Fallout 3 med nya kortet 5870 1GB

Permalänk
Medlem

Fallout 3 med nya kortet 5870 1GB

Hej! Köpte en ny dator för ett par månader sedan och jag kommer ihåg att jag lirade Fallout 3 rätt mycket.

Jag kommer ihåg det som att det fungerade helt utan att slöa ner på FPSen det minsta lilla, men nu när jag installerade det igen märker jag att FPSen ibland dimper ner under 50 (i bara några sekunder när man t.ex. vänder sig om när den laddar upp alla byggnader etc) och när det är extremt mycket på skärmen (t.ex. när man precis gått ut från Vault och knallar ner i Springvale där och tittar runt kan jag ibland få runt 55 FPS samt s.k. stuttering).

Har också märkt att när man t.ex. öppnar en Vault Door (i början, bl.a. så kommer det ju massa rök från "borren" där) och står innuti/väldigt nära det så känner jag att FPSen sjunker som bara den. Detta har jag inget minne av att det brukade göra.

Är jag bara kräsen eller är det nått fel? Vad kan jag göra?

Jag har provat:
Nyaste grafikdrivrutiner
Äldsta grafikdrivrutiner (efter en formatering, de drivrutiner man får med på skivan)
Tagit bort Vsync (i fallout.ini filen, detta måste man göra för att få bort Vsync, inställningen i launchern är buggad)

Jag har:

Sapphire Radeon 5870 1GB
6GB Corsair 1600MHz
Intel Core i7 920
Asus P6T SE

Tack för svar

Permalänk
Medlem

Vad hade du för system innan då? Ändrat upplösningen eller dragit på mer AA/AF?

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X, ASUS TUF B650-Plus wifi, Kingston Fury Beast 32GB 6000Mhz CL30, Kingston KC3000 2TB, Sapphire 7800 XT Pulse, Peerless Assassin 120, DarkPower 630W, Benq XL2411T + DELL U2312HM, Phanteks Eclipse P400S

Permalänk
Medlem

Vad jag hade för system innan?

För 2 månader sedan uppfattade jag Fallout 3 att flyta på bättre på samma system än vad det gör idag.

En sak jag ska testa är att ominstallera Fallout så att jag kör Fallout 1.0, läste att det var någon patch som knasade ihop Multicore CPUs för spelet men jag vet inte alls om detta hjälper eller inte

Permalänk
Medlem

Kör patch 1.7 och prova äldre drivrutiner till grafikkortet. stäng av AA/AF.

Själv dimper min fps ner kanske till 35-40 ibland, Så jag du är kanske lite kräsen.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Ah, MX Blues, the power of nuclear bombs at your fingertips!

13700KF / Gigabyte Z790UD / 32gb DDR5@6000mhz / Powercolor RX 6700 XT 12Gb / NZXT HALE90 750 / NZXT H2 White

Permalänk

problemet är väl att du använt din dator till annat än Fallout.

En dator som används fylls med massor av skit.. typ tempfiler värde flera gig och annat skräp som felaktiga registernycklar.

Sånt som händer.. det är samma för alla.. vissa är bara bättre på att dra på sig en massa konstigheter som skräpar.

Ett verktyg som kan rekomenderas är väl CCleaner... bara googla
Men tryck för guds skull inte bara på OK hela vägen.. ta bort krysset i rutan för "installera Yahoo toolbar".... om dun inte gör det så är det kört

Nä men alla dessa tillägg segar ner systemet.
Sen kan det vara skönt att ta bort en massa program som körs via autostart och skräpar ner ram minnet utan att du använder de ens en gång i månaden...
kör Registerverktyget också men kom ihåg att spara det någonstans...
i sällsynta fall blir datorn segare och då vill man ju fixa tillbaka det igen..

Visa signatur

Vattenkyld AMD 955 och ATI 4890 xXx
inbyggd i ett Armor chassie

Permalänk
Medlem

jag kör 1.7+ alla expansions med mitt 5850 och det flyter på riktigt bra (kanske dimper ner till 50 ibland med) med alla på max(AAx8+AFx15)
men det hakar fortfarande upp sig ibland inne i små hus så man får stänga ner spelet men det hände mig med mitt 8800 gt med så det är någon bugg

Visa signatur

Amiga 500 + Amiga CD32 + Game & Watch 😊

Permalänk
Medlem

Har nästan en likadan dator.. Funkar för mig maxat.. Aldrig sett FPS'en under 60 (vsync).. Var ett tag sedan ajg lirade Fallout dock, så jag vetto fan vilken patch jag har.

edit/ 1920x1200..

Visa signatur

Citera så att jag hittar tillbaka!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hellgore666
problemet är väl att du använt din dator till annat än Fallout.

En dator som används fylls med massor av skit.. typ tempfiler värde flera gig och annat skräp som felaktiga registernycklar.

Sånt som händer.. det är samma för alla.. vissa är bara bättre på att dra på sig en massa konstigheter som skräpar.

Ett verktyg som kan rekomenderas är väl CCleaner... bara googla
Men tryck för guds skull inte bara på OK hela vägen.. ta bort krysset i rutan för "installera Yahoo toolbar".... om dun inte gör det så är det kört

Nä men alla dessa tillägg segar ner systemet.
Sen kan det vara skönt att ta bort en massa program som körs via autostart och skräpar ner ram minnet utan att du använder de ens en gång i månaden...
kör Registerverktyget också men kom ihåg att spara det någonstans...
i sällsynta fall blir datorn segare och då vill man ju fixa tillbaka det igen..

Jag har ju nyss formaterat datorn och detta har inte hjälpt alls

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Liemann
Har nästan en likadan dator.. Funkar för mig maxat.. Aldrig sett FPS'en under 60 (vsync).. Var ett tag sedan ajg lirade Fallout dock, så jag vetto fan vilken patch jag har.

edit/ 1920x1200..

Kör du utan addons/mods?

Om inte, kör du med t.ex. Enhanced Weather- Rain and Snow, FOOK2 eller MMM?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Klocker
Kör du utan addons/mods?

Om inte, kör du med t.ex. Enhanced Weather- Rain and Snow, FOOK2 eller MMM?

Hej, samma person som Liemann, annat konto bara.. Nej jag kör med addons men inget som påverkar grafiken.

Win 7 x64 om det har någon betydelse?.. Sen har jag ju klockat processorn till 4 Ghz.

Visa signatur

SSG - Swedish Strategic Group - En svensk ArmA 2 klan

Antec P182 | Seasonic M12 | DELL U2410 | Asus P6T v2 Deluxe | i7 920 D0+ IFX-14 @4Ghz/1.24v | Corsair XMS3 @1603 Mhz 7-7-7-18 | Sapphire HD 5870 | G15/G25 | Sennheiser PC350 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thy_MyrsloK
Hej, samma person som Liemann, annat konto bara.. Nej jag kör med addons men inget som påverkar grafiken.

Win 7 x64 om det har någon betydelse?.. Sen har jag ju klockat processorn till 4 Ghz.

Okej för att när jag kör med den förstnämnda, Enhanced weather så damp min fps ner till 35-40. Det har jag verkligen inget minne av att den har gjort förut så jag blir fundersam på vad som kan vara fel.

Jag har precis omformaterat datorn och installerat om Win7 RC 64. Nu har jag uppdaterat grafikdrivrutinerna från stock(de som finns på skivan) till de nyaste (9.12 tror jag det var). Har inte testat än om det blir bättre men det tvivlar jag på eftersom att det fungerade fint utan dessa förut när jag spelade (jag är säker på att jag aldrig någonsin fick under 50FPS när jag spelade förut).

Vad kan det vara för fel?

Edit: min FPS sjönk till 35-40 när det ösregnade med modden. Det är inte mycket påverkan när det är fint väder

Edit 2: Hur klockade du CPUn? Genom bios? (har aldrig klockat något förut)

Vad är i7 920 inställt på från början?

Permalänk
Medlem

Känns som att jag kan dra slutsatsen att det inte är fel på min dator utan "felet" beror på Fallout 3. Jag installerade nyss CoD MW2 och testade och det flyter på felfritt på maxade inställningar .. ligger runt 200fps på några ställen men går i stort sett aldrig under 90FPS

Det begränsar ju vad felet kan vara till just Fallout 3 kanske..

Permalänk
Medlem

Hej igen, haft lite konto strul, men det är samma som myrslok/liemann hehe.

"Felet" är väll att Fallout 3 e typ.. "lite större" till omgivningen än vad CoD é ?
Sen kan det bero på Fallout version/catalyst version osv.. Sist jag spelade Fallout hade jag nog 9.9 catalysten. Ingen aning om vad jag hade för Fallout version dock.

Japp den e klockad genom bios. 2,66 Ghz.

Visa signatur

Citera så att jag hittar tillbaka!

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ish
Hej igen, haft lite konto strul, men det är samma som myrslok/liemann hehe.

"Felet" är väll att Fallout 3 e typ.. "lite större" till omgivningen än vad CoD é ?
Sen kan det bero på Fallout version/catalyst version osv.. Sist jag spelade Fallout hade jag nog 9.9 catalysten. Ingen aning om vad jag hade för Fallout version dock.

Japp den e klockad genom bios. 2,66 Ghz.

Lite? Drygt 200 gånger.

Visa signatur

AMD Phenom II X4 720 BE @ 3.61 GHz || MSI 790XT-G45 Crossfire || 800MHz 4GB Corsair|| Sapphire HD5850 1GB || Corsair 650W || BENQ G2400W 1920x1200

Permalänk
Medlem

Jag menar ju inte ordagrant, duh.. Körde för övrigt lite F3 nyss.. Allt maxat 1920x1200 60 fps stabilt.. 9.12 drivarna..

Visa signatur

Citera så att jag hittar tillbaka!

Permalänk
Medlem

No problem over here 60FPS Stabilt V-Sync, 8xAA/15xAF 1920x1080, Catalyst 9.12

Visa signatur

AMD 7800X3D | ASUS TUF X670E-PLUS | Corsair Vengeance DDR5 32GB EXPO | ASUS TUF 4090 OC 24GB |
Noctua NH-U12A | Corsair 4000D | Corsair AX1200W | Steelseries Apex 7 | Steelseries Sensei Ten | ASUS VG35VQ

https://github.com/Mariusz89B