Ärr i ansikte - försäkring? [känsliga läsare varnas]

Permalänk
Medlem

Ärr i ansikte - försäkring? [känsliga läsare varnas]

Goddag fellow Sweclockers! Jag satt bak i en bil och sov fredagnatt när jag vaknade upp 30 meter bort från vägen. Vi hade kört över en massa stenar och tillslut krockat i ett träd. Bilbältet gjorde en insats men jag har ändå fått ett rejält hack i pannan och en fraktur i bäckenet.

Detta är då en bild från sjukhuset endast någon timme efter kraschen och även om jag inte kommer se ut sådär resten av mitt liv lär jag ha en härlig smiley i pannan. Kapitalist som man är tänkte jag försöka vända denna mörbultande upplevelse till något positivt, nämligen cash.

Så,

1. Ska jag vända mig till mitt försäkringsbolag nu eller senare, när isf?
2. Vad ska jag säga?
3. Vad kan jag förvänta mig rent ekonomiskt?

Visa signatur

Into the Web Browser for iPhone, http://www.intothewebbrowser.com/

Permalänk
Medlem

Fyfan det där såg inte trevligt ut.

Vänd dig till en advokat som hanterar trafikskadefrågor, det är försäkringsbolaget som ska betala honom så det kostar inte dig något. Dina chanser att få ut mer pengar ökar om du har en kompetent advokat.

1. Normalt sett råder väl en tidsfrist på 3 år innan försäkringsbolaget preskriberar ärendet.

3. Normalt sett brukas väl ersättningen grundas på graden av invaliditet. Hur det går till med rent "kosmetiska" skador vet jag tyvärr inte, men det borde väl finnas liknande praxis där.

Permalänk
Medlem

Satan , det där ser riktigt obehagligt ut :S. Klart du får ersättning , frågan är väll hur stor bara?

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Gisses, lägg en varning i topicen ffs!

Permalänk
Medlem

Fixar du ögon till den så kommer det att se riktigt festligt ut:)

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Hedersmedlem

*rubrik redigerad*

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mrc

1. Normalt sett råder väl en tidsfrist på 3 år innan försäkringsbolaget preskriberar ärendet.

Rätt så många har en "anmälningstid" uppåt 10 år. Men anmäl det så fort som möjligt helt enkelt.

Visa signatur

(\__/)
(O.o)
(> <) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Permalänk
Medlem

Herre jävlar vilket ärr...

Klart som fan att du måste få någon rätt till ekonomiskersättning för skador.. följ mrc råd.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonazz
Fixar du ögon till den så kommer det att se riktigt festligt ut:)

Ja jag kommer helt klart ha ett nytt partytrick i min repertoar.

Okej så vända sig till en advokat känns som rätt sak att göra. Slipper man hålla kolla på allting själv. Men har någon här några erfarenheter av någon liknande situation? En prisbild så att säga?

Visa signatur

Into the Web Browser for iPhone, http://www.intothewebbrowser.com/

Permalänk
Medlem

Det brukar ta ett tag innan man vet vad det blir för ersättning, då man måste vänta på ärret, eventuella men osv... Är vad jag hört iaf.

Permalänk

Saftigt jävla sår.
Gick det in till skallen?

Antagligen kan du få ersättning om nu den som körde var nykter, annars känns det som att försäkringsbolaget kommer surna till.

Visa signatur

"If you are really extreme, you never let informed facts or the scientific method hold you back from your journey to the wrong answer." (jayhall0315)
Celeron 352 @ 7822.8mhz 50k Vantage 40k 3Dmark06

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NickePicke
Rätt så många har en "anmälningstid" uppåt 10 år. Men anmäl det så fort som möjligt helt enkelt.

http://www.notisum.se/rnp/sls/LAG/19751410.htm

30 § Så snart ägare, brukare eller förare av motordrivet fordon har fått kännedom om händelse som kan medföra försäkringsfall enligt denna lag, skall han underrätta den försäkringsanstalt som har meddelat trafikförsäkring för fordonet om händelsen. Han är vidare skyldig att på begäran lämna försäkringsanstalten behövliga upplysningar och handlingar.

31 § Den som vill bevaka rätt till ersättning enligt denna lag eller fordringsrätt i övrigt på grund av avtal om trafikförsäkring skall väcka talan inom tre år från det han fick kännedom om att fordringen kunde göras gällande och i varje fall inom tio år från det fordringen tidigast hade kunnat göras gällande. Försummar han det, är talan förlorad.

Men jag håller med, det är lika bra att anmäla direkt.

Permalänk
Medlem

Trafikskadenämndens ersättningstabeller är normerande på området.

http://www.trafikskadenamnden.se/upload/Ers%C3%A4ttningstabel...

Permalänk
Medlem

Win win! Ett manligt ärr och lite fickpengar på kuppen.
Skönt att ingen blev allvarligt skadad.

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av djonn
Trafikskadenämndens ersättningstabeller är normerande på området.

http://www.trafikskadenamnden.se/upload/Ers%C3%A4ttningstabel...

Tack, skulle ni säga att det kommer bli vanprydade, klart vanprydande, uppenbart vanprydande eller frånstötande?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Evil_AnAnAs
Saftigt jävla sår.
Gick det in till skallen?

Antagligen kan du få ersättning om nu den som körde var nykter, annars känns det som att försäkringsbolaget kommer surna till.

Polisen tvingade honom att blåsa innan ambulanspersonalen fick bära ut honom trots att han hade slagigt bröstet då airbagen inte löst ut i tid. Tycker jag är lite dålig stil då han faktiskt kunde haft seriösa blödningar... Aja, brottsstatistik framför allt eller? Han blåste grönt i vilket fall.

Visa signatur

Into the Web Browser for iPhone, http://www.intothewebbrowser.com/

Permalänk
Medlem

Vad slog du huvudet i? :/
Ser ut som mer kött än jag trodde fanns innan benet, riktigt läskigt sår. Kul att vakna av en dylik olycka

Hursomhelst, tacka din lyckliga stjärna.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av oggee
Tack, skulle ni säga att det kommer bli vanprydade, klart vanprydande, uppenbart vanprydande eller frånstötande?

Jag skulle gissa att det hamnar i den lägre skalan. Tänk på att det där ska täcka alla händelser från relativt lindriga till sådana där folk fastnar i en brinnande bil. Däremot har jag aldrig läst något om Trafikskadenämndens överväganden, så din gissning är lika god som min.

Permalänk

Säg att det är ett mensurärr i framtiden, manligt som tusan!

Permalänk
Hedersmedlem

Re: Ärr i ansikte - försäkring?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av oggee

1. Ska jag vända mig till mitt försäkringsbolag nu eller senare, när isf?
2. Vad ska jag säga?
3. Vad kan jag förvänta mig rent ekonomiskt?

1. Vänd dig till bilens försäkringsbolag (för att rapportera trafikskada och personskada/or) + ev fritidsförsäkringsbolag om ni har fler. (Du kommer inte få ut det dubbla, men det andra bolaget kan göra en allvarligare bedömning)

För jag antar att den personen som fick bilen skadad, har anmält det till sitt trafikförsäkringsbolag.

2. Säg som det är: du va med om en bilolycka och du fick ett ärr, så noterar dom detta. Vissa bolag följer tillomed upp efter 1-2år när bedömningen av det vanprydande ärret skall göras.
3. Alltid svårt o säga vad försäkringsbolag bedömer. Men med tanke på relativt stort ärr, mitt i pannan och ung. Jag kan nog tänka mig dom bedömer det från 14-30k och ev uppåt.

Glöm inte att spara pappren från sjukhuset där läkarna noterar såret + ev polisbrev om ni fick några, osv.
Om det nu bara gäller för vanprydande ärr. Att man skall behöva blanda in advokat har jag inte hört om tidigare. Men men det är lite lösa trådar här o var i tråden (det låter som en singelolycka).

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av apspektakel
Säg att det är ett mensurärr i framtiden, manligt som tusan!

Ska han påstå att han fick en gitarr i huvudet?

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Medlem

Re: Ärr i ansikte - försäkring?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av oggee

1. Ska jag vända mig till mitt försäkringsbolag nu eller senare, när isf?
2. Vad ska jag säga?
3. Vad kan jag förvänta mig rent ekonomiskt?

1. Ring dem och hör, kolla med bilägares försäkringsbolag samt ditt eget om du har någon olycksfallsförsäkring/hemförsäkring.

2. Vad som hänt.

3. Lite olika, det lär de veta.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kolsvart Katt
Vad slog du huvudet i? :/
Ser ut som mer kött än jag trodde fanns innan benet, riktigt läskigt sår. Kul att vakna av en dylik olycka

Hursomhelst, tacka din lyckliga stjärna.

Såret har nog svullnat till rejält så det är därför det ser ut sådär

Visa signatur

AMD Athlon xp 2100+ | Asus A7M266 | 512 DDR | GeForce3 | 40 GB Hdd | DVD Plextor 16X

Permalänk
Medlem

Bytte mitt förband och räknade det till 13 stygn. 1.5 cm ovanför ögonbrynet och det ser mer ut som en bock(tänk bock och kryss) än en smiley. Kanske en

.

Skjuter nog upp det till efter jul med att ta tag i detta. Kan man få för sveda och värk eller dyl skit?

Visa signatur

Into the Web Browser for iPhone, http://www.intothewebbrowser.com/

Permalänk

För att ge dig något att jämföra med, så var jag inblandad i en cykel olycka när jag gick i femman, körde in i en bil och flög över motorhuven och landade på huvudet.
Som tur var så klarade jag mig utan några större skador. men fick ett jack i knäet och fick sy 3 stygn.
För allt detta fick jag totalt 29 000, men det tog några år innan man fick pengarna.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ilja
Ska han påstå att han fick en gitarr i huvudet?

Fäktning! Tog två sekunder att kolla upp på Google.

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Citat:

Skjuter nog upp det till efter jul med att ta tag i detta. Kan man få för sveda och värk eller dyl skit?

Ja man får ersättning för sveda och värk.

Jag har också en dråplig historia, om min bror. Han och några kompisar var och campade. Dom hade hyrt en minibuss. Min bror var ganska trött mitt på dagen, efter ha festat hårt dagen innan. Han gick och la sig längst bak i minibussen och somnade. Helt plötsligt vaknade han med smärta i ögat. En kompis till honom, hade satt sig i framsätet, för att också han sova en stund. Han fällde bilstolen bakåt, sen tyckte han att nackskyddet var i vägen. Så han slet loss nackskyddet och kastade det längst bak i minibussen. På nackskyddet finns 2st piggar av stål, som reglerar nackskyddet i höjdled. En av piggarna träffar honom strax under ögat och går in djupt. Min bror fick lite försämrad syn och en hel del pengar från försäkringsbolaget. Men snacka om otur.

Ärret får du leva med, det kommer att synas. Ifs så kan du spara till att få en lång lugg. Hoppas att allt går bra och krya på dig.

Mvh AC

Visa signatur

PS3 & PS4-Astro A50-Playseat GT-Thrustmaster T 500 RS Wheel-Ferrari F1 Add-on Wheel

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Contrista
För att ge dig något att jämföra med, så var jag inblandad i en cykel olycka när jag gick i femman, körde in i en bil och flög över motorhuven och landade på huvudet.
Som tur var så klarade jag mig utan några större skador. men fick ett jack i knäet och fick sy 3 stygn.
För allt detta fick jag totalt 29 000, men det tog några år innan man fick pengarna.

Haha, borde ha utnyttjat mina skador när jav lite då? Har ett fult ärr på ett finger (7 stygn tror jag det blev) efter en fiskeknivsolycka, samt ett fult på hakan (5 stygn) efter att man klantat sig på 2 hjul när man va liten ;). Tror det är för sent nu dock

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem

Fick 25k för en knäskada (drog det ur led några gånger) Vet att ärr i ansiktet ger bra med pengar så för den där freakshowen bör du få 30k iaf
Gnugga in lite smuts i skiten så de läker dåligt, då kanske du får lite mer.....

Visa signatur

I5 @ 4,2Ghz / 8gb ram / P5B-E /250gb SSD + 500Gb / 970GTX

Permalänk
Medlem

Har hört många historier om folk som fått många tusen i ersättning för ärr trots att de varit placerade på ställen som få människor kommer vare sig se eller ens märka.

Ärr i ansiktet lär ge dig en schyst sedelbunt.

(kan tyvärr inte se bilderna på arbetet då de sidorna är spärrade av vårat filter)

Förjävligt av polisen att låta föraren blåsa innan han blivit undersökt.

Visa signatur

[Q6600 @ 3 ghz] [HD4870 X2 2GB] [Asus P45 P5Q SE] [4096MB DDR2 Corsair XMS2-6400] [Corsair HX 620W] [Antec P182] [Thermalright Ultra-120 eXtreme] [Windows Vista 64bit] [LG L245WP-BN] [WD 150GB VelociRaptor 10,000 rpm]

Permalänk
Entusiast
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Algstrand
Gnugga in lite smuts i skiten så de läker dåligt, då kanske du får lite mer.....

Bästa idén jag hört på väldigt länge

Visa signatur

PS5 :: Switch :: Steam :: StarCraft II