Permalänk
Medlem

panik! i7-920 ger 90 grader C idle!

Hej ursäkta för detta hastiga skrivna meddelande men jag har fått panik och vet inte vad jag ska göra.

Tidigare under dagen så tyckte jag att jag hade lite höga temps på min i7 920 (runt 70-80 C i spel). Stängde ner datorn, öppnade burken och plockade upp fläkten och blåste bort allt damm (det var väldigt mycket damm som satt på).
Därefter satte jag igång datorn igen, provspelade lite Dragon Age och såg att jag nu hade 100 C grader i spel!
panikslagen som jag var stängde jag direkt ner allting och kom då på att jag inte hade satt dit någon ny kylpasta.
Återigen plockade jag ur fläkten, torkade bort den gamla kylpastan med lite toapapper och satte därefter dit lite ny kylpasta (en liten softairgun ungefär). Tryckte därefter tillbaka fläkten och startade datorn.
Nu har jag så mycket som 80-90 C grader idle!! och är skräckslagen över att den skulle sluta fungera eller liknande.

Visst ska kylpasta ta tid på sig, men 90 grader celsius när man startar datorn är väl verkligen inte normalt?

Speedfan säger dessutom att min temperatur är lägre än vad Everest och RealTemp säger, vilken ska man lita på?
http://data.fuskbugg.se/skalman01/kotte123.jpg

Har för övrigt inte överklockat den alls (men jag tror att prollen själv har någon turbofunktion som överklockar sig själv när det behövs) och kör med den medföljande standardfläkten.

Speccs
I7 920 2,66ghz
Antec 900 chassit
Asus P5Q deluxe
GTX 260
6 gig ram

Permalänk
Medlem

Du måste göra rent ordentligt när du appliserar ny kylpasta.

Typ detta: http://www.inet.se/artikel/5321164/articlean-rengorningskit-f...

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem

Eller vanlig ren bensin.

Permalänk
Medlem

Montera om kylaren igen, låter som den inte sitter korrekt.

Permalänk
Medlem

Säger som ovanstående.

Permalänk

rengör oredenkligt med äkta aceton eller bensin och sedan sätter du på kylpasta och det ska inte vara mer än ett halvt riskorn och istället för att bara trycka på kylaren så ta och smeta ut kylpastan med ett kreditkort så det blir jämt.

Ps. Du ska rengöra procesorn också inte bara kylaren om du inte gjort det tidigare

Visa signatur

Amd phenom II x4 , 9600 gso , Nad 2x 90 W med ett par 12" frontare :D

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Waldhauer
rengör oredenkligt med äkta aceton eller bensin och sedan sätter du på kylpasta och det ska inte vara mer än ett halvt riskorn och istället för att bara trycka på kylaren så ta och smeta ut kylpastan med ett kreditkort så det blir jämt.

Ps. Du ska rengöra procesorn också inte bara kylaren om du inte gjort det tidigare

Synd att såna dåliga råd ges ut på sweclockers...

Ett halvt riskorn ,sen trycker du dit kylaren och låter den fördela ut kylpastan så den hamnar där det behövs...

Gör så om du vill ha så bra temperaturer som möjligt...

Visa signatur

Go hard or go home!

Permalänk
Medlem

Saying as above!

Visa signatur

MOBO: ASUS B550-i                                    CPU: Ryzen 5900X
RAM: GTZN-3600MHZ-CL14                       GPU: EVGA 3080 XC3
BOX: Ncase m1 v6.1                                    PSU: Corsair SF750
AIO: Kraken z53                                           SSD: Samsung 980 PRO             

Permalänk
Medlem
Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem

De här är den största anledningen till att jag håller mig borta från allt begangnat..

hur i helvete kan man glömma kylpastan? det händer ju bara inte..

Och hur kan du ha ett Asus P5Q deluxe när du har en i7 920?

Permalänk
Medlem

Klart man kan glömma kylpasta, är man ivrig och tankspridd så går det. Vi är faktiskt bara människor. Och människor har glömt bort betydligt viktigare saker än kylpasta förut, så tagga ner ett snäpp eller två.

OT: Som sagts tidigare så ska du inte smeta ut kylpastan själv, utan ett riskorn i mitten - tryck på kylaren - behåll tryck och vicka den lite grann (bort med eventuella luftbubblor), så är du klar. Trycket sköter spridningen utmärkt.

Visa signatur

Intel Core i9 9900K@ 5,2Ghz (Noctua NH-D15) | Asus ROG Maximus Xi Hero Z390 | Corsair Vengeance 16GB DDR4 2666Mhz | MSI GeForce RTX 3080 10GB GAMING X TRIO | EVGA Supernova G2 750W |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av darrefreak
De här är den största anledningen till att jag håller mig borta från allt begangnat..

hur i helvete kan man glömma kylpastan? det händer ju bara inte..

Och hur kan du ha ett Asus P5Q deluxe när du har en i7 920?

Han förvandlade väl den från en KÅÅR TVÅÅ KVOAD

Permalänk
Avstängd

Frykants-metoden är bäst imo

Visa signatur

GTX 295 | Core i5 750 @ 4.1 GHz | Zalman CNPS-10X Extreme | Antec 900 | Gigabyte GA-P55A-UD5 | Corsair 4 GB 1600 MHz, CL9 | Samsung 2233RZ @ 120 Hz | 3Dmark06 score: 25000p

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gigabite
Han förvandlade väl den från en KÅÅR TVÅÅ KVOAD

DEN bygglogen vill vi se

Visa signatur

*.*

Permalänk
Medlem

Fläkten sitter fel eller dåligt fast helt klart, monter av och montera om.
Oftast är det så att den bara sitter fast på ena sidan.

Att inte ha kylpasta alls eller för mycket eller så brukar inte ge 90 grader idle.
Ovanligt måste jag säga.

Visa signatur

- Why AMD?
- Why NOT?

Permalänk
Medlem

hur gåre? låter som kylaren inte sitter i alla fästen.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Hedersmedlem

Lätt hänt att de vita fästena öppnar sig och går inte ner i hålen på moderkortet när man monterar om en originalkylare. Eller så har du glömt vrida tillbaks de svarta spärrarna så de låser igen. Som sagt går det inte att få så höga temperaturer bara för att du gjort nått fel med kylpastan oavsett vad "kylpastafilerna" säger.

Sen har TS förmodligen bara skrivit fel moderkortsnamn, det står P6T i skärmdumpen.

Visa signatur

Nämen hej!

Permalänk
Medlem

Skrev visst fel när jag var stressad, P6T Deluxe är det som jag har.

Nu har jag iaf gjort rent med T-röd på plattan och kylarens undersida och satt dit ny kylpasta.

Det känns som fötterna till kylaren inte håller till hundra, de sitter sällan ordentligt och drar man i en utav fötterna så kan den lossna (använder orginal kylaren).

Idle temp just nu cirka 56-60 grader, bättre än vad det var innan men fortfarande helt perfekt? Vad ska idle tempen för en oklockad I7:a 920 egentligen ligga på? Har för övrigt ett antec 900 chassi så borde ju inte vara problem med lufttillförseln?

Permalänk
Medlem

26-30 just nu

Visa signatur

I used to think I was ambivalent but now I'm not so sure

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kottee
Det känns som fötterna till kylaren inte håller till hundra, de sitter sällan ordentligt och drar man i en utav fötterna så kan den lossna (använder orginal kylaren).

Idle temp just nu cirka 56-60 grader, bättre än vad det var innan men fortfarande helt perfekt? Vad ska idle tempen för en oklockad I7:a 920 egentligen ligga på? Har för övrigt ett antec 900 chassi så borde ju inte vara problem med lufttillförseln?

Se till så du är 100 på att du gjort rätt ang. att skruva på fötterna för att låsa/låsa upp.

Idle temp kan ju vara olika beroende på omständigheterna, men när jag körde med min originalkylare på i7 920 C0 @ 3,2GHz och kanske en ökning på 0,5V så hade jag mellan 45-50 grader om jag minns rätt.
Detta var i ett NZXT Lexa chassi då.

Visa signatur

Stationär: Antec P193 - Corsair HX 750W - Gigabyte GA-EX58-UD5 - Intel Core i7 920 C0 @ 4GHz m/ Corsair H50 - Corsair Dominator GT 6GB (3x2GB) @ 1600Mhz - BFG GeForce 8800GTS 320MB

Permalänk
Medlem

Org. kylaren är ett helvete för mig att få dit bra, hatar verkligen "push-pin"-grejerna elr va de heter..

Men testa om den verkligen sitter fast bra och kolla så att du inte har för låga varv på fläkten

Permalänk
Medlem

Ouch, stock kylaren menade du,,, sry. Tror enda sättet att vara säker på att den sitter är att kolla med mobo ute att pinnskrällena sticker ut lika långt på baksidan. Kass konstruktion imho

Visa signatur

I used to think I was ambivalent but now I'm not so sure

Permalänk
Medlem

Just min orginal kylare är lite läskig att trycka till hårt på för de två "gaddarna" som ska gå igenom moderkortsplattan kan glida isär så att ena foten blir tryckt längs med ytan på moderkortet istället för att gå rakt igenom hålet. Antar att man får ta och beställa en ny kylare till i7an för jag är verkligen inte sugen på att sita ut den så här tidigt.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kottee
Just min orginal kylare är lite läskig att trycka till hårt på för de två "gaddarna" som ska gå igenom moderkortsplattan kan glida isär så att ena foten blir tryckt längs med ytan på moderkortet istället för att gå rakt igenom hålet. Antar att man får ta och beställa en ny kylare till i7an för jag är verkligen inte sugen på att sita ut den så här tidigt.

Ja det tycker jag! Köp den jag har eller Corsair H50, den ska också vara mycket bra tydligen! Finns annars billigare men bättre alternativ än stockyklaren! ^_^

Visa signatur

GTX 295 | Core i5 750 @ 4.1 GHz | Zalman CNPS-10X Extreme | Antec 900 | Gigabyte GA-P55A-UD5 | Corsair 4 GB 1600 MHz, CL9 | Samsung 2233RZ @ 120 Hz | 3Dmark06 score: 25000p

Permalänk
Medlem

Har nu kollat en gång till att kylaren + fläkten nu sitter fast som den ska, idle temp tycks inte sjunka under 58 och den nuvarande kylpastan satte jag på tidigare idag.

När man spelar ett enkelt spel som dota (warcraft 3) så ligger den på ~75 (på dragon age 88 grader) och om man då ser på det långa loppet, hur lång är livslängden på en I7:a egentligen om man har den i sådana temperaturer?

Och slutligen, skulle en ny Corsair H50 som exempel troligtvis kunna sänka temperaturen ända ner till 40~ idle och få load temperaturen att inte gå över 70 strecket?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kottee
Har nu kollat en gång till att kylaren + fläkten nu sitter fast som den ska, idle temp tycks inte sjunka under 58 och den nuvarande kylpastan satte jag på tidigare idag.

När man spelar ett enkelt spel som dota (warcraft 3) så ligger den på ~75 (på dragon age 88 grader) och om man då ser på det långa loppet, hur lång är livslängden på en I7:a egentligen om man har den i sådana temperaturer?

Okänt

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kottee

Och slutligen, skulle en ny Corsair H50 som exempel troligtvis kunna sänka temperaturen ända ner till 40~ idle och få load temperaturen att inte gå över 70 strecket?

Ja

Visa signatur

GTX 295 | Core i5 750 @ 4.1 GHz | Zalman CNPS-10X Extreme | Antec 900 | Gigabyte GA-P55A-UD5 | Corsair 4 GB 1600 MHz, CL9 | Samsung 2233RZ @ 120 Hz | 3Dmark06 score: 25000p

Permalänk
Medlem

Livslängden är svår att sia om. Intel har tre års garanti, och om jag inte missminner mig så gäller den hur processorn än använts inom sina marginaler, dvs den kan ligga på TcaseMax konstant och skall ändå klara det. En populär metod för att räkna livslängd är: fördubbling av livslängden genom att sänka temperaturen med 10°C. Räknar man då worst case med tre år (inte så realistiskt, men ändå) så skulle den då hålla i minst 9 månader vid en temp på 90°C. Nu brukar ju en vanlig processor hålla avsevärt längre än garantitiden, så tar vi istället 20 år som livslängd så kommer processorn hålla i fem år vid 90°C. Också det lite tveksamt. Sanningen ligger väl någonstans däremellan.

Enklast är ju att helt enkelt inte gå över Intels specade TcaseMax (72.7°C på i7 har jag för mig...?). Då slipper man problem med throttling osv också.

Visa signatur

Nej är också service.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jespersonger
Fläkten sitter fel eller dåligt fast helt klart, monter av och montera om.
Oftast är det så att den bara sitter fast på ena sidan.

Att inte ha kylpasta alls eller för mycket eller så brukar inte ge 90 grader idle.
Ovanligt måste jag säga.

Äntligen, att det kommer ca 5 poster innan nån tänker efter är alltid kul att se.

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Medlem

Kollade på en video och när man ska installera en H50 så ser det ut som om man måste skruva upp hela moderkortet från chassit för att kunna installera H50, stämmer detta? Har asus p6t deluxe och antec 900. Känns isf som ett stort minus då det var ett jobbigt arbete bara att få in allt i chassit.

Permalänk
Medlem

Lär gälla dom flesta kylare att man lämpligen lättar på mobo för att kunna montera (du har ju själv sett hur det kan bli annars)

Visa signatur

I used to think I was ambivalent but now I'm not so sure