Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk

SSD vs Datorminnen - applikation?

Jag visste inte först vart jag skulle posta detta, men det fick bli bland minnen eftersom i detta exempel tänker jag på SSD för andvändning som datorminnen.

PC2-8500 (DDR2 på 1066MHz) minnen verkar ha en överförings hastighet på 8.5GB/s. Om vi tänker oss att bussarna för SSD har oändlig överföringshastighet men själva SSD överför 250MB/s, då är minnen ca 34 gånger snabbare.

Antag ett par SSD i RAID 0 konfiguration ökar hastigheten med 80%. Nu vet jag inte om det är så det fungerar, men låt oss antaga att 4st SSD i RAID 0 har de samma egenskaperna som 2st RAID 0 av 2st SSD i RAID 0.... osv....

1.8^6 = 8503.. så låt oss ha 2^6= 64 stycken SSD i RAID 0, då får vi en överföringshastighet som kan mäta sig med hastigheten i datorminnen.

Ett datorminne tycks kosta 250kr/GB. Och SSD med överföring på 250MB/s tycks ha en prislapp på 25kr/GB.

Med lite dyrare SSD (Super Talent), så kommer man upp till 870MB/s för 33kr/GB. De har snabbare diskar, men de är inte prisvärda i detta avseende. 870*1.8^4 = 9133.. så om vi hade 2^4= 16 SSD i RAID 0 konfiguration, så får vi nått som kostar ungefär dubbelt på mycket än dator minnen. Med SSD har vi föredelen att minnet finns kvar då datorn stängs av.

Vilka applikationer skulle kunna ha nytta av 16st SSD i RAID 0 konfiguration? Säkerligen skulle det kunna röra sig om en teknisk beräkning eller simulering som kräver mycket datorminne. Eller någon jättelik och komplicerad databas.

SSD kanske är mer än endast ett hot till hårddiskar.

Permalänk
Medlem

Du har glömt en sak: accestiden! DRAM har ungefär en faktor 1000 ggr kortare accesstid än NAND-flash. Det är lika viktigt som bandbredd. Sen har DRAM inget problem med skrivningar som fallet med flash.

Skulle iofs vara rätt trevligt med en 1 TB flashdisk (alt flera i RAID) som klarar 1 GB/s i läsningar och skrivningar. Priset är lite väl högt än dock.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Medlem

Nu är dock inte överföringshastigheten det enda som behöver vara snabbt, du har latenser också. På moderna datorer brukar latenserna för minnet ligga runt 0.0001 ms (100 ns), medan de bästa SSD-diskarna ligger runt 0.1 ms och vanliga hårddiskar runt 10 ms. Det är t.ex. det som gör bra SSD-diskar överlägsna vanliga hårddiskar. Oavsett hur många SSD:er du raidar så blir de nog inget bra substitut för vanligt DDR-minne, för 0.1 ms är en evighet för processorn att vänta på data.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av perost
för 0.1 ms är en evighet för processorn att vänta på data.

Definitivt. Bara tiden att hämta data från DRAM är ju en lång tid för processorn. Tur det finns cache.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk

Latens. Ok.

Jag hittade lite kul läsning i webben "SSD pricing is declining at more than 50 percent per year, and SSDs have recently become cheaper than their nearest competitior (FC disks)" och ifall det stämmer så kommer vi inom 3 år kunna för runt 8kkr kunna köpa 1TB SSD med överföring som klarar minst 1GB/s. SQL-server?

Idag kostar hårddiskar ca 0.6kr/GB. Och billiga SSD som klarar minst 100GB/s kostar idag ca 15kr/GB, dvs 25 ggr priset för hårddisk. Hårddiskar verkar tappa 27% i pris per år. Så det lär dröja 8.5 år tills SSD och HD kosta lika mycket per GB. Det ser ritkigt farligt ut för hårddisken. (27% är nått jag räknade ut). Men ifall vi ska följa Kryder's Law (som finns i Wikipedia) så kommer SSD aldrig att ersätta HD (förutom ifall SSD kommer vara ruskigt mycket snabbare).

Kanske framtida beräkningar av väderleksrapporter har nytta av SSD minnen. Kan tänka mig att där har vi en tillämpning som behöver massiv och snabb åtkomst av data.

Någon som har data på Moore's resp. Kryder's lagar på minnen och cache?