Laptop vägrar starta efter att ha installerat drivrutin

Permalänk
Medlem

Laptop vägrar starta efter att ha installerat drivrutin

Hallå! Sitter på en HP laptop med ett Geforce 8400M-kort i som för ett tag sen la av, datorn funkar om man kör den utan grafikdrivrutin, men så fort man installerar den så vägrar den starta, eller man kommer till loading-baren precis innan inloggningen, sen går skärmen svart. Men som sagt, den går att starta felfritt utan drivrutin.

Har provat att installera om Vista, men det blir samma sak, antar väl att det är ett hårdvarufel, men tänkte ändå testa och se med er om någon haft samma problem och kanske fixat det? Annars blir det väl att öppna plånboken.

Visa signatur

dfi lanparty ultra-d ::: amd 3700+ ::: ocz pc4000 2x1024mb (2gb) ::: xfx geforce 7800gt @ 474/1400 ::: 2x samsung spinpont 250gb (500gb) ::: hiper type-r 580w

Permalänk
Hedersmedlem

Du har ingen garanti kvar heller?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Ett problem som man hör om då och då men aldrig varit med om själv, med drivrutin på plats bör du nog starta den i felsäker läge och sen prova att manuellt justera inställningar.
Möjligen är problemet är att Hz blir för hög eller nåt liknade, ställ den på 59hz och rätt upplösning och starta om.
Kanske vet inte grafikkortet riktigt vad det sitter för skärm i lapptoppen, kanske finns det även nån .inf fil för den som du kan ladda ner och som åtgärdar problemet.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad*

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jalle64
Du har ingen garanti kvar heller?

nej tyvärr, jävla snåla Expert hade ju bara ett års garanti... men ska testa att ändra Hzn.

Visa signatur

dfi lanparty ultra-d ::: amd 3700+ ::: ocz pc4000 2x1024mb (2gb) ::: xfx geforce 7800gt @ 474/1400 ::: 2x samsung spinpont 250gb (500gb) ::: hiper type-r 580w

Permalänk
Medlem

Skit i Expert, kolla vad HP har för garanti. Annars finns ju konsumentköplagen på tre år som är mer värd. Du kan ju hävda att det måster vara behäftat med fel från början eftersom det ska hålla längre en ett år.

Visa signatur

Asus Z170 Pro Gaming | i7 6700k | 16Gb Corsair Vengeance 2666 Mhz | ASUS Strix GTX 1070 | Samsung SH-S203B|Samsung 850 EVO 500GB SSD |2 TB HDD | Antec P182 | Corsair AXi 860w | H212 Evo | Win10

Permalänk

Har exakt samma problem på min stationära dator, försökte installera ny grafik drivrutin(är väldigt noga med att det är rätt drivrutin).

Skärmen blev svart sen när jag startat om datorn kommer jag bara till loading-baren och då dyker en blå skärm upp med:
Technical Information:
***STOP: 0x0000007B(0xF789E524, 0xC0000034, 0x00000000, 0x00000000

Var tvungen att ominstallera operativsystemet och nu sitter jag här med en fungerande dator fast usla drivrutiner.

Ska även tillägga att datorn funkade felfritt fram tills jag fick upp ett felmeddelande angående: Nv4_disp
Det var det som satte igång alltihop lagom till jul!

Permalänk
Medlem

Budget-HP brukar ha ett års garanti, annars är det tre år.

Men man kan ju alltid testa med att hävda tillverkningsfel (dåliga lödningar på nvidia 8x00, sök reda på lite artiklar i ämnet) och reklammera enligt konsumentköplagen.

Visa signatur

Nej är också service.