HD 5870 fläkt vägrar lyda

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Antan
Det skulle väl kunna vara rpm-sladden till fläkten som glappar eller gått av? Skulle ingen rpm-signal gå fram så går fläkten i 100%. Syna sladden och se till att kontakten sitter som den ska.

Jag ska kolla upp det då

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aserius87
Tja, lånar din tråd då jag precis fick samma problem!

Jag byggde ihop min burk för kanske en vecka sedan, har fungerat bra men idag när jag startade den så gick min ATI5870 fläkt plötsligt i 100% i kanske 10-15 sec, ingen bild på skärmen, såg inte att den bootade så jag stängde av den, startade den någon sec efter att jag stängt av den och fungerade det normalt igen.

Har provat stänga av och startat igång den ett antal gånger för att testa, men det fungerar bra, Konstigt!

Men det verkar som om din fortsätter helatiden fram till windows? och när du tex arbetar eller surfar i windows?

Svara gärna om hur du löste det OM du nu fortfarande inte får samma prob, note (jag har också saphire 5870, köpt ifrån alina.se)

mjo nästan samma problem. Min går dock på 100% hela tiden oavsett vad jag gör. Det enda som funkar är att avinstallera drivrutinerna, och sedan använda driver sweeper. Då lugnar den ner sig. Men så fort jag intsallerar drivrutinerna så går den igång igen på 100% efter ca 1 timme.

Permalänk

Efter att din dator rullat i mer än en timme så börjar din fläkt köra i 100%?
hmm, gör såhär.

När du startar datorn, se tempen på ditt ATI5870 kort.

När den sedan börjar köra i 100%, kolla tempen påå GPU:n igen och se vad den ligger på.

Det kan vara värmeproblem, kanske så att kylaren inte sitter mot GPU:n som det ska, värt att titta om du inte gjort det redan.

Alt kolla om du får pengarna tillbaka, lägg då en order ifrån dustinhome som har några 5870 (vertec) i lager.

Lycka till!

Permalänk

tja!

NU fick jag samma problem igen,

Har märkt detta vid båda tillfällena jag fått detta.

Datorn har varit avstängd i 2 dagar och under tiden så har strömadaptern som jag kopplat in skärm och datorn varit "PÅ" över natten.

Startade datorn och jag får ingen bild på skärmen, datorn verkar inte vilja boota (helt svart skärm och ingen signal), fläkten går 100%, stänger av datorn och startar igen så fungerar det normalt igen :).

Det jag har lagt märke till nu för andra gången är att strömadaptern inte borde vara PÅ över natten då datorn är avstängd?

Kan det vara så att 5870 laddar upp med ström av någon konstig anledning och reagerar konstigt när man startar datorn igen?

tacksam för svar och tips om vad man borde göra med detta, kanske inte bra i längden då det kan vara påbörjan av något defekt?

Permalänk
Medlem

xfx 5970 Black edition problem..

Fläkten rusar upp i varv när jag startar datorn, sendärefter snurrar den på lägre varv.

Det jag har märkt är att fläkten aldrig går upp i varv när jag spelar så det har medfört att datorn har hängt sig någon gång.

grafikkortet är riktigt varmt, såpass att jag inte vill lägga fingrarna på det.
bilden har likaså fryst ibland och visat en massa på olika färgprickar.

Frågan är då om det finns drivrutiner som kan styra fläkten nu i dagsläget?

Permalänk

Då är det värme problem!

Jag ska själv skicka in min efter årsskiftet, alina lovade att kolla på detta och inte ta några kostnader ifall de inte ens hittar något fel, för det är inte varjegång min fläkt går upp i varv, endast när jag haft strömadaptern på ett tag och datorn varit avstängd en längre tid.

Verkar som om den får för lite ström vid uppstart ibland eller så, men mitt nätagg är det inget fel på (corsair 750w).

Jag ska ialf skicka in den och sen så skickar de vilket 5870 kort som helst, det spelar ju ingen roll vilket man tar, allt är ju detsamma förutom dedär XFX korten som är fabrikat klockade.

Gott nytt år på dig vännen, lycka till med kortet!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aserius87
Då är det värme problem!

Jag ska själv skicka in min efter årsskiftet, alina lovade att kolla på detta och inte ta några kostnader ifall de inte ens hittar något fel, för det är inte varjegång min fläkt går upp i varv, endast när jag haft strömadaptern på ett tag och datorn varit avstängd en längre tid.

Verkar som om den får för lite ström vid uppstart ibland eller så, men mitt nätagg är det inget fel på (corsair 750w).

Jag ska ialf skicka in den och sen så skickar de vilket 5870 kort som helst, det spelar ju ingen roll vilket man tar, allt är ju detsamma förutom dedär XFX korten som är fabrikat klockade.

Gott nytt år på dig vännen, lycka till med kortet!

Jag ändrande några bios insällningar som jag fick av en användare här. Problemet försvann i några dagar, men igår fick jag samma problem igen, och ytterligare ett till problem. Nätaggregatet corsair 750 W gav ifrån sig en gnista och dog helt plötsligt (tror jag). Så nu har jag skickat både grafikkortet och nätaggregatet till stället jag köpte grejerna ifrån. Hoppas att de verkligen hittar felen.

Permalänk

Hoppas du inte lekt mkt med ströminställningarna i bios som gjort att nätagget dog, men men det löser sig ska du se

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aserius87
Hoppas du inte lekt mkt med ströminställningarna i bios som gjort att nätagget dog, men men det löser sig ska du se

Jag tror ändå inte att det skulle spela någon roll. Jag tror att nätaggregatet var defekt redan från början, vilket påverkade grafikkortet. Men vi får väl se om nån vecka kanske när de har gjort testen.