Intel Clarkdale och Arrandale lanserade

Permalänk
Medlem

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=437753

Core i5 650 3,2 GHz pris ca 1400...

typ samma processor vet inte hur bra i5an kommer överklocka men så här bra går ju phenomen http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=926618

EDIT: klart att inbyggd grafik e smart men tror inte det kommit så långt att det hör hemma i stationära ännu, bärbara kanske...

Visa signatur

Jag brukade ha mina dator komponenter listade här men efter att ha bytt vissa och sedan glömt bort vilka som nu sitter i datorn får jag skriva den här tråkiga texten istället. Om någon mot förmodan läser så här långt kan jag inte annat än be om ursäkt för hur meningslös min signatur nu är...

Permalänk
Inaktiv

Kul att se att de nya prollarna finns att köpa redan. Någon som sett dessa nya moderkort avsedda för dessa? H57-baserade och allt vad det är. Asus borde ju ha kort i butik redan då de vad jag upplevt satsat på att vara med från första dagen annars.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Se33
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=437753

Core i5 650 3,2 GHz pris ca 1400...

typ samma processor vet inte hur bra i5an kommer överklocka men så här bra går ju phenomen http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=926618

"Rejected by CPU-Z 1.53"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anders.149
LGA1366-i7'or har stöd för Trichannel. LGA1156-i7'or har det inte.

Det är iofs sant.

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk
Medlem

Anandtech:

Citat:

4853 MHz stable comes in with a processor load voltage of around 1.438V. Memory performance is related directly to the QPI link ratio. For best performance, keep the QPI link speed as close as possible to CPU core speed to minimize buffer hold times for lower memory access latency.

Vilket jävla as till att klocka o.O

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Yarre_k
Off topic:
Synd att AMD ligger efter i tekniken, annars hade intel släppt 4 kärniga modeller i 32nm nu.

Intel has no plans for quad 32nm cores

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Avstängd

Konstigt med integrerad grafikkrets.
Varför inte bara ha grafikkretsen på chipset så har den tillgång till CPU över QPI istället?

Eller via Torrenza?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av scienta
Anandtech:

Vilket jävla as till att klocka o.O

Rätt så dåligt resultat med tanke på att den är dubbelkärnig och är tillverkad i 32nm

Visa signatur

Balle

Permalänk
Medlem

När släpper AMD nya då?

Visa signatur

Antec Twelwe Hundred | Asus M4A78-E | Phenom 2 x4 940 Black Edition, Corsair H50 Hydro | Sapphire 5870 1GB Vapor-X | Fractal Design 650W | Kingston 4GB 800MHz DDR2 | Samsung SyncMaster P2450H | Apple iPhone 3GS 16GB | Sony PlayStation 3 Slim 250GB

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av REALIN
När släpper AMD nya då?

Vad menar du? Det är väl Liano 2011 i sådanafall om du menar nått som liknar detta konceptet. Annars kommer 6 kärnig Thuban under första halvan 2010.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av REALIN
När släpper AMD nya då?

Thuban-baserade ska väl komma andra halvan av 2010? Ingen ny arkitektur vad jag förstått utan en vidarearbetning av Phenom II med 6st kärnor.

Semi-källa: http://www.sweclockers.com/articles_show.php?id=6222&page=3

Permalänk
Medlem

Suck, ge mig en 32nm Quad istället. Surt att sitta med en Q6600 2010 och se att en uppgradering av moderkort, minne och processor (i5 750) inte ger mer än 3fps extra i spel. Visst, man tjänar lite mer än så i vissa program. Men skillnaden är oftast, på sin höjd, försumbar.

OEM-tillverkarna skriker säkert av glädje dock. Kul för dem antar jag.

Synd att inte AMD ligger bättre till konkurrentsmässigt, då hade Intel haft mer press på sig att släppa en 32nm Quad redan i år.

Permalänk
Medlem

Core i5 520UM 1,06 GHz 500 MHz 18 W

hehe, surt med 1GHz.
Dock bra i bärbara datorer (som den är gjord för), men hur kan TDP:n vara så lite som 18W? Låter ju nästan otroligt. visserligen är det ju en Intel, hade det varit en AMD skulle jag inte tro att siffrorna stämde.

Visa signatur

Intel core i5 750 @ 4GHz /w cooler master hyper 212 | 2.2 Tb + Intel x-25 80gb | Corsair 4 Gb 1333 MHz | ASUS P7P55D LE | Corsair TX 650W | XFX HD5870 @ 1GHz | Logitech G9 | Roccat Taito | ASUS 22" | Dynavoice M-85 | 22423 3dmark 06 | 19107 3dmark vantage | cooler master HAF 932
Fraktfritt på inet https://www.inet.se/artikel/6101343/

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Orici
Intel has no plans for quad 32nm cores

Någon som har en kvalificerad gissning huruvida Quads i Sandy Bridge kommer till 1156, eller om ny bräda behövs?

Visa signatur

Fractal Design Define R3 | HP ZR24w & Hyundai L90D+ | Corsair HX520W | Asus P8P67 Pro | i5 2500k @ 4,0 | Samsung 850 Evo 500GiB | GTX960 | 16 GB

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TeKGubben
Rätt så dåligt resultat med tanke på att den är dubbelkärnig och är tillverkad i 32nm

Vill jag inte påstå då skillnaden mellan 65nm och 45nm var mindre än den ser ut att vara mellan 45nm och 32nm. En E6850 var/är inte ovanligt att se i 4ghz. E8400 tuffar väl som vanligast på i 4-4.2Ghz. Ökningen är alltså ~200mhz i överklockning då och skillnaden mellan 4.2Ghz och 4.8Ghz (vilket säkert kommer utökas med bättre stepping) hyfsat mkt större.

Självklart höftade siffror som kan tas med både en och två nypor salt, men inte är 4.8Ghz dåligt till ett första försök.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Avstängd

anadtech tester i spel visar ju att man valde rätt prolle

Visa signatur

P182. i5 750@4,01. 5770. 4GB corsair 1600mhz. win7 ultimate 64.X-25 g2 160GB. noctua nh-u12p.
Foto: D5100. 18-55mm.50mm1,8. sb800.

http://corruptio.blog.com/

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av scienta
Vill jag inte påstå då skillnaden mellan 65nm och 45nm var mindre än den ser ut att vara mellan 45nm och 32nm. En E6850 var/är inte ovanligt att se i 4ghz. E8400 tuffar väl som vanligast på i 4-4.2Ghz. Ökningen är alltså ~200mhz i överklockning då och skillnaden mellan 4.2Ghz och 4.8Ghz (vilket säkert kommer utökas med bättre stepping) hyfsat mkt större.

Självklart höftade siffror som kan tas med både en och två nypor salt, men inte är 4.8Ghz dåligt till ett första försök.

Citat:

4853 MHz stable comes in with a processor load voltage of around 1.438V

Att spänningen är så pass hög är vad jag reagerar på. Rätt bra resultat men inget jag personligen gör några bakåtvolter av glädje över.

Permalänk

Håller med föregående talare, och läser man mer noggrant ser man att dom lyckas komma rätt långt bara på stock, och de borde ju säga en del..

Maximum overclock (1346,8MHz - 3874MHz) @ stock voltages 1.152 V

http://www.anandtech.com/cpuchipsets/showdoc.aspx?i=3704&p=14

Permalänk
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anders.149
Att spänningen är så pass hög är vad jag reagerar på. Rätt bra resultat men inget jag personligen gör några bakåtvolter av glädje över.

3884Mhz @ 1.152V
4279Mhz @ 1.223V
4852Mhz @ 1.435V

Skulle väl inte kalla de hög spänning direkt. Visst, skillnaden mot 45nm är inte vad den borde(?). Men överklockningen talar lite för sig själv. Så länge proppen tål det är det rätt ok Igen, det är första steppingen.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av VlaXioZ
Clarkdale Core i5 670 overclocked to 6.9GHz

Citat:

The overclocking was done on EVGA's P55 SLI motherboard, 4GB of G.Skill DDR3 memory, Nvidia Geforce 9800GT card and some LN2. The same CPU was also overclocked on air and has reached 5.4GHz on Biostar's TH55XE motherboard which is still a nice score, but nowhere close to the 6.9GHz done with LN2.

5.4Ghz på luft... Nae, det är inge vidare.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av scienta
3884Mhz @ 1.152V
4279Mhz @ 1.223V
4852Mhz @ 1.435V

Skulle väl inte kalla de hög spänning direkt. Visst, skillnaden mot 45nm är inte vad den borde(?). Men överklockningen talar lite för sig själv. Så länge proppen tål det är det rätt ok Igen, det är första steppingen.

Personligen anser jag det, och då jämför jag klockfrekvenser och spänning mot min i7 920 D0. Betydligt mycket tyngre CPU att hålla igång.

Jag håller dock med dig, ser ut som en riktigt rolig CPU att OC'a lite med. Jag hoppas på mycket bidrag för Sweclockers HWBot-lag framöver.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TeKGubben
Rätt så dåligt resultat med tanke på att den är dubbelkärnig och är tillverkad i 32nm

Med tanke på detta, så jag det inte som dåligt resultat, oavsett om själva klockningen inte är högst.

http://www.sweclockers.com/nyhet/10323-intel_clarkdale_ar_bra...

Visa signatur

Vincent Gustafsson

Än en dag går solen upp.

Permalänk

Jag tycker det blir väldigt rörligt, då det enligt mitt tycke finns så många kombinationer i samma prisklass. Core i3an tycker jag inte alls är prisvärd.

Nå det blir att sätta sig in i vilken processor som är mest prisvärd den dagen man köper, men jag kan förstå att elektronikbutiker nu kan lura på svenssons dritt.

Annars gött att Arrandale för bärbara nu kom.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk

En annan fråga man kan diskutera är hur priserna på Bloomfield och Lynnfield kommer vara nu när dessa släpps?

Hade ju varit önskvärt med en prissänkning.

Permalänk
Medlem

Hur tror ni grafikchipet står sig mot dagens billigaste grafikkort som Radeon 4350? Enligt Anandtech så klår det andra inbyggda grafikchip som 790GX (vilket väl var det bästa inbyggda). Verkar nästan som det skulle kunna vara 4350 prestanda vilket i så fall inte är dåligt för ett inbyggt grafikchip. Visst, framstår som ganska patetiskt till och med jämfört med 4770 å sånt men ändå ganska imponerande att inbyggda chip börjar få samma prestanda som de billigaste grafikkorten. Speciellt för bärbara datorer är det en bra utveckling.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av thebelfry
En annan fråga man kan diskutera är hur priserna på Bloomfield och Lynnfield kommer vara nu när dessa släpps?

Hade ju varit önskvärt med en prissänkning.

Möjligt att jag missat ngt men jag skulle inte kalla dessa processorer för prispressare, dual-core för 1300:- t.ex. är inte särskilt billigt. Eller kommer det komma riktigt billiga moderkort?

Permalänk
Medlem

Hm, kan detta vara intressant för ett HTPC bygge?

Klarar de med integrerad grafik av att utan problem visa fullHD film på 40-60" tv?

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av IceDread
Hm, kan detta vara intressant för ett HTPC bygge?

Klarar de med integrerad grafik av att utan problem visa fullHD film på 40-60" tv?

Dagens integrerade grafikkort har inga som helst problem med Hd material

Visa signatur

Hårdvaru och mjukvaru intresserad

Permalänk
Medlem

En laptop med undervoltad 32nm CPU med inbyggd GPU, tillsammans med en SSD mmmm :). Klarar den hårdvaruacceleration eller fixar CPUn att avkoda stora HD filmer till TVn då?