Upgradera vertex firmware

Permalänk

Upgradera vertex firmware

Hej,
Jag har en OCZ vertex med firmware 1275. Nu ska jag installera om windows och upgradera firmwaren på min vertex.

Jag har kikat på OCZ forum men jag blir inte riktigt klok. Som jag har fattat det ska jag först upgradera till 1.3 och sedan till 1.4. Här är problemet: Hur gör jag, vilka filer behöver jag och måste jag använda diskett/usbminne om windows ligger på vertexen?

Sedan var det ju det här med att aligna partitionen. Jag har ett minne av att jag läst en bra och utförlig tråd om det på OCZ forumet, men jag hittar inte igen den.
Någon som vet vilken tråd jag pratar om och/eller någon som kan beskriva själv?

Tack på förhand, och tack swec för att erat forum är mindre rörigt än OCZs

Visa signatur

6600K@4,5GHz 1,25V | EVGA 980Ti | Samsung 950 Pro m.2

Permalänk

Ladda ner iso för 1.3 och 1.4(1).

Under uppdateringen måste bios vara inställt på IDE-läge.

(Jag har inte testat att uppdatera med USB, använde själv en DVD-RW när jag uppdaterade )
Uppdatera disken med 1.3 iso (välj rätt storlek på disk).
Uppdatera disken med 1.4(1) iso. (fw14V.iso är med TRIM, fw141GC_V.iso är med garbage collection)

Ingen jumper behövs. Alla filer kommer finnas kvar, men det skadar aldrig med backup om du nu har något du vill behålla.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Korkskruv
Ladda ner iso för 1.3 och 1.4(1).

Under uppdateringen måste bios vara inställt på IDE-läge.

(Jag har inte testat att uppdatera med USB, använde själv en DVD-RW när jag uppdaterade )
Uppdatera disken med 1.3 iso (välj rätt storlek på disk).
Uppdatera disken med 1.4(1) iso. (fw14V.iso är med TRIM, fw141GC_V.iso är med garbage collection)

Ingen jumper behövs. Alla filer kommer finnas kvar, men det skadar aldrig med backup om du nu har något du vill behålla.

Tack! Nu ska det installeras om!

Visa signatur

6600K@4,5GHz 1,25V | EVGA 980Ti | Samsung 950 Pro m.2

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Korkskruv
Ladda ner iso för 1.3 och 1.4(1).

Under uppdateringen måste bios vara inställt på IDE-läge.

(Jag har inte testat att uppdatera med USB, använde själv en DVD-RW när jag uppdaterade )
Uppdatera disken med 1.3 iso (välj rätt storlek på disk).
Uppdatera disken med 1.4(1) iso. (fw14V.iso är med TRIM, fw141GC_V.iso är med garbage collection)

Ingen jumper behövs. Alla filer kommer finnas kvar, men det skadar aldrig med backup om du nu har något du vill behålla.

Jag har en Vertex 64gb som jag fick på release i princip. Det är krångligare att uppdatera firmwaren på den va? Försökte läsa mig till hur på OCZs forum men jag fattade inte mycket.

Permalänk

Inte mycket krångligare. Du behöver bara uppdatera till version 1275 först. Antagligen har du version 1199.

Du behöver en jumper + du behöver en Windowsinstallation på en annan disk än den du ska uppdatera.

Uppdateringen är destruktiv!
[list="1"]
[*]Sätt på jumpern på disken.
[*]Ställ in BIOS så att SATA porten används i IDE-läge eller legacy. Inte native, AHCI eller RAID.
[*]Starta Windows.
[*]Verifiera att disken rapporteras som en enhet med ett namn som (om jag inte minns fel) börjar på Y______.
[*]Kör uppdateringsprogrammet som administratör.
[*]När uppdateringen är gjord så avsluta Windows. Ta inte bort jumpern med strömmen på. Jag har för mig att efter man uppdaterat så får man några frågor som man ska ignorera.
[*]Ta bort jumpern.
[*]Starta datorn och verifiera så att disken rapporterar det nya versionsnummret.
[*]Fortsätt med att övriga två uppdateringarna.
[/list=1]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Korkskruv
Inte mycket krångligare. Du behöver bara uppdatera till version 1275 först. Antagligen har du version 1199.

Du behöver en jumper + du behöver en Windowsinstallation på en annan disk än den du ska uppdatera.

Uppdateringen är destruktiv!
[list="1"]
[*]Sätt på jumpern på disken.
[*]Ställ in BIOS så att SATA porten används i IDE-läge eller legacy. Inte native, AHCI eller RAID.
[*]Starta Windows.
[*]Verifiera att disken rapporteras som en enhet med ett namn som (om jag inte minns fel) börjar på Y______.
[*]Kör uppdateringsprogrammet som administratör.
[*]När uppdateringen är gjord så avsluta Windows. Ta inte bort jumpern med strömmen på. Jag har för mig att efter man uppdaterat så får man några frågor som man ska ignorera.
[*]Ta bort jumpern.
[*]Starta datorn och verifiera så att disken rapporterar det nya versionsnummret.
[*]Fortsätt med att övriga två uppdateringarna.
[/list=1]

Tack, schysst att du tog dig tid att beskriva så detaljerat! ska testa det.. en fråga bara, vad är och hur funkar en jumper?

EDIT: jag har kollat i BIOS och där står den som "vertex 1370", kan det vara någon firmware?

Permalänk
Medlem

Hos mig står disken som 1.10, är det 1199 eller 1275?

Jag funderar på hur mycket jobb det är att uppdatera, disken funkar ju bra som det är...

Simma lugnt!

Visa signatur

ASUS UX-32VD
ESXI-server med 3 "fasta" VM + ett antal test-VMs
HP EX-470 MOD(2Gb RAM, AMD LE-1640, 1Tb WD Green 32Mb) Krashad...
Mini-ITX-server(LAMP+filserver) Egen design

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kulan_78
Hos mig står disken som 1.10, är det 1199 eller 1275?

Jag funderar på hur mycket jobb det är att uppdatera, disken funkar ju bra som det är...

Simma lugnt!

Jag har läst på lite sen igår.

1.10 och 1370 (som jag har) är samma uppdatering, och efter den finns det 1.3 och 1.40/1.41. Det mest kritiska har åtgärdats i vår firmware, dvs att SSDn havererade eller dylikt efter ett visst antal skrivningar. I de nyaste två firmwaren uppfattade jag det som att TRIM (SSD:s defragmentering) är den största featuren. Finns säkert några förbättringar allmänt men vilka vet jag inte.

Permalänk

1370 verkar vara identisk med 1.10.

Med 1.10 räcker det att uppdatera till 1.3 och sen vidare till 1.4 (trim) eller 1.41 (garbage collection).

Permalänk

Efter att jag uppdaterade till 1.4 så tycker jag att min disk har upplevts som lite kvickare. Trimmar den ca en gång i veckan.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Korkskruv
1370 verkar vara identisk med 1.10.

Med 1.10 räcker det att uppdatera till 1.3 och sen vidare till 1.4 (trim) eller 1.41 (garbage collection).

funkade detta smärtfritt utan att du behövde formatera?

alltså 1.1 -> 1.3 -> 1.4

Permalänk

Jag hade 1199 så jag behövde uppdatera till 1.10 först, vilket raderar alla filer, innan jag uppdaterade till 1.3. Några veckor senare uppdaterade jag till 1.4 vilket gick helt utan bekymmer och all data bibehölls under uppdateringen.

Om inget går fel under uppdateringen så ska 1.10 -> 1.3 -> 1.4 inte radera något från disken.