Permalänk
Medlem

Seg webb på laptop

Jag har en liten fundering gällande laptop vs stationär.

I 5 års tid har jag jobbat online via laptop. Har för tillfället en relativt ny laptop från DELL med den senaste tekniken så den bör väl prestera okej kan man tycka. Men så kickade jag liv i min stationära dator. Också en helt okej burk som väl säkert prestandamässigt är klart kraftigare än laptopen trots att den är lite äldre. Men då snackar vi grafik kort, större hårddis osv. Spelade lite spel på den och gick över för att kolla aftonbladet och dylikt...

Där märker jag en väsentlig skillnad i hastighet. Aftonbladet bara flyger fram medans laptopen laddar in sidan ganska segt i jämförelse. Provar massa andra sidor och det går inte ens jämföra farten mellan dom båda enheterna. Stationära utklassar laptopen totalt.

Så när jag suttit och surfat på stationära datorn ett tag känns som jag byter ner mig minst 50-60% i hastighet när jag återvänder till laptopen. Så min fundering är hur detta kan ske? Är laptopen begränsad på grund av att vara strömsnål eller hur funkar det? Jag provade till och med köra laptopen direkt med kabel men det blir ändå fullständigt utklassad av stationära datorn trots att den kör trådlöst via usb...

Nämnas bör väl också att bägge enheterna köra senaste versionen av Firefox så där bör ingen skillnad uppstå heller.

Hur kan detta komma sig?

Permalänk
Medlem

Ja, laptopen är optimerad för att vara strömsnål och kompakt.

Det är exempelvis möjligt att grafikkortet i din laptop använder det vanliga internminnet, vilket innebär att det får hålla på och slåss med CPU:n om tillgång till minnet när en webbsida ska laddas, tolkas och visas. På en stationär dator kan grafikkortet jobba mer självständigt och det blir bättre flyt i webbläsaren. Dessutom är det ofta betydligt kraftfullare kretsar i den stationära datorn.