Permalänk
Robot

Min ''nya'' Dator

Efter att min Dell har kollapsat ( utan någon direkt orsak, hittar inte felet, vill gärna ha tips ? ) så flyttade ja över allt till ett nytt moderkort och ett ''nytt'' chassi...

Tanken med byggloggen är att jag kanske kunde få lite hjälp att få igång mitt dellmoderkort igen!

lite bilder kmr nu med

specs :
Moderkort: Gigabyte GA-G31M-ES2L
Processor: Intel P4 3,06 gHz HT
grafik: XFX Nvidia 9600 512mb
Minne: PNY 2GB ( mer ska till, felsöker just nu )
Nätagg: Macron 500w
Chassi: Twandata
Ljud: Creative Audigy 2 ZS
kylning: Xigmatek nånting

HDD är påväg med cdspelare och annat!

Besök albumet: Min ''nya'' Dator av zekkexavior

Permalänk
Medlem

3 poäng från mig.. fler bilder och specs! men dom hålen där under fläkten gjorde det intressant! vill gärna veta vad de är till för!

Visa signatur

Mobo: MSI MAG X570 Tomahawk | CPU: 3900X | CPU Kylare: Noctua NH-D14 SE2011 | RAM: 32GB G.Skill TirdentZ Neo | GPU: ASUS 3080 ROG STRIX OC White Edition | | PSU: Corsair RM750X | SSD: Silicon Power US70 | Chassi: Fractal Design Define C | Skärm: AOC CQ32G1
Realme x2 Pro 12gb/256gb

Permalänk

Vrid bilden och upp med fler så får vi se vad jag beslutar att ge dig

Visa signatur

» Asus Maximus III Formula «•» I7 860 «•» 4gb pc15000 «•» Gtx295 «•» Intel X25 80Gb «•» 2.5Tb «•» Asus Xonar d2 «•» Fractal r2«•» Windows 7 ultimate «

www.vasbyit.se

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mille666
3 poäng från mig.. fler bilder och specs! men dom hålen där under fläkten gjorde det intressant! vill gärna veta vad de är till för!

mjo, ska fixa specs o sånt imorn och research ska göras på hålen

Visa signatur

''Du kanske kan spela, MEN KAN DU KÖTTA?!?!?!''

Spelrigg: Intel i5 3570k 3.4Ghz [/B], Asus Nåt med Z77 4Gb DDR3, Asus GTX560Ti, 500gb HDD,Tagan Twoforce II 500w
Server: DL380G3, 6Gb ECC-minne, 2x Xeon @ 2,4Ghz, 72Gb 10k rpm SCSI, ESX Hypervisor 3.5

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Degerlund

Vrid bilden och upp med fler så får vi se vad jag beslutar att ge dig

Okej

Visa signatur

''Du kanske kan spela, MEN KAN DU KÖTTA?!?!?!''

Spelrigg: Intel i5 3570k 3.4Ghz [/B], Asus Nåt med Z77 4Gb DDR3, Asus GTX560Ti, 500gb HDD,Tagan Twoforce II 500w
Server: DL380G3, 6Gb ECC-minne, 2x Xeon @ 2,4Ghz, 72Gb 10k rpm SCSI, ESX Hypervisor 3.5

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Alltså, ifall det fungerar med nytt moderkort, har du inte hittat felet redan?

Permalänk

specs är nu inlagt! vill ha mitt gamla moderkort igen, detta är för litet för min del, vill gärna ha ATX

Citat:

Ursprungligen inskrivet av nord_93
spec?;)

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Megamannens
Alltså, ifall det fungerar med nytt moderkort, har du inte hittat felet redan?

Visa signatur

''Du kanske kan spela, MEN KAN DU KÖTTA?!?!?!''

Spelrigg: Intel i5 3570k 3.4Ghz [/B], Asus Nåt med Z77 4Gb DDR3, Asus GTX560Ti, 500gb HDD,Tagan Twoforce II 500w
Server: DL380G3, 6Gb ECC-minne, 2x Xeon @ 2,4Ghz, 72Gb 10k rpm SCSI, ESX Hypervisor 3.5

Permalänk

men svarar på mer imorn, ska sova!

Visa signatur

''Du kanske kan spela, MEN KAN DU KÖTTA?!?!?!''

Spelrigg: Intel i5 3570k 3.4Ghz [/B], Asus Nåt med Z77 4Gb DDR3, Asus GTX560Ti, 500gb HDD,Tagan Twoforce II 500w
Server: DL380G3, 6Gb ECC-minne, 2x Xeon @ 2,4Ghz, 72Gb 10k rpm SCSI, ESX Hypervisor 3.5

Permalänk
Permalänk

va tycker du om saitek cyborg musen?
förbokade den 3 månader innan realese, sålden den dagen efter jag fått den, tyckte den var hemsk :/

Visa signatur

"- rostat bröd är rostat bröd. Det är inte därför jag köpte brödrosten." - Quenya

Permalänk

Dom markerade hålen under 80 fläkten är till för typ com port eller lpt por osv. vissa moderkort har inte dessa på bak panelen på mb utan dessa pluggas i inne på mb med flatkabel. Chassit ser ju äldre ut så jag kan tänka mig att det är i från pentium 200mmx tiden eller pentium 2 tiden då det va vanligt med dessa portar.

Visa signatur

Phenom II X6 1090T BE, GA-790x-ud3p, 8gb Corsair XMS2 800Mhz, Radeon R9 270x, 120gb Kingston HyperX Fury, 500GB Seagate, 2TB Seagate.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Splinter Snake
ESD.

huh?

Visa signatur

''Du kanske kan spela, MEN KAN DU KÖTTA?!?!?!''

Spelrigg: Intel i5 3570k 3.4Ghz [/B], Asus Nåt med Z77 4Gb DDR3, Asus GTX560Ti, 500gb HDD,Tagan Twoforce II 500w
Server: DL380G3, 6Gb ECC-minne, 2x Xeon @ 2,4Ghz, 72Gb 10k rpm SCSI, ESX Hypervisor 3.5

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Demonlord
Dom markerade hålen under 80 fläkten är till för typ com port eller lpt por osv. vissa moderkort har inte dessa på bak panelen på mb utan dessa pluggas i inne på mb med flatkabel. Chassit ser ju äldre ut så jag kan tänka mig att det är i från pentium 200mmx tiden eller pentium 2 tiden då det va vanligt med dessa portar.

mjoo det har du rätt i , hittade moderkortet till den, ett gammalt fint soltek!

Visa signatur

''Du kanske kan spela, MEN KAN DU KÖTTA?!?!?!''

Spelrigg: Intel i5 3570k 3.4Ghz [/B], Asus Nåt med Z77 4Gb DDR3, Asus GTX560Ti, 500gb HDD,Tagan Twoforce II 500w
Server: DL380G3, 6Gb ECC-minne, 2x Xeon @ 2,4Ghz, 72Gb 10k rpm SCSI, ESX Hypervisor 3.5

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nollad
va tycker du om saitek cyborg musen?
förbokade den 3 månader innan realese, sålden den dagen efter jag fått den, tyckte den var hemsk :/

riktigt kass, men jag har vänjt mig vid den, och nu när jag kör med min nya microsoftmus så känns det jättekonstigt

Visa signatur

''Du kanske kan spela, MEN KAN DU KÖTTA?!?!?!''

Spelrigg: Intel i5 3570k 3.4Ghz [/B], Asus Nåt med Z77 4Gb DDR3, Asus GTX560Ti, 500gb HDD,Tagan Twoforce II 500w
Server: DL380G3, 6Gb ECC-minne, 2x Xeon @ 2,4Ghz, 72Gb 10k rpm SCSI, ESX Hypervisor 3.5

Permalänk
Medlem

3 bokstäver dom någon annan sa innan; ESD ....

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zekkexavior
huh?

ESD = Electrostatic Discharge. Elektroniska komponenter är känsliga mot statisk elektricitet. Speciellt datorkomponenter.

Det är ingen bra idé att stoppa lösa komponenter på täcket, som på bilden.

ESD-skadade komponenter kan fungera efter att den har blivit utsatt för en stöt av ESD, men problemen kommer senare.

Visa signatur

Hiroshima 45, Tjernobyl 86, Windows 95.

Leeloo Dallas Multipass

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Leeloo
ESD = Electrostatic Discharge. Elektroniska komponenter är känsliga mot statisk elektricitet. Speciellt datorkomponenter.

Det är ingen bra idé att stoppa lösa komponenter på täcket, som på bilden.

ESD-skadade komponenter kan fungera efter att den har blivit utsatt för en stöt av ESD, men problemen kommer senare.

hmm, man kanske ska flytta på dem då ><

Visa signatur

''Du kanske kan spela, MEN KAN DU KÖTTA?!?!?!''

Spelrigg: Intel i5 3570k 3.4Ghz [/B], Asus Nåt med Z77 4Gb DDR3, Asus GTX560Ti, 500gb HDD,Tagan Twoforce II 500w
Server: DL380G3, 6Gb ECC-minne, 2x Xeon @ 2,4Ghz, 72Gb 10k rpm SCSI, ESX Hypervisor 3.5

Permalänk
Medlem

Lol, ofta du lagger elektronik pa sangen lol!

de her e varfor jag aldrig koper begangnad elektronik folk fattar inte lol

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Splinter Snake
ESD.

Var inte sån nu. Jag bygger också datorer på golvet och sängen. Det går galet bra, tack.

Permalänk
Medlem

Jag bygger datorer, på golvet, sängen, datorbordet, köksbänken och vardagsrummet. Funkar lika fint överallt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Robbaz
Jag bygger datorer, på golvet, sängen, datorbordet, köksbänken och vardagsrummet. Funkar lika fint överallt.

Samma här ESD är nått som folk verkar överdriva nått enormt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Infinity_90
Samma här ESD är nått som folk verkar överdriva nått enormt.

Det är väll antagligen positivt så att de som är nya med byggandet inte gör något dumt ? Bättre att vara för försiktig än åt andra hållet Synd om något går sönder.

Visa signatur

SpelDator: Ghost s1, Ryzen 5, RTX 2060 FE

Datorljud: O2+ODAC & Beyerdynamic DT990 250 ohm

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av majje
Det är väll antagligen positivt så att de som är nya med byggandet inte gör något dumt ? Bättre att vara för försiktig än åt andra hållet Synd om något går sönder.

jag har aldrig tänkt tanken på ESD, plockar så mycket jag vill med mina datorer, går aldrig sönder.

Moderkortet är nog ''kortslutet'' efter att jag lödde om byglarna till nordbryggekylaren, för att kunna sätta ditt en större Zalmankylare. ska köpa nytt moderkort ochprocessor o chassi nästa vecka, kanske kommer upp ett galleri då

Visa signatur

''Du kanske kan spela, MEN KAN DU KÖTTA?!?!?!''

Spelrigg: Intel i5 3570k 3.4Ghz [/B], Asus Nåt med Z77 4Gb DDR3, Asus GTX560Ti, 500gb HDD,Tagan Twoforce II 500w
Server: DL380G3, 6Gb ECC-minne, 2x Xeon @ 2,4Ghz, 72Gb 10k rpm SCSI, ESX Hypervisor 3.5

Permalänk
Medlem

jag har råkat ta sönder ett moderkort för en kompis pga esd, lite surt för mig att punga ut 1000 för att jag var oförsiktig och jag var på ett bord med hade inget armband på mig. pillar mkt på mina egna datorer och inget har gått sönder där. ibland har man otur, ibland har man tur istället.

Permalänk

mjoo

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Quickzor
jag har råkat ta sönder ett moderkort för en kompis pga esd, lite surt för mig att punga ut 1000 för att jag var oförsiktig och jag var på ett bord med hade inget armband på mig. pillar mkt på mina egna datorer och inget har gått sönder där. ibland har man otur, ibland har man tur istället.

Visa signatur

''Du kanske kan spela, MEN KAN DU KÖTTA?!?!?!''

Spelrigg: Intel i5 3570k 3.4Ghz [/B], Asus Nåt med Z77 4Gb DDR3, Asus GTX560Ti, 500gb HDD,Tagan Twoforce II 500w
Server: DL380G3, 6Gb ECC-minne, 2x Xeon @ 2,4Ghz, 72Gb 10k rpm SCSI, ESX Hypervisor 3.5

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av thedarre
Lol, ofta du lagger elektronik pa sangen lol!

de her e varfor jag aldrig koper begangnad elektronik folk fattar inte lol

Då ska man inte köpa mina grejer, en del har blivit lagade på sängen, på golvet, i köket, på arbetsbordet men mest framför datorn.

Jag vet också anledningen vf dellen la av, DET ÄR EN DELL!
Man ska inte ha dell, lite ironiskt att jag skriver vid en nu, men vid jul kanske jag får en ny dator

Visa signatur

Jag tyckte att denna text räckte fint