Permalänk
Medlem

Seg Bios-logga

Jag hara ett sprillans nytt paket som jag själv plockat ihop, MB: ASUS P6T Deluxe v2 och bilden som dyker upp när man startar där det står bla moderkortnamn samt tryck DEL för att nå Bios är sååå långsam c:a 10-15 sekunder visas den, hade räckt med 3sekunder max.

Är det nån som vet hur man kan ändra tiden på den?

Permalänk
Hedersmedlem

Låter konstigt tycker jag. Har du kollat i BIOS efter alternativ?

Permalänk
Medlem

Stäng av logobilden då så kan du få titta på POST lika länge

Visa signatur

I used to think I was ambivalent but now I'm not so sure

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jdad
Stäng av logobilden då så kan du få titta på POST lika länge

Bra sagt

Permalänk
Medlem

Om du inte använder jmicron/raid osv kan du avaktivera dessa i bios under chipset features (har jag för mig, kan vara under någon annan meny också).
Du kan även ställa in din boot order manuellt, t.ex hårddisken först ,om du nu inte brukar boota från CD väldigt ofta.

Kan skala av några sekunder från din post.

Visa signatur

Intel 7700K @ 5,1ghz (Binned) | Custom H2O Loop | Asus Maximus IX Hero | 32GB Corsair @ 3200mhz | GTX 3080 | Samsung 960 EVO 500GB | Samsung 870 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 2TB | Soundblaster Z-Xr | Asus ROG Swift PG279Q | Corsair 850W-HX | Thermaltake The Tower 900

Permalänk
Medlem

Jag har kollat i bios men vet inte vad jag ska titta efter riktigt, jag är en rookie.
Boot-prio är i sin ordning och det har inte med uppstart av OS som är haken utan tiden man har på sig att trycka på DEL för att nå Bios som är onödigt lång, nästan halva uppstarttiden.

Permalänk
Medlem

finns ett ställe i bios där du kan stänga av den bilden men du lär som sagt få se POST mess lika länge

Visa signatur

I used to think I was ambivalent but now I'm not so sure

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jdad
finns ett ställe i bios där du kan stänga av den bilden men du lär som sagt få se POST mess lika länge

Jag har provat det, tar exakt lika lång tid men vad tror ni på:

Advance PCI/pnp settings => plug and play o/s [yes]/[no]

Bios varna att det kan gå fel om jag ändrar men det ska tydligen vara att bios inte gör en hårdvarucheck utan OS gör det, kan det vara nåt?

Nån nämde chipset tidigare, där finns bara två alternativ: North bridge mode config. och Intel VT-d config. Vad är detta?