Permalänk
Medlem

Går ej att ta bort partition (!!!)

När jag försöker formatera om datorn, så stoppar jag i skivan startar om datorn och kommer så långt som till när en partition ska bort, jag trycker på D som dom säger, men den går inte att ta bort? den säger nånting om temporära filer som ej går att ta bort?:S

Snälla hjälp!=/

Permalänk
Medlem

är det C partitionen du försöker ta bort ?

Visa signatur

If you are going through hell, keep going!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Andres77
är det C partitionen du försöker ta bort ?

Ja, det tror jag iallafall, jo det måste det vara.

Permalänk
Medlem

Snälla kan någon vänlig själ hjälpa mig?

Permalänk
Medlem

så du startar med windowsskivan då antar jag och i programmet för formatering? där har jag aldrig stött på problem med partitioner men du behöver ju inte ta bort c: först... räcker ju med att snabbformatera över den. minns inte knapp kombinationer etc men ska finnas det valet att bara formatera den.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fryguy
så du startar med windowsskivan då antar jag och i programmet för formatering? där har jag aldrig stött på problem med partitioner men du behöver ju inte ta bort c: först... räcker ju med att snabbformatera över den. minns inte knapp kombinationer etc men ska finnas det valet att bara formatera den.

Man kan välja mellan att reparera C: eller installera en ren version av windows XP, då väljer jag Installera en ren version av windows XP men sen när C: partitionen ska tas bort så går det inte, kommer bara upp någonting om att det finns temporära filer på hårddisken som inte går att ta bort.

Permalänk
Medlem

hmm har ett vagt minne, tror de var nåt "norton" i roten på det problemet iallafall

Enkelt knepp, starta data i felsäkert läge (om detta går)
i cmd "format c: /q" detta ska ta bort den fil som låser hdd från att part (oem idioti )

Har du USB, ta hem nå prog å gör en bootbar usb för format
eller bränn den på cd

Som sagt väldigt vagt minne att de var nåt som kunde spärra part, men sen länge bortglömt om vad/hur de var

finns ett gammalt prog "Part" Ranish partition manager
http://www.ranish.com/part/
som jag använt måga ggr förut

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Medlem

Formatera / paritionera den utanför windowsinstallationen... UBCD har många bra verktyg

(och i morgon så får vi en ny tråd där han inte kommer åt sin "D" partition, innehållandes alla livsviktiga filer på som inte är uppbackade. Och cirkeln är därmed sluten. )

Visa signatur

Nej är också service.

Permalänk
Medlem

Bloopy: Haha så kan norton vara boven?

Rushdie: Jag har redan allt jag vill ha kvar på externa hårddisken, så inget viktigt ska gå förlorat

Permalänk
Medlem

mjo en gång i tiden råkade jag ut för å testa ett program tillverkat djävulen xD

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Medlem

Om det klagar över temporära filer på disken så har du startat installationsprogrammet från windows.
Starta om och starta direkt från skivan.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem

Ingenting av de ovanstående svar fungerar:(

Finns det inget annat sätt?

Permalänk
Medlem

Jag tycker att Gparted är det bästa programmet för att radera, formatera och skapa nya partitioner.

Du kan ladda hem Puppy Linux eller Ubuntu och bränna ISOn på CD/DVD och sedan använda den som Live CD, du behöver inte installera något på hårdisken.

Sedan startar du om datorn med Live CD och välj alternativet att inte installera det på hårddisken, efter boot av Live CD så finns Gparted att välja i systemverktyg.

Visa signatur

janee