Permalänk
Medlem

Terminalbygge (Fallout 3)

jag har funderat och skissat på en dator från spelet fallout 3 ett bra tag nu. igår hittade jag en kille som håller på med en modell och han har sparat mig mycke tid genom att lägga upp en sk. pepakura modell. grejen är att modellen ska göras av kartong och sedan ett lager glasfiber på det så det blir lite pilligt då jag aldrig har arbetat med glasfiber.

dock har jag lite frågor:
går det att koppla en gammal fosforskärm till en modern dator och i så fall hur? alltså den klassiskt gröna typen. alternativt något program som ger samma funktion på en tft skärm.

datorn i spelet har ett BASIC liknade gränssnitt ideer på ett liknande operativsystem som funkar på en modern dator? commandline versionen av ubuntu kanske?

http://www.flickr.com/photos/belakor/collections/721576129009...

jag ska snacka med min bildlärare ifall det hon kan trycka upp modellen på kartong då det behövs nån speciell skrivare...

det här kommer vara ett långtidsprojekt då jag har skola och annat. kommer nog inte bygga hela tiden

jag lägger upp lite mer detaljerade screenshots senare.
MVH ares93

Visa signatur

Laptop: Thinkpad W540, i7-4910QM, 32GB, 1TB, Windows 10
MAC: Macbook Pro 13, 16GB, Intel HD4000, Crucial 240GB, 11.6 Big Sur

Permalänk

Räcker nog att helt enkelt köra vanlig skärm, och linux med terminalen uppe.. eller för den delen så funkar nog windows med kommandotolken också. Bara att hitta en retro-font så ser det nog kalas ut.

Fast vill du ha en riktigt genuin känsla så blir det ju klart snyggare med en konvex monitor med glas.

Permalänk

ah, pepakura har jag hållit på med ett tag. Belakor är känd på 405th(Halo-sida) där det finns många pepakuramodeller med mera. om du behöver nån hjälp med pepakura kan du fråga mig.

Permalänk
Medlem

Peta in ett IBM model-m keyboard också, för den där click-clack retrokänslan. Ubuntu server (commandline) som OS borde funka, eller en C64 emulator?

Visa signatur

Spela på datan: http://www.ssg-clan.se

Permalänk

nej va tuff dethär vill jag se resultat på!
fallout 3 är bland de bästa spelen som någonsin gjorts.

Visa signatur

"- rostat bröd är rostat bröd. Det är inte därför jag köpte brödrosten." - Quenya

Permalänk
Keeper of the Bamse

ursäkta men "pepparkaka" stavas det!

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Printscreen
ursäkta men "pepparkaka" stavas det!

Nja någon pepparkaka blir det inte, pepakura heter papper/kartong modellerna

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem

planen är alltså att göra modellen i kartong. ett lager glasfiber och en metallram som datorn byggs i. blir troligtvis en liten crt eller tft skärm och någon random pentium 4 med 2gb ram osv. dvs inte mycket. men den ska agera landator år mig i framtiden. jag kanske ska investera i delar som pallar FO3 bara för showoff men vi får se.

Retro .- Larven: finns det någon speciell typ av kartong/papper eller bra valfri från lokala bokaffären?

Trracer: om jag får tag på en så går den nog att ordna men jag har letat ett bra tag nu men har kammat noll.

Visa signatur

Laptop: Thinkpad W540, i7-4910QM, 32GB, 1TB, Windows 10
MAC: Macbook Pro 13, 16GB, Intel HD4000, Crucial 240GB, 11.6 Big Sur

Permalänk
Medlem

Jag som icke insatt undrar vad hela projektet går ut på. Vad är det du ska bygga liksom och vad ska du använda den/det till? Fattar som ni ser nada, någon som kan förklara?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tSp
Jag som icke insatt undrar vad hela projektet går ut på. Vad är det du ska bygga liksom och vad ska du använda den/det till? Fattar som ni ser nada, någon som kan förklara?

jag bygger en kopia av datorerna i spelet fallout 3. datorn ska bli en fungerade "prop" som jag ska använda som landator.

Visa signatur

Laptop: Thinkpad W540, i7-4910QM, 32GB, 1TB, Windows 10
MAC: Macbook Pro 13, 16GB, Intel HD4000, Crucial 240GB, 11.6 Big Sur

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ares93
finns det någon speciell typ av kartong/papper eller bra valfri från lokala bokaffären?

Jag skulle rekommendera nåt mellan 160-200 g/m^2, ju högre desto bättre, men det beror ju såklart på om din printer klarar av så tjockt papper.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Retro .- Larven
Jag skulle rekommendera nåt mellan 160-200 g/m^2, ju högre desto bättre, men det beror ju såklart på om din printer klarar av så tjockt papper.

kommer skriva ut på vanligt papper och klippa ut och klistra fast på själva kartongen. de blir lättare då och jag tvivlar att min brother dcp-330 pallar annat än post-it lappar...

Visa signatur

Laptop: Thinkpad W540, i7-4910QM, 32GB, 1TB, Windows 10
MAC: Macbook Pro 13, 16GB, Intel HD4000, Crucial 240GB, 11.6 Big Sur

Permalänk

har för mig att om du har ATI så ska det iaf i äldre versioner av CCC (windows versionen iaf) så ska finnas nån inställning som gör att man kan ställa in ett skin som ska ligga över alt typ

vet att jag råkade få igång nån form av typ mosaik skin i det nån gång när jag hadde ett ati kort kanske finns fortfarande och att det går att lägga in nån custom made som bara släpper ut allt i grönt och svart

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Ja det känner jag igen, den bygger upp allt i ASCII också, sprang runt lite i Q3 med det "filtret" igång, kändes lite matrix-aktigt.

Visa signatur

[Arrogance]-[5800X+6900XT]-[Win10]

Permalänk
Medlem

jag tror jag har hittat det ni pratar om. under "color" väljer man grönt och drar upp gamma, contrast och brightness. men det blir oerhört ljusgrönt. letar efter en lite mörkare inställning. ska kolla hur det är på min crt skärm för på lcd blir det helt cp.

Visa signatur

Laptop: Thinkpad W540, i7-4910QM, 32GB, 1TB, Windows 10
MAC: Macbook Pro 13, 16GB, Intel HD4000, Crucial 240GB, 11.6 Big Sur

Permalänk

nja tror att du inte är på samma ställe men men det kanske går att göra så med att man stänger av all färg utom grönt.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rouge of Darkness
nja tror att du inte är på samma ställe men men det kanske går att göra så med att man stänger av all färg utom grönt.

jag hittade tyvärr inget annat. men kanske 2009-9 versionen är för ny. ska kolla med mitt x850xt ist.

Visa signatur

Laptop: Thinkpad W540, i7-4910QM, 32GB, 1TB, Windows 10
MAC: Macbook Pro 13, 16GB, Intel HD4000, Crucial 240GB, 11.6 Big Sur

Permalänk
Medlem

Fosforskärm och landator

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av päpplet
Fosforskärm och landator

man behöver ett speciellt grafikkort så att fosforskärmar går att använda. men en sån kan man inte koppla till en modern dator så jag gav upp...

Visa signatur

Laptop: Thinkpad W540, i7-4910QM, 32GB, 1TB, Windows 10
MAC: Macbook Pro 13, 16GB, Intel HD4000, Crucial 240GB, 11.6 Big Sur

Permalänk
Medlem

Kör Nlogt oxh klipp sonika ledarna för röd och blå, doxk ger det bara grön och forforskärmar kan väl bara visa text och en enda nyans av grönt?

Visa signatur

Citera om du vill ha svar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av muppens
Kör Nlogt oxh klipp sonika ledarna för röd och blå, doxk ger det bara grön och forforskärmar kan väl bara visa text och en enda nyans av grönt?

utgår ifrån att du menar analogt dvs vga. men vilken pin är "röd och blå" isf? gissar på att kablarna inte är röd och blåfärgade

Visa signatur

Laptop: Thinkpad W540, i7-4910QM, 32GB, 1TB, Windows 10
MAC: Macbook Pro 13, 16GB, Intel HD4000, Crucial 240GB, 11.6 Big Sur

Permalänk
Medlem

Glöm inte att kolla skärmens inställningar. Iaf på min Samsung T220 så finns det en undermeny med färgeffekter med bla grön, sepia mfl. Sedan får man väl leka lite med kontrast och ljusstyrka senare.
Det kan nog vara idé att skapa ett svart-grönt färg-tema i windows också för att uppnå maximal effekt.

Visa signatur

Det var enklare förr att skilja Asus moderkort åt:
Asus A7V -> Asus P5Q Pro -> Asus M4A88TD-V EVO/USB3

Permalänk
Medlem

modellen är utskriven och morsan ska hämta kartong från jobbet. måste beställa lite metall att bygga ramen av och en lian li moderkortsplåt.
efter närmare eftertanke blir specsen på datorn: AMD Sempron 140 (håller tummarna för 2 kärnor), gigabyte ma790x-ud3p, 2 el. 4 gb ram, hd3450 och en 250gb hdd.
det borde driva det mesta jag spelar. skärmen blir en 15 tums tft el. crt, vi får se vad jag får tag på.
jag tror jag skippar retro looken helt och hållet. kastar in windows 7 och låter den se retro ut när den är avstängd.

Visa signatur

Laptop: Thinkpad W540, i7-4910QM, 32GB, 1TB, Windows 10
MAC: Macbook Pro 13, 16GB, Intel HD4000, Crucial 240GB, 11.6 Big Sur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ares93

efter närmare eftertanke blir specsen på datorn: AMD Sempron 140 (håller tummarna för 2 kärnor),

Jag kör en Sempron 140 i min gateway/router/leklåda och det är bara en kärna i 2.7Ghz. Dom "skryter" till och med på kartongen att det är "True single core"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KvarX
Jag kör en Sempron 140 i min gateway/router/leklåda och det är bara en kärna i 2.7Ghz. Dom "skryter" till och med på kartongen att det är "True single core"

det är faktiskt en tvåkärnig athlon 2 med en låst kärna. så har man tur kan man låsa upp den amd luras ganska friskt

Visa signatur

Laptop: Thinkpad W540, i7-4910QM, 32GB, 1TB, Windows 10
MAC: Macbook Pro 13, 16GB, Intel HD4000, Crucial 240GB, 11.6 Big Sur

Permalänk

Tkr inte att du ska skippa retrolooken!

Crt skärm och sen kan någon säkert hjälpa dig med att tillverka ett tema Ir liknande så det ser ''retro'' ut!

Visa signatur

''Du kanske kan spela, MEN KAN DU KÖTTA?!?!?!''

Spelrigg: Intel i5 3570k 3.4Ghz [/B], Asus Nåt med Z77 4Gb DDR3, Asus GTX560Ti, 500gb HDD,Tagan Twoforce II 500w
Server: DL380G3, 6Gb ECC-minne, 2x Xeon @ 2,4Ghz, 72Gb 10k rpm SCSI, ESX Hypervisor 3.5

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zekkexavior
Tkr inte att du ska skippa retrolooken!

Crt skärm och sen kan någon säkert hjälpa dig med att tillverka ett tema Ir liknande så det ser ''retro'' ut!

vi får väl se då, jag ska änvända den primärt som landator men vi får se ifall jag får ihop nåt. dock kommer jag skippa fosforskärmen helt å hållet. jag kanske bygger en till senare med fosforskärm och Commodore 64...

Visa signatur

Laptop: Thinkpad W540, i7-4910QM, 32GB, 1TB, Windows 10
MAC: Macbook Pro 13, 16GB, Intel HD4000, Crucial 240GB, 11.6 Big Sur

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ares93
vi får väl se då, jag ska änvända den primärt som landator men vi får se ifall jag får ihop nåt. dock kommer jag skippa fosforskärmen helt å hållet. jag kanske bygger en till senare med fosforskärm och Commodore 64...

låter bra

Visa signatur

''Du kanske kan spela, MEN KAN DU KÖTTA?!?!?!''

Spelrigg: Intel i5 3570k 3.4Ghz [/B], Asus Nåt med Z77 4Gb DDR3, Asus GTX560Ti, 500gb HDD,Tagan Twoforce II 500w
Server: DL380G3, 6Gb ECC-minne, 2x Xeon @ 2,4Ghz, 72Gb 10k rpm SCSI, ESX Hypervisor 3.5

Permalänk
Medlem

Hej,

Måste väcka liv i tråden och fråga hur det går?

Jag är själv lite sugen på att göra något liknande och ha som arbetsdator
Dock kommer jag fuska med en del om jag gör det, större skärm osv.

Som sagt hur går det??

Mvh
Erik

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av The Door
Hej,

Måste väcka liv i tråden och fråga hur det går?

Jag är själv lite sugen på att göra något liknande och ha som arbetsdator
Dock kommer jag fuska med en del om jag gör det, större skärm osv.

Som sagt hur går det??

Mvh
Erik

har väldigt mycket i skolan nu så det står still för tillfället. under sport och påsklovet ska jag dra igång igen.

Visa signatur

Laptop: Thinkpad W540, i7-4910QM, 32GB, 1TB, Windows 10
MAC: Macbook Pro 13, 16GB, Intel HD4000, Crucial 240GB, 11.6 Big Sur