Svart skärm efter drivrutin (9800x2)

Permalänk
Medlem

Svart skärm efter drivrutin (9800x2)

Specifikationer:
Processor: Intel quad core 9450.
Grafikkort: Geforce 9800x2 1gb
Ram-minnen: Corsair 4gb
Hårddisk: 500gb Samsung
Moderkort: Gigabyte GA-ep45-DS3P
PSU: Corsair 450w
DVD: Nån gammal, oväsentligt.
OS: Windows Vista 64-bit

Problem:

Jag har just formaterat min dator efter en massa strul med Windows 7 och power failure, som går att läsa i den här tråden, om man vill:
http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=8...

Lyckligtvis så löste sig allt när jag installerade in Vista igen, trodde jag.

Allting fungerade. Jag började med att stoppa in Gigabytes drivrutinskiva och installerade allt där, för att få igång internet bl.a. Efter det så laddade jag ned den senaste drivrutinen för moderkortet på deras hemsida. Datorn startades om med de nya drivrutinerna och allt var frid och fröjd.

Nu var ju upplösningen 800x600 eftersom grafikkortet inte har vaknat. Så jag begav mig in på nvidia och tankade hem senaste drivrutinerna för 9800gx2 vista 64-bit. Installerade det och blev tillsagd av datorn att starta om. Vistas loading-bar drog igång, men efter det tar det stopp, blir helt svart. Inga meddelanden, skärmen är igång, datorns fläktar surrar. Vad fasen händer?

Tryckte reset, provade att gå in i Safe Mode, det funkade. Så tog jag bort alla grafikkortets drivrutiner både i Lägg till och ta bort program och driver cleaner, startade om datorn och det funkade i normalt läge igen. Testade installera några versioner tidigare av drivrutiner, samma problem. Tog bort de igen och installerade drivrutinerna från MSI:s skiva som följer med grafikkortet - som alltid funkar. Samma problem.

Dxdiag visar n/a när drivrutinerna är installerade i safe mode av någon okänd anledning, står dock "works correctly" några rader under. Har även DirectX10 installerat direkt från Vista-installationen.

Någon som vet vad problemet är?

Saker jag har provat:
- Kört med ett ram-minne i.
- Dragit ur all usb
- clear cmos
- allt annat som kanske blev kvar från när jag brottades med W7

Visa signatur

Ryzen 5600X | GeForce 3070 | B550-A Pro | 16GB RAM

Permalänk
Avstängd

Koppla in en DVI>VGA temporärt.

Vista och win7 är känsliga för DVI typ medans XP känner av det själv vilket gör att skärmen kommer igång på engång efter drivrutinsbyte.

Står det no signal eller något på skärmen när du kommer in i windows?

Visa signatur

AMD Phenom II X4 720 BE @ 3.61 GHz || MSI 790XT-G45 Crossfire || 800MHz 4GB Corsair|| Sapphire HD5850 1GB || Corsair 650W || BENQ G2400W 1920x1200

Permalänk
Medlem

Nej, det står ingenting. Det är en sån där lite ljusare nyans av svart precis innan man ska se Vista-loggan, alltså efter laddnings-baren, och där sitter den i evigheter. Har ju funkat när jag installerade Vista för länge sen, varför måste den krångla nu.

Visa signatur

Ryzen 5600X | GeForce 3070 | B550-A Pro | 16GB RAM

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cryx
Nej, det står ingenting. Det är en sån där lite ljusare nyans av svart precis innan man ska se Vista-loggan, alltså efter laddnings-baren, och där sitter den i evigheter. Har ju funkat när jag installerade Vista för länge sen, varför måste den krångla nu.

Prova ta bort drivrutinen igen med driversweeper och starta upp datorn efter det (normalt läge) och prova installera igen, annars prova ta en äldre drivrutin.

Visa signatur

AMD Phenom II X4 720 BE @ 3.61 GHz || MSI 790XT-G45 Crossfire || 800MHz 4GB Corsair|| Sapphire HD5850 1GB || Corsair 650W || BENQ G2400W 1920x1200

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mupp3n
Prova ta bort drivrutinen igen med driversweeper och starta upp datorn efter det (normalt läge) och prova installera igen, annars prova ta en äldre drivrutin.

Har ju redan gjort det två gånger. Även provat installera endast drivrutinerna som följde med grafikkortet, typ 2 år gammalt kanske?

Visa signatur

Ryzen 5600X | GeForce 3070 | B550-A Pro | 16GB RAM

Permalänk
Medlem

Glöm vad jag sa, gjorde en tabbe.

Min dator fungerar fortfarande inte med grafikkortsdrivrutiner i alla fall. Någon som vet en lösning?

Har provat den här:

http://www.techsupportforum.com/microsoft-support/windows-vis...

Utan vidare resultat. Fan, jag blir galen.

Visa signatur

Ryzen 5600X | GeForce 3070 | B550-A Pro | 16GB RAM

Permalänk
Medlem

Du har möjligtvis inte två stycken skärmar? så att den andra skärmen blir primär skärm och den andra slocknar t.ex en tv med dvi eller hdmi.

Permalänk
Medlem

Du har inte provat att köra F8 och aktivera VGA-LÄGE ?
För det kan vara så enkelt faktiskt att din skärm inte fixar upplösningen som drivern ställer in som standard, låter långsökt utav helsicke men ptja, så var det när jag skulle köra med min gamla skärm då min var på service

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Medlem

Provade mitt brorsas 9600GSO idag och det funkar utmärkt nu med drivrutiner och hela köret. Håller på att skriva till komplett nu och be om returnering av grafikkortet då jag är säker på att det är det som är boven i dramat.

Visa signatur

Ryzen 5600X | GeForce 3070 | B550-A Pro | 16GB RAM

Permalänk
Medlem

Hej Jag har ett 9800gx2 och när jag instalerade senaste drivrutinen så hände det något. Skärmen startade inte upp fören windows (vista) startade. Jag hadde ingen bild när biosen laddade. När jag sedan skulle ta bort senaste drivrutinen så slutar daton att svara så jag resetar den. Efter det så startar inte grafikkortet upp mer. Då tar jag och byter grafikkort till ett 8800gt datorn startar windows laddar in nya drivrutiner 186,18. Efter detta så sätter jag in mitt 9800gx2 (som jag trodde var sönder) och kortet startar utan problem. Så det serut som att det finns en alvarlig bugg i senaste drivrutinen.

Tyvär så har jag fått grafikproblem när jag kör 3DMark Vantage.

Eddit
Lyckades att instalera senaste drivrutinerna och då försvan problemen med grafik fel i 3Dmark

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem

Nah, det är inte exakt samma problem som jag hade. Jag provade flera äldre drivrutiner och det hände samma sak - datorn vägrade komma förbi windows-loggan. Sen hade jag inte svart skärm heller fram till desktop och inte heller några grafikproblem någonsin. Men nu efter jag provat min brorsas kort och skulle sätta i mitt 9800gx2 igen så startar inte ens datorn längre. Vette fan vad det är för fel. Allting sätts igång, fläktar, lampor i 4-5 sekunder, sen stängs den av, startar upp igen automatiskt, går i 4-5 sekunder, stängs av. Så håller den på i evigheter. Vafan???

Mitt Corsair 450w har ju klarat av mina datordelar i mer än ett år, och jag provade att mäta volten, den understiger aldrig 12.08 volt, vilket verkar ju helt friskt. Ska prova byta plats på ram-minnena lite snabbt och kolla om det gör nån skillnad.

Edit: Nu funka det när jag bytte plats på ram-minnena och verkligen klickade i alla komponenter på plats. Men grafikkortet fungerar fortfarande inte om jag tankar in några drivrutiner... Men som sagt, Komplett ska ta en titt på kortet till veckan förhoppningsvis.

Visa signatur

Ryzen 5600X | GeForce 3070 | B550-A Pro | 16GB RAM

Permalänk
Medlem

Ok hoppsa det löser sig.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem

Det kan vara så som någon tidigare föreslagit, att drivrutinen väljer upplösning eller frekvens som inte skärmen klarar.(problem med att identifiera automatiskt)

Enklast utesluter man det genom att installera skärmens drivrutin.

Fo3

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FatherOfThree
Det kan vara så som någon tidigare föreslagit, att drivrutinen väljer upplösning eller frekvens som inte skärmen klarar.(problem med att identifiera automatiskt)

Enklast utesluter man det genom att installera skärmens drivrutin.

Fo3

Eller fixar VGA som inte är digitalt och då behöver inte grafikkortet leta efter skärmens native etc. vilket betyder att skärmen får bild.

Det är ett kännt problem för nviida kort + annat än xp.

Visa signatur

AMD Phenom II X4 720 BE @ 3.61 GHz || MSI 790XT-G45 Crossfire || 800MHz 4GB Corsair|| Sapphire HD5850 1GB || Corsair 650W || BENQ G2400W 1920x1200

Permalänk
Medlem

Ja, men jag har ju lyckats installera datorn förut, när jag köpte den och installerat om den kanske 7-8 gånger därefter. Så varför ska den krångla nu helt plötsligt? Skärmen lägger ju inte av eller nåt sånt, den fungerar ända tills man ska in i Windows, då blir BILDEN svart, men skärmen lyser blått och är på. Har en LG 22" Flatron L225WT.

Steg för steg hur det ser ut.
1. Jag startar datorn och Gigabyte BIOS-skärm dyker upp.
2. Den visar massa DOS-text och radar upp USB-devices etc...
3. Windows Vista loadingbar dyker upp.
4. Loadingbaren försvinner och datorn ska ladda windows
5. Datorns laddningsljud försvinner, det blir tyst och svart/mörkgrå bild.

Visa signatur

Ryzen 5600X | GeForce 3070 | B550-A Pro | 16GB RAM

Permalänk

får du svar på vad de är för fel vill jag gärna veta de har presic samma fel på mitt 9800gx2 de sluta svara när man instalera drivar,
sen märkte jag att man kan installera kort2's drivar, men så fårt de ska instalera kort1 så sluta de svara, kan de va någe med bios eller någe, de bara hände helt plötsligt, men skriv svar om du får reda på vad de är.

Permalänk
Avstängd

Prova tryck in en VGA sladd istället för DVI om du kör med DVI.
Problemet lär vara löst då, annars prova koppla ur skärmen helt och koppla in den igen när datorn är i windows.

Jag hade problemet på mitt 8800gt varje gång jag bytte drivrutin i Vista, men i XP hade man aldrig problemet då XP söker automatiskt efter bildskärmen vilket in Vista/Win7 gör.

-om VGA sladd fungerar så kopplar du sedan in DVI efteråt eller om du har plats att ha båda inkopplade så tar du bara ur VGAn efteråt då datorn/Skärmen ska söka efter den bästa automatiskt.

Visa signatur

AMD Phenom II X4 720 BE @ 3.61 GHz || MSI 790XT-G45 Crossfire || 800MHz 4GB Corsair|| Sapphire HD5850 1GB || Corsair 650W || BENQ G2400W 1920x1200