Banbrytande hårdvara

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av flooo
ATX standarden, Och alla andra införda standards såsom AGP, PCI, PCI-e etc.
DDR ?
Voodoo
CD / DVD .

I spelväg skulle jag vilja minnas att HL motorn var ganska banbrytande då den kom.

Kan inte komma på något annat speciellt just nu, Minns dock nöjet av att faktiskt kunna reducera 2 ICA kassar med disketter till 2 cd skivor.

HL-motorn var väl snarare Q1-motorn...?

"Built off of a heavily modified version of the Quake engine...."

http://planethalflife.gamespy.com/hl/

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Constant
Vet inte riktigt hur du tänker där, du tänker nog fel i vart fall.

Jag har inte skrivit det där, måste ha varit någon facerape...

Visa signatur

Balle

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TeKGubben
Jag har inte skrivit det där, måste ha varit någon facerape...

xD

Permalänk
Medlem

Voodoo2!

Permalänk
Medlem

10baseT

Fatta hur mycket tid man fick lägga ner innan dess på att hitta glappande kablar.

Visa signatur

"Om man arbetar tillräckligt länge med att förbättra ett föremål går det sönder. "

Hjälp oss göra världen lite snällare! www.upphittat.nu

Permalänk
Medlem

Core 2 Duo tycker var var rätt grymt när det kom. Hypen var ju stor också.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Geeks
SweClockers

Jag vågar påstå att USB/Plug 'n play är ett större genombrott än alla grafikkort tillsammans.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Andreas D
Jag vågar påstå att USB/Plug 'n play är ett större genombrott än alla grafikkort tillsammans.

Jag vågar påstå att USB är en standard och ingen hårdvara

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Geeks
SweClockers
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ilstallione
Jag vågar påstå att USB är en standard och ingen hårdvara

USB är lika mycket hårdvara som 10baseT ovan.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem

när nätverk gick från coax till rj45!

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Andreas D
USB är lika mycket hårdvara som 10baseT ovan.

Absolut, är en del såna felposter i tråden

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Meega
när nätverk gick från coax till rj45!

2baseT -> 10baseT

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ilstallione
Absolut, är en del såna felposter i tråden

Felpost?

Visa signatur

"Om man arbetar tillräckligt länge med att förbättra ett föremål går det sönder. "

Hjälp oss göra världen lite snällare! www.upphittat.nu

Permalänk

Min mycket personliga lista är följande:

Från ingen hårddisk till hårddisk
Enda anledningen till att jag inte sitter vid min Amiga 500 just nu är att jag inte orkar gå fram till Amigan och byta diskett var 5:e minut medan jag spelar. Kassettbanden till Commodore 64:an ska vi inte ens tala om.

Från EGA-grafik till VGA
Jag satt med en EGA-skärm fram till 1994. Den som vill veta hur jag kände mig när farsan äntligen uppgraderade till VGA kan jämföra screenshotsen nedan från King's Quest IV och King's Quest V.

Inte ens införandet av Voodoo-korten kan mäta sig med detta.

Från PC-Speaker till ljudkort
Att gå från inget ljud alls, utom blippande och pip, till att kunna spela sina spel med musik och samplade ljudeffekter var verkligen en stor skillnad.
Hade man på den tiden dessutom haft en MT-32 synthmodul att spela musiken till Monkey Island genom hade skillnaden varit ännu större (Kolla in min guide till Jultävlingen 2009 för att lyssna på inspelningar).

Från Floppy till CD-ROM
Det tog ett tag innan man fick en CD-brännare och kunde lagra sina filer på en hembränd CD. Det som istället gör att jag tycker införandet av CD-ROM:en är ett stort steg är hur programvaran anpassades till det nya formatet. Spelen gick från att ta max 20 Megabyte till upp till flera Gigabyte över en natt. Filmsekvenser, röstskådespel, musik som CD-spår och annat som inte rymdes på floppy-diskar blev nu standard.
I hemlighet hoppas jag på att Full Motion Video spel ska bli på modet igen, men jag hoppas nog förgäves då jag tycks vara den enda personen i hela världen som gillar sådana spel (Ahhh... Gabriel Knight 2, Ahhh... Phantasmagoria).

Från MS-DOS till Windows 95
Helt plötsligt fungerade alla spel automatiskt utan att man behövde ändra i några config-filer för att få spelen att känna igen hårdvaran, vilket de ibland inte gjorde ens när man gjort allting rätt. Man behövde inte heller frigöra basminne, EMS-minne, XMS-mine och annat krångligt, beroende på vad ett visst spel krävde.
På den tiden hade man inget internet, så det fanns inga forum där man kunde fråga om råd när man hade problem, utan man fick experimentera med config-filerna helt på egen hand.

Visa signatur

Asus Rampage II Extreme LGA1366, Xenon X5672@3,8GHz, Thermalright Ultra-120 Extreme med 2x Noctua NF-P12, Corsair Vengeance 1600MHz CL9 6x4GB, Palit Geforce GTX 1060 6GB, Asus Xonar Essence STX, Corsair AX1200W, Cooler Master Silencio 650, Qpad MK-80, Mionix Naos 5000, 28 tum GIGABYTE M28U 3840x2160.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av linxz
Egentligen borde det vara:
IBM klonerna.
Comondore Vic 20, Vic 64 och Amiga 500.
Atari 800. ST 520 och ST 1040.
Sinclair ZX80, ZX81 ock ZX Spectrum.
LUXOR ABC 80.
Även när Apple släppte billiga folkdatorer.

Här kommer en dator som egentligen var det stora genombrottet.
Annars hade inte M$ varit där de är idag.

MSX-datorerna.

Ett flertal olika tillverkare
x antal olika utrustning

3,5" Diskett när andra körde 5 1/4"
Band
Cartridge
MIDI
Eget grafikminne.

Föll väl egentligen på att det som vanligt inte dök upp tillräckligt med spel. Men den var stor i Asien.

Kom som MSX2 och MSX2+
Med kraftfullt modem högupplöst skärm...

Fanns även en version från spectravideo som var PC-kompatibel.
SVI-838

Permalänk
Medlem

3dfx voodoo grafikkortet. jävlar vad det gav fps i cs.. sen har vi geforce 3

Permalänk
Medlem

Som vissa har vart inne och snokat på så finns det ett par olika saker inom kommunikation mellan olika datorer som jag sett som banbrytande.

Fast internetuppkoppling
Jag väljer att inte nämna någon speciell hårdvara här, jag var inte tillräckligt insatt i hårdvara när det här skedde för att kunna avgöra vad som faktiskt gjorde skiftet möjligt.
Personligen var det när vårt kvarter fick möjligheten till cable aka "internet genom tv-uttaget".
Helt plötsligt kunde man övertala sina föräldrar som inte riktigt förstått vad det här med "data" skulle ge att skaffa något annat än modem.
Bara det att slippa oroa sig om att telefonlinan ska vara upptagen med internettrafik var underbart.

3G-dongles
Ganska nytt, minns känslan när jag insåg att man helt plötsligt kan surfa medans man rörde på sig. Helt plötsligt blev laptopen mobil på riktigt.
Sen har det för många ute på landsbygden inneburit ett steg in till "fasta internet" som stadsbor haft ett par år.

Flashminnen
Nu tänker jag inte på SSD utan dessa "små" minnen som snabbt blev mp3-spelare. Letade sig ut på marknaden ungefär samtidigt som Minidisk höll på att nå kritisk massa och slog effektivt ut denna bastard från marknaden. Blev även en extra push till fildelningen, nu behövde man ju inte ens bränna ut låtarna och man kunde snabbt och enkelt dela musik med polaren.

Mindre genombrott men ändå värda att nämna

Plattskärmen
Som vissa påpekat så är det inte banbrytande på samma sätt som vissa andra hårdvarulanseringar men jag är personligen av åsikten att den generation som växer upp nu inte kommer reflektera över varför man ska ha en skärm som äter massor onödig yta på djupet.

Musen
Åter en sån sak som kanske inte nödvändigtvis är banbrytande, det är som jag förstått det inte det första pekdonet men var betydligt mer lättanvänt för den stora massan.

Riktigt intressant tråd, får starka nostalgikänslor och får ta att åkerkomma.

Visa signatur

"Din bakgård är en kyrkogård och du har ett mini-auswitch i källaren? Nä precis, fast i kyrkan hittas detta." -Hipshot

Permalänk
Medlem

Kul tråd! En hel del trevliga minnen man kom att tänka på efter läsandet av alla inlägg :)(skulle gått och sovit för 2h sedan om jag inte hittat denna tråd)

Känns som att det mesta har tagits upp!

Permalänk
Avstängd

Sony GDM FW900 skulle göra vad som helst för en i bra skick med inga repor i glaset den slår fortfarande alla plattskärmar som finnd

men ska kanske säga trinitron mest magiska skärm tekniken som gjorts

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Spennis
Radeon 9800pro - vilken pärla

+1

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600
Moderkort: Gigabyte B550
Minnen: G.Skill Trident Z 2x8gb 3600mhz
GPU: MSI RX6800XT GAMING X TRIO
Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic

Permalänk
Medlem

Skulle vilja påstå att ADSL-tekniken är ganska banbrytande. Med tanke på att nästan alla svenskar har tillgång till bredband nuförtiden, kommer ihåg steget från 56k till 24/1. Jävlar vad internetanvändningen steg, började ju använda datorn och uppkopplingen till allt som gick i stort sett

Att sedan gå från 24/1 ADSL till 100/100 fiber blev ganska stort steg också, men där är det mest pris/mbitps som skiljer.

Sen är väl USB-gränssnittet inte någon hårdvara, men det har ju iaf underlättat en hel del.

Också som många påpekat: ljudkort, cd-rom, mus, etc. De första GUI:na lär ju ha varit rätt banbrytande också, även fast det inte är hårdvara iofs.

Visa signatur

Desktop|i5 3570k(@4,4GHz)|Asus P8Z77-V|AMD 6950|12GB RAM|Crucial BX500 480GB|Manjaro|
Laptop|Lenovo T440s|i7|8GB RAM|Debian Jessie|
Server|Fujitsu Primergy TX1310|G1820|8GB RAM|15TB|Unraid|
Ring, lånad mail

Permalänk
Medlem

Amiga 500
windows 2000 (nej ingen hårdvara men jag nämner det ändå)
lcd monitorn
laser i musen istället för den där kassa rullkulan
och från EGA till VGA som Paddan skrev ovan, det var revolution.

Finns en massa saker egentligen men dessa kommer jag på just nu..

Visa signatur

- Det var inte bättre förr, det var bara roligare.

Permalänk

Men hallå!

saknar ni modemet på 56kb/s eller?!

snacka om att kunna förbise det elementära,
sedan så kan väll nämna internet...
och faxen!

*Fixade stavningen...

Visa signatur

Jag är trött på att alla vuxna säger att man kan få mardrömmar av spel, Själv så har jag dock varit med om det. När jag var liten så spelade jag ett spel som gick ut på att stänga in små studsande bollar så snabbt och effektivt som möjligt. Men så en natt drömde jag att jag var bollen, det var då jag upptäckte att jag hade Klaustrofobi...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Smogard49
Men hallå!

saknar ni modemet på 56kb/s eller?!

snacka om att kunna förbise det elementära,
sedan så kan väll nämna internet...
och faxen!

*Fixade stavningen...

Ja hallå där nått 56 kb/s modem fanns aldrig men 56bps modem däremot

Visa signatur

- Det var inte bättre förr, det var bara roligare.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 100mbit
Ja hallå där nått 56 kb/s modem fanns aldrig men 56bps modem däremot

sorry, kan nämna att det dock inte tillhör min generation

Hur F'n kan man surfa med 56bps?!

Visa signatur

Jag är trött på att alla vuxna säger att man kan få mardrömmar av spel, Själv så har jag dock varit med om det. När jag var liten så spelade jag ett spel som gick ut på att stänga in små studsande bollar så snabbt och effektivt som möjligt. Men så en natt drömde jag att jag var bollen, det var då jag upptäckte att jag hade Klaustrofobi...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Smogard49
sorry, kan nämna att det dock inte tillhör min generation

Hur F'n kan man surfa med 56bps?!

Gick riktigt bra att surfa med 56k tills det ringde i telefonen

Visa signatur

| R5 2600 | 32GB DDR4 | RTX 2060 super |
Vänligen citera ifall du vill ha ett svar

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Smogard49
sorry, kan nämna att det dock inte tillhör min generation

Hur F'n kan man surfa med 56bps?!

Finfint då e-mail skickades som ren text och inte som HTML, då nätet inte var kryddat med blinkande flash-annonser och då bilder användes sparsamt och endast där det behövdes.

Sweclockers gigantiska logo på 4kb skulle t.ex. lika gärna kunna ha gjorts med ren HTML.

Visa signatur

"Nothing is impossible because impossible itself says I M Possible..."

Permalänk
Medlem

Man hade heller inget att jämföra med så det var okej att det tog lite tid sen såg hemsidorna ut som skit med knappt nått som behövde laddas..och som sagt all denna j*vla reklam och popups existerade inte..

Visa signatur

- Det var inte bättre förr, det var bara roligare.

Permalänk
Medlem

kom på en grej till.. det första ljudkortet med wavetable dvs samplingar som hörs i midilåtar.. jag kommer fan inte på vad det hette fick soundblaster att låta som något skit från 70 talet med sin syntetiska krets typ c64 fast mycket sämre lät för jävligt.
soundblaster som var dom största o typ enda tillverkarna av ljudkort,blev omköra av ett pytte företag som kom ut med en sensationell produkt.
någon som minns vad kortet hette??
hade ett själv såklart

Visa signatur

|| Förstärkare Amplifix || Högtalare Canton RC-L || Cambridge Audio Dacmagic || asrock 330||

http://www.minhembio.com/forum/index.php?s=dd15fd8c8426beaecf...

Permalänk
Medlem

Ska det vara banbrytande så är 3Dfx Voodo etta på listan

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SpammerN^
Gick riktigt bra att surfa med 56k tills det ringde i telefonen

Argh, det minns jag!
Fy fan vad det nätet sög hårt..

Visa signatur

"You're sweet, like a horny little carebear."
ALT+248= °
Memento Mori