Permalänk
Medlem

3 skärmar till Radeon 5770

Hej!
Jag har ett litet problem med få mina 3 skärmar att funka samtidigt. Datorn hittar de 3 skärmarna men om jag ska aktivera den tredje står det Bildskärmsinställningarna kunde inte sparas. Har ett Radeon 5770 och har sett på youtube osv att det går har utökat skrivbord med det graffikkortet. De är ikopplade så här: En HDMI och Två VGA med DVI adapter. Vill gärna få alla skärmar att funka samtidigt, hur ska jag göra??

Tack i förhand!

Visa signatur

Antec Twelve Hundred Windows 7 Ultimate Intel Core I7 920 4.4GHz Corsair XMS3 DDR3 1603MHz 6GB Western Digital Caviar 1TB Asus Rampage II Extreme Ati Radeon 5770 950Mhz

Permalänk
Medlem

Ditt kort har 2 st dvi, 1 hdmi och 1 displayport. Om du ska köra 3 skärmar kan du bara använda följande portar:

Ex 1
2 dvi, 1 displayport
Ex 2
1 dvi, 1 hdmi, 1 displayport

Så som du kör 1 Hdmi, 2 dvi/vga fungerar inte för att den ena dvi porten är ihop kopplad med hdmin. Så av de 3 portarna är det bara 2 signaler som kommer ut i taget.

Du får alltså skaffa en AKTIV displayport adapter om du inte har displayports utgång på någon av skärmarna redan. En oaktiv adapter fungerar inte.

Exempel på en aktiv adapter:
http://accessories.us.dell.com/sna/products/Cables/productdet...

Exempel på en oaktiv adapter
http://www.startech.com/item/DP2DVI-DisplayPort-to-DVI-Cable-...

Visa signatur

3900X | 2080 TI | 64GB RAM | 1TB NVME Pcie4 | C49RG90

Permalänk
Medlem

Okej. Tack så mycket!
Så det enda jag behöver göra är att köpa en Aktiv displayport?

Visa signatur

Antec Twelve Hundred Windows 7 Ultimate Intel Core I7 920 4.4GHz Corsair XMS3 DDR3 1603MHz 6GB Western Digital Caviar 1TB Asus Rampage II Extreme Ati Radeon 5770 950Mhz

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Emilb
okej tack så mycket. Så det ända jag behöver göra är att köpa en Aktiv displayport?

Precis

Visa signatur

3900X | 2080 TI | 64GB RAM | 1TB NVME Pcie4 | C49RG90

Permalänk
Medlem

Är detta rätt adapter? http://www.dustin.se/pd_5010374025.aspx

.Förstår bara inte riktigt varför man måste ha just en aktiv DP adapter och inte en vanlig som: HP DISPLAYPORT TO VGA ADAPTER http://www.dustin.se/pd_5010316663.aspx

Visa signatur

Antec Twelve Hundred Windows 7 Ultimate Intel Core I7 920 4.4GHz Corsair XMS3 DDR3 1603MHz 6GB Western Digital Caviar 1TB Asus Rampage II Extreme Ati Radeon 5770 950Mhz

Permalänk
Medlem

Jag funderar på att skaffa en sådan som Emilb länkar, HP-adaptern alltså.
Vet någon om det går att få tag på billigare DP->VGA-adapter än följande? http://www.amentio.se/PartDetail.aspx?q=p:2404116
Jag tycker fortfarande att det är sjukt dyrt bara för att få Eyefinity att fungera, det blir 494kr med frakten:/

Visa signatur

PhII 955BE TRUE | Gigabyte 790FXT-UD5P | GTX 960 4GB | 16GB 1333MHz | Intel 330 120GB | 20TB | Corsair HX520 | Antec P182 | 27" BenQ VA | 2x 22" BenQ | 46" TV

Permalänk
Medlem

Vad jag minns har de aktiva en "clock generator" i sig, vilket krävs.

Visa signatur

i7-3770k | AMD 7970

Permalänk
Medlem

Så en displayport fungerar ö.h.t inte ifall det är en "passiv" konverterare?
Kan man senare koppla på en dvi till vga konverter på den för att testa?
Eftersom man sitter på crt skärm <3

Visa signatur

Cooler Master Cosmos S | Corsair HX 750W | Asus P7P55D Evo | Core i5 750 @ 3.89ghz | Noctua U12P SE | Asus 7970 DCII | 8GB G.skill 2133Mhz

Permalänk
Medlem

Det ska finnas aktiva displayport -> vga med men vet att vissa lyckats med olika adapters efter så det kan nog funka med en aktiv displayport - > dvi sen en passiv dvi -> vga.

Men inte sett nån bekräftelse på det, kanske ta och kolla med grafikkort tillverkare. Sapphire hade ju en aktiv adapter på gång så de borde ju veta om det funkar med en vga adapter på den.

Visa signatur

i7-3770k | AMD 7970

Permalänk

Grävt upp en lite äldre tråd...

Jag sitter med 2 skärmar och vill ha en tredje till mitt ati 5770. Varför funkar det inte med en oaktiv adapter?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DeerSlayer
Grävt upp en lite äldre tråd...

Jag sitter med 2 skärmar och vill ha en tredje till mitt ati 5770. Varför funkar det inte med en oaktiv adapter?

för att det inte är samma signaler för DVI/VGA som för DP så den måste vara aktiv för att konvertera (göra om signalerna)

Visa signatur

Stationär dator | AMD RYZEN 7 5700G | G.SKILL Flare X 16GB 3200MHz CL14 | ASUS PRIME X470-PRO | Samsung 970 EVO 250GB | WD Green 120GB M.2 | Fractal Design Newton R3 600W | Manjaro - KDE Plasma |
HP ENVY x360 | AMD RYZEN 5 2500u | 8GB | 256GB SSD |
OnePlus 6

Permalänk

Ok. Alla aktiva adaptrar jag hittar kostar runt 1000 kr. Finns det inga billiga att köpa?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DeerSlayer
Ok. Alla aktiva adaptrar jag hittar kostar runt 1000 kr. Finns det inga billiga att köpa?

Nej.
Dom kostar så mycket.

Permalänk

Nån länk eller 2 kanske?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DeerSlayer
Nån länk eller 2 kanske?

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=575163
http://mikrodatorn.idg.se/2.1030/1.281569/nu-kan-du-kora-eyef...

Eller nått?

Permalänk
Medlem

Dessa fungerar också om man inte vill slänga ut för mycket.

*OBS*
En del användare har fått flimmer och störningar i bilden av den här typen, inte alla dock.

Men med tanke på priset så tycker jag personligen att det är värt en chansning.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zachry
Dessa fungerar också om man inte vill slänga ut för mycket.

*OBS*
En del användare har fått flimmer och störningar i bilden av den här typen, inte alla dock.

Men med tanke på priset så tycker jag personligen att det är värt en chansning.

Men den funkar väll inte?
Eller? Har jag missförstått?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kilroy
Men den funkar väll inte?
Eller? Har jag missförstått?

VGA är analogt så de e klart att de fungerar, bildkvalitet är en annan 5a, men som jag skrev finns det folk som det fungerar helt felfritt med och andra och fått flimmer tappad signal, men eftersom det rör sig om ca 100kr så kan det som sagt vara värt att se hur det fungerar.

Lite som triss, Plötsligt Händer Det

*EDIT*
DP->DVI måste däremot ha en Aktiv adapter.

Permalänk

Lånar tråden lite, hur är det med S-Video och VGA? Får inte båda att funka samtidigt.

Visa signatur

7800X3D / 7900XTX

R.I.P PALE

Permalänk
Medlem

Tråkigt att AMD ska vara så snåla eller dumma (eller om dem hade platsbrist)
-.-

Visa signatur

. EyeFinity Setup
Project Daedalus
| PhII x6 1090T 3,2GHz @ 4,1Ghz | H50 - PnP Scythe GT 1450rpm | Sapphire Dual-X OC 7970 | Corsair Vengeance LP 16GB 1600MHz | FD Define R2 | FD Newton R2 650w, S34E790C, Catleap 27"|R.I.P. Pettson

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fragdeath
Lånar tråden lite, hur är det med S-Video och VGA? Får inte båda att funka samtidigt.

Hur har du det kopplat?
5770 har ju varken VGA eller S-Video kontakter så det är väldigt svårt att säga någonting om din fråga.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av adde_mufc
Tråkigt att AMD ska vara så snåla eller dumma (eller om dem hade platsbrist)
-.-

Hur då menar du?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av adde_mufc
Tråkigt att AMD ska vara så snåla eller dumma (eller om dem hade platsbrist)
-.-

Med att dom inte skickade med en adapter?
tycker xfx va lite snåla med mitt 5870, fick inte med en ända kabel/adapter
när jag köpte mitt 4670 fick jag adaptrar till massa olika saker samt klistermärke osv.

Så tolkar jag din fråga rätt så har de nog lite med vilken tillverkare det handlar om samt att en Dp->aktiv dvi inte är direkt billig i sig och dom skulle gissningsvis kunna skicka med en men då skulle antagligen kostnaden gå upp ca 700kr för kortet (paketet). så på så sätt är det bättre att ha det som tillbehör då användaren själv kan välja. (Om man ser till helheten synd om oss som behöver dock)

sen är det bara att hoppas på att detta blir mer populärt vilket ökar konsumtionen så att priserna går ner. (antar jag att dom skulle göra om inte annat skulle återförsäljarna/grossisterna kunna få bättre priser genom större beställningar)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zachry
Med att dom inte skickade med en adapter?
tycker xfx va lite snåla med mitt 5870, fick inte med en ända kabel/adapter
när jag köpte mitt 4670 fick jag adaptrar till massa olika saker samt klistermärke osv.

Så tolkar jag din fråga rätt så har de nog lite med vilken tillverkare det handlar om samt att en Dp->aktiv dvi inte är direkt billig i sig och dom skulle gissningsvis kunna skicka med en men då skulle antagligen kostnaden gå upp ca 700kr för kortet (paketet). så på så sätt är det bättre att ha det som tillbehör då användaren själv kan välja. (Om man ser till helheten synd om oss som behöver dock)

sen är det bara att hoppas på att detta blir mer populärt vilket ökar konsumtionen så att priserna går ner. (antar jag att dom skulle göra om inte annat skulle återförsäljarna/grossisterna kunna få bättre priser genom större beställningar)

varför satte de inte 3 DVI portar bara och skicka med dvi till hdmi adapter

Visa signatur

Stationär dator | AMD RYZEN 7 5700G | G.SKILL Flare X 16GB 3200MHz CL14 | ASUS PRIME X470-PRO | Samsung 970 EVO 250GB | WD Green 120GB M.2 | Fractal Design Newton R3 600W | Manjaro - KDE Plasma |
HP ENVY x360 | AMD RYZEN 5 2500u | 8GB | 256GB SSD |
OnePlus 6

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ponanmsi
varför satte de inte 3 DVI portar bara och skicka med dvi till hdmi adapter

För att man bara hade kunnat använda 2 av dom dvi-portarna samtidigt och det är smidigt att ha en HDMI-kontakt från början och slippa använda adapter och det inte finns någon som helst fördel med att göra på det viset öht som jag kan komma på.