Avatar - Filmen - James Cameron

Permalänk
Medlem

Jag ska inte säga att filmen är DEN bästa. Men det är helt klart BLAND de bästa filmer jag har sett. Mig veterligen behöver det inte vara nyskapande för att vara en riktigt bra film.

Må så vara att den är förutsägbar, men jag hade ändå inte helt grepp om det. Man hade bara sina teorier filmen igenom.

Även om det är klassiska inslag så tycker jag att Cameron får ut det allra bästa utav dom, driver dom till sin spets och tar det till en annan nivå.

Grymt.

9/10, njöt genom hela filmen!

Och snälla kära du Sprucetwig; Gör det, låt bli.

Permalänk
Medlem

Jag är sjukt kluven till filmen. Vissa scener fick en verkligen att känna sig som 12 år igen, medans filmen i sin helhet verkligen är meeh. Storyn vart ju rätt sisådär, filmen vart på tok för lång och många scenbyten vart ju väl hastigt gjorda / skummt klippta.

Å andra sidan så lekte ju Cameron duktigt med att ha ett 3D djup i filmen utan att göra det för påtagligt, det bara liksom fanns där.

Att se den som "vanlig" film pajjar halva grejen, så något blålaser köp blir det inte i framtiden. Den är väl mest sevärd för sakens skull, "revolutionen" inom bio, betydligt bättre än de andra 3D rullar jag har sett.

Visa signatur

<cidec> anybody here that can translate a swedish sentence for me pls ?
<Zaq> shot
<cidec> må din pung bli överkörd av femhundra siamesiska elefantbögar samtidigt som du får en ananas uppkörd långt upp i rektum

Permalänk
Medlem

Bästa filmen jag sett, 10/10

Som överstående talare så var ju filmen "lite vågat lång" men i det här fallet gjorde det bara filmen ännu bättre, filmen är uppbyggd kring en djupt budskap och storyn är verkligen bra. Det enda som saknades var en riktig signatur-musik (inte nödvändigt för filmer men en film som denna bör ändå ha en). Dock var musiken för övrigt mycket passande och bra. Även om man skulle tycka att storyn var kass så är filmen fantastiskt vacker men en otroligt fin miljö, och genomtänkt sci-fi teknik. När man ser trailern kan man lätt bli lurad att det är en film för tolvåringar som vill ha coola figurer med mycket action utan logik men det stämmer verkligen inte in på filmen och man blir otroligt fängslad, imponerad och inspirerad.

NI MÅSTE VERKLIGEN SE FILMEN!!!
och helst på bio, annars missar ni mycket!

Edit: vi var ca fem pers som såg den och alla tyckte det var en av de bästa filmerna någonsin. så här kommer polarnas betyg: (nu kanske jag överdriver men det är pga denna otroliga film)
polare 1: 10/10
polare 2: 10/10
polare 3: 10/10
polare 4: 10/10

Permalänk
Medlem

Någon tjej som har sett den, eller någon som haft med sin tjej som haft något utlåtande ?

Visa signatur

- Hon är säkert nåt monster.
- Men vadå? Hon har ju armar och ben och pratar normalt, det gör väl inte monster inte?
- Vi får väl se när vi slår ner henne.

Permalänk

Ja hon tyckte den var helt galet bra

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SheepPowa
Ja hon tyckte den var helt galet bra

Skönt att höra.. Min flickvän är väldigt anti, som hon utrycker sig "blå löjliga gubbar som springer runt och åker rymdskepp och skjuter laser på varandra" slut citat.... Så jag måste övertala henne att det är mer än bara det

Visa signatur

- Hon är säkert nåt monster.
- Men vadå? Hon har ju armar och ben och pratar normalt, det gör väl inte monster inte?
- Vi får väl se när vi slår ner henne.

Permalänk
Medlem

Det är mer än bara det. En tjejkompis jag gick med tyckte också den var grym.

Den har ett bra budskap också. Filmer som 2012 och Avatar ligger helt rätt i tiden.. Skillnaden dom emellan är att Avatar är en bra film, enligt mig

Jag har svårt att ta ut något som jag tyckte var mindre bra, det skulle i så fall vara soundtracket.. Tycker inte James Horner gjorde något märkvärdigt jobb.. Kunde ha varit bättre, stog bara ut någon enstaka gång sådär.. Varför inte Hans Zimmer eller Steve Jablonsky?

Filmen förtjänar ett theme som haft potential att bli en klassiker..

Edit: Vafan.. Bangkok Dangerous har ju bättre score till och med

http://www.youtube.com/watch?v=IxZpQl9hskc

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ako
Har precis kommit hem efter att ha sett den i 3D. Vi var 4 stycken som såg den tillsammans och den tog oss alla med storm. Jag hade själv inte byggt upp några förväntningar överhuvudtaget då jag haft mycket annat att göra på sistone. Men när jag väl stod inne på biografen började jag ana att detta nog är betydligt större än vad jag tänkt mig.

Avatar är en av de bästa filmerna jag sett i hela mitt liv. Det finns ingenting att anmärka på. Den spelar i en egen division. Den har en egen genre. Det är det mest revolutionerade jag sett i filmväg i hela mitt liv. Det finns ingen film i hela världen som är lik denna. Jag skulle kunna tänka mig att om man sätter världens bästa filmskapare, programmerare och idékläckare i samma rum där de får oändligt med tid och oändligt med resurser, så är Avatar den film som ploppar ut. Jag må vara i extas och allt detta är min åsikt. Andra kanske inte tycker som jag, men jag kan inte vänta på att få se den igen...

Håller med dig till 100%

Permalänk
Medlem

Att ge den högsta betyg är inte riktigt rättvist, då andra filmer som fått högsta betyg inte når upp till samma klass. Så jag ger den 12 av 10, så den får lite marginal.

Jag har sett trailern i 2D. Det funkar inget vidare. I 3D blir "smurfarna" levande. James Cameron har haft en tanke med 3D i nästan varje scen, så filmen tappar oerhört i 2D.

Storyn är verkligen bra, och de som tror sig kunnat förutsäga nästa scen genom hela filmen ljuger, det är omöjligt. Filmen har allt en film ska, och även tjejer/kvinnor kommer gilla denna, Sam Worthington är deras nya Brad pitt och det finns gott om drama i filmen. Att den är lång tycker jag ger valuta för pengarna, jag hade gärna suttit en timma till när jag såg eftertexterna rulla, hoppas starkt på en uppföljare. Folk applåderade när eftertexterna kom(igår salong 3 Heron, 18.00, jag satt med två tjejer i mitten, rad 6)

Musiken gör det den ska, en krydda i bakgrunden, inte som Titanic, där den tog över för mycket. Detta är inget soundtrack man köper direkt, men det var perfekt för filmen.

Dynamiken i ljudet är väldigt bra och gör sig riktigt bra på bio. Avatar 3D är textad, utan undantag, men det var inte så hemskt som jag trodde.

Jag hade slutat gå på bio, har ett bra system hemma, men 3D har man ju inte än. Kände att jag inte hann smälta alla fantastiska visuella intryck och måste se den igen. Vilken salong har bäst bas av Rigoletto och Sergels etta?

Visa signatur

”Ingen må utsättas för godtyckliga ingripanden i fråga om privatliv, familj, hem eller korrespondens.
Artikel 12, FN:s deklaration för mänskliga rättigheter

Permalänk

Jag är enormt besviken. Cameron brukade göra enkla, action och karaktärsdrivna filmer med enorm betoning på detaljer. Här får vi oss en trist politiskt korrekt dissning av den vita mannen och hans enorma ondska och vilja att förstöra allt. Mijönazisternas våta dröm!

Genomgoda blåa smurfer sitter på någon planet och tillber jorden och hotas av den onda vita mannen. En förrädare i de egna leden leder en allians med forntidsdjur och besegrar en högteknologiskt arme bara för att de är så goda och jordnära. Detta är slaget om Endor a lá Cameron! Patetiskt är vad det är!

Vänta bara tills spelet kommer ut. Då ska jag krossa infödingarna med vapenmakt och offra de överlevande på ett altare tillägnat mina gudar. Precis som infödingarna i Amerika gjorde med andra stammar innan den vita mannen kom och satte stopp för vansinnet.

Visa signatur

Every take-off is optional. Every landing is mandatory.

Permalänk
Medlem

Såg den i 3-D

Underhållingsvärde i världsklass än om man kan dra parrareller i budksap eller att man tycker att man sett storyn förut så är film huvudsakliga uppgift att underhålla.

5/5

Visa signatur

[Dator]: Asus-N56VM-S4034V ¤ [SSD] Intel-520-Series-240GB ¤ [Youtube - Fys]: ¤ Rygg & Bröst ¤ Mage & Triceps
[Graveringar]: ¤ Angel ¤ Devil + Tribal ¤ Dragon ¤
[Recensioner]: ¤ 3R System R201 ¤ Acousticase ¤ Colorsit ATX8010-A43 ¤ Lian Li PC7 SE ¤ Ultra X-Connect 500W ¤

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frantic
Såg den i 3-D

Underhållingsvärde i världsklass än om man kan dra parrareller i budksap eller att man tycker att man sett storyn förut så är film huvudsakliga uppgift att underhålla.

5/5

Håller med 5/5 i underhållningsvärde men rent filmmässigt blir betyget lägre.

Hade man tex hyrt filmen och sett den utan 3d osv så hade det kanske varit en 3-3.5a i betyg.

Permalänk

Såg den i fredags, i 3D. Så här i efterhand kan man ju sitta och plocka isär handlingen, karaktärerna och effekterna, det är inte så svårt. Att en utomjordisk art skulle vara människolik till den milda grad att de visar känslor på exakt samma sätt är naturligtvis skrattretande. Naturligt förekommande USB-interface mellan alla djur och vissa träd, en biologisk mega-dator till vilken man kan ladda upp sig själv innan man dör, och inte minst unobtainium är väl i princip så nära destillerad WTF man kan komma. Filmen är, som har påpekats otaliga gånger, inte på något vis nyskapande, förutom möjligtvis CGI:n.
Allt detta till trots får Cameron filmen att funka. Utan ett ögonblicks tvekan kan jag säga att Avatar är den bästa filmen jag sett i hela mitt liv. Jag har aldrig någonsin kännt så starkt för protagonisterna i en film, aldrig varit så nära att gråta som när Home Tree föll (jag höll mig dock ). Under slutstriden gick pulsen i 180.
Om det var något jag störde mig på var det 3D:n. Ibland var det häftigt, men oftast tyckte jag bara att det var störande. Jag ska definitivt se filmen igen i 2D.

Permalänk
Medlem

såg filmen i 2-d, helt sjukt bra. bästa filmen jag någonsin sett! men defaultusername redan påpekat, vissa saker är lite WTF. Men den är ju så sjuukt bra ändå

10/10 rekommenderar den verkligen till alla som inte sett den!

Permalänk
Medlem

Såg den igår. Riktigt bra!!

Visa signatur

^^^
@¿@
o

Permalänk
Hedersmedlem

Jag såg filmen i 3D på Bergakungen i Göteborg i förrgår. Helt sjukt vilka effekter, jag är enormt imponerad av sättet de har fått in 3D i filmen. Rent filmmässigt så var det kanske ingen höjdare, men rent underhållningsmässigt så har jag aldrig i hela mitt liv sett något bättre.

Soundtracket var grymt bra, ljudeffekterna likaså. Hela Pandora kändes verkligen helt magiskt. Sountracket finns på Spotify för den som är intresserad, det är James Horner (föga förvånande) som står bakom det.

Permalänk
Inaktiv

Såg denna film idag i 3D. Finns bara ett ord som kan beskriva Avatar 3D, och det är, AWESOME!

Den bästa film jag sett på år. Den var helt underbar.

Den får betyg 10/10, då den gav mig en cosmisk orgasm

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Override
Såg denna film idag i 3D. Finns bara ett ord som kan beskriva Avatar 3D, och det är, AWESOME!

Den bästa film jag sett på år. Den var helt underbar.

Den får betyg 10/10, då den gav mig en cosmisk orgasm

Ska se den igen på söndag @ sergel :P..

Permalänk
Medlem

Jag ska också se den igen på söndag, gav frugan en biljett i julklapp. Vilken otur

Visa signatur

[Dator]: Asus-N56VM-S4034V ¤ [SSD] Intel-520-Series-240GB ¤ [Youtube - Fys]: ¤ Rygg & Bröst ¤ Mage & Triceps
[Graveringar]: ¤ Angel ¤ Devil + Tribal ¤ Dragon ¤
[Recensioner]: ¤ 3R System R201 ¤ Acousticase ¤ Colorsit ATX8010-A43 ¤ Lian Li PC7 SE ¤ Ultra X-Connect 500W ¤

Permalänk
Medlem

Funderar på att se den en tredje gång om några dagar. Jag försöker övertala alla jag känner att se den också, den är helt enkelt för fin för att missa (i 3d såklart, medan den fortfarande går på bion)

Visa signatur

Macbook Pro 13" | Gigabyte P35-DS4 | Intel Q6600 | Corsair 2gb DDR PC6400 XMS2 x 2 |
MSI 8800GTS 640mb | 500gb Barracuda x 2 | OS X

Permalänk
Medlem

Trodde jag skulle gilla den men tyckte den var löjlig.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Jag såg den i 2-d den 19/12 och tyckte den var guld.. såg den nu i helgen på juldagen i 3-D. Min första 3-D film dock så tyckte jag att man fick lite ont i huvudet i vissa lägen.

Filmen i övrigt är bara Guld, den bästa film jag sett i hela mitt 20 åriga liv

Visa signatur

3900X | 2080 TI | 64GB RAM | 1TB NVME Pcie4 | C49RG90

Permalänk

Tyckte filmen var en typ 3/5, inget spec mao. Däremot var den ett smörgåsbord för ögat med sin princess mononoke-insprirerade skog och allt.

Permalänk
Medlem

Såg den förra söndagen i 3D. Tittar man på det tekniska. Så är filmen oerhört vacker. Men det är också ungefär allt. Storyn är en blek kopia av Dansar med vargar och på tok för lång. 2/5 av mig.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sprucetwig
Jag kan inte låta bli att tycka synd om dom som påstår att Avatar är den bästa film man sett, för då måste man ha rätt begränsad tankeverksamhet.

Snarare kanske det är du som har begränsad tankeverksamhet eftersom du anser att bara du har "rätt" smak och alla andra är dumma i huvet om de inte håller med dig? Bara för att du har en åsikt betyder det inte att alla som inte håller med dig har fel.

Har nyss sett den själv, och det enda jag kan göra är att instämma med alla andra som tycker att det är en väldigt bra film. Svårt att jämföra med gamla filmer som Aliens och T2 eftersom jag "tittade sönder" dem som ung. Vad kan jag säga, andra episka filmer som till exempel Sagan om Ringen triologin kan känna sig bortblåsta.

Jag ska nog gå och se den igen känns det som just nu. Det blir första gången jag sett samma film 2 gånger på bio om jag gör det. Lätt värt!

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |

Permalänk
Medlem

Jag har planerat att se den den 9e januari. Ni som sett den i 2D OCH 3D, äre värt att åka 6mil bort bara för att se den i 3D?

Visa signatur

http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=1678850
| Phanteks P600S TG Vit | MSI Pro Z790-P WIFI | i5 13600K |
| be quiet! Pure Loop 360| RTX 4060 | Kingston 32GB DDR5 6000MHz

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NUW4
Jag har planerat att se den den 9e januari. Ni som sett den i 2D OCH 3D, äre värt att åka 6mil bort bara för att se den i 3D?

Jag anser att det är värt det

Visa signatur

3900X | 2080 TI | 64GB RAM | 1TB NVME Pcie4 | C49RG90

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NUW4
Jag har planerat att se den den 9e januari. Ni som sett den i 2D OCH 3D, äre värt att åka 6mil bort bara för att se den i 3D?

Klaga inte, jag var tvungen att åka 6mil för att öht se den, och inte fan ångrar jag det!

Kommer nog bli en förhandsbokning så fort man kan boka den på BD.

Permalänk
Medlem

3D gör filmen bättre så har du möjlighet att se den på en 3d biograf så gör det även om det är lite extra meck att ta sig dit.

Visa signatur

"Signatur"

Permalänk
Medlem

Såg den i 3D på Bergakungen i GBG.. fyfan vad bra den var. Skulle ge den 8/10, inte den bästa filmen någonsin, men bra var den.