DLNA Media Server program

Permalänk
Medlem

DLNA Media Server program

Hej!
Jag vill ha tips på bra mediaserverprogram som kan dela ut videofiler i hemnätverket. Programmet måste ha stöd för DLNA, det har inte Windows Media Player som jag hade tänkt använda...

Median ska delas ut till min tv, en Sony Bravia KDL-40v5500
Jag har ett program som heter Jamcast som fungerar bra, dock så kan det bara dela ut ljudfiler... Jag vill ha ett program som kan dela ut videofiler.

Så tips tack!

Visa signatur

Hur gammal heter du ifrån ?

Permalänk

wmp 11 & 12 är dlna certifierade, så de borde funka....kör du vista eller win 7 så lägger man bara till katalongen med filerna i libraries... har inte tillgång till en vista dator för tillfället, men denna länken visar proceduren för att ansluta en ps3 till din dator (borde vara samma sak för din tv)

http://www.igoy.in/connect-ps3-to-windows-7-through-wmp-12/

Nero-paketet har också en komponent som är dlna kompatibel, Media Home om jag inte minns helt fel...kommer inte ihåg hur långt bak i versionerna denna funktion finns, men har för mig att den fanns i v 8 och borde väl finnas i 9 med...

Twonkyvision är ett annat... http://www.twonkyvision.de/

Visa signatur

PC: GeForce GTX 1080 Ti / GeForce GTX 560 TI / i7 4770K / 32GB / 1TB SSD+1.4TB / Bluray / 27".
Laptop A: ASUS N56VJ / GeForce GT 635M 2GB / i7 3630QM / 8GB / 960GB SSD / Bluray. // Laptop B: Dell XPS 13 (9380) / i7 8565U / 16 GB / 256GB M.2.
Server: GeForce GT 710 / Ryzen 5 1600 / 16GB / 250GB M.2 SSD+9,5TB / RDC-Controlled.
Additional Storage: 28,5TB.

Permalänk
Medlem

Okej =S windows media player 11 fungerar då inte för mig. teven hittar inga servrar står det bara. dock så hittar windows media player teven.

nero media home har jag provat, då får teven kontakt och hittar alla filmmappar och så, men inga filmer hittas. det verkar inte som att teven har stöd för avifiler, kan nero media home koda om filmerna till mpeg2 filer eller så som det står att teven har stöd för?

jag kör windows xp förresten

Visa signatur

Hur gammal heter du ifrån ?

Permalänk
Medlem

varför har teven ens stöd för videofiler när den inte har stöd för några normala videofilformat alls? =S

det är ju samma skit med twonkyvision. teven hittar servern men inga videofiler för att de är i "okänt format"

Visa signatur

Hur gammal heter du ifrån ?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av traktorn
varför har teven ens stöd för videofiler när den inte har stöd för några normala videofilformat alls? =S

det är ju samma skit med twonkyvision. teven hittar servern men inga videofiler för att de är i "okänt format"

enligt instruktionsboken till din tv STÖDS följande fil-format:

Bilder: JPEG
Ljud: MP3 och linjär PCM ström
Video: AVCHD, HDV, MPEG2-PS (Vidare står det att det inte garanteras att filerna kan spelas upp)

Alltså i klartext...INGA divx, xvid (avi) eller mkv filer som är de mest använda kan spelas upp...

De videofilerna som nämns används nästan uteslutande i videokameror (HD)...

---
har faktiskt inte testat, men jag använder tex. PS3 Media Server för att transkoda filer som INTE stöds av PS3 till att kunna se dem just på min PS3. Finns vissa inställningar man kan göra...men har inte satt mig inne i dem...kanske skulle någon inställning där kunna transkoda en fil till MPEG2-PS ström till din tv eller något i den stilen...visserligen är just detta program designat att funka med en PS3, men den hittar tex mina datorers wmp spelare via dlna, så det kanske skulle funka...men isåfall får du forska lite mer själv, då jag här kommit in på alldeles för djupt vatten...

Senaste generationen av Samsungs tv-apparater kan visa avi filer, och säkert en och en annan konkurrent med...men dlna i tv är fortfarande i sin barndom, och när det sägs dlna...så det mest mp3 och bilder som är det som är mest kompatibla...även om vissa större bilder, ex 12 megapixel, inte alltid kan visas då dessa är för stora för tv'n...har för mig att SHARPS nyaste har detta problem...

som sagt...du kan testa med denna applikation, även om den är tänkt för en ps3...

Visa signatur

PC: GeForce GTX 1080 Ti / GeForce GTX 560 TI / i7 4770K / 32GB / 1TB SSD+1.4TB / Bluray / 27".
Laptop A: ASUS N56VJ / GeForce GT 635M 2GB / i7 3630QM / 8GB / 960GB SSD / Bluray. // Laptop B: Dell XPS 13 (9380) / i7 8565U / 16 GB / 256GB M.2.
Server: GeForce GT 710 / Ryzen 5 1600 / 16GB / 250GB M.2 SSD+9,5TB / RDC-Controlled.
Additional Storage: 28,5TB.

Permalänk

hittade en länk för hur vissa personer har lyckats att få ps3 media server att funka med SONY's Brava serie...

http://ps3mediaserver.org/forum/viewtopic.php?f=2&t=2099

Visa signatur

PC: GeForce GTX 1080 Ti / GeForce GTX 560 TI / i7 4770K / 32GB / 1TB SSD+1.4TB / Bluray / 27".
Laptop A: ASUS N56VJ / GeForce GT 635M 2GB / i7 3630QM / 8GB / 960GB SSD / Bluray. // Laptop B: Dell XPS 13 (9380) / i7 8565U / 16 GB / 256GB M.2.
Server: GeForce GT 710 / Ryzen 5 1600 / 16GB / 250GB M.2 SSD+9,5TB / RDC-Controlled.
Additional Storage: 28,5TB.