[20120419] Samlingstråd om SSD

Permalänk
Medlem

Jag satte och läste på ett annat forum igårkväll (hittar inte igen det nu), där frågade en kille om han skulle välja en 40gbs versionen eller den med 80gb till operativsystemet, program etc. Han fick till svar att dom rekommenderade 40gbs versionen.

Min fråga är nu, är det sämre prestanda på 80gb eller varför skulle man vilja ha mindre minne?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fqvarfort
Hibernation är ett sätt att "söva datorn", om man t.ex. går ifrån datorn och vill att datorn ska dra mindre ström men inte vill stänga av datorn helt kan Windows spara ned allt som finns i RAM på hårddisken för att sedan stänga av disken, processorn, minne, skärm, mfl. När man sedan startar datorn (gnm att trycka på tangentbordet eller flytta musen) startar datorn upp och Windows läser tillbaka innehållet från hårddisken.

Fördelen med Hibernation är att det går snabbare att starta upp med Hibernation än att starta upp från scratch. Och alla program som var uppe när man stängde ned datorn är kvar så man behöver inte starta upp dem igjen.

Nackdelen är som sagt att det använder dyrt systemutrymme (den måste av ngn anledning ligga på systemdisken, det går med andra ord inte att flytta den till en sekundär disk/partition).

Så hibernation är när man sätter datorn i "Vänteläge"? Just nu på den här datorn använder jag den som vanligt, när jag går iväg låter jag den bara vara, har inte skärmsläckare eller något annat. Så när jag kommer tillbaka öppnar jag bara en internetsida eller vad jag nu tänkt göra. Låter det som att jag kan stänga av "Hibernation" och tjäna in lite plats då?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Brahman
Jag satte och läste på ett annat forum igårkväll (hittar inte igen det nu), där frågade en kille om han skulle välja en 40gbs versionen eller den med 80gb till operativsystemet, program etc. Han fick till svar att dom rekommenderade 40gbs versionen.

Min fråga är nu, är det sämre prestanda på 80gb eller varför skulle man vilja ha mindre minne?

+ En fördel med en liten disk är att man tänker till innan man installerar allt möjligt junk på systemdisken.

+ Möjligtvis tänkte han på att det är billigare att RAID-0'a två stycken 40 GB än två stycken 80 GB.

Permalänk
Medlem

Okej, ja egentligen behöver man väl inte så stor SSD. Vad kör ni på era? Operativsystem+alla(?) program? Spel?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Brahman
Okej, ja egentligen behöver man väl inte så stor SSD. Vad kör ni på era? Operativsystem+alla(?) program? Spel?

Ja, hur mycket systemutrymme man behöver skiljer väldigt mycket från person till person. Jag tror att den avgörande faktorn är hur datorvan man är (om man vet att man bör deaktivera och ersätta systemåterställningar, deaktivera hibernation, o.dyl.) och hur många spel man vill installera på den. Operativsystem och program däremot behöver inte ta så mycket utrymme.

Jag kör med operativsystemet (WinXP), alla program, de flesta dokumenten (stora dokument på mekanisk disk), och 2 stycken virtualla OS (WinXP+Win7) på en 30 GB SSD, med gott om plats över. Enda spelet på datorn är Civilization I.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rjohan
Så hibernation är när man sätter datorn i "Vänteläge"? Just nu på den här datorn använder jag den som vanligt, när jag går iväg låter jag den bara vara, har inte skärmsläckare eller något annat. Så när jag kommer tillbaka öppnar jag bara en internetsida eller vad jag nu tänkt göra. Låter det som att jag kan stänga av "Hibernation" och tjäna in lite plats då?

nej hibernation är viloläge på svenska
vänteläge är stnad by på engelska

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem

hmmm, okej.. Tycker ni att man kan stänga av hibernation så att man får mer utrymme på sin ssd för något spel tex?

Permalänk
Medlem

Jag vet inte om hur många personer på detta forum är medvetna om att tydligen ska Kingston nu beslutat om att lägga ned tillverkningen av sin 40GB SSD-disk enligt vad som skrivs nu på många datorforums. Anledningen är tydligen på grund att de inte får delar till dem (från bl.a. Intel) och kommer det ut några till diskar till Sverige är de i sådant fall bara några få till om det blir några mer i huvudtaget. Så den disken är att glömma i praktiken i fortsättningen och tittar man nu på den 40GB SSD-disk som Intel har släpp själv så kostar den nu runt 1100-1200 kr [http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=522086] mot Kingstons pris på ca 900 kr [http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=515442].

Här är två sidor som exempel på att Kingston lägger ned tillverkningen på 40GB SSD-disken.
http://www.hardwareluxx.de/community/showthread.php?t=667888
http://hardforum.com/showthread.php?p=1034993023#post10349930...

Behövs översättning av sidorna ovan?
http://translate.google.com/

Tittar man på SSD-diskar i största allmänhet så har priset bokstavligt talat farit iväg under de senaste månaderna på de mest eftersöka modellerna med ca 20-40 % och en prissänkning, som jag har läst om det nyligen på olika forums, förväntas inte ske fören nästa generation av SSD-diskar är på väg ut i handeln någon gång senare i år - det kommer en del nytt senare i vår/mot sommaren med bl.a. SATA-III stöd om det inte inträffar några oförväntade förseningar hos tillverkarna.

/Saint25

Permalänk
Avstängd
Visa signatur

P182. i5 750@4,01. 5770. 4GB corsair 1600mhz. win7 ultimate 64.X-25 g2 160GB. noctua nh-u12p.
Foto: D5100. 18-55mm.50mm1,8. sb800.

http://corruptio.blog.com/

Permalänk
Hedersmedlem

wihiii

Har uppdaterat första posten. Hojta till i tråden om något inte stämmer.

Visa signatur

Samlingstråd om SSD/HDD | PC:amd ryzen 9 5900x, 64gb, nvme SSDs | Silverstone ft03 svart | Seasonic x460FL Server:Intel, 8GB, 20+TB,Ubuntu | Kamera:Canon 5d mk4 oj vad gammal länk MySpace

Permalänk
Medlem

Kingston släpper under februari en 30GB med TRIM som är tänkt som systemdisk. Fårse när den kommer till svedala.

http://www.earthtimes.org/articles/show/kingston-digital-rele...

Visa signatur

--
A shark on whiskey is mighty risky, but a shark on beer is a beer engineer.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Re: Samlingstråd om SSD

Citat:

Bästa SSD idag för operativsystemet!

I dag anses av bland annat mig och mååånga andra att följande diskar är bäst om man ska köra operativsystemet frän dem.
Bäst # Intel x-25-m G2 ( 80GB och 160GB )
Bäst budget # Intel x-25-v G2 40GB.
Bäst budget # Kingston 40GB. OBS! ENDAST 40GB modellen.

De två 40GB modellerna ovan har färre minneskretsar kopplade till diskens styrkrets. Det leder direkt til lägre hastigheter. Därtill begränsas hastigheterna av diskens så kallade firmware.

Finns det någon uppdaterad lista på vilka SSD diskar som är bäst eller är det fortfarande denna som gäller?

Visa signatur

Apple iMac [27"][3,06GHz][16GB][1TB]

Permalänk
Medlem

Tänkte köpa en, men blev väldigt osäker efter poster om att minneskretsarna blir saktare och att de bara har x antal skrivningar. Är det marginellt eller kommer disken bli slö om man flyttar ca 10gb dagligen?.

Är inte internminnen uppbyggda på samma sätt som hårddiskarna?, de fungerar ju väääldigt länge trots att filer flyttas hela tiden.

Permalänk
Medlem

Tja alla.

Har en OCZ Vertex med firmware 1275 samma som 1.1 som jag tog reda på.

Min fråga är om någon har lyckats updatera deras FW på eran Vertex. Om ja, kan ni skriv ahur man ska göra. Har läst i deras forum men fattade inget av det.

Ni får gärna PM mig också om ni vill.

Visa signatur

Här för att försöka hjälpa med det jag kan ^_^

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CrAcKman
Köper du en bärbar 13" så har den ganska säkert endast en HDDplats inuti. Därför behöver du byta ut disken som siter i från början. Disken du byter ut ska du såklart spara.
Efter SSDn sitter i datorn lägger du in den medföljande backuppskivan eller vad den kallas i datorn och låter den återskapa/installera systemet så som det är när du köpt den. Då har du 2 diskar med samma innehåll.
alternativet är att man tar både SSDn och HDDn ur den bärbara och sätter in i en vanlig stationär dator ock kör något kloningsprogram som kopierar allt från den vanliga HDDn till SSDn. Sen kopplar man ur dem ur den stationära och lägger in SSDn i bärbara så är det bara köra på.
Låter svårt men man kan ju börja med recovery/backup DVDn man får med datorn först.

Men om man nu har en tom plats, gäller då garantin om man slänger in en SSD också? Eller detta är kanske olika för var varje tillverkare säger?
För Dells oändliga supportdatabas säger mig inte mycket =(

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fqvarfort
Generellt så följer det inte med ngn 2.5"-3.5" konverterare. Man kan köpa de separat (http://www.webhallen.com/prod.php?id=66429) eller använda sig utav valfri ghettolösning (tejp, kardborrband, gummiband eller vad man nu har liggande hemma).

är inte floppy platsen 2,5? då rymmer man en iallafall.

Visa signatur

assrock!! hehe

Permalänk

vilken SSD disk är bäst i prisklassen mellan 1000-1500 kr ?

Visa signatur

[B] OS: Windows 7 Ultimate 64 Bitars l HP Pavilion DV6-2165eo.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bfmv_tobbe
vilken SSD disk är bäst i prisklassen mellan 1000-1500 kr ?

+ Kingston SSDNow V 40 GB (Notera BARA 40 GB-versionen, övriga storlekar (64/128/256GB) i samma serie har usel prestanda)
+ Intel X25-V 40 GB

De är båda exakt samma enhet med olika klisterlappar ovanpå, Kingston-disken är det dock dålig tillgång på och Kingston är på gång att fasa ut dem pga dålig tillgång från Intel, Intel vill vara ensam att sälja bra SSD.

Permalänk
Medlem

OBS!!
Glöm Kingston 40GB SSD-disken med Intel-tekniken, den är nu skrotad... från Kingston sedan årsskiftet 2009/2010.

Se dessa länkar:
http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&postid=978...
http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&postid=978...

/Saint25

Permalänk

aha ok, varför är 64 gb från kingston usel och 40 gb bra?
jag som ville ha 64 gb xD

Visa signatur

[B] OS: Windows 7 Ultimate 64 Bitars l HP Pavilion DV6-2165eo.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bfmv_tobbe
aha ok, varför är 64 gb från kingston usel och 40 gb bra?
jag som ville ha 64 gb xD

Har du inte sett det här?
http://www.sweclockers.com/artikel/6190-prestandadatabas_soli...

Kingstons gamla V-serie använder en kontroller vid namn JMicron - JM602 - den är långsam och allmänt dålig (saknar bl.a. ordentligt med bufferminne som andra SSD-diskar har) och vid hög trafik med informationsflödet kan datorn börja frysa och hacka. Så akta dig för en SSD-disk med den här kontrollern är ett enkelt råd.

Kingstons nyare serie heter V+ som använder en kontroller från Samsung - S3C29RBB01 och den är bra i allmänhet och fler tillverkare använder den kontrollern i sina diskar bl.a. Corsair. Den disken finns i storlekarna: 64 - 128 och 256GB.

Nu kommer Kingston inom kort med en nya V-serie och det finns postat en länk om det i mitt förra inlägg i tråden som du kan titta på om det är intressant.

/Saint25

Permalänk

Re: Re: Samlingstråd om SSD

Citat:

Bästa SSD idag för operativsystemet!

I dag anses av bland annat mig och mååånga andra att följande diskar är bäst om man ska köra operativsystemet frän dem.
Bäst # Intel x-25-m G2 ( 80GB och 160GB )
Bäst budget # Intel x-25-v G2 40GB.
Bäst budget # Kingston 40GB. OBS! ENDAST 40GB modellen.

De två 40GB modellerna ovan har färre minneskretsar kopplade till diskens styrkrets. Det leder direkt til lägre hastigheter. Därtill begränsas hastigheterna av diskens så kallade firmware.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gabbano
Finns det någon uppdaterad lista på vilka SSD diskar som är bäst eller är det fortfarande denna som gäller?

Undrar också detta, skulle vara intressant att veta. Vidare så undrar jag om det är värt att köpa Intel SSDn nu eller vänta på någon kommande modell beroende på om det är någon ny på ingång inom den närmsta tiden?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zwelegacy
är inte floppy platsen 2,5? då rymmer man en iallafall.

Svar: NEJ!

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Amiga 500 + Amiga CD32 + Game & Watch 😊

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonthan
http://www.techsweden.org/nyhet/OVat-kingston-kommer-att-borj...

nu blir ssd intressant:)

Ja, men det finns redan postat om Kingstons nya SSD - har du missat det?
Lite längre upp i tråden har jag postat det här - med länkar: http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&postid=978...

/Saint25

Permalänk
Medlem

flämt!!! jag skrev just nått som finns i en annan tråd

EDIT:Ja jag har ju faktiskt missat det

Visa signatur

Amiga 500 + Amiga CD32 + Game & Watch 😊

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonthan
flämt!!! jag skrev just nått som finns i en annan tråd

EDIT:Ja jag har ju faktiskt missat det

Ta det lugnt. Det är lätt att missa något som är redan skrivet på forumet och alla kan göra sådana misstag någon gång, vi människor är inte helt ofelbara.

/Saint25

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Saint25
Ta det lugnt. Det är lätt att missa något som är redan skrivet på forumet och alla kan göra sådana misstag någon gång, vi människor är inte helt ofelbara.

/Saint25

Hehe:) riktigt bra sagt:)

Visa signatur

Amiga 500 + Amiga CD32 + Game & Watch 😊

Permalänk

Hej
Skall köpa ssd till min macbook nästa vecka men har inte så mycke pengar typ 1300 kanske jag kan lägga ut....nån som kan rek. en bra ssd ? helst vill ja ha 64gb men kanske inte finns för dom pengarna...

tacksam för svar

mvh

Visa signatur

CCNA/CCNP
Fractal Node 304, i5 3570K, 8Gb, 120Gb OCZ SSD + 3TB.