Banbrytande hårdvara

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Foetus
kom på en grej till.. det första ljudkortet med wavetable dvs samplingar som hörs i midilåtar.. jag kommer fan inte på vad det hette fick soundblaster att låta som något skit från 70 talet med sin syntetiska krets typ c64 fast mycket sämre lät för jävligt.
soundblaster som var dom största o typ enda tillverkarna av ljudkort,blev omköra av ett pytte företag som kom ut med en sensationell produkt.
någon som minns vad kortet hette??
hade ett själv såklart

Tillverkaren heter "Turtle Beach" och givetvis så hade jag ett sånt kort... har nog förresten kvar det i min gamla 266mhz Pentium II. Som förresten fortfarande fungerar 100% snart 13år efter inköp... tacka vet jag Dell...

Kommer fortfarande ihåg vilken jävla grej det var att byta ut min IBM Aptiva 486/66 mot en PII 266...

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X @5GHz, 32 GB DDR4 @3600MHz, RTX 3070 8GB RAM

Permalänk

Användandet av vector-grafik i första star wars spelet. Upplever det som en milstolpe i skapandet av 3d-grafik.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nimrood
Tillverkaren heter "Turtle Beach" och givetvis så hade jag ett sånt kort... har nog förresten kvar det i min gamla 266mhz Pentium II. Som förresten fortfarande fungerar 100% snart 13år efter inköp... tacka vet jag Dell...

Kommer fortfarande ihåg vilken jävla grej det var att byta ut min IBM Aptiva 486/66 mot en PII 266...

Satt också på ett Turtle Beach Santa Cruz. Underbart kort! Dock satt det i en P3a från Dell!

Permalänk
Avstängd

SSD helt klart,jag gick från en ren windows boot på 2 minuter till cirka 26 sekunder när jag slängde in en intel x25-v 40 gb.Helt klart den största och mest omfattande uppgraderingen i mitt system:)
Dom som säger att deras velociraptorer i raid 0 är så snabba har inte en en susning om vad det handlar om i verkligheten:)

Visa signatur

Asus Commando Q6600@3,6GHZ Coolermaster Gemini2 8GB Corsair Dominator Intel X25-V 40GB Samsung 250gb Gainward GTX295(på garantibyte) Win 7 Home Premium X64.......

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sheikh Plisken
turok med 3dfx va rätt najs vill ja minnas.

Ohh ja, kommer ihåg hur grymt snyggt jag tyckte det var Har för mig att det var hyffsat spelbart åsså

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Contrista
modem till bredband?
inte läst hela tråden men en del av den och bredband gjorde för mig i alla fall en hel del

Helt klart en viktig sak ja, kommer ihåg när jag flyttade till Fjollträsk och kunde få 384kbs bredband, var ju helt sanslös skillnad jämfört med 56k modemet

På tal om det, vad hade ni för hastighet på erat första bredband?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZecretW
10baseT

Fatta hur mycket tid man fick lägga ner innan dess på att hitta glappande kablar.

Hehe huga vad många rysliga minnen man har av LAN av det... Å drog en människa så dog hela nätverket åsså fick man leta reda på vem det var som hade dragit. Hade en .BAT fil kommer jag ihåg som pingade genom nätverket så man såg när det var instabilt å stabilt så man kunde hittta felet

---------------
Det mesta har sagts men jag tar några punkter som var viktiga för mig

1. x386, var en otrolig skillnad jämfört med 286orna om jag minns rätt

2. Atari 520STE, spelade massa gamla klassiker å kollade på underbara demos på den TOS >>> DOS everyday!

3. Optiska möss, grymt skönt å slippa rengöra kuljävlarna hela tiden...

4. ATI 9700Pro, kommer ihåg vad den ägde när den kom. Den smiskade Nvidia korten i över 1,5 år om jag minns rätt?

5. GUS, Gravis Ultra Sound, satan vad det ljudkortet ägde, musiken i DooM vart så mkt bättre Fattar inte hur värdelösa skit nazist Creative Labs har överlevt i alla dessa år..

6. Platta skärmar, fyfaeen så skönt det var med den skärpan!

7. 3DFX korten, kommer ihåg när det första kom å man såg ngn quake variant med levande ljus som for genom korridorerna, sjukt snyggt!

8. Defragmentera hårddiskarna Kommer ihåg när polarn lärde sig det... DooM startade 5 gånger snabbare efter det

9. NES, världens bästa konsol med världens bästa spel punkt slut

Visa signatur

Linux Manjaro XFCE på en MacBook Pro late 2013, gammal slö Asus X202E, Nintedo Switch, gamla Huawei 20Pro

Intel är apartheid

Permalänk
Medlem

detta ljudkortet jag sökte som krossade soundblaster var Gravis Ultra Sound.

tack hobs0n

Visa signatur

|| Förstärkare Amplifix || Högtalare Canton RC-L || Cambridge Audio Dacmagic || asrock 330||

http://www.minhembio.com/forum/index.php?s=dd15fd8c8426beaecf...

Permalänk
Medlem

Min lista på banbrytande hårdvara.

1.C64

2.Amiga 500

3.Pentium

4.Pentium pro

5.3DFX voodoo

6.Geforce

7.SSD

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk
Medlem

Riva tnt

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Joelgbg
Riva tnt

AAh just det... det kortet var åsså redigt bra Har dock dåliga minnen från den tiden... var det ett ATI kort? Vilken tidsålder kom det, runt quake 2 tiden?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Foetus
detta ljudkortet jag sökte som krossade soundblaster var Gravis Ultra Sound.

tack hobs0n

Det var så lite så Jag kommer ihåg vilken otrolig skillnad på ljudkvalite och möjligheter det hade jämfört med Creative Labs skitkorten. Har för mig att jag fick mjukare spel med GUS jämfört med CL åsså, antar att GUS hade kraftfullare processor som avlastade CPUn mer? Kommer ihåg några demos som var special designade för GUS, en jävulsk skillnad mot att kolla på dom demoserna på ett CL kort...

Visa signatur

Linux Manjaro XFCE på en MacBook Pro late 2013, gammal slö Asus X202E, Nintedo Switch, gamla Huawei 20Pro

Intel är apartheid

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hobs0n

På tal om det, vad hade ni för hastighet på erat första bredband?

Adsl 0.5mbit maxade ca 100kb/s

Visa signatur

- Det var inte bättre förr, det var bara roligare.

Permalänk
Medlem

C64 -> A500 med floppy.

Ja, jag är så gammal ;).

Visa signatur

Ryzen 5800X3D, Msi B450 Tomahawk, RX 7800XT, 32 Gb Corsair Vengeance Pro, vattenkylning.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aldric T
C64 -> A500 med floppy.

Ja, jag är så gammal ;).

hade amiga 500 med trumfpcard hårdisk på 105mb lyckades aldrig fylla den =D

Visa signatur

|| Förstärkare Amplifix || Högtalare Canton RC-L || Cambridge Audio Dacmagic || asrock 330||

http://www.minhembio.com/forum/index.php?s=dd15fd8c8426beaecf...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Foetus
detta ljudkortet jag sökte som krossade soundblaster var Gravis Ultra Sound.

tack hobs0n

Jag anser inte att det var direkt banbrytande med tanke på att majoriteten av datorerna idag fortfarande har en ljudlösning mer liknande SoundBlaster 16

Men i övrigt så är det svårt att överskatta hur kraftfullt det var i jämförelse med andra ljudkort vid den tiden, 32 ljudkanaler i 19,2kHz* eller 19 kanaler i 44,1kHz* utan CPU-belastning gjorde en stor skillnad helst om man hade en långsam i486. Tyvärr så var stödet från speltillverkare ganska dåligt och man fick ofta emulera ett SoundBlaster för att höra något. Emulationen var dessutom ganska usel. Om man gillade att kolla (och/eller koda) demos var det ett krav eftersom många klassiska demos bara har stöd för GUS.

(* IIRC - det var länge sedan jag kodade för GUS)

Permalänk
Medlem

Voodoo 3 3000

Visa signatur

Jag hatar Ånge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cl3mens:

I stort så skulle jag nog säga ethernet-kort, och framför allt när TP tog över. Det blev billigt med nätverk och miljontals arbetstillfällen skapades samtidigt som mycket arbete blev enklare och billigare att utföra.

Håller med, även om jag ser själva nätverkskortet (som jag stiftade bekantskap med 1988) som den stora banbrytaren (TP var i mina ögon "bara" en fantastiskt trevlig och praktisk produktutveckling som jag stötte på sex år senare).

Detta att datorer kunde användas uppkopplade i LAN (vilka i sin tur kopplades ihop med routers/gateways till större nätverk) är den enskilt mest banbrytande förändringen i mitt bruk av datorer. Att kunna göra något på en dator i ena ändan av labbsalen och sedan se effekten på en i andra ändan av salen var som att i verkliga livet uppleva science-fiction, för att inte tala om att göra remote login på datorer i andra ändan av högskolan och jobba med dem. Eller tanka ner program från något universitet i USA etc...

Om vi prompt måste prata i termer av "föregående produktgeneration" så blir väl modemuppringt föregångaren till nätverkskortet. 1988 var det i princip bara den tekniken som var tillgänglig för privatpersoner (1988 så var LAN dyrbarheter endast förunnat universitet, högskolor, företag och vissa myndigheter).

Möjligen är införandet av webbserver + webbläsare kandidat för andraplats på mest banbrytande produkt. (Föregående generation i det sammanhanget är textbaserade verktyg som rlogin, telnet och ftp...). Plötsligt blev resurserna i ett nätverk mycket, mycket mer lättillgängliga (minns fortfarande hur en av mina kursare på Chalmers ondgjorde sig runt 1992 över att webbläsarna gjorde att folk som inte behärskade textverktyg som ftp m.fl ändå kunde komma åt saker på internet... tekniknördssnobbismen modell "är det svårt slipper vi 'de okunniga'" är inget nytt...).

Permalänk
Skrivet av 100mbit:

Ja hallå där nått 56 kb/s modem fanns aldrig men 56bps modem däremot

Mja, där är du ute och cyklar.
Världens första kommersiella modem kom 1962 och var på 300 bps.
I slutet av 90-talet var det vanligast med 56 kbps-modem, dvs modem på 56 000 bps.
Så otroligt långsamma modem som 56 bps har alltså aldrig funnits.

Permalänk
Medlem

Trinitronskärmarna? Fortfarande bäst i dagsläget om man är ute efter färger, ingen BLB, bra upplösning, HZ osv

Permalänk
Medlem
Skrivet av Adyzz:

Trinitronskärmarna? Fortfarande bäst i dagsläget om man är ute efter färger, ingen BLB, bra upplösning, HZ osv

Och de där underbara ränderna som alltid irriterade mig

Visa signatur

Min andra dator är en IBM 709
If there was hope, it must lie in the proles, because only there, in those swarming disregarded masses, eighty-five percent of the population of Oceania, could the force to destroy the Party ever be generated.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Don Danielli:

Mja, där är du ute och cyklar.
Världens första kommersiella modem kom 1962 och var på 300 bps.
I slutet av 90-talet var det vanligast med 56 kbps-modem, dvs modem på 56 000 bps.
Så otroligt långsamma modem som 56 bps har alltså aldrig funnits.

Åjo det har funnits (och finns) långsammare modem även om dom inte var/är vidare vanligt. Fast du kanske menar exklusivt enheter som kopplas till POTS? Annars är väl SLF-sändarna som USA och Ryssland använder för ubåtskommunikation ganska extrema när det gäller låg bandbredd. Släpbara terminaler (á la telex) har använt 20 Bps (menar Baud men i detta fall equivalent med bits) över telefonlinor och troligen har det funnits långsammare ändå.

Permalänk
Skrivet av SpammerN^:

Gick riktigt bra att surfa med 56k tills det ringde i telefonen

Fast det var väl när nån ville ringa som det nitade?
Om nån ringde en så fick ju den upptagetton som med alla andra samtal

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk
Medlem

Är inte allt för gammal men en sak jag var med igenom var Modem till bredband.
Med modem tog det minst 10 min att ladda ner en 4 mb fil. Med bredband var den nere på säkert högst 10 sec säkert.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem

Beror lite på vad man menar med banbrytande men då de första 3dfx korten kom så fanns det ingen direkt motsvarighet på marknaden.

Sen har det varit ganska stora hopp i prestanda lite då och då men kanske inget direkt banbrytande. Pentium processorn då den kom t.ex. Sen de första Athlon processorerna, de smiskade ju sönder allt vad Intel hade att erbjuda med god marginal. Geforce1 som var det första kortet med stöd för T&L var ju trevligt på sin tid. Radeon 9700pro som var det första Directx9 kortet presterade sjukt mycket bättre än Geforce4 serien och även betydligt bättre än Geforce FX som kom långt senare. De korten stod sig bra i många år. Athlon64 var också väldigt bra.

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Medlem

56k bauds modem var superbra, men att hela tiden vara tvungen att ringa upp igen pga "klicket" modemet fick på gamla telia linor var inte så kul. Sen att alla klagade på att de aldrig kom fram när man spelade Ultima Online var en mindre viktig sak. Jag tror jag har en gammal US robotics någonstans men den är bara 28.000.
Annat godis är min gamla skohylla... en 386:a SX med 4Mb minne... äkta IBM Grå/gul/vit med tangenter som envisas med att låta... hur försiktigt man än trycker på dem.
*edit*
Så för mig största banbrytande förbättring måste nog vara tcp/ip standarden som tillslut gav oss bredband... eller kanske Hårddisken... Bandstationer gick inte fort.

Visa signatur

Homer Simpson: "Internet! Is that thing still around?"

Continuously updating

Permalänk
Medlem

S3 Trio 2Mb -> Voodoo2 12Mb

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Entusiast
Skrivet av alban72:

SSD helt klart,jag gick från en ren windows boot på 2 minuter till cirka 26 sekunder när jag slängde in en intel x25-v 40 gb.Helt klart den största och mest omfattande uppgraderingen i mitt system:)
Dom som säger att deras velociraptorer i raid 0 är så snabba har inte en en susning om vad det handlar om i verkligheten:)

Har själv ett par velociraptor-diskar i raid0.
Windows kommer upp på ca. 30 sekunder.
Visst. .. ssd är snabbare, men velociraptor-diskarna är inte så hopplöst efter som du tror.
Jag har själv jämfört med intels sdd. Så snabb som folk försöker den att framstå är inte helt sanningsenligt.

Priset är ett annat argument för velociraptor-diskarna.
Jag fick 2x150 (tot 300) gigabyte för omkring 2500:- gentemot dåvarande Intels sdd med firmware-problem för omkring 8000:-... och då bara 32 Gigabyte.

Den ekonomiske smarta väljer velociraptors. Den som vill ha det allra bästa oavsett priset väljer sdd.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem
Skrivet av anton_mjor:

Fast det var väl när nån ville ringa som det nitade?
Om nån ringde en så fick ju den upptagetton som med alla andra samtal

När samtal väntar kom så blev det där ett jäkla gissel. De två tonstötarna som kom när någon ringde brukade paja anslutningen så det blev till att koppla ur.

Jag minns när jag kunde uppgradera mitt modem från 28k till 56. Vilka hastigheter!

Permalänk
Skrivet av anton_mjor:

Fast det var väl när nån ville ringa som det nitade?
Om nån ringde en så fick ju den upptagetton som med alla andra samtal

Som ovantalare skrev så kunde man i många fall ringa till folk så de kopplades ner sen lägga på och ringa igen och det ringde i telefonen hemma hos personerna.

Hmm har inte ägt så mycket hårdvara men.. kanske scrollen på musen och bredband?

kommer ihåg första natten med en P2 450mhz 128mb ram typ 18gb hdd och Diablo 1 (2an o evt exp hade nog kommit ut vid det lagret) 0.25mbit var tider det stabilping på 7-9ping. tror jag drog en 35lvl den kvällen. underbart. sen tjatade man till sig 2mbit och pingen steg dock under 20 och man lirade UT bla.. därefter blev det lite Tibia nötande något år och 8Mbit

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Inaktiv

ISDN kanske?
Då kunde man ringa samtidigt som man surfade Fast det var väl pga att man hade två abbonemang eller så, kanske.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

ISDN kanske?
Då kunde man ringa samtidigt som man surfade Fast det var väl pga att man hade två abbonemang eller så, kanske.

Det funkar p.g.a. att datatrafiken ligger på en annan frekvens. (över 125kHz)

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR!

i5 3570K||ASRock Z77M||Corsair 16GB@1866MHz||Intel 530 SSD||Fractal Design Define Mini

Permalänk
Medlem

mekanisk hdd till ssd var en rejäl prestandaförbättrning.
likaså från single core till dual core cpu, vilken skillnad!
från 56k modem till 0.5mbit bredband var också en rejäl dröm att gå upp till

2MB grafikkort till 3dfx voodoo2 12MB var också en rejäl förbättring

Visa signatur

Stationära: Ryzen 7 3700X | 32GB DDR4 3200MHz | EVGA Geforce 1070 8GB | 120GB Intel 520 SSD | 500GB Samsung 850EVO |
Server/ NAS : Phenom2 X4 965 | 6GB DDR2 RAM | Nvidia 6600LE 128MB | WD Red 3TB | Ubuntu server 16.04
HTPC: Raspberry Pi 2 | 8GB class 6 SD card | 900MHz quad core