Permalänk
Medlem

Hur ska man böja "rädd"?

Om vi tänker oss att ett barn, eller djur är väldigt lättskrämt i största allmänhet. Hur böjer man då ordet rädd? Ett rätt djur? Ett räddt djur?
Det är inte ett skrämt djur eller barn, det är ett ___ djur eller barn.

Några teorier?

Visa signatur

Hinc robur et securitas

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Finns ingen sådan form. Du måste göra en omskrivning. Kanske kan du använda ordet "räddhågset".

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Medlem

Rädd är ett adjektiv som inte böjs, såvitt jag vet. Således blir det "ett rädd djur" även om det i talspråk kanske tenderar att bli "ett [rätt] djur".

Edit: En liten utvikning;

Vore intressant att se hur detta adjektiv används dialektalt. I min lilla värld så används det främst när det handlar om specifika personer. Exempelvis "jag är rädd", "han är rädd" eller mer specifierande former "den lilla pojken är rädd" och så vidare. Handlar det om mer indefinita subjekt så betonas snarare på den föregående handlingen ("ett skrämt djur", "ett skrämt barn").
Summering; En individ kan vara rädd, en generell individ kan vara (upp-)skrämt och varken djur eller människor går omkring och är rädda utan orsak.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Inaktiv

ett rätt djur

Permalänk
Medlem

Det finns en sådan form enligt institutionen för språk och folkminnen, före detta språknämden
http://www.sprakradet.se/GetDoc?meta_id=1950

Citat:

fråga
Kan man böja rädd efter t-ord, alltså ett rätt barn?
svar
I teorin borde rädd kunna böjas så, men man brukar aldrig göra det. Man använder ett annat ord eller skriver om det hela, t.ex. ett skrämt barn.

Man brukar också tveka inför t-formerna av pryd, vred, fadd, flat, kåt och lat, trots att det går utmärkt med blött, fett, tätt och vått. Samma motvilja finns mot t-formerna av flerstaviga adjektiv på -id: gravid, frigid, likvid, morbid, stupid, timid, rigid, paranoid, valid och mongoloid, förutom vid solid, där solitt går utmärkt.

Ur ett språkvårdsperspektiv finns inget att anmärka på former som rätt och morbitt. Det är bara så att ingen använder dem.

En lat katt
Ett latt lejon.
Det blir mycket lustigare om vi faktiskt börjar använda dessa. Och mer konsekvent.

Permalänk
Medlem

rädd, räddare, räddast

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thiesen
rädd, räddare, räddast

Nu talar vi dock om kongruensböjning med avsikt på genus, inte komparationsböjning.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Medlem
Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem

Detta var uppe i något tv program för nått år sedan.. var någon språkguru där som sa att man säger "räddhågset" precis som någon nämnde innan.

Visa signatur

- Hon är säkert nåt monster.
- Men vadå? Hon har ju armar och ben och pratar normalt, det gör väl inte monster inte?
- Vi får väl se när vi slår ner henne.

Permalänk
Medlem

Språknämnden har ju redan konstaterat att det inte är fel att böja med "tt". Att välja ett annat ord löser inga problem med de många andra;
pryd, vred, fadd, flat, kåt, lat, gravid, frigid, likvid, morbid, stupid, timid, rigid, paranoid, valid och mongoloid

Som med solid blir det för jobbigt att alltid vara tvungen att strukturera om meningar helt bara för att man råkar byta neutrumform i vissa sammanhang. solitt låter inte mycket bättre än morbitt. Ingen kan ge fel för en sådan stavning så jag tycker vi alla skall ta ett krafttag och kämpa för denna böjning, och efter några år så tycker alla att prytt, kått, latt, morbitt, timitt låter helt OK.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Micket
Språknämnden har ju redan konstaterat att det inte är fel att böja med "tt". Att välja ett annat ord löser inga problem med de många andra;
pryd, vred, fadd, flat, kåt, lat, gravid, frigid, likvid, morbid, stupid, timid, rigid, paranoid, valid och mongoloid

Som med solid blir det för jobbigt att alltid vara tvungen att strukturera om meningar helt bara för att man råkar byta neutrumform i vissa sammanhang. solitt låter inte mycket bättre än morbitt. Ingen kan ge fel för en sådan stavning så jag tycker vi alla skall ta ett krafttag och kämpa för denna böjning, och efter några år så tycker alla att prytt, kått, latt, morbitt, timitt låter helt OK.

Jag håller faktiskt med dig. Jag vill även passa på att slå ett slag för ordet "färst" som superlativformen av "få" - få, färre, färst.

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Medlem

Usch, det låter ju helt hemskt att böja orden så :S
Nej att ersätta dem med mer passande ord i sammanhanget känns bättre.

Visa signatur

| Fractal Design Compact 7 Vit - MSI Tomahawk x570 - Ryzen 5600X - PNY 4070Ti Super - 32GB Corsair 3200Mhz CL16 | ASUS MG279Q - 2560x1440, 144Hz, IPS, Freesync |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av marukusu
Usch, det låter ju helt hemskt att böja orden så :S
Nej att ersätta dem med mer passande ord i sammanhanget känns bättre.

Sluta vara så konservativ! Gör revolt nu! Upp på de språkliga barrikaderna och basunera ut dessa nya spännande böjningar!

Jag har själv undrat över det här och det är ju trevligt att man äntligen kan använda de former som verkar vettigast, även om de låter som en mage uppfödd på bönor, lök och fläsk!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ilja
Jag håller faktiskt med dig. Jag vill även passa på att slå ett slag för ordet "färst" som superlativformen av "få" - få, färre, färst.

Ja, färst är väldigt underutnyttjat, jag försöker använda det så ofta jag kan.

Permalänk
Medlem

Rätt är rätt!

Räddhågset är helt fel. Det är inte ett tillstånd utan en egenskap (Nasse från Nalle Puh är t ex räddhågsen). Skrämt är inte heller bra, eftersom det bara kan användas för en viss typ av rädsla (när man blivit skrämd av något). Barnet kan vara rätt för tjuren, men behöver inte ha blivit skrämt av den.

Ju fler vi är som vågar använda dessa former, desto bättre! Själv ska jag ut i helgen och se om jag hittar något kått fruntimmer...

Visa signatur

Är det inte Fingal Olsson som sitter där borta?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jerka^
Själv ska jag ut i helgen och se om jag hittar något kått fruntimmer...

Det är väl knappast något problem. Man kan ju inte kasta en sten utan att träffa ett sådant. Den riktiga utmaningen är ju huruvida man får ligga. Man kanske inte ska kasta sten på dem... =/

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ilja
Det är väl knappast något problem. Man kan ju inte kasta en sten utan att träffa ett sådant. Den riktiga utmaningen är ju huruvida man får ligga. Man kanske inte ska kasta sten på dem... =/

Kastar du stenen riktigt hårt så får garanterat ligga.

Visa signatur

as it was in the beginning so it shall be in the end

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nidas
Kastar du stenen riktigt hårt så får garanterat ligga.

Jag skulle väl inte säga att man garanterat får ligga. Men hon lär inte tacka nej ;).

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lyml
Jag skulle väl inte säga att man garanterat får ligga. Men hon lär inte tacka nej ;).

same shit different haircut

Visa signatur

as it was in the beginning so it shall be in the end

Permalänk
Medlem

Hmmm, 'rätt'förvirringen har jag aldrig råkat ut för, däremot har 'morbi-d-t' varit en enträgen förkylning.
"Men det här är ju alldeles morbi..d!t!."

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem

Jag håller med dig, Jerka. Räddhågset är en egenskap. Skrämt känns mer som en beskrivning på ett tillfälligt tillstånd. Räddt ser helt rubbat ut, men det beskriver nog läget bäst. Det handlar inte om fobofobi, utan att man är rädd för något. Ett barn är inte räddhågset för stora hundar. Det är räddt för att barnet blev skrämt av en stor hund för sex dagar sedan. Hänger någon i min vansinnesfärd genom det svenska språket?

Visa signatur

Hinc robur et securitas

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RJD
Räddt ser helt rubbat ut, men det beskriver nog läget bäst.

"Rätt" är väl som sagt annars vad som överensstämmer bäst med andra liknande ord?

Permalänk

Tja, då jag sovit mig igenom dom flesta svenska lektionerna så kan jag inget avancerat om sånna här saker....

Men man kan ju alltid hoppa tillbaka till lite äldre svenska, t.ex ''rädder''.

''Det var en rädder gosse''

Dock så fungerar det ju inte så bra med just orden ''barn'' eller ''djur''.

Alternativet är ju att byta ut ''rädd'' mot ett synonymt adjektiv, t.ex:

''Ett skrämt barn/djur''
''Ett lättskrämt barn/djur''
''Ett skräckslaget barn/djur''

Från wikipedias faktafrågor:

''Språknämnden svarar i sin "frågelåda" just på den frågan, och svarar att man teoretiskt korrekt kan böja rädd till rätt efter ett t-ord, men att man i praktiken aldrig gör det. Man omformulerar sig eller använder ett annat ord, exempelvis skrämd/skrämt, men det är inte formellt fel att skriva rätt.''

http://sv.wikipedia.org/wiki/Wikipedia:Faktafr%C3%A5gor/Arkiv...

Permalänk
Medlem

"Det var en rädder gosse" blir ju en så enorm omskrivning, så det går utanför ramarna. Skrämt har vi redan sågat vid skoskaften. Jag röstar på att vi härmed böjer rädd - räddt. Det blir trevligare så.

Visa signatur

Hinc robur et securitas

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RJD
Jag röstar på att vi härmed böjer rädd - räddt. Det blir trevligare så.

Varför tycker du att det är bättre än "rätt"? "-Ddt" ser ju inte klokt ut (och går knappt att uttala).

Permalänk
Inaktiv

Iom att det är rätt att böja rädd rätt så kan vi väl böja rädd rätt, det är rätt så.

Jag är rädd för att ni som ej vill böja rädd rätt utan hellre böjer det fel ej har rätt i frågan.