Permalänk
Medlem

chassi i trä?

Har lite funderingar på att bygg in min dator i ett trä chassi för att jag inte för plats med alla mina saker i mitt original chassi...

Om man ska bygga ett trä chassi vad ska man tänka på och vad det vara för trä slag?

Är det bra att byggga in en dator i ett trä chassi eller vad kan hände i värsta fall?:confused:

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nobleman
Har lite funderingar på att bygg in min dator i ett trä chassi för att jag inte för plats med alla mina saker i mitt original chassi...

Om man ska bygga ett trä chassi vad ska man tänka på och vad det vara för trä slag?

Är det bra att byggga in en dator i ett trä chassi eller vad kan hände i värsta fall?:confused:

Har ingen erfarenhet av detta alls, men jag antar att plywood är det bästa i förhållande till pris, vikt och arbetsvänlighet.

Visa signatur

intel i7 920 @ 4000Mhz / Asus P6T Deluxe V2 / Corsair 6GB DDR3 Dominator @ 1600Mhz / 2st Gigabyte 460 GTX 1GB @ 850/1700/4400Mhz SLI / HDD1: Corsair Force 120GB HDD2: WD Black 1TB / Antec Twelvehundred / Corsair 750W HX / Win7 64Bit SWE

Permalänk
Medlem

Ser inga nackdelar att bygga det i trä förutom att det troligtvis kommer vara tyngre än ett tradiotionellt chassi

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem

men vi sejer att jag använder plywood hur kommer det att uppföra sej när det är varmt under långa tider då ?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nobleman
men vi sejer att jag använder plywood hur kommer det att uppföra sej när det är varmt under långa tider då ?

Plyfa är i princip helt dött och kommer inte ändra form. Andra material är ju MDF och spånskiva, MDF är att föredra i så fall i och med att spånskiva har grövre struktur och kanterna gärna blir väldigt "bösiga".
Skall man bygga i massivt trä så krävs det liter mer arbete och maskiner (om man inte köper färdig limfogsskivor, typ stavlimmad bok bänkskivor på IKEA)
Några direkta risker med att använda trä finns inte, trä börjar ju inte precis att spontat att brinna bara för det blir lite varmt (väldigt mycket större risk att alla plast och skit i ett vanligt chassi smälter och börjar brinna i så fall).

Permalänk
Medlem

lägger min röst på MDF

Visa signatur

Luftkyld AMD Phenom II X2 550BE @ 3.7ghz (Alla kärnor upplåsta!),2x2gb Corsair XMS2 ram, GTX460 1gb SLI!, iPhone 3GS 16gb Jailbroken med BlackRa1n!

Permalänk
Medlem

MDF helt klart
vill man ha det snyggare kan man laminera eller lacka med skapligt resultat.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag har byggt ett chassi i spån. Det blev helt ok. Nu får servern plats bakom DVD-skivorna i TV-bänken. Tack vare att MoBo:t är kylt passivt har jag bara en nedvoltad 92mm fläkt som blåser genom lite luft för HDDarnas skull. Helt tyst mao! Inget skrammel eller nåt.

Till nästa chassi kommer jag att använda MDF. Jag fick dock tag på spånskivan billigt från Bauhaus spill-låda.

Simma lugnt!

Visa signatur

ASUS UX-32VD
ESXI-server med 3 "fasta" VM + ett antal test-VMs
HP EX-470 MOD(2Gb RAM, AMD LE-1640, 1Tb WD Green 32Mb) Krashad...
Mini-ITX-server(LAMP+filserver) Egen design

Permalänk
Medlem

Tjenare jag är i väldigt likadana tankar och har valt att köra med MDF men har stött på ett litet problem.

Jag kan inte hitta en "moderkorts platta" (motherboard tray) som duger...hittade en lian-li version på prisjakt som har en 80mm fläkt på som inte tolereras, sen hittade jag en på coolermasters sida som faktiskt var heltokej förutom att den är någorlunda för kort...

http://www.mycom.se/product_info.php?products_id=60830&ref=pr...

http://www.coolermaster.nl/shop/product_info.php?products_id=...

^dessa jag har sett. kom med tips

tackar på förhand.

räknar med er nu Sweclockers.

Visa signatur

Stationär: Ryzen9 5900x | DDR4 3200MHz 2x16GB | Geforce GTX1080 | Asus x570-F | Samsung 980 pro 512GB | Samsung 70 pro 256GB | Corsair AX 1200W |
Server: Ryzen9 5950x | 128GB RAM |

Permalänk
Medlem

Om jag skulle bygga ett chassi i trä skulle jag definitivt använda mig av MDF och sedan laminera med tex valnöt, skulle kunna bli hur snyggt som helst. Fördelen med MDF är att det är enkelt att fräsa i, tex urfrästa kanaler för kablar som sedan ligger gömda under laminaten.
Ett helt trärent chassi utan några synliga kablar vore väldigt fräckt, dessutom kan man ju fräsa snyggare kanter om man tex vill sätta in ett plexiglas nånstans.

Nu blev man ju sugen på att göra ett Lycka till

Permalänk
Medlem

Jag byggde ett chassi i trä för ett par år sedan i tunn plywood, det blev rysligt varmt.. men ganska snyggt.

Sitter och funderar på vad jag ska bygga i nu, men denna gången blir det inte trä..

Lycka till!

Visa signatur

(Hackintosh) late 2011: Gigabyte H61M-DS2 | i5 3470T | MSI N210 D512D2 | 8 GB XMS3 | Crucial m4 265 GB | Windows 10

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av McVit
Tjenare jag är i väldigt likadana tankar och har valt att köra med MDF men har stött på ett litet problem.

Jag kan inte hitta en "moderkorts platta" (motherboard tray) som duger...hittade en lian-li version på prisjakt som har en 80mm fläkt på som inte tolereras, sen hittade jag en på coolermasters sida som faktiskt var heltokej förutom att den är någorlunda för kort...

http://www.mycom.se/product_info.php?products_id=60830&ref=pr...

http://www.coolermaster.nl/shop/product_info.php?products_id=...

^dessa jag har sett. kom med tips

tackar på förhand.

räknar med er nu Sweclockers.

Använd inte 80mm fläkten då Eller byt ut den... Eller skruva bort den

Visa signatur

E8400@3,97 | GA-EP35-DS3L | 5850 BE @ 805 | Corsair Dominator@1081 4x1 GB | Corsair VX550W
MS Intellimouse 3.0 | Logitech Illuminated<3| Steel QcK+ | Steel 5hv2 | Samsung T220 (pissdålig skräpskärm)
Macbook Pro '10 | iPhone 3GS 16GB

Permalänk
Medlem

Jag har byggt ett HTPC chassi i trä, plywood valde jag. Rätt kul då det är lätt att jobba i, det går enkelt att måla och designa den om du vill ha ett speciellt utseende. Nackdelar är att det känns som att plåt/alu chassin transporterar ut värmen lite bättre än vad trä gör. Min dator går lite varmare än jag tycker den borde göra. Så tänk på att ha gott om plats för fläktar.
En stor fördel är att datorn blir väldigt tyst. Jag hade 12mm plywood och det dämpar en hel del ljud.
Och så blir den tung givetvis.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Jag ska snart igång med ett projekt åt en granne som skall byggas i trä, Dels för att det är lättarbetat och dels för att det skall passa in utseendemässigt i hans vargadsrum. Så jag drog upp ett exempel på hur det kan komma att bli lite snabbt igårkväll i "google sketchup" och någonting såhär kommer det att bli.

Material & metod:

Överblivna datorkomponenter från honom inkl fjärrkontroll

Hyllplan från byggmax (billiga och med rätta utseendet för detta projekt)
Ska Betsas sen i en grå "drivveds" (driftwood) liknande bets och svart, Allt avslutas med att "högglans lackas" a´la pianolack.

2x80mm lågvarviga fläktar
Passiv CPU kylning

Bredd: 35cm, Djup: 28cm. Höjd: 15cm.

Permalänk

Om det bara är så att du/ni behöver en "moderkorts platta" så kan ni ju slakta något billigare chassi som tex detta
Blir nog svårt att få det billigare än så