Vilken av dessa anslutningar skulle ni välja, och varför?

Permalänk
Medlem

Vilken av dessa anslutningar skulle ni välja, och varför?

Båda är ADSL, och detta är den faktiska hastigheten (inte säljargumenten):

- 18mbit ner och 0.8mbit upp
- 14mbit ner och 1.8mbit upp

Ingen jätteskillnad, men jag försöker komma på om jag skulle kunna behöva mer än klena 0.8mbit upp. Tänker ju inte hosta någon server eller så, men man vill ju kunna köra torrents och spela spel samtidigt.

Story bakom:

Köpte ADSL från Bredbandsbolaget. Blev lovad absolut minst "2.5 mbit" uppströms och "väldigt nära" 24mbit nedströms.
Dom skriver själva 0.3-3 mbit uppströms på deras beskrivning på hemsidan, men eftersom jag bor så nära basstationen (plus att de kan ge mig 60mbit via ADSL vilket skulle ge 5-20 mbit uppströms) så kunde säljaren lova mig att jag skulle komma upp i 3mbit, eller "minst 2.5" som det hette.

När jag väl får det inkopplat har jag 18mbit ner och 0.8mbit upp. Mailar och frågar wtf dom pysslar med och får till svar att dom kan prova att ändra min profil till 24/3 istället för 24/1, men att det kan dra ner min download.

Mycket riktigt, har nu 1.8mbit uppströms och 14mbit nedströms. Var det 2.5 tog vägen vet jag inte. Bra första intryck, bredbandsbolaget! (INTE)

Permalänk
Medlem

jag hade tagit 14/1,8

Visa signatur

HTPC

Permalänk
Medlem

Jag är väldigt nyfiken på vad som får dig att välja det, vill du förklara?

Permalänk

Ja det är tyvärr så att när det gäller ADSL är det ytterst sällan man kommer upp i de högre hastigheterna då det är väldigt beroende av längd och kvalité på koppartråden mellan station och ditt hem.
Detta gäller givetvis både upp/ner.

Med detta sagt skulle jag personligen föredra att du kör med 14--1.8 istället för 18--0.8.
Detta då det i många fall är trevligt med en lite högre UL hastighet.

Men sen skall du alltid ta säljarnas löften med en nypa salt. att man får ut 3 mbit uppströms är ytterst sällsynt då detta är den teoretiska maxhastigheten, kan möjligen uppnås om man bosätter sig på station. När man kör med det sk annex-M läget dvs, 3mbit uppströms skall man räkna med att 2.5 är det absolut maximala och därefter dra av beroende på avstånd mellan dig och station.

Sen är det också som så att när du eller din ISP väljer att ge dig annex-M med då "3" mbit upp brukar detta resultera i att du helt enkelt förlorar de extra 2 mbit du får i upp, från din nerhastighet. Också något som inte alltid säljarna tillägger..

Permalänk
Medlem

Ja det är väl tyvärr som du säger.
Säljaren sa inget annat än att det skulle vara kanske runt 20mbit ner och 2.5mbit upp.

Varför inte säga som det är från början? Nu tappar jag ju förtroende för dom, även om jag bundit upp mig på 12 månader. Det viktiga är väl den långsiktiga kunden. Tycker jag iaf.

Permalänk
Medlem

Jag hade utan att tveka valt 14 ner och 1,8 upp. 0,8 upp är väldigt klent.

och med 14 mbit får du ju en hastighet ner på närmare 1 800 kb/s

så länge du inte sysslar med envägstrafik ned så är det enligt mig inget fundera på.

Visa signatur

Intel Core i9 9900K | MSI MEG Z390 ACE | DDR4 32 GB 3200 MHz | MSI RTX 2080 X Trio | NZXT X62 Kraken | Samsung 970 EVO M.2 500GB, Intel 660P 2TB M.2 SSD | Corsair RM750X V2 | Be quiet! base 601

Permalänk
Medlem

Jag har Telia ADSL 24 och är mycket nöjd med hastigheten, 14 ner och 2.3 upp.

När jag använder utorrent samtidigt som jag surfar så är det 2.3 upp som ofta är orsaken till att det går trögt, så jag tycker att du skall välja 14 ner och 1.8 upp.

Visa signatur

janee

Permalänk
Citat:

Varför inte säga som det är från början? Nu tappar jag ju förtroende för dom, även om jag bundit upp mig på 12 månader. Det viktiga är väl den långsiktiga kunden. Tycker jag iaf.

Ja det beror förmodligen på att BBB's säljare får bonus för x- antal sålda produkter/tjänster och då det är mer
attraktivt med 24-3 u/n adsl än, 14-1.8 är det just vad man säger till eventuell kund för att helt enkelt sälja mer och få mer i fickan i slutet av månadet.

Skulle heller inte förvåna mig om säljarna inte besitter den tekniska kunskap bakom alla tjänster de säljer ;F
Tror det är sällsynt med ISP'ers som grundligt utbildar sina nya säljare. Istället skaffar man en supportavdelning som tar hand om de kunder som mer eller mindre blivit lurade ;D