Permalänk
Medlem

Datorn startar inte

Min dator vill inte starta. När jag trycker igång den så snurrar alla fläktar igång som vanligt. Men, inget syns på skärmarna och absolut inget start pip från datorn, helt tyst. HDD lampan lyser i ca 20 sek sedan händer ingenting.

Jag har testat med att:
- Resetta CMOS
- Kopplat ur alla HDD + DVDROM
- Pluggat i och graffet ett par ggr
- Kopplat ur strömmatningen till graffet, då piper datorn konstant.
- Kopplat ur allt onödigt, tangentbord, mus osv.

Problemet började för ca en vecka sedan, då startade inte datorn utan jag fick slå av på nätagget en gång sen startade den. Sen har datorn stått på i några dygn, sedan när jag skulle starta den hade jag stora problem, men fick igång den efter att ha tryck reset och slagit av/på nätagget några ggr.

Men nu, så har jag försökt både igår kväll och idag att få igång den, helt omöjligt.

Moderkort: Gigabyte GA-M5SLI-S4
Graffe: 8800 GTS OC

Visa signatur

i5-6600K@4.2GHz | Corsair Vengeance LPX Black DDR4 2x8GB | ASUS Z170 PRO GAMING | Asus GeForce GTX 1060 Dual OC 6GB | Cooler Master Haf 912 Advanced | Cooler Master Seidon 120XL

Permalänk
Medlem

Gissar på att det är nätaggregatet, har du tillgång till något annat så prova med det för att utesluta det. Brukar inte fråga men du har inte glömt att sätta distanserna för moderkortet?

Permalänk
Medlem

testa o ta ur minnen! kan vara minnes fel

Visa signatur

╠═►MSI GX660 15,6'' 1920x1080 ╠═►Intel i5-450m ╠═►4GB ╠═►500GB ╠═►ATI HD5870 1GB ╠═►HDMI ╠═►BT╠═►W7HP

Konsole ╠═► Ps3 Slim 120G

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sasser
Gissar på att det är nätaggregatet, har du tillgång till något annat så prova med det för att utesluta det. Brukar inte fråga men du har inte glömt att sätta distanserna för moderkortet?

Distanserna sitter där, men kan köra en extra koll. Ja, nätagget är ett bra förslag. Ska se om jag har nåt liggandes som passar.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av SvinVild
testa o ta ur minnen! kan vara minnes fel

Gjorde precis det. Tog ur alla 4 modulerna och ingen ändring, dvs inget pip och svarta skärmar. Har även testat med ett minne och två och två.

Visa signatur

i5-6600K@4.2GHz | Corsair Vengeance LPX Black DDR4 2x8GB | ASUS Z170 PRO GAMING | Asus GeForce GTX 1060 Dual OC 6GB | Cooler Master Haf 912 Advanced | Cooler Master Seidon 120XL

Permalänk
Medlem

Hade tyvärr inget nätagg liggandes som passade, för gammalt.

Har testat att rivit ur "allt", alla minnen, graffekortet, IDE enheterna, SATA enheterna, mus, tangentbord osv.

Samma fel, fläktarna drar igång, inget pip (ska normalt vara ett kort pip vid lyckad uppstart), sen händer inget.

Då antar jag att de komponenterna som jag rivit ur borde inte orsaka felet. Det är alltså fel på antingen moderkort, CPU eller nätaggregat.

Rätt resonerat?

Vill även poängtera att samma fel med datorn har funnits i en vecka, jag är ganska säker på att bara jag får igång datorn så kommer den att funka som vanligt igen, till nästa omstart...

Om ingen annan kommer på nåt genialiskt inom 24 timmar så kommer jag att beställa ett nytt nätagg att testa med.

Visa signatur

i5-6600K@4.2GHz | Corsair Vengeance LPX Black DDR4 2x8GB | ASUS Z170 PRO GAMING | Asus GeForce GTX 1060 Dual OC 6GB | Cooler Master Haf 912 Advanced | Cooler Master Seidon 120XL

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Foffe
Rätt resonerat?

Ja.

Permalänk
Medlem

Jag har nu skaffat ett nytt nätagg, det hjälpte inte. Har även tagit ur prylarna ur chassit, och hade moderkortet med cpu liggandes bredvid burken. Kopplade endast in högtalaren. Ingen skillnad tyvärr. Så jag antar att det antingen är moderkortet eller cpu som är problemet.

Dock konstigt är att sätter jag in grafikkortet utan den extra matningen, tjuter datorn för fullt, stoppar jag in matningen är det helt tyst. Kanske kan förklaras med att graffet ligger tidigare i boot sekvensen eller nåt? Nån som har koll på det?

Visa signatur

i5-6600K@4.2GHz | Corsair Vengeance LPX Black DDR4 2x8GB | ASUS Z170 PRO GAMING | Asus GeForce GTX 1060 Dual OC 6GB | Cooler Master Haf 912 Advanced | Cooler Master Seidon 120XL

Permalänk
Medlem

Har just nu samma fel som dig, började med att datorn hängde sig lite då och då, idag började den i en evighets loop boot (startar om sig hela tiden) nu får jag ingen bild och fläktarna går på max tills datorn stänger av efter ca 30 sec.

Piper för mig med när strömkabeln inte är isatt i grafikkortet, tror den bara varnar för det.

http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&postid=978...

Hade du liknade problem?

Visa signatur

pff

Permalänk
Medlem

Nej, inte riktigt. När jag väl var i windows så funkade allt bra, i flera dagar. Sen vid reboot så började problemen.

Visa signatur

i5-6600K@4.2GHz | Corsair Vengeance LPX Black DDR4 2x8GB | ASUS Z170 PRO GAMING | Asus GeForce GTX 1060 Dual OC 6GB | Cooler Master Haf 912 Advanced | Cooler Master Seidon 120XL

Permalänk
Medlem

Har precis samma problem. Efter start får man vänta ca 10 min och sedan trycka på resetknappen för att få igång den.

Idag vill den dock inte starta trots reset-lösningen. Fläktarna snurrar, DVD:n funkar, lampan till HD:n lyser, men inget pip och ingen bild.

Dock tyckte jag mig känna en svag krypström i chassit när jag var inne i lådan och grävde. Distanserna sitter där de skall. Blir tokig på detta! Man vill ju inte hålla på att köpa en massa nya komponenter för att utesluta fel.

Inga fler förslag än de som nämnts i denna tråd?

Permalänk
Medlem

Jag har nu skaffat nytt moderkort och cpu. Monterade in allt och datorn hoppade igång direkt. Började installera windows 7...

Men så lätt skulle det inte gå...

Efter installationen, blue screen efter blue screen. Installerade win på en annan hårdisk, funkade felfritt och datorn verkade helt ok!

Men, nog dök nån bluescreen upp då och då. Kollade loggar, googlade som sjutton, fick ingen riktigt rätsida på problemet. Helst när jag fick olika felkoder nästan varje gång. Så då började jag misstänka hårdvara igen...

I söndags kväll, körde jag memtest86 och den indikerade rött ganska snart.

I måndags testade jag minnen ett efter ett, har 4 stickor. Kom fram till att det var fel på ett utav dom. Tur, kunde vart flera. Monterade in de tre som verkade funka, körde memtest ca en timme. Funkade fint.

Nu har datorn varit igång sen i måndags, ingen blue sceen. Endast en omstart på natten och då var det efter windows uppdateringar.

Jippi, min dator funkar. Efter en del investeringar och timtals med felsökningar.

Visa signatur

i5-6600K@4.2GHz | Corsair Vengeance LPX Black DDR4 2x8GB | ASUS Z170 PRO GAMING | Asus GeForce GTX 1060 Dual OC 6GB | Cooler Master Haf 912 Advanced | Cooler Master Seidon 120XL

Permalänk
Medlem

Så startade datorn igen!?! Dock får jag nu vänta ett par timmar innan den går igång!

Kan det vara så enkelt att batteriet orsakar detta?

När datorn väl är igång, är det inga problem alls.

Grattis Foffe! Hoppas burken håller nu.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Joey74
Så startade datorn igen!?! Dock får jag nu vänta ett par timmar innan den går igång!

Kan det vara så enkelt att batteriet orsakar detta?

När datorn väl är igång, är det inga problem alls.

Grattis Foffe! Hoppas burken håller nu.

Batteriet används bara vid sparningar i BIOS, du kan till och med ta ut batteriet utan problem tror jag.

Permalänk
Medlem

Ok, då är det inte det heller. :/

Trots flertalet trådar (om liknande fel) här på forumet, verkar det inte vara många som hittar vad som är fel på sina burkar!?!

Äsch, nu skiter jag snart i detta och köper mig en färdig dator från Elgiganten!