Tycker inte man ska lägga dålig kritig varken på Dustin eller posten.
Gör jobbet bättre själv och ha 200% nöjda kunder och håll reda på lata anställda istället. Problemet med posten är snarare att de måste uppfinna hjulet på varje ställe så fort något ska ändras och donas.
Sen så har jag viss inblick i postens logistik då jag jobbat där och även på strålfors (ägs av posten) Det händer att brev kommer bort.
när jag jobbade på strålfors så är det hundratlas om inte över miljonen brev som passerar pressarna och kuveterings maskinerna dagligen.
Det händer att man kan få en felkatig order dvs att företaget har gjort ett fle i utskicket som måste åtgärdas och då kan det hamna timmar/dagar efter i kölistan.
Sen väl när den skrivna pappersbunten kommit till kuveteringsmaskinerna så måste de finjusteras om man bytt papperstyp eller brevstorlek eller viksätt så det är mycket som kan gå fel och oftast så har man ett 20-30tal omkörningar per bunt och då kan det hända att brev tar någon dag på sig extra.
Även när allt är klart på 'vår' sida så kan breven fasna några timmar eller dag dag eller två beroende prioritet och om de just missat lastbilarna som kommer dygnet runt. som sagt det är inte liiite brev så om några hundra brev om dagen blir försenade är vanligt. något man vill ha ner givetvis men det är lite i förhållande till så mycket man faktiskt kör.
Alla brev registreras att de är färdiga och viktiga papper så som bankpapper och vissa räkningar dubbelkollas även så att de inte försvinner mellan våra loakel och postbilarna. Sen därefter körs de ut till stora sorterings maskiner som står på ett par ställen runt om i landet. Bla finns det en stor i Alvesta så våra brev åker först från Ljungby->Alvesta->Ljungby->posten->sorteras->körs ut av brevbärarna. Så preceduren är lite värre än vad den kan tänkas vara + att det är en massa jobbig reklam postmännen måste ta hänsyn till dessutom.
Det är lite samma procedur med paket att det kan åka fram och tillbaka mellan städer en gång för att just 'sorteras' eller rättare sagt registreras och veta var paketet är. Sen så händer et att paket kan hänga med en sväng extra och inte har blivit registrerade då kan det ta ett par dagar och sen är människor inte mer än mänskliga att det felar att någon kan knapprat in fel kod eller att Dustin lagt i fel vara eller fått felaktiga uppgifter av köparen.
Sen så händer det tråkigt nog att folk kan bli sjuka och att bilar åker i diket så förseningar kan ske. sen att det är tråkigt när det händer är en sak och har man brottom så tycker jag man ska handla av någon dyyyr jävla sida istället och hoppas de kör ut de själva 5minuter snabbare än vad posten eller dhl hade gjort etc.
Jag har faktist bra mycket sämre erfarenheter av både DHL, UPS. Schenker och privata åkeriföretag än vad jag har av posten. Tog 2 månader för mig att få ett par lås som irrat omkring på deras terminaler innan de fick för sig att htta rätt på en dag. och då har vi det mesta på jobbet dagen efter vid kl 9.
Så summan av kademumman är att måste man ha det nu får man nästan skylla sig själv för man inte tänkt på det innan eller haft någon form av tillfällig backup eller att man inte åkt till SIBA eller liknande och köpt sin produkt där istället.
varför klagas det så jävla mycket när saker inte kommer fram just på 2sec?
varför ser vi inte 9000+ inlägg om hur bra och smärtfritt posten och företaget man köpt sin vara ifrån istället?
Därför det är så jävla lätt att vara elak mot allt och alla istället för att ge beröm då de förtjänar det. Sen kan man alltid hamna i surporten som nåon praktikant eller tur gubbe sitter i men brukar hjälpa om man får prata med 'rätt' person oavsett företag.
Jag vann en datormus av Mionix i början av december. Har inte fått något kollinummer/paket i lådan men jag misstänker snarare på att Mionix inte fått upgifterna av Swec eller att de har mycket att göra eller helt enkelt inte gjort det eller tänkt på det.