var du skulle jag välja skärm/skärmar som antingen har en bra fot som går att ställa in bra och vrida på högkant (pivot) eller hitta ett annat bra sätt att montera den/dem (monteringsarmar är dyra .. eller billiga fästen).
Tänk på att vissa billigare skärmar har en dålig egenskap av att låta (ja faktiskt göra ifrån sig ljud!) vilket då skulle sabba lite av poängen med en tyst dator.

Jag vågar inte pröva en treskärms-lösning för det skulle bli för dyrt..

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem

Har gjort lite efterforskningar och jag börjar verkligen gilla getskäggs senaste förslag. Jag funderar dock på om jag inte skulle köpa ett fläktlöst grafikkort, eftersom spel är ganska lågt prioriterat. Kan ni rekommendera vettiga grafikkort utan fläkt? Om jag nu blir spelsugen så kan jag väl lika gärna bara plocka ut det i framtiden och ersätta med ett eller två bättre kort? Gillar tanken på en mindre fläkt att bry sig om.

Sen, det chassiet du rekommenderar verkar bra, men det står i recensionen att 120mm-fläkt i nätagget kräver att det monteras med fläkten riktad uppåt. Men detta är alltså inget problem i praktiken? Och borde det inte räcka med corsair 520W?

Sista frågan för tillfället: finns det några andra skillnader/fördelar/nackdelar med mATX vs ATX förutom att det är mindre? Alltså något jag borde överväga innan jag skaffar en liten låda som Antec Mini?

Tack alla för all hjälp, det är guld värt.

Edit:

Som svar till Igelkott så tror jag att jag klarar mig bra med en i5. Dina rekommendationer låter vettiga, och getskäggs senaste paket verkar ju stämma bra överens. Vad gäller skärm så håller jag med, och den jag länkade till har just en justerbar fot. Den verkar ha fått några få klagomål på missljud, men andra säger att den är helt tyst, så det är svårt att veta. Kanske är det fabriksfel på några som gör att de låter.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av renkin
Har gjort lite efterforskningar och jag börjar verkligen gilla getskäggs senaste förslag. Jag funderar dock på om jag inte skulle köpa ett fläktlöst grafikkort, eftersom spel är ganska lågt prioriterat. Kan ni rekommendera vettiga grafikkort utan fläkt? Om jag nu blir spelsugen så kan jag väl lika gärna bara plocka ut det i framtiden och ersätta med ett eller två bättre kort? Gillar tanken på en mindre fläkt att bry sig om.

Förstår hur du tänker men passiva grafikkort är inget jag vågar råda dig.
Nyare grafikkort är ganska tysta (Jag har inte hört ngt 58xx IRL dock) med några undantag.
Men med t.ex. ett EAH4890 i det här bygget skulle grafikkortet låta ojämförligt högst, så visst.
Får du tyst på grafikkortet kommer agget att låta högst av dina komponenter & där går ju gränsen.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av renkin

Sen, det chassiet du rekommenderar verkar bra, men det står i recensionen att 120mm-fläkt i nätagget kräver att det monteras med fläkten riktad uppåt. Men detta är alltså inget problem i praktiken? Och borde det inte räcka med corsair 520W?

Inget problem i praktiken. Skruvhålen till agget på chassiets baksida är orienterade
så att agget hamnar med fläkten uppåt automagiskt vid monteringen.
Och jo, 520w räcker bra nu MEN, med det vet man ju inte hur det ser ut om ett par år.
Jag köper hellre lite större agg & belastar det ~60% än ett mindre som belastas 70-80%.
Håller längre & går tystare. (Tempstyrd fläkt i Corsair m.fl.)

Citat:

Ursprungligen inskrivet av renkin

Sista frågan för tillfället: finns det några andra skillnader/fördelar/nackdelar med mATX vs ATX förutom att det är mindre? Alltså något jag borde överväga innan jag skaffar en liten låda som Antec Mini?

Tack alla för all hjälp, det är guld värt.

Nej, det är bara storleken som skiljer m-ATX från ATX. Skiljer på höjden.
ATX är alltså längre "neråt" i ett normalt chassie & har plats för fler PCI(-e)-portar.
Dock är det endast om du skulle vilja köra typ 3 grafikkort m-ATX inte räcker till.

Anledningen till att jag valde MiniP180 är att jag har byggt både i P180 rev 1, det första (till mig själv),
P183 (till min son) & Mini P180 (till min fru).
Resultatet blir jäkligt smutt i det minsta chassiet då man ju sällan har 10 diskar
som egentligen motiverar köp av de större modellerna. Tar väldigt mycket mindre plats med.

Roligt att kunna vara till hjälp.

Mvh

Permalänk
Medlem

Här har du ett bra fläktlöst grafikkort: https://www.inet.se/datorkomponenter/grafikkort/powercolor-ra...

Visa signatur

Clevo W110ER (X-128b): i7 3612QM, Nvidia GeForce GT650M 2gb, 8gb RAM, SSD Crucial M4 256gb

Permalänk
Medlem

Jag får fundera på det med passiv vs aktiv kylning av grafikkort. Men menar du att det finns direkta nackdelar med passiv kylning? Att burken blir varmare? Kortet pajar?

Skärmen jag vill köpa finns på Dustin, så det vore smidigast att beställa datorn därifrån också, men dom har ju lite annat utbud än Inet. Så två frågor: Vad är det för skillnad på Samsung Spinpoint F1 och F3? Och, spelar tillverkare av grafikkortet någon större roll (ljudnivå, hållbarhet)? Dustin har Radeon HD5770 men inte just Gigabyte.

Kanske kan vara lika bra att beställa skärm och dator från olika ställen iofs.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av renkin
Jag får fundera på det med passiv vs aktiv kylning av grafikkort. Men menar du att det finns direkta nackdelar med passiv kylning? Att burken blir varmare? Kortet pajar?

Skärmen jag vill köpa finns på Dustin, så det vore smidigast att beställa datorn därifrån också, men dom har ju lite annat utbud än Inet. Så två frågor: Vad är det för skillnad på Samsung Spinpoint F1 och F3? Och, spelar tillverkare av grafikkortet någon större roll (ljudnivå, hållbarhet)? Dustin har Radeon HD5770 men inte just Gigabyte.

Kanske kan vara lika bra att beställa skärm och dator från olika ställen iofs.

Köp inte F1. F3 vinner tester över Velociraptor 300Gb i vissa "HDD-tävlingsgrenar". Köp F3.

Det är vanligt att grafikkortskylare av idag transporterar ut varmluft på baksidan
vilket ett passivt kort givetvis inte hjälper till med på samma vis.
Köper du ett välventilerat chassie (Som MP180) & låter bli att hardcoreklocka grafikkortet går det dock bra ändå.

Vill man ha tystnad är det ju oftast på temperatursidan man får kompromissa lite.

Tror du tjänar på att beställa datorn från inet & skärmen från dustin,
du får ju iaf bara "en frakt" i vilket fall som helst eftersom inet bjuder oss på det.

Mvh

Permalänk
Medlem

Tror jag beställer från inet då. Brukar dom ha snabb frakt? Det står att en monterad dator inte kommer komma innan jul, men jag tänkte nog bygga den själv ändå. Har ingen större vana av datorbygge men det är kul att pilla med sånt och lära sig "on the fly".

F3-diskarna är dock slut och är bristvara står det... Finns det någon likvärdig disk man kan ta. Inet rekommenderar en Western Digital Caviar GP SATAII istället, men håller den samma klass? Även här är låg ljudnivå hög prioritet, såklart. Funderar på en SSD till systemdisk, men jag har inte bestämt mig än. Kanske blir lite för saftigt pris.

Permalänk
Medlem

Njäe.

F3-diskarna piskar WD Raptor trots lägre varv, så det finns det inte.

WD Black är lite kvickare & varmare än "Green" som är långsammare & svalare. Väldigt logiskt.
WD Raptor-whatewer är ytterligare lite snabbare men till hutlösa priser & 10000 varv.

Köp F3 på annat håll?

Permalänk
Medlem

Eller F3 500GB, är det samma kvalitet på dem? Jag behöver knappast en TB ändå. Sitter och pillar på Inet nu.